رفت و آمد گسترده سرمایه‌گذاران خارجی به ایران با احتمال لغو تحریم‌ها

رفت و آمد گسترده سرمایه‌گذاران خارجی به ایران با احتمال لغو تحریم‌ها

خبرگزاری تسنیم: نشریه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی از رفت و آمد مدیران صندوق های سرمایه گذاری خارجی به ایران نوشت: افزایش خوش بینی ها نسبت به لغو تحریم های تجاری علیه ایران باعث شده است ده ها مدیر صندوق سرمایه گذاری به ایران سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت افزایش خوش بینی ها نسبت به لغو تحریم های تجاری علیه ایران باعث شده است ده ها مدیر صندوق سرمایه گذاری به ایران سفر کنند و با شرکت های ایرانی وارد مذاکره شوند.

سرمایه گذاران خارجی معتقدند درهای ایران اگر به روی سرمایه گذاری های خارجی باز شود این کشور بلافاصله به یکی از بازارهایی تبدیل خواهد شد که در دسترس شان قرار خواهد داشت.

شرکای فیروزه که یک صندوق سرمایه گذاری در تهران است اعلام کرد طی سال گذشته میزبان بیش از 80 سرمایه گذار خارجی بوده است که از ایران دیدن کرده اند.

دومینیک بوکور اینگرام، مشاور شرکت انگلیسی کپیتال چارماگن گفت: گشایش در تحریم ها می تواند یکی از جذاب ترین فرصت های سرمایه گذاری را طی سال های دراز گذشته پیش ما بگشاید.

وی در 12 ماه گذشته دو بار از تهران بازدید کرده و از برخی شرکت ها برای سرمایه گذاری احتمالی در آن ها دیدن کرده است.

سام وشت مدیر صندوق سرمایه گذاری بلک راک نیز سفری را به مقصد ایران برنامه ریزی کرده است. وی گفت: ایران یک طبقه متوسط قوی و یک بازار سهام فعال دارد.

میشل لوی مدیر سرمایه گذاری صندوق بارینگ فرانتیر مارکتز گفت: ایران بسیاری از ویژگی هایی را دارد که ما در جستجویش هستیم از جمله داشتن جمعیت جوان و تقاضای فزاینده برای کالاهای مصرفی و بهداشتی.

بر اساس این گزارش بورس تهران با ارزش 106 میلیارد دلاری و 500 شرکت ثبت نامی و معاملات روزانه 80 تا 100 میلیون دلاری با بورس دبی برابری می کند.

بوکور اینگرام تاکید کرد اگر تحریم ها علیه ایران لغو شود این کشور می تواند صادرات روزانه نفت خود را از یک میلیون به 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. «ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را دارد اما اقتصاد این کشور به اندازه ای که در سایر کشورهای خاورمیانه می بینیم به نفت و گاز وابسته نیست».

چارلز رابرتسون اقتصاددان ارشد کپیتال رینیسنس که یک بانک سرمایه گذاری است گفت: «جالب است بدانیم ایران متنوع ترین اقتصاد را در جهان دارد. هر کالایی که در طبقه بندی صادراتی صندوق بین المللی پول دیده می شود از سوی ایران صادر می شود حتی الکل».

وی افزود: با توجه به پایین بودن قیمت انرژی و ارزان بودن پول ملی این کشور بخش کشاورزی و صنعتی ایران رقابتی تر است.

بر اساس این گزارش شرکت انگلیسی کپیتال چارماگن به نظر می رسد پیش از هر چیز پس از لغو تحریم ها به سرمایه گذاری در بخش بانکی ایران تمایل داشته باشد اما شرکت های صنعتی، بهداشتی، پتروشیمی و مهندسی را نیز مد نظر قرار می دهد.

مدیر گروه شرکای فیروزه معتقد است بانک ها میدان حاصلخیزی برای سرمایه گذاری اولیه هستند. وی گفت: اگر درهای کشور باز شود هتل ها و بخش خدمات میوه در دسترس تری دارند. همه می خواهند بیایند و ما در حال حاضر اتاق های کافی نداریم.

سرمایه گذاران خارجی همچنین مایلند در بخش کالاهای مصرفی ایران سرمایه گذاری کنند و می گویند ایران می تواند با افزایش کیفیت محصولات خود به یک صادرکننده بسیار بزرگتر کالاهای مصرفی به ویژه در منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

در عین حال دخالت دولت در اقتصاد از جمله کنترل دولت بر قیمت ها یکی از موانع حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران است.

یک سرمایه گذار خارجی در این رابطه گفت: دولت هنوز در خیلی بخش ها حضور دارد اما روند آزادسازی اقتصاد به سرعت پیش می رود. مقررات ایران بسیار بوروکراتیک هستند و کار کردن در این کشور با بوروکراسی پیچیده اش بسیار مشکل است.

بازار سهام تهران بی ثبات نشان داده است. همچنین مشکلاتی در زمینه فساد اداری وجود دارد.

با وجود این موانع، انتظار می رود صندوق های سرمایه گذاری در صورت لغو تحریم ها به سرعت وارد ایران شوند. رابرتسون در این باره گفت: به محض این که تحریم های مالی برداشته شود انتظار می رود سرمایه گذاران خارجی به ویژه از کشورهای در حال توسعه و کشورهای کوچک توسعه یافته در رابطه با بازار ایران فعال شوند و شاید این اتفاق تا قبل از پایان 2015 رخ دهد.

بوکور اینگرام گفت: بیشتر زیرساخت های سرمایه گذاری خارجی در ایران موجود است و ایران به زودی به یک هدف مهم صندوق های سرمایه گذاری خارجی تبدیل می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه