حضور گسترده شرکت‌های ایرانی در اقلیم کردستان عراق

حضور گسترده شرکت‌های ایرانی در اقلیم کردستان عراق

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی شهرداری سلیمانیه گفت: شرکت‌های ایرانی و ترکی حضوری گسترده‌تر در اقلیم کردستان عراق دارند و غالب پروژه‌های ما را هم شرکت‌هایی از این دو کشور اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق در زمره زیباترین شهر‌های این اقلیم و به‌واسطه نزدیکی فرهنگی، از اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران ایرانی برخوردار است. در طول ده سال گذشته، پیشرفت‌های سلیمانیه در عرصه‌های گوناگون روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است.

سلیمانیه به‌سرعت به آن‌چنان شهری تبدیل شد که در بعد اقتصادی نیز هدف اصلی بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای حضوری قدرتمند و مستمر در بازارهای کردستان عراق قرار گرفت ولی با شروع فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در عراق و حضور اقلیم کردستان در جنگی پرهزینه و متأثر از بحران اقتصادی ناشی از اختلافات اربیل ــ بغداد به‌گونه‌ای، عمران و آبادانی این شهر که به پایتخت فرهنگی اقلیم کردستان هم معروف است تحت تأثیر قرار گرفت.

با «زرتشت رفیق محمود» سخنگوی شهرداری سلیمانیه پیرامون فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی و توقف پروژه‌های عمرانی در این منطقه به گفتگو پرداخته‌ایم که متن آن در ادامه می‌آید:

تسنیم: در حال حاضر در شهرداری سلیمانیه چه فعالیت‌هایی پیگیری می‌شود؟

سخنگوی شهرداری سلیمانیه: شهرداری سلیمانیه از آن دسته از ارگان‌ها و دوایر حکومتی است که به‌طور اختصاصی در مسیر خدمت‌رسانی به همشهریان و ساکنان سلیمانیه گام برمی‌دارد و وظیفه شهرداری برای همه روشن و مبرهن است و مردم روزانه فعالیت‌های ما را با چشمان خود نظاره‌گر هستند. در حوزه فعالیت‌های عمرانی، شهرداری سلیمانیه کارنامه درخشانی در طول سال‌های گذشته از خود به یادگار گذاشته است و به‌نظر من از سیمای کلی شهر می‌توان زحمات مجموعه شهرداری سلیمانیه را درک کرد. احداث راه‌ها، عمران و آبادانی شهری، آماده‌سازی همه‌جانبه شهرک‌های تازه‌تأسیس، تفکیک اراضی، زیباسازی شهری و حمل و نقل عمومی بخشی از زمینه‌های فعالیت ما به‌عنوان شهرداری سلیمانیه است. پروژه‌های ویژه‌ای نیز به‌منظور کنترل بار ترافیکی شهر در نظر گرفته و اجرایی شده‌اند که در تازه‌ترین مورد آن می‌توانم از پروژه کوبانی یاد کنم که شامل تقاطع، پل زیرگذر و روگذر بوده و نقش مهمی را در تسهیل رفت و آمد خودروها و به‌تبع آن رضایتمندی همشهریان ایفا می‌کند.

تسنیم: پروژه‌های مرتبط با فعالیت‌های عمرانی شهرداری سلیمانیه توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود یا شرکت‌های خارجی؟

شهرداری سلیمانیه در حوزه فعالیت‌های متنوع خود با شرکت‌های داخلی و خارجی در ارتباط است و به‌دلیل تأثیرات همسایگی، شرکت‌های ترکی و ایرانی حضوری گسترده‌تر در اقلیم کردستان دارند و غالب پروژه‌های ما را هم شرکت‌هایی از این دو کشور اجرا می‌کنند که به‌عنوان نمونه پروژه احداث تقاطع خبات توسط یک شرکت ایرانی در حال انجام است و نزدیک به 80درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

تسنیم: با توجه به در پیش بودن نوروز و آمادگی برای استقبال از گردشگران نوروزی، شهرداری سلیمانیه چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؟

ما همه‌ساله در آغاز سال جدید میلادی و همچنین آغاز نوروز، برنامه‌های زیباسازی شهری و آراسته کردن خیابان‌ها و فضای عمومی شهر سلیمانیه را در دستور کار داشته‌ایم. فعالیت‌های فرهنگی خاصی نیز به‌مناسبت عید نوروز در طول سال‌های گذشته انجام شده است، اما متأسفانه به‌دلیل درگیر بودن اقلیم کردستان در جنگ و مبارزه با تروریسم داعش و شمار زیاد شهدا و مجروحانی که در این راه تقدیم کرده‌ایم بعید است که برنامه خاصی در رابطه با عید نوروز داشته باشیم. ما در یک عزای عمومی قرار داریم، جو کلی اقلیم گویای این احساس است و بنابراین جشن و شادی برای ما بی‌معنی است.

از سوی دیگر تبعات اقتصادی این جنگ، تأثیرات فراوانی را بر کلّیت اقلیم کردستان به جای گذاشته است. ما بر این باور هستیم که با پشتیبانی خانواده‌های شهدا و مجروحان جنگی بهتر می‌توانیم به مردمان خود خدمت کنیم و برگزاری جشن در برهه کنونی هیچ کمکی به ما نخواهد رساند. سال‌های قبل عملکرد ما در ارتباط با عید نوروز بر همگان آشکار است که ما چگونه به استقبال این عید ملی رفته‌ایم و در افزایش ورود گردشگران هم به اقلیم کردستان تأثیرگذار بوده است اما با وجود شرایط فعلی، اقلیم کردستان برنامه و تدابیر ویژه‌ای برای نوروز آینده نخواهد داشت.

تسنیم: آیا متأثر از تبعات اقتصادی جنگ با داعش، پروژه‌های عمرانی و خدمات‌رسانی شهرداری سلیمانیه متوقف شده است؟

سال 2014 از هر نظر برای اقلیم کردستان نامبارک بود، در این سال به‌واسطه قطع سهم بودجه اقلیم از سوی حکومت مرکزی، فشار زیادی بر مردم و حکومت تحمیل شد و همین امر سبب آن شد که غالب پروژه‌های شهر سلیمانیه در حوزه عملکردی شهرداری متوقف شوند. تداوم همین شرایط، متأسفانه روند مشابهی را برای سال 2015 هم پیشِ‌روی ما ترسیم کرده است. ما بر مبنای وضعیت فعلی پیش‌بینی کرده‌ایم که وضعیت نامناسبی را تا انتهای سال 2015 در انتظار داریم. کمبود نقدینگی در حال حاضر مهمترین مشکل ما است، اکثر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقلیم با کمبود بودجه جهت اجرای پروژه‌های خود مواجه هستند، پروژه‌هایی را هم که فعالیت اجرایی آنها در جریان است به‌گونه‌ای از بودجه عمومی سال 2013 تغذیه شده‌اند.

تسنیم: در رابطه با این قبیل پروژه‌ها که در حوزه عملکردی شهرداری سلیمانیه متوقف شده‌اند، بفرمائید!

پروژه‌های زیادی به‌علت نبود بودجه لازم و متأثر از شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی اقلیم کردستان، روند اجرایی آنها متوقف شده است که می‌توانم بگویم 70درصد پروژه‌های ما متوقف شده‌اند و غالب این پروژه‌ها را هم شرکت‌های ترکی و ایرانی هدایت می‌کنند.

تسنیم: تاکنون از شهرداری شهرهای ایران بازدید داشته‌اید؟

در سال‌های گذشته شورای شهر سلیمانیه و شهرداری از شهرهای زیادی بازدید کرده‌اند، چه شهرهای کردنشین و چه شهرهای دیگر. در پاره‌ای از موارد هم تفاهم‌نامه‌هایی میان طرفین به امضا رسیده است، به‌ویژه با شهرداری سنندج اما در چند سال گذشته به‌دلیل همین موقعیت خاص که بدان اشاره شد چنین سفرهایی انجام نگرفته است.

گفت‌وگو از رضا رحمتیان

انتهای پیام/ی*1

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon