گتوند ۳۲۵میلیارد تومان برق تولید کرد؛ آب و برق خوزستان با گتوند تضمین شد

گتوند 325میلیارد تومان برق تولید کرد؛ آب و برق خوزستان با گتوند تضمین شد

خبرگزاری تسنیم: مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا گفت: ۴۱ ماه از زمان آبگیری سد گتوند علیا می‌گذرد و در این مدت ارزش ریالی برق تولیدی آن بیش از سه‌هزار و ۲۵۰میلیارد ریال بوده است.

کریم شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: میانه سال 90 آبگیری سد گتوند علیا انجام شد و پس از آن با رسیدن سطح آب به تراز مورد نیاز برای تولید برق، نیروگاه برق‌آبی این سد در مدار قرار گرفت.

وی افزود: 41 ماه از زمان آبگیری سد گتوند علیا می‌گذرد و در این مدت ارزش ریالی برق تولیدی آن بیش از سه‌هزار و 250 میلیارد ریال بوده است.

مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با بیان "هم‌اکنون در سد گتوندعلیا به‌میزان 2.8میلیارد مترمکعب (55 درصد حجم مخزن) آب ذخیره شده"، گفت: در تابستان سال جاری با تخلیه حجم عظیمی از ذخایر آبی سدهای کارون 4 و کارون 3، این ذخایر آبی در پشت سد گتوند ذخیره شد به‌طوری که در شهریور 93 در سد گتوندعلیا به‌میزان چهارمیلیارد و 40میلیون مترمکعب (80 درصد مخزن) آب ذخیره‌ شده بود.

وی ادامه داد: میزان تولید انرژی نیروگاه گتوندعلیا از ابتدای سال 93 تاکنون نیز بیش از 1900 گیگاوات ساعت بوده که خصوصاً در پیک مصرف تابستان امسال کمک مؤثر و شایانی به شبکه برق کشور و تأمین آب استان خوزستان نموده است.

مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا مجموع تولید این نیروگاه از زمان راه‌اندازی چهار واحد تاکنون را بیش از پنج‌هزار و 150 گیگاوات ساعت و ارزش ریالی برق تولیدی آن را نیز بیش از سه‌هزار و 250میلیارد ریال برآورد کرد.

شیبانی با بیان "نیروگاه گتوندعلیا درمجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد 250مگاواتی فاز اول و چهار واحد 160مگاواتی فاز توسعه است، گفت: 4 واحد 250مگاواتی فاز اول در مدار بهره برداری است و چهار واحد 160مگاواتی فاز توسعه نیز در دست ساخت است.

وی افزود: این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی سالانه را میان تمام نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داراست و می‌تواند ضمن برطرف ساختن محدودیت تولید نیروگاه‌های بالادست در زمان نیاز شبکه سراسری، امنیت شبکه برق کشور را تضمین و در کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری نقش منحصربه‌فردی ایفا نماید.

این مقام مسئول در مورد اهداف و منافع این طرح بزرگ برای کشور اظهار داشت: ازجمله اهداف اصلی اجرای این طرح، ذخیره‌سازی بیش از پنج‌میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان، همچنین تولید سالانه چهارهزار و 250 گیگاوات ساعت برق پاک بوده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، این هدف را نیز برآورده می‌سازد که طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل شده و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی آن نیز برای همیشه از آسیب سیلاب‌ها و خشکسالی مصون بمانند.

به‌گفته مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا، مجموع تولید این نیروگاه در سال 92 حدود سه‌هزار گیگاوات ساعت بود که توانست عنوان برترین واحد نیروگاه برق‌آبی کشور در ارزیابی سال 92 وزارت نیرو را کسب کند.

سد گتوندعلیا به‌عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی‌الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و نزدیک شهرستان گتوند در استان خوزستان اجرا شده؛ این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به‌ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه