تعیین‌تکلیف حقوق ۱۱میلیون کارگر احتمالاً تا فردا؛پیشنهاد افزایش حداقل ۱۵درصد روی میز

تعیین‌تکلیف حقوق 11میلیون کارگر احتمالاً تا فردا؛پیشنهاد افزایش حداقل 15درصد روی میز

خبرگزاری تسنیم: به شرط حضور سه وزیر در جلسه فردای شورای عالی کار پیش بینی می‌شود، حقوق سال آینده کارگران با حداقل ۱۵ درصد افزایش از رقم ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان به مرز ۷۰۰ هزار تومان برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هر ساله در اسفند ماه جلسات شورای عالی کار به صورت مستمر برای تعیین دستمزد مشمولان قانون کار که بیش از 50 درصد کل شاغلان کشور را شامل می‌شود تشکیل می‌شود و معمولاً‌ دوهفته پایانی یا هفته پایانی منتهی به آخر اسفند دستمزد کارگران مشخص می شود.

البته قبل از ورود و بررسی این مسئله در شورای عالی کار، مباحث دستمزد در جلسات گروه‌های کارگری و کارفرمایی به‌درستی بررسی می‌شود، اما اینکه دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار در بنگاه‌ها و بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی به چه میزان افزایش می‌یابد موضوعی است که به‌صورت طبیعی حس کنجکاوی کارگران را تحریک می‌کند و از آنجایی که شرایط اقتصادی جامعه به گونه ای است که معمولاً‌ قشر زحمت کش کارگر مجبور است برای تأمین معیشت خود در چند شیفت کاری فعالیت کند دغدغه این را دارد که شرکای اجتماعی چه رقمی را به عنوان دستمزد سال آینده وی رقم می زنند.

 به گزارش تسنیم، ماده 41 قانون کار فرمول تعیین دستمزد را چنین تعیین می کند. شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران برای نقاط مختلف کشور و با صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید.
1- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.
2- حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانوار که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسی اعلام می شود را تامین نماید.

 بر اساس همین ماده کارفرمایان بر خلاف سال های قبل تأکید می‌کنند که دستمزد امسال مطابق نرخ تورم تعیین شود و شرط دفاع حرف خود را سخنان چندی پیش نوبخت، رئیس سازمان مدیریت بنا می کنند که  از افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 94 به اندازه نرخ تورم خبر داد.

آهنی‌ها، عضو شورای عالی کار به نمایندگی از جامعه کارفرمایی با بیان اینکه از سال 69 تا کنون دستمزد بر اساس یک فرمول مشخص و آن هم مطابق نرخ تورم تعیین شده است اظهار می‌کند: امسال نیز مطابق همان پیش خواهیم رفت و نظر کارفرمایان در تعیین مزد سال آینده دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم است.

 در مقابل کارگران علی خدایی، عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به اینکه ملاک اصلی در تعیین مزد 94 باید توجه به تورم سبد معیشیت خانوار باشد نه نرخ تورم اعلامی دولت، می‌گوید: دولت همواره کسری حقوق کارگران را با سبد‌های حمایتی جبران می کند.

 به گزارش تسنیم، در حال حاضر نرخ تورم حدود 16 درصد است که اگر به این میزان افزایش یابد حقوق 97 هزار و 424تومان به حقوق فعلی افزوده و حداقل دریافتی مشمولان قانون کار به 706 هزار و 324 تومان خواهد رسید.

اگر نرخ تورم حتی به 15 درصد برسد، حداقل حقوق کارگران از 608 هزار و 900 تومان به‌میزان 91 هزار تومان افزایش و 335 تومان به 700 هزار و 235 تومان خواهد رسید. اگر نرخ تورم به 14 درصد برسد، میزان افزایش حقوق 85 هزار و 246 تومان و حداقل دریافتی کارگران 694 هزار و 146 تومان خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که این پیش‌بینی در راستای پیشنهادات کارفرمایان است. اما پیشنهاد کارگران جبران عقب ماندگی 73 درصدی حقوق طی سال‌های گذشته و جبران آن طی مدت 3 تا 5 ساله است. در حال حاضر فردا جلسه شورای عالی با سه وزیر اقتصاد، صنعت، کار و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شود و احتمالاً‌ حقوق و دستمزد بیش از 11 میلیون کارگر مشخص می شود.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه