ایران، موضوع اختلاف‌انگیز بین آیپک و کاخ سفید

ایران، موضوع اختلاف‌انگیز بین آیپک و کاخ سفید

خبرگزاری تسنیم: علیرغم سال‌ها سابقه روابط گرم بین کاخ سفید و لابی اسرائیلی آیپک، اما هم‌اکنون چگونگی توافق هسته‌ای با ایران و مفاد آن به موضوع اختلاف این نهاد لابی‌گری با دولت آمریکا شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، رهبران قدرتمندترین لابی حامی اسرائیل آیپک در ایالات متحده آمریکا روز گذشته و طی نخستین روز از نشست سالانه خود در واشنگتن که با حضور 16 هزار تن از اعضای آن برگزار شد، به طور علنی از اختلاف خود با کاخ سفید بر سر موضوع توافق هسته‌ای با ایران سخن گفتند.

رهبران کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) سرفصل‌های راهبرد خود را که قصد دارند براساس آن و طی همکاری با کنگره مانع از هرگونه توافق هسته‌ای با ایران شوند را طرح کردند، توافقی که به زعم آن‌ها در موضوع ممانعت از ایجاد قابلیت تولید بمب هسته‌ای در ایران بیش از اندازه ضعیف است.

به گفته آن‌ها این هدف قابل دست‌یابی است، آن‌ها به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و کاهش توان کاخ سفید برای برچیدن تحریم‌های کنونی آمریکا هستند، مسأله که بخشی ضروری از هرگونه توافق جامع است.

هوارد کوهر، مدیر اجرایی آیپک در سخنرانی خود طی مراسم افتتاحیه نشست سالانه این لابی عنوان داشت که "کنگره نقشی حیاتی" در شکل‌گیری و تعیین این توافق خواهد داشت. زمانی که توافق به دست آمد، نفش کنگره پایان نمی‌پذیرد. کنگره باید این توافق را بررسی کند."

کوهر و دیگر رهبران آیپک بر این باور هستند که هرگونه توافق با ایران باید شامل برچیدن کامل زیرساخت هسته‌ای ایران باشد، چیزی که مقامات دولت اوباما طی مذاکرات خود (با ایران) دیگر به دنبال آن نیستند.

آیپک همچنین به دنبال این است که اگر تا ضرب‌الاجل پایان ماه مارس توافقی حاصل نشود، تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال شده و هرگونه توافقی موکول به تأیید مستقیم اعضای کنگره این کشور شود. این در حالی است که کاخ سفید مخالف هر دوی این موارد است.

تلاش آیپک برای شکل‌دهی به توافق هسته‌ای با ایران از طریق کنگره از این باور ناشی می‌شود که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور به گونه‌ای محتاطانه از فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی برای به چالش کشیدن ایران استفاده می‌کند.

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دنبال این است که انتقادات اسرائیل از دیپلماسی دولت آمریکا در قبال ایران را خنثی کرده و رد کند. وی در گفتگوی روز گذشته خود با شبکه ای‌بی‌سی گفت: "هدف اصلی ممانعت از دستیابی ایران به یک بمب هسته‌ای است. و بر این اساس، اسرائیل و آمریکا (با یکدیگر) موافق هستند."

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان