نیویورک‌تایمز: اوباما توافق غیرکامل با ایران را به شکست مذاکرات ترجیح می‌دهد

نیویورک‌تایمز: اوباما توافق غیرکامل با ایران را به شکست مذاکرات ترجیح می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های ارشد آمریکایی در یک نشست خبری گفته‌اند دولت این کشور توافق غیرکامل با ایران را به شکست گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ ترجیح می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات بلندپایه دولت آمریکا در نشستی با خبرنگاران گفته‌اند که دولت این کشور نوعی از توافق هسته‌ای غیرکامل که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف نگه دارد را به شکست در مذاکرات ترجیح می‌دهند.

روزنامه نیویورک‌تایمز ضمن اعلام این خبر از قول یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد: «جایگزین عدم توافق این است که ما امکان بازرسی را از دست بدهیم و ایران در فاصله‌ای نزدیک‌تر از همیشه به داشتن مواد هسته‌ای شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح قرار بگیرد.»

این روزنامه نوشت این نشست خبری در روز جمعه انجام شده است و مقامات حاضر در آن از پاسخگویی مستقیم به برخی از سوالات درباره نتایج توافق احتمالی هسته‌ای خودداری کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا در توافق هسته‌ای دست‌کم یک سال برای «زمان گریز» در نظر گرفته خواهد شد گفت مذاکره‌کنندگان هنوز در حال رایزنی بر سر جزئیات این توافق و زمان ماندگاری آن هستند.

زمان گریز، مفهوم ابداعی مقامات غربی برای اشاره به زمانی است که ایران پس از نقض احتمالی توافق می‌تواند موفق به ساخت آنچه به ادعای این مقامات «سلاح اتمی» است، شود. ایران همواره ادعاها درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده و بر اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای خود تأکید کرده است.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد امکان دارد در توافق هسته‌ای برخی «اقدامات شفافیت‌ساز» در «یک دوره زمانی گسترده» در نظر گرفته شود که امکان نظارت بر فعالیت‌های داخلی هسته‌ای ایران را فراهم می‌آورد.

نیویورک‌تایمز در پایان این گزارش از قول که یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده که ایران و گروه 1+5 «پیشرفت قابل‌توجهی» در مذاکرات داشته‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین مدعی شده ایران باید تصمیمات سیاسی لازم را گرفته و برای تکمیل این توافق هسته‌ای انعطاف‌پذیری لازم را نشان دهد.

سیزدهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حالی هفته گذشته در شهر ژنو به پایان رسید که دو طرف از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند. یک مقام ارشد آمریکایی پس از پایان این رایزنی‌ها به رغم اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات گفت هنوز مسیر زیادی تا رسیدن به توافق باقی مانده است. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای اولین بار در این رایزنی‌ها حضور یافتند.

دور بعدی این گفت‌وگوهای ایران و 1+5 قرار است دوم مارس (برابر با 11 اسفند) در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شود. پیش از آغاز این گفت‌وگوها دیدارهای  دوجانبه‌ای بین مقامات ایران و آمریکا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان