برنامه ۳ ساله اتاق تعاون سهم ۲۵درصد را محقق می‌کند؟

برنامه 3 ساله اتاق تعاون سهم 25درصد را محقق می‌کند؟

خبرگزاری تسنیم: در حالی توجه به بخش تعاون مطالبه مقام معظم رهبری است، مسئولان و نهادها برای ارتقا این بخش چه کردند؟ در حالی که اکنون سهم این بخش در اقتصاد تنها ۶ درصد است، برنامه استراتژیک اتاق تعاون برای ۳سال آینده تا چه اندازه راهگشاست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تعاونی‌ها جزو سازمان ها و نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات و مشخصات یک واحد اقتصادی و تجاری ،دارای ارزش ها و هنجارهای مکتبی و اجتماعی هستند و می توانند مبین تلاش های دسته جمعی و گروهی اعضای تشکیل دهنده ی تعاونی برای نیل به اهداف مشترک و پیشرفت و توسعه باشد.

با توجه به اینکه اکثر کشورهای موفق دنیا در اکثر زمینه های اقتصادی واجتماعی خود از تعاونی ها بهره برده اند, اگر دقت کنیم مشاهده می کنیم که تعاونی ها فقط در مسایل اقتصادی کاربرد ندارند. مثلا" در جایی که یک شرکت تعاونی احداث می شود، اعضای شرکت با هم مشورت می‌کنند. از تجربیات هم استفاده می نمایند،برای انتخاب هیأت مدیره رای گیری می‌کنند. علاوه بر این تعاونی احتیاج به آموزش دارد. همه اینها و بسیاری از موارد دیگر باعث تقویت بنیه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود. بدین ترتیب تعاونی می تواند باعث گسترش این زمینه ها در سطوح جامعه گردد.

دوسال از ابلاغ سند توسعه تعاون و مأموریت 7 وزیر برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد به 25 درصد مطابق برنامه پنجم توسعه می‌گذرد. در حالی که تنها یک سال از برنامه پنجم توسعه باقی مانده و تعاون به عنوان سومین رکن اقتصادی کشور است، آیا ارتقای این سهم در دستور برنامه ششم توسعه هم قرار دارد؟

نهادهای مرتبط با اتاق تعاون مسئولیتی را برای سیاست‌گذاری و اجرا بر عهده دارند. اگر بخواهیم نگاهی به اتاق تعاون ایران بیندازیم در خواهیم یافت که تا کنون آنطور که باید و شاید اقدام موثری در این بخش صورت نگرفته است.

*تدوین برنامه 3ساله اتاق تعاون

اما خبر تدوین برنامه 3 ساله به عنوان نقشه راه اتاق تعاون مرکزی ایران شاید خبری خوش در این زمینه باشد. بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون با اشاره به اینکه سند سه ساله اتاق تعاون ایران تهیه شده است می‌گوید: این سند برنامه استراتژیک و پیش‌روی تعاونی‌ها را طی 3 سال آینده پیگیری کرده و در پایان این سه سال به موفقیت‌هایی دست خواهیم یافت که برای بخش تعاون منشأ خیر و برکت باشد.

عبدالهی اظهار می کند:در ایران به علت شرایط خاص و بحرانی و مشکلاتی که وجود دارد لزوم همکاری و خودیاری تمام افراد جامعه در اموری که مربوط به خود آنان است می تواند راه حل و چاره ساز بسیاری از مشکلات و موانع باشد. روحیه ی تعاونی می تواند مردم را در برابر سختی ها در صحنه نگه دارد و اراده ی آنان را در اموری که مربوط به خود آنان است عینیت بخشد. تعاون و همکاری متقابل زمینه های یگانگی و وحدت و یکپارچگی هر چه بیشتر مردم را فراهم می کند .

*وضعیت تعاونی ها در مهد سرمایه داری بهتر از الان بود

از آنجایی که توجه به بخش تعاون یکی از مطالبات رهبری است. می‌طلبد دست اندرکاران امر توجه به این مهم را مد نظر قرار دهند. توجه به بخش تعاون تا حدی ضعیف است که علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم, فرمودند جایگاه بخش تعاون، جایگاه شایسته‌ای نیست و رهنمودهایی به بنده در این خصوص داشتند که انگیزه های شرعی مرا برای اصلاح این بخش تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تعاونی ها حتی در مهد سرمایه داری بهتر از وضع ما در بخش تعاون است، گفت: اولین ایراد این است که ذهنیت مناسب در مورد تعاون در میان نخبگان، صاحبنظران و بخش خصوصی وجود ندارد، از ابتدای وزارت توصیه های بسیار زیادی برای حذف بخش تعاون از اقتصاد کشور شنیده ام.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از راهکارهای جمع آوری نقدینگی کوچک مردم بخش تعاون است که متاسفانه مغفول مانده است.

وزیر کار در آسیب شناسی جایگاه بخش تعاون در اقتصاد کشور، گفت: عدم باور عمیق به بخش تعاون از سوی نخبگان و بخش خصوصی، اعتقاد به این موضوع که خصوصی سازی موثرتر از عمومی سازی است، عدم وجود چشم انداز کمی و کیفی از تعاون، عدم تطابق مقررات فعلی تعاونی ها با اصول و ارزش های تعاون، استاندارد و شفاف نبودن قوانین نظارت بر تعاونی ها، ساختار نامناسب تشکل های تعاونی، ضعف نظام آموزشی در بخش تعاون از آسیب های موجود در بخش تعاون کشور است.

به گزارش تسنیم، اما به راستی تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی نقش دارند؟ اگر چنین است چرا تا کنون ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و منابع انسانی، هم افزایی شبکه ای ، تأمین منابع و مشوق ها، تقویت و همکاری بین شبکه ای، توسعه بازار و برند و تعمیم و توسعه نظارت که به عنوان 7راهبرد اساسی برای توسعه یاد می‌شود عملیاتی نشده.این 7راهکار به روایت کلانتری،معاون امور تعاون رهبری نهفته در سند توسعه تعاون بوده است.پس علت غفلت کجاست؟در شرایطی که طی یک برنامه 5ساله توسعه سهم تعاون تنها به 6درصد رسیده است، آیا رسیدن به سهم 25 درصدی با برنامه استراتژیک اتاق تعاون مرکزی در طول 3سال انجام شدنی است؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه