مذاکرات هسته‌ای ایران در مونترو از امروز آغاز می‌شود

مذاکرات هسته‌ای ایران در مونترو از امروز آغاز می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مذاکرات هسته‌ای ایران در مونترو از امروز در حالی آغاز می‌شود که دیپلمات‌ها با رضایت نسبی گفتگوهای دور قبل را به پایان رساندند و در تلاش هستند تا با پیشبرد مذاکرات به تفاهمی سیاسی در نوروز دست یابند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، دیپلمات‌های هسته‌‌ای ایران امروز (دوشنبه) راهی سوئیس شدند تا با هدایت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دور جدید مذاکرات هسته‌ای را در مونترو از سر بگیرند. دیپلمات‌ها مذاکرات دور قبلی را با رضایت نسبی به پایان رساندند.

ظریف ابتدا راهی ژنو می‌شود تا در آنجا در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کرده و در حاشیه آن با برخی مقامات اروپایی دیدار کند. وی امروز در ژنو با وزیران خارجه هلند و روسیه و نیز کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ملاقات خواهد کرد.

اما برگزاری نشست شورای حقوق بشر در ژنو باعث شد مذاکرات هسته‌ای ایران در مونترو، منطقه‌ای در ساحل دریاچه ژنو و دامنه کوه‌های آلپ، برگزار گردد. ظریف در آنجا با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که امروز راهی سوئیس شده است دیدار خواهد کرد.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل، و مجید تخت ‌روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه، نیز به روال سابق در مذاکرات حاضر خواهند بود و ظهر امروز با دیپلمات‌های آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، با حضور هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، دیدار خواهند کرد.

در این دور از مذاکرات که نشست جامع آن بین ایران و گروه 1+5 روز پنج‌شنبه (15 اسفند) برگزار خواهد شد، به مانند دور قبل، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، نیز حاضر خواهند بود تا به بحث درباره ابعاد فنی برنامه هسته‌ای ایران و توافق احتمالی بپردازند.

اگرچه گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی از پیشرفت محسوس در مذاکرات است اما دیپلمات‌ها بسیار محافظه‌کارانه‌تر بر خورد می‌کنند و سعی دارند تا زمان دستیابی به تفاهم و یا توافق از بیان جزئیات آنچه می‌گذرد اجتناب ورزند. با این حال لحن مذاکره‌کنندگان ارشد نیز حاکی از پیشرفت نسبی در مباحث است.

ظریف در کنفرانسی خبری با همتای ایتالیایی خود (9 اسفند) گفته است: "مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساس نزدیک شده است. هفته گذشته نیز مذاکرت بسیار خوب و دقیق و ریزی داشتیم  که به دلیل حضور مسئولین عالی‌رتبه  فنی هسته‌ای دو کشور  بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی بین دو هیأت صورت گرفت که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن حوزه شد، اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلافات همچنان باقی است." وی همچنین اظهار امیدواری کرد که در "مذاکرات کنونی در حوزه تحریم‌ها نیز شاهد پیشرفت‌هایی باشیم."

کری روز گذشته در گفتگو با برنامه "این هفته" شبکه ای‌بی‌سی اظهارات محتاطانه‌تری داشت و گفت: "امید ما این است که دیپلماسی بتواند مؤثر واقع شود. با توجه به موفقیت ما در توافق موقت، من معتقد هستم که ما باید از این مسأله بهره ببریم تا بفهمیم آیا می‌توانیم به یک توافق خوب مشابه دیگر در آینده دست یابیم یا نه." وی گفت که نمی‌توان در مورد دستیابی به توافق تعهدی داد.

انتظار نمی‌رود که در این دور از مذاکرات نیز به نتیجه‌ای قطعی دست یافت. 31 مارس (10 فروردین) ضرب‌الاجل نانوشته دستیابی به تفاهمی سیاسی است تا بر اساس آن مذاکرات ادامه یابد. ماهیت و محتوای این تفاهم سیاسی به صورت دقیق مشخص نیست و در هر صورت باید تا پایان ماه مارس (کمتر از یک ماه) منتظر ماند تا تقریبا به صورت قطعی مشخص گردد که آیا می‌توان به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دست یافت یا نه.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت