پشت‌پای آمریکا به تعهدات مینسک٢

پشت‌پای آمریکا به تعهدات مینسک٢

خبرگزاری تسنیم: روسیه قطعاً از کمک نظامی آمریکا به اوکراین به خشم خواهد آمد و از طرف خود شروع به دامن زدن به وخامت اوضاع در شرق اوکراین خواهد کرد و پایش بیش از پیش به بحران اوکراین کشیده خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الوقت، در پی انتشار اخباری مبنی بر ارائه لایحه کمک نظامی یک‌میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین، که تأمین سلاح را شامل می‌شود، «خبرگزاری تاس روسیه» روز دوشنبه (٢٣ فوریه/ ٤ اسفند) به‌نقل از سرگئی ریابکوف ــ معاون وزیر خارجه روسیه ــ گفت: «این اقدامات «ضربه‌ای اساسی» به توافقنامه‌های اخیر مینسک بین کی‌یف و نیروهای طرفدار روسیه خواهد زد و مسکو نسبت به «چنین اقدامات تحریک‌آمیزی» بی‌اعتنا نخواهد ماند و به‌ناچار پاسخ مناسبی به آن خواهد داد». وی افزود: «این اقدام ضربه مهمی به توافقنامه‌های مینسک وارد می‌کند و موجب شعله‌ور شدن اوضاع کلی خواهد شد».

ریابکوف تصریح کرد: «آیا این اقدام برای کسانی که ادعا می‌کنند خواهان عادی‌سازی اوضاع در اوکراین هستند ضروری است؟ من که به این مسئله شک دارم. هرچند افراد ممکن است مسئولیت اقدامات خود را نپذیرند اما باید این جنون غرق شدن در جنگ‌طلبی‌های کی‌یف پایان یابد».

این تحولات پس از آن روی داد که پترو پوروشنکو ــ رییس جمهور اوکراین ــ در دیدار اخیر خود با جوبایدن ــ معاون رئیس‌جمهور آمریکا ــ بار دیگر درخواست‌های خود از واشنگتن را برای تأمین تسلیحات بیشتر برای اوکراین مطرح نمود.

در همین حال، الکساندر زاخارچنکو ــ رهبر جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده خلق دونتسک ــ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «واشنگتن هم‌اکنون در حال تأمین «گسترده» جنگ‌افزار برای کی‌یف است و نیروهای اوکراینی به تحقق صلح علاقه‌ای ندارند».

این مسئله در حالی رخ می‌دهد که به‌طور واضح روند فروپاشی اوکراین و از دست دادن اهرم هدایت کشور از سوی کی‌یف سرعت گرفته و همین امر مقامات واشنگتن را عصبی و وادار به تعجیل کرده است. در واقع ایالات متحده آمریکا با کمک به تشدید تحریم‌ها و نشان دادن عزم راسخ برای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین که به یک معنا عبور از خط قرمزِ تعیین شده از سوی مسکو تعبیر می‌شود، سعی دارد به مسکو فشار وارد آورد، چرا که باراک اوباما پیشتر از این اعتراف کرده بود که نتوانسته تنها با اعمال تحریم‌های جدید تأثیری بر تغییر سیاست ولادیمیر پوتین بگذارد. البته این حرف مغایرتی با سیاست کلی آمریکا ندارد، موضوع اینجاست که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌همراه کنگره به‌صراحت دریافته‌اند که چون با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه راه به جایی نبرده‌اند، بنابراین قصد دارند با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین به تغییر سیاست روسیه در قبال اوکراین دست یابند، زیرا مبارزه بر سر کی‌یف به‌عنوان بخشی از سیاست کلی این کشور برای ممانعت از قدرت گرفتن بیشتر روسیه است.

براساس این لایحه وزیر دفاع با هماهنگی وزیر خارجه، اجازه دارد تا ٣ سپتامبر سال ٢ ١٧، به ارائه کمک‌هایی از جمله آموزش، تجهیزات، سلاح‌های کشنده با ماهیت دفاعی، پشتیبانی تدارکات، لوازم و خدمات، و نگهداری به ارتش و نیروهای امنیتی ملی اوکراین، مبادرت ورزد. این درحالی است که طرف‌های درگیر در اوکراین در نشستی که ١١ و ١٢ فوریه با حضور رهبران روسیه، فرانسه و آلمان در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شده بود به توافق آتش‌بس موسوم به «مینسک٢» رسیده بودند.

اما اظهارات جان کِری مبنی بر امکان ارسال سلاح به اوکراین گویای آن است که آمریکا تصمیم گرفته «توافقات مینسک٢» را نادیده بگیرد. آمریکا از یک سو؛ با این اقدام به مقامات کی‌یف نشان می‌دهد که آن‌ها این کشور را به حال خود رها نکرده‌اند و از سوی دیگر؛ ارسال سلاح به اوکراین در آمریکا به‌چشم یک اقدام تحریک آمیز خوب برای کشاندن روسیه به یک جنگ نیز نگاه می‌شود، برای اینکه روسیه قطعاً از کمک نظامی آمریکا به اوکراین به خشم خواهد آمد و از طرف خود شروع به دامن زدن به وخامت اوضاع در شرق اوکراین خواهد نمود و پایش بیش از پیش به بحران اوکراین کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت