مقابله با اخوان المسلمین موضع مشترک ریاض و قاهره است

مقابله با اخوان المسلمین موضع مشترک ریاض و قاهره است

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر رئیس جمهور مصر به ریاض گفت: موضعی که بین عربستان و مصر مشترک است، مقابله با اخوان است.

دکتر "صباح زنگنه" درگفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور مصر به عربستان و مذاکراتش با پادشاه این کشور گفت: بعد از سر بریدن 21 قبطی مصری توسط گروه تروریستی داعش در لیبی، قاهره به فاصله کوتاهی مقر این گروه تروریستی را در لیبی بمباران کرد. این اقدام توسط برخی کشورهای عربی مثل قطر محکوم شد.

این کشورها از قاهره خواستند که وارد چنین مسیرهایی نشود. دوحه از موضع یک کشور بزرگ با مصر سخن گفت. البته قاهره پاسخ قطر را داد اما این پرسش برای بقیه کشورها و عده‌ای از متفکران آمریکایی مطرح شد که آیا مصر می‌خواهد وارد فاز جدید نظامی شود؟ به اعتقاد بنده، مصری‌ها می‌خواستند با انجام عملیات هوایی علیه داعش یک جو آرامی برای ملت خود فراهم کنند و چنین نشان دهد که قاهره به سرعت می‌تواند انتقام خون مصری‌ها را بگیرد.

چالش‌های مصر

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه مصر در برابر چالش‌های زیادی قرار دارد گفت: این کشور با مخالفت اخوان المسلمین با دولت السیسی مواجه است. مهم‌تر  از این چالش حضور داعش در صحرای سینا است. این گروه تروریستی عملیات خشونت‌آمیزی علیه ارتش مصر انجام داده است. عملیات داعش در این صحرا و مناطق مرزی مصر با لیبی خشم مصریان را برانگیخت. دولت قاهره از سازمان‌ملل درخواست کرده که نسبت به بحث تروریسم قاطعانه اقدام کند اما روشن است که مصر چشمش از سازمان ملل آب نخواهد خورد. به همین دلیل به سراغ کشورهای عربی رفت و اعلام کرد که باید "نیروهای حمایت از کشورهای عربی دربرابر تروریسم" تشکیل شود. بحث تشکیل نیروی مشترک عربی  بیشتر در برابر تهدیدات تروریستی مطرح است. مصر از طرف دیگر نسبت به اقدامات تروریستی در منطقه مواضع جدی اتخاذ کرده است. قاهره بر این باور است که نباید اجازه داد تا نیروهای تروریستی تکفیری در سوریه بردولت بشار اسد پیروز شوند و این یک اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود.

مقابله با اخوان موضع مشترک

وی با بیان اینکه عربستان به دنبال استفاده از توان نظامی و جمعیت زیاد مصر برای مقابله با تروریست‌ها و اخوان است، تصریح کرد: موضعی که بین عربستان و مصر مشترک است، مقابله با اخوان است. اخوانی که حکومت قاهره و ریاض را تهدید می‌کند و از حمایت قطر نیز بهره مند است. بنابراین، یک بحث مشترکی که بین ریاض و قاهره وجود دارد، موضوع مقابله با برنامه‌های اخوان علیه دولت‌های عربستان و مصر است. البته بحث یمن یک بحث جدیدتری است و ورود انصارالله به صحنه یمن طبعا برای عربستان یک تهدید امنیتی راهبردی محسوب می‌شود اما آیا عربستان از مصر برای حمایت از ریاض در برابر اوضاع یمن استفاده خواهد کرد؟ به نظر نمی آید که چنین اتفاقی بیفتد، چرا که مصریان سابقه حضور در یمن را داشته و از پیامدهای آن حضور خاطرات خوشی ندارند.

استفاده از ظرفیت‌های مصر

زنگنه در پایان در خصوص تأثیر سفر السیسی به ریاض بر روند تحولات منطقه بویژه در بحث مبارزه با تروریسم گفت: آنچه  برای عربستان حیاتی محسوب می شود، مبارزه با گروه‌های تروریستی است که دارای تشکیلات فرامرزی هستند و اقدامات تروریستی خود را فراکشوری انجام می‌دهند. مبارزه با اخوانی‌ها برای ریاض دارای اهمیت زیادی است. عربستان مایل است از ظرفیت‌های مصر برای تقویت جایگاه خود و افزایش توان چانه زنی ریاض در منطقه استفاده کند. با حمایت فراگیری که عربستان از دولت السیسی انجام داده این انتظار، انتظار بیهوده‌ای نخواهد بود اما مصر هم  دارای محاسبات خاص خودش است و در برابر تهدیدات گوناگون می‌بایست به محاسبات خودش بپردازد و در ظرفیت‌های خودش حرکت کند. زمانی که در برخی رسانه‌های سعودی بحث همکاری نظامی شورای همکاری خلیج فارس با مصر برای مقابله با جمهوری اسلامی مطرح شد، ما در عرصه عمل ندیدیم که قاهره هیچ اقدامی دراین زمینه انجام دهد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان