هیئت ترکیه‌ای: دمشق طرح آمریکا و هم‌پیمانانش برای تجزیه سوریه را شکست داد

هیئت ترکیه‌ای: دمشق طرح آمریکا و هم‌پیمانانش برای تجزیه سوریه را شکست داد

خبرگزاری تسنیم: هیئت ترکیه‌ای که عازم سوریه شده بود در کنفرانسی خبری در دمشق اعلام کرد، سوریه آمریکا وهم‌پیمانانش را که می‌کوشند سوریه را تجزیه کنند، شکست داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق، هیئت ترکیه‌ای که در سوریه به سر می‌برد امروز دوشنبه با برگزاری کنفرانسی خبری در هتل «الداماروز» دمشق اظهار کرد: سوریه به‌اتفاق کشورهایی که از این کشور حمایت می‌کنند، موفق شدند آمریکا وهم‌پیمانانش را که می‌کوشند سوریه را تجزیه کنند شکست دهند.

سوریه به‌اتفاق کشورهای همسو موفق شدند همچنین پروژه‌های تکفیری آمریکایی‌ها را هم که می‌کوشیدند به‌وسیله آنها تروریسم را در منطقه حاکم سازند ناکام گذاشتند.

هیئت ترکیه‌ای در جریان این کنفرانس خبری تأکید کرد: باید وحدت و اتحاد بین کشورهای منطقه محقق شود،‌ و از این طریق تروریسم گروه‌های تروریستی را که می‌خواهند با آن ما را تهدید کنند نابود ساخت.

خبرنگار تسنیم از دمشق در این باره به نقل از دوگو پیرنیچیک رئیس هیئت ترکیه‌ای که در سوریه به سر می‌برد و سخنانی را در جریان این کنفرانس بیان داشته بود، گفت: تروریسم را به سوریه صادر کردند، و سعی کردند با کمک این تروریسم جنگی را در داخل سوریه به راه بیندازند، و ما به‌خوبی می‌‌دانیم چه جریان‌هایی در پس این بحران قرار داشته‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد: ملت سوریه، ارتش این کشور و بشار اسد برای دفاع از ملت در برابر تروریسمی که بشریت را تهدید می‌کند ایستادند و برضد حامیان این تروریسم و توطئه ایستادگی کرده‌اند، حامیانی که تا به امروز هم از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

وی افزود: ملت و ارتش همچون قهرمانانی نه تنها از ملت سوریه بلکه از بشریت در تمام کشورهای جهان حمایت کردند.

رئیس هیئت ترکیه‌ای در ادامه اعلام کرد که آمریکا در سرزمین سوریه متحمل شکست شده است و نه تنها آمریکا بلکه هم‌پیمانان این کشور هم شکست خوردند و دیگر نمی‌توانند نقشه و طرح شوم خود را برای تجزیه سوریه محقق سازند، و البته ما هم این امر را به آنها اجازه نخواهیم داد تا محقق شود.

رئیس هیئت ترکیه‌ای در ادامه گفت: از اینجا سرزمین شام به جهانیان اعلام می‌کنم، که ترکیه به هیچ نیرویی اجازه نمی‌دهد حریم و تمامیت ارضی سوریه نقض شود، یا اینکه بخواهند در سوریه طرحهایی را پیاده کنند که به‌نفع ترکیه نباشد.

رئیس هیئت ترکیه‌ای افزود: این تروریسم وحدت و تمامیت ارضی و وحدت ملت‌ها را نشانه رفته است از این رو می‌بایست با همکاری و وحدت برادرانه بین دولت‌های عراق، ایران، لبنان، ترکیه، مصر و تونس با هم همکاری کرده تا با تبهکاران جنایتکار مبارزه کنیم. تنها از طریق این اتحاد و وحدت است که می‌شود در برابر تروریست‌ها ایستاد و این وحدت است که آنها را نابود می‌کند.

عبداللطیف شنریکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه که در سال 2007 از سمت خود استعفا داده، گفت: ما با دولت ترکیه مخالف هستیم، ما با تصمیم دولت ترکیه برای حمایت از تروریست‌ها مخالف هستیم، و می‌خواهیم صلح در سوریه محقق شود؛ چرا که تروریسم را به سوریه صادر کرده‌اند، و این تروریسم از بیش از 83 کشور جهان به سوریه ارسال شده است و تروریست‌ها از این کشورها به سوریه می‌آیند.

عبداللطیف در ادامه تأکید کرد: از این رو از دولت و نظام سوریه می‌خواهیم در مبارزه با این گروه‌های تروریستی به‌گونه‌ای عمل کند تا هرگز به این منطقه بازنگردند.

وی در پایان سخنانش گفت: هیچ گروه و طرفی حق ندارد و به‌خصوص گروه‌های خارجی که سلاح حمل کرده‌اند، به کشوری بیایند و مثلاً در سوریه برای تغییر نظام در این کشور سخن به میان آورند، همچنین هیچ کسی حق ندارد در مسائل داخلی کشورهای دیگر مداخله کند، از این رو از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی و نهادهای رسمی می‌خواهیم تا این قبیل اقدامات را محکوم سازند، و همه کسانی را که به‌دنبال دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر هستند، از این مسئله منع کنند.

خانم بیرگول الیمان معاون رئیس حزب خلق ترکیه در این خصوص گفت: من ملت سوریه را گرامی می‌دارم، و اعلام می‌کنم که سوریه دوست و همسایه ماست و تنها چند متر از ما فاصله دارد، ما در گذشته همه وارد خاک سوریه می‌شدیم و از ترکیه می‌آمدیم و خود را به حلب می‌رساندیم، و زمانی که این سفر از ما می‌گرفت تنها نیم ساعت بود،‌ اما امروز وضع به‌گونه‌ای شده است که برای آمدن به سوریه ناگزیر شدیم از بیروت وارد شویم.

وی افزود: پس از آن که توانستیم خود را به سوریه برسانیم، و این امر به سه دلیل روی داده است: دلیل اول وجود و حضور گروه‌های تروریستی مسلح در مناطق مرزی. دلیل دوم تحریم‌های اعمال شده  علیه نظام سوریه است و اما سومین دلیل مربوط به رسانه‌ها و پوشش غیرحرفه‌ای است که از سوی برخی رسانه‌ها برای بحران جاری در سوریه رواج یافته است و علت اصلی این سفر و حضورمان در سوریه تلاش برای حذف این موانع سه‌گانه است.

معاون رئیس حزب خلق ترکیه در ادامه گفت: ما به‌عنوان داوطلب برای مبارزه با رسانه‌های غیرحرفه‌ای پیشتاز خواهیم بود، و برای رفع تحریم‌ها برضد سوریه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و در زمان بازدید از یکی از بیمارستان‌ها در سوریه متوجه شدیم که تحریم‌ها حتی داروها را هم شامل شده است و از این بابت شوکه شدیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت