۱۸ راهکار رئیس سازمان زندان‌ها برای پیشبرد اهداف انجمن حمایت از زندانیان

18 راهکار رئیس سازمان زندان‌ها برای پیشبرد اهداف انجمن حمایت از زندانیان

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان زندان ها در دیدار با اعضای شورای حمایتهای اجتماعی و مشارکت های مردمی انجمن حمایت از زندانیان، محورهای ۱۸ گانه ای را برای پیشبرد اهداف این انجمن تبیین و تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور روز 4 اسفندماه با اعضای شورای حمایت‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی انجمن حمایت از زندانیان دیدار کرد.

اهداف و ساختار شورای حمایتهای اجتماعی و مشارکتهای مردمی

شورای حمایتهای اجتماعی و مشارکتهای مردمی انجمن با هدف خدمت به زندانیان واجد شرایط و خانواده های آنها از طریق ترویج فرهنگ نیکوکاری، صیانت از بنیان خانواده زندانیان و پیشگیری از بروز آسیب های احتمالی، زمینه سازی جهت ارتقاء وضعیت معیشتی و اجتماعی آنان، تهیه برنامه نیازسنجی زندانیان و خانواده های آنان به منظور جذب و توزیع کمک ها، تعامل با گروه های مرجع و ذیصلاح، شناسایی و جذب افراد نیکو نهاد و خیر ، اطلاع رسانی در راستای آگاه سازی عموم و جذب مشارکتها، هماهنگی با موسسات و نهاد ها و سازمان های حمایتی و اجتماعی و بهره گیری از پتانسیل های آنان در راستای اهداف انجمن ، ایجاد دفاتر نمایندگی در سازمان ها و نهاد ها و موسسات و شرکت ها به منظور تعامل دو سویه با هدف تحقق اهداف تبیین شده تشکیل شده است.

این شورا متشکل از سه کارگروه تخصصی شامل کارگروه فرهنگی، اجتماعی و توانمندسازی، کار گروه اقتصادی و تأمین منابع، کارگروه حقوقی و امور بین الملل می باشد.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در این جلسه، موارد 18 گانه را به عنوان سرلوحه کار جهت پیشبرد اهداف شورای حمایت های اجتماعی به شرح ذیل مطرح کرد:

1- ایجاد شرکت کارگزاری جهت ایجاد شرکت کارگزاری برای انجمن ها باید کارگروهی تشکیل شود تا نحوه و چگونگی ایجاد این شرکتها بررسی شود.

2- ایجاد فراکسیون در مجلس درخصوص ایجاد فراکسیون در مجلس برای حمایت از خانواده زندانیان باید از طریق سازمان و انجمن پیگیری شود تا از این پتانسیل نیز استفاده شود.

3- توسعه فرهنگ اسلامی وقف با مراجعه به مراجع می توان برای مبارزه با فساد بخشی از خمس و زکات را به این امر اختصاص (حمایت از خانواده زندانیان) اختصاص داد.

4- استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه ها ما باید از پتانسیل مساجد و حسینیه ها استفاده نمائیم و از کسانی که با حسینیه ها و مساجد ارتباط دارند استفاده کنیم و صرفاً مساجد و حسینه ها در ایام محرم فعال نباشند و بتوانیم از این ظرفیت در طول سال در راستای شناسایی انجمن استفاده بهینه نمائیم.

5- استفاده از ظرفیت شهرداری بحث راه اندازی یک مرکز جامع توانمند سازی خانواده زندانیان که شهرداری اعلام آمادگی کرده تا از طریق سازمان زندانها و انجمن ها این کار انجام شود ، اگر پیشنهاد یا طرحی وجود دارد ما نیز آمادگی خود را اعلام می کنیم تا این موضوع به مرحله عملیاتی برسد.

6- شناساندن انجمنها از طریق اقدامات فرهنگی و هنری موضوع دیگر که آقای کاسه ساز مطرح کردند درخصوص شناساندن انجمن به مردم از طریق کارهای هنری و انتخاب یک سفیر برای انجمن بعنوان سفیر حامی خانواده زندانیان که کار زیبایی است و استقبال خوبی از طرف هنرمندان و ورزشکاران خواهد شد.

7- برجسته کردن روز ملی نسیم مهر  پنجم خرداد ظرفیت خوبی است که باید به نحو بهتری از آن استفاده شود و ظرفیتهای خوبی تعریف کنیم و آن را توسعه دهیم.

8-  استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی با بهره مندی از اصناف و خیرین و سایر گروهها.

9- استفاده از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش بعنوان تنها نهاد متولی آموزش قبل از دانشگاه برای خانواده زندانیان که بطور مسلم وقتی سرپرست خانوار محبوس می شود دانش آموز بی انگیزه خواهد شد و می توان از طریق مددکاری انجمن ها و یا مددکاری سازمان این امور را ساماندهی کرد. با توجه به اینکه در این خصوص طی جلسه ای که اخیراً با وزیر محترم آموزش پرورش نیز داشتیم آمادگی خود را اعلام کردند که هر تعداد دانش آموز که از طریق تفاهم نامه ای که منعقد خواهد شد کمک نمایند.

10- استفاده از ظرفیت سلامت و درمان در بخش سلامت ، خانواده ها باید از درمان رایگان بهره مند شوند.

11- استفاده از ظرفیت وزارت کار  در جلسه ای که در روزهای آتی با وزیر محترم کار خواهیم داشت این موضوع را مطرح خواهیم کرد که از ظرفیت های وزارت کار در زمینه اشتغال و حرفه آموزی و مشاغل خانگی با شرایط ساده تری در منزل خانواده های زندانیان و کمک به بیمه بیکاری می توان استفاده کرد.

12- استفاده از ظرفیت شوراها شوراهایی که در کشور وجود دارد مثل شورای اجتماعی وزارت کشور و یا شوراهایی که دغدغه آنها معضلات اجتماعی است می توان بهره مند شد.

13- استفاده از ظرفیت رسانه ملی باید استفاده بهتری از رسانه ملی شود و حتماً در بخشهای اجتماعی سازمان زندانها و انجمن های حمایت زندانیان از این پتانسیل استفاده شود.

14- لحاظ انجمن در برنامه ششم بحث لحاظ انجمن در برنامه ششم پیشنهاد خوبی است و در دستور کار سازمان نیز قرار گرفته و اگر اعضای شورا پیشنهاداتی دارند مطرح کنند تا در نظر گرفته شود.

15- استفاده از ظرفیتهای بین المللی انجمن حمایت بایدتلاش کند با بررسی و رصد بودجه های بین المللی که سازمانهای بین المللی برای کاهش آسیب های اجتماعی اختصاص می دهند مثل سازمان یونسکو، یونیسف و ... استفاده نماید تا بتواند این بودجه ها را جذب کند به دو دلیل:

1ـ اصل بودجه مهم است . 2ـ این بحث می تواند اطلاع رسانی و تبلیغات خوبی را می تواند در پی داشته باشد. زیرا دنیای استکباری در تلاش است تا مسائل حقوق بشری را علیه ایران مطرح کند و ما با حمایتهایی که از این طریق می کنیم در واقع آن حربه ها را خنثی خواهیم کرد.

16- طرح استفاده از سایر خانواده ه؛ کمک از خانواده به خانواده.

17-  استفاده از ظرفیت رهبران فکری ایجاد زمینه حمایت معنوی بخش های مختلف کشور از انجمن حمایت ، یعنی لازم نیست همه حمایتها مادی باشد.گاهی یک امام جمعه در خطبه های خود یک جمله درخصوص حمایت از خانواده زندانیان مطرح کند (به شرطی که بار سیاسی نداشته باشد) قطعا می تواند در ذهن خیرین تاثیر گذار باشد.

18-  بازنگری در ساختار انجمهای کشور با توجه به اینکه بیش از 200 انجمن در کشور وجود دارد و افراد برجسته استانی دراین انجمن ها حضور دارند اما استفاده آنچنانی از این افراد نمی شود ضرورت دارد تا برای هم افزایی بیشتر انجمنها در ساختار آنها بازنگری صورت گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon