رویکرد کنگره،‌ چشم‌انداز تأمین بودجه آتی دولت آمریکا را غبارآلود کرده است

رویکرد کنگره،‌ چشم‌انداز تأمین بودجه آتی دولت آمریکا را غبارآلود کرده است

خبرگزاری تسنیم: با توجه به چالش‌های ایجاد شده بر سر تمدید تأمین بودجه وزارت امنیت داخلی آمریکا و عزم جزم جمهوری‌خواهان برای تقابل با اوبامای دموکرات، احتمال دارد تصویب تأمین بودجه دولت فدرال آمریکا در کنگره طی تابستان آتی با مشکلاتی عمده مواجه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، جمعه شب گذشته، کنگره آمریکا نهایتا توانست پس از دو رأی‌گیری و با اختلاف اندکی مانع از تعطیل شدن بخشی از نهادهای امنیتی داخلی این کشور (وزارت امنیت داخلی)‌ شود، اما نیروهای مؤثر بر این هرج و مرج همچنان باقی مانده‌اند - از یک طرف جمهوری‌خواهان منقسم و از طرف دیگر جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که فاقد کنترل بر جمهوری‌خواهان است. 

این امر ممکن حاکی از این باشد که مشکلات جدی‌تری بر سر راه کاخ سفید قرار بگیرد، زمانی که دولت با چالش‌های مالی و بودجه‌ای در سطحی بزرگتر روبه‌رو شود. طی 5 تا 7 ماه آتی، میزان بدهی فدرال آمریکا به سقط مجاز خواهد رسید، و در ماه اکتبر کنگره باید لایحه‌ بودجه‌ای را تصویب کند تا دولت بتواند برای یک سال مالی دیگر نیز فعالیت کند.

ناکامی برای رسیدگی مناسب و مؤثر به این موضوعات می‌تواند پیامدهای مخرب بسیاری در پی داشته باشد  - همچون تعطیلی کل دولت یا ایجاد یک بدهی پیش‌فرض - چیزی فراتر از تعطیلی وزارت امنیت داخلی آمریکا.

آنچه بین از هم‌اکنون تا آن زمان رخ می‌دهد، از جمله مدیریت و رسیدگی به موضوع تمدید یک هفته‌ای تأمین بودجه وزارت امنیت داخلی، بسیار حیاتی خواهد بود. برخی محافظه‌کاران آمریکایی سخن از برکناری بینر به میان می‌آورند، اما احتمال کمی دارد که بتوانند رأی کافی را برای این منظور جمع‌کنند، آن‌هم زمانی که دیگران، طی روز جمعه به وضوح مشخص کردند که خواهان پذیرش ریسک بیشتری هستند تا بتوانند به برخی اهداف ایدئولوژیک دست یابند.

فرض بر این است که احتمال رخدادن رویارویی اینچنین، که یادآور تعطیلی 16 روزه دولت فدرال این کشور است، وجود ندارد. میچ مک‌کونل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنای آمریکا گفته است که پس از اینکه حزب وی سنا را به کنترل خود درآورد، و کنترل خود را بر مجلس نمایندگان بیش از پیش تقویت کرد، دولت فدرال دیگر تعطیل نخواهد شد.

با این حال، اقدام فوری کنگره آمریکا در اواخر جمعه‌شب و ساعاتی پیش از سررسیدن ضرب‌الاجل، نگرانی‌ها را در مورد از کارافتادن دولت تجدید کرد. زمانی که محافظه‌کاران علیه طرح بینر شورش کردند، مجلس نمایندگان طرح تمدید سه هفته‌ای تأمین بودجه وزارت امنیت داخلی را رد کرد،  زیرا این طرح مانع از فرامین اجرایی اوباما در مورد مهاجران نشده بود. اما در رأی‌گیری دوم که در بعد‌ از ظهر جمعه انجام شد، و با تلاش دموکرات‌های مجلس نمایندگان، طرح تمدید یک هفته‌ای تأمین بودجه این وزارتخانه به تصویب رسید. 

پس از آن بود که محافظه‌کاران خشمگین،  با سرزنش و تحقیر بینر نشان دادند که بیش از هر موقعی عزم خود را جزم کرده‌اند تا بر مخارج و بودجه فدرال اعمال نظر کرده، دولت را کوچک کرده و  باراک اوباما، رئیس جمهوری دموکرات این کشور را در جبهه‌های متعدد به چالش بکشانند.

جو پتیز، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در این زمینه عنوان داشت: "خیلی امکان دارد که در سپتامبر آتی، دوباره با این (وضعیت) مواجه شوید."

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان