گزارش کامل تسنیم از اولین مناظره انتخاباتی ۸ کاندیدای ریاست‌جمهوری

گزارش کامل تسنیم از اولین مناظره انتخاباتی 8 کاندیدای ریاست‌جمهوری

خبرگزاری تسنیم: ۸ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در سازمان صدا وسیما به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسائل اقتصادی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، اولین مناظره انتخاباتی بین 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (جمعه) برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، مرتضی حیدری مجری مناظره‌های تلویزیونی، با بیان اینکه دو هفته دیگر در چنین روزی حماسه بزرگ سیاسی سال 92 با حضور ده‌ها میلیونی ملت ایران در پای صندوق‌های رای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خواهد خورد، اظهار داشت: سه مناظره انتخاباتی طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد. نخستین مناظره با محتوا و مضامین اقتصادی با حضور 8 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از امروز تقدیم ملت ایران خواهد شد.

وی افزود: مناظره دیگر روز چهارشنبه 15 خرداد با محتوا و مضامین فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود و مناظره سوم روز جمعه 17 خرداد یک هفته قبل از برگزاری انتخابات با موضوع و مضامین سیاست داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

یکی از مجریان برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: در این دور با توجه به تایید صلاحیت‌ 8 نفر از کاندیداها طبیعی بود که امکان برگزاری مناظر‌ه‌های دو به دو وجود نداشت و با توجه به محدودیت زمان امکانپذیر نبود.

حیدری تاکید کرد: لذا رسانه ملی تمهیدی اندیشید تا مناظره جمعی برگزار شود و صمیمانه تلاش خواهیم کرد مناظره‌ای در طراز شخصیت‌های برجسته کشور به صورت جمعی در حضور ملت ایران برگزار شود.

وی ادامه داد: برای برگزاری مناظره امروز جلساتی با حضور کارشناسان ارشد از داخل رسانه ملی و دانشگاه‌های کشور برگزار شد و در نهایت مدلی که امروز تقدیم ملت ایران می‌شود، حاصل شد که برآیند هزاران ساعت کار کارشناسی است.

یکی از مجریان برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: محرمانگی سوالات و اطلاعات و نوع برگزاری مناظره از جمله دغدغه‌های اساسی مدیران رسانه ملی بود و بینی و بین‌الله تا این لحظه به‌جز بنده، شخص رئیس‌رسانه ملی و 2 نفر از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما کسی از سوالات اطلاعی ندارد. بیش از 2 هزار سوال از طرف نخبگان اقتصادی کشور و آحاد مردم به ستاد انتخابات رسانه ملی ارسال شد و ما براساس آن سوالات و سوالات ارائه شده از سوی مراکز پژوهشی و آموزشی سوالات را طراحی کردیم.

حیدری ادامه داد: عدالت در توزیع ثروت اصل اول برای ما بود و انشاءالله آن را رعایت خواهیم کرد بنده به عنوان مجری مناظره به نمایندگی از 75 میلیون نفر ایرانی و هزاران همکار رسانه متعهد هستم تا رعایت عدالت را در شکل مناظره داشته باشم.

وی با بیان اینکه براساس نظرسنجی‌ها بیش از نیمی از مردم هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌اند، گفت: بسیاری از مردم منتظر برگزاری مناظره‌ها هستند و عده‌ای که نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند گفته‌اند که ما بعد از برگزاری مناظره‌ها اگر فرد صالح تری را در صحنه ببینیم ممکن است نظر خود را تغییر دهیم. لذا همه اینها نشان می دهد که منامظره‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مجریان برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، افزود: ما در بخش اول 8 سوال داریم که به قید قرعه آن را مطرح خواهیم کرد و هر نامزدی که قرعه به نام او افتاد یک سوال را در مدت 3 دقیقه پشت تریبونی که تعبیه شده پاسخ خواهد داد و همان‌جا می‌ایستد تا نامزدهای که پشت صندلی‌هایشان هستند یک و نیم دقیقه یعنی 90 ثانیه آن پاسخ را نقد کنند و در انتها نامزدی که به سوال پاسخ داده به مدت 2 دقیقه فرصت دارد تا نقدهایی که به او وارد شده است را پاسخ دهد.

***سوال اول: مشکل اشتغال را چگونه، تا چه اندازه و در چه مدتی در دولت خود مهار خواهید کرد؟***

سید محمد غرضی اولین کاندیدایی بود که بر حسب قرعه باید به این سوال که مشکل اشتغال را چگونه، تا چه اندازه و در چه مدتی در دولت خود مهار خواهید کرد، گفت: معتقدم ظرف 100 سال گذشته ملت ایران دچار دولت‌هایی شده است که همه تورم زا بودند این ریال ما معادل ریالی بوده است که در تاریخی معادل ریال کشور اسپانیا بوده است و در ابتدای نهضت مشروطه یک ریال ما یک دلار بود.

وی افزود: زمانی‌که رضا شاه به قدرت رسید، یک دلار تبدیل به 3 ریال شد و زمانی‌که از کشور رفت 15 ریال شد. زمانی‌که متفقین حمله کردند، تبدیل به 20 ریال شد و دولت مصدق آن را تغییر نداد، اما دولت زاهدی آن را به 35 ریال تبدیل کرد و دولت منصور 6 تومان و 8 ریال شد. زمانی که انقلاب پیروز شد و آقای بنی‌صدر به عنوان وزیر دارایی و بعد رئیس‌جمهور شد، 300 ریال شد و دولت موسوی که من وزیر نفت آن بودم با 40 تومان شروع شد و تا وقتی که وزیر بودم از 50 تومان بیشتر نشد. اما بعدها به 150 تومان تبدیل شد.

این کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در دولت هاشمی رفسنجانی ارزش آن به 450 تومان و در دولت خاتمی به 900 تا 1000 تومان و در این دولت به 3500 تومان رسید. از ابتدای انقلاب تاکنون ملت دچار تورم و گرفتاری هستند و تا تورم حل نشود و کشور به تولید نرسد، مشکل حل نمی‌شود. علت اینکه کشور به تولید نمی‌رسد، این است که هزینه پول بالا است. هزینه پول در کشور 25 درصد و حتی 30 درصد است. کشورهایی که تولید می‌کنند، هزینه پولشان 1 یا 2 درصد است. اشتغال وقتی سامان پیدا می‌کند که تولید سامان پیدا کند و تولید وقتی سامان پیدا می‌کند که هزینه پول به سمت نزولی برود و اگر این کار نشود، اشتغال مصنوعی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در ادامه در واکنش به توضیحات محمد غرضی، اظهار داشت: نکته‌ای که آقای غرضی پیشکسوت ما اشاره کردند از یک نگاه درست است، ولی واقعیت این است که ما به موضوع اشتغال باید به صورت جدی بپردازیم و کارهای دراز مدت و کوتاه مدتی برای آن انجام دهیم. نگاه ما در بحث اشتغال باید این باشد که تامین منابع مالی برای اشتغال پیش‌بینی کنیم و از شرایط فعلی که کارخانه‌ها دچار مشکل هستند، جلوگیری کنیم و کارهای کوتاه‌مدت در اولویت باشد. یعنی برنامه میان مدت تدوین شود.

وی خاطر نشان کرد: رونق اقتصادی اساس کار است، ولی امروز که توام با رکود هستیم و از یک طرف تورم و رکود وجود دارد و طبیعتا نمی توانیم نقدینگی را اضافه کنیم، باید نقدینگی فعلی را به سمت تولید هدایت کنیم، ولی اینجا اصل مهم این است چگونه در عمل قادر هستیم نقدینگی را از سمت سفته بازی و کارهای صوری به سمت کار تولید ببریم و اولویت را در تولید قرار دهیم.

در ادامه مناظره انتخابتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، غلامعلی حدادعادل در پاسخ به اظهارات محمد غرضی گفت: جناب غرضی به مسئله تورم بیشتر از اشتغال پرداختند، البته تورم در اشتغال تاثیری زیادی دارد ولی در حال حاضر در امر اشتغال در کشور مسائلی داریم که نزدیک به مسئله اشتغال است، از جمله اینکه در حال حاضر بازار کار "متولی" ندارد.

وی افزود: وزارت کار می‌گوید که من مسئول ایجاد اشتغال کار نیستم و تنها مسئول حل و فصل روابط کارفرما و کارگرها هستم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی کارخانه و کارگاه داریم که تعطیل شده‌اند، اظهار داشت: باید با حمایت و دادن یارانه و معافیت مالی کمک کنیم تا این کارخانه‌ها احیا شود تا اگر در شرف تعطیلی هستند، تعطیل نشود.

حدادعادل بر همین اساس اضافه کرد: بسیاری از پیمانکاران از دولت طلب‌های زیادی دارند که اگر دولت بدهی‌هایش را ندهد، اشتغال زمین می‌ماند.

علی‌اکبر ولایتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سخنان غرضی با بیان اینکه مطالب گفته شده آقای غرضی را می‌توان به این صورت تکمیل کرد که باید بر تولید تکیه کرد، گفت: باید اضافه کنم که سیاست‌های کسب و کار در گذشته و چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به جای اینکه تولید محور باشد، توزیع محور بوده است.

وی با تاکید بر مردمی‌کردن تولید، افزود: بر اساس تفسیر اصل144 قانون اساسی که توسط رهبری نهایی شده و مجلس آن را به صورت قانون درآورد که به جز صنایعی مثل صنایع بالادستی مانند صنایع نفت که در مجمع تشخیص مصلحت نظام که به عنوان واحدهایی که می‌توان واگذار کرد، واگذار شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه واگذاری‌ها از دولت باید به ملت باشد، نه از دولت به دولت تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیاز به یک حمایت اساسی از کشاورز داریم و در حوزه صنعتی نیاز به حمایت درست از صنعت داریم، حمایت از کشاورزی یعنی محصولات آن را بیمه کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سخنان محمد غرضی گفت: طرح آقای غرضی ممکن است با شرایط ایران تطابق داشته باشد، ولی بیکاری و تورم 2 پدیده جداگانه هستند که بعضا ضد هم، کار می‌کنند.

وی با اشاره به منحنی فیلیپس در مسئله اقتصادی، گفت: در شرایط اقتصادی باید تناسب‌هایی برقرار کرد که البته تاکنون به صورت ضعیف برقرار شده و از نظر علمی قابل اعتبار نیست؛ مشکل ما این است که اشتغال از 2 عنصر شاغل و شغل درست می‌شود. شغل را باید کارآفرین درست کند و شاغل هم کسانی که مهارت کار دارند، هستند و باید توانایی اجرای کار را داشته باشند. بنابراین هر کدام از اینها برنامه جداگانه می‌خواهد تا بتوانیم اشتغال را درست کنیم.

به گفته وی شاغل و شغل لازم و ملزوم یکدیگر هستند که از مجموعه عوامل بسیاری هستند که دست به دست هم می‌دهند تا کارآفرینی تقویت شود و شاغلین را آماده پذیرفت شغل کنند.

 سعید جلیلی در پاسخ به سخنان محمد غرضی اظهار داشت: بیکاری مهمترین موضوع کشور است، چون رشد جمعیتی به دورانی رسیده که نیاز به کار دارد و نیاز است که این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال باید به 2 بحث توجه جدی کرده و تولید را از مهمترین بحث‌ها، مورد توجه قرار داد و گفت: برای این موضوع باید ظرفیت‌های بخشی را مورد اهمیت قرار دهیم و علاوه بر آن بحث ‌های دانش‌بنیان و مزیت‌های نسبی در صنعت نفت و گاز، بحث فناوری اطلاعات و بخش فولاد و مسکن اولویت‌های اساسی است که باید به آن توجه شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: البته باید توجه کنیم، اشتغالی که خواهیم داشت برای تولید باشد نه شغل‌های کاذب و مبتنی بر کیفیت و آموزش بیشتر باشد. ما مزیت‌هایی مثل صنایع‌دستی داریم که می‌تواند چند میلیون شغل ایجاد کند. همچنین تشویق برای سرمایه‌گذاری از دیگر بحث‌های مورد اهمیت در جامعه ما است.

در ادامه این مناظره، محمدرضا عارف هم طی سخنانی با بیان اینکه هیچکدام از دوستان به بخشی از سوال آقای غرضی جواب ندادند، گفت: برابر برآوردی که ما کردیم، حداقل یک میلیون فرصت شغلی را لازم داریم تا به تدریج نرخ بیکاری کاهش یابد. برای اینکه این اتفاق رخ دهد ما به ثبات اقتصادی و اصلاح ساختاری که مهمترین کار احیای سازمان مدیریت است لازم داریم. باید صنعت‌های نیمه تعطیل ما رونق پیدا کنند و سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کنیم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه 30 درصد سهم صنعت را در طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها پرداخت نشده و نقدینگی کشور باید به سمت صنعت هدایت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سرمایه از مباحث مهم روز جامعه ما است، گفت: الان سرمایه‌های خرد و جزئی داریم که متاسفانه وارد بازار واسطه‌ای شده‌اند، باید تلاش کنیم که سرمایه‌ها را به سمت اشتغال هدایت کنیم؛ متاسفانه رتبه ما در دنیا در این زمینه 145 است.

به گفته وی، باید طی سال‌های آینده مشکل کسب و کار حل شود  تا بتوانیم اشتغال لازم را ایجاد کنیم.

عارف با بیان اینکه طرح‌های ویژه‌ای را برای حل بیکاری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از آنها این است که ما برآورد کردیم که می‌توانیم از صنعت گردشگری 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

حسن روحانی نیز طی سخنانی با بیان اینکه مسئله اشتغال و پایین آوردن نرخ بیکاری مهمترین دغدغه امروز مردم است، اظهار داشت: ما در جامعه ایرانی بیش از 3 میلیون نفر بیکار داریم این در حالی است که بیش از 800 هزار نفر نیروی متخصص فارغ‌التحصیل داریم لذا نباید با مشکل بیکاری روبرو باشیم.

وی راه‌حل اساسی برای از پیش رو برداشتن مشکل بیکاری را بهبود شرایط محیط کسب و کار دانست و افزود: متاسفانه قانون بهبود محیط کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما آئین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین‌ و تبدیل به قانون نشده است، اگر این قانون به خوبی اجرا نشود راه حل اساسی نخواهیم داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث آموزش نیروی انسانی به عنوان نیروی متخصص به عنوان یکی از راه‌حل‌ها، افزود: باید به دنبال ایجاد فرصت شغلی پایدار باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد غرضی نیز پس از پایان سخنان 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه امکان ندارد که شما در تولید رقابت خارجی را به حساب نیاورید، افزود: تولید رقابت جهانی دارد و در تمام دنیا هزینه پول برای تولید 2 درصد است ولی در ایران هزینه پول بیش از تورم است.

وی افزود: تورم 20 درصدی و هزینه پول 25 درصدی، هیچ سرمایه‌ای را برای تولید نگه نمی‌دارد؛ ما بزرگانی داریم که اینجا نشسته‌اند و جواب این همه سوال مورد نظر همه دولت‌ها بوده، ولی همه شکست خورده‌اند. این دولت‌ها ثابت بودند، بخصوص دولت‌های بعد از انقلاب اما یک موضوع مورد غفلت واقع شد، این بود که تورم را به عنوان ابزاری که کار را راه می‌اندازد، نگاه کرده اما اصلش عمل شد.

غرضی با بیان اینکه تورم باید به مرز یک درصد برسد و هزینه پول به 3 درصد برسد، ترکیه، چین، هند و برخی دیگر کشورها را به عنوان رقبای کشورمان دانست و افزود: شما در سال 40 میلیارد دلار واردات داشتید. واردات‌هایی مثل گوشت، روغن که همین چند روز پیش چه مقدار "کره" به کشور وارد شد اینها ناشی از این است که همه کسانی که به تولید پرداختند، به خاطر هزینه بانکی زیاد همه تولید را رها کردند؛ تولید حمایت سیاسی، اداری و منطقی نداشته است لذا شکست خورده است.

 

***سوال دوم: رنامه دولت شما برای نظام تصمیم‌گیری کشور و تعامل با سایر قوا چیست؟***

به گزارش خبرگزاری تسنیم،محمدرضا عارف به عنوان دومین داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با قرار گرفتن در پشت تریبون در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای نظام تصمیم‌گیری کشور و تعامل با سایر قوا چیست، گفت: ضمن تشکر از صداوسیما به خاطر اختیار گذاشتن وقت برای پاسخگویی، باید بگویم که با توجه به مسئولیتی که در اقتصاد کلان کشور به عنوان رئیس سازمان مدیریت داشتم، ریشه مشکلات اقتصادی را به صورت سریع مطرح می‌کنم.

وی مهمترین مشکل اقتصادی کشور را حاکمیت یکپارچه جریان اصولگرا در 8 سال گذشته عنوان کرد و گفت: عملا در این دوره با کنار گذاشتن جریان‌های دیگر و کارشناسان متخصص به سمت ناصحیحی رفتیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر همین اساس اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل مشکلات اقتصادی، حضور برخی نظامیان و شرکت‌های وابسته به نهادهای نظامی در امور اقتصادی در حقیقت فضا را برای مشارکت بخش خصوصی تنگ‌تر کرد، به خصوص فعالیت‌های خصوصی سازی به صورت ناقص اجرا شد و حدود 15 درصد از خصوصی‌سازی‌ها انجام شد.

عارف مشکل دیگر امروز کشور را روابط نامناسب با دنیا دانست و گفت: اشکالاتی که در روابط با دنیا داریم، نمی‌توانیم از امتیاز روابط خوب بین‌المللی با دنیا برای حل مشکلات اقتصادی بهره‌برداری کنیم به نظرم سیاست‌های اصل 44 را باید با جدیت اجرا کنیم تا خیلی از مشکلات اقتصادی ما رفع شوند.

وی با بیان اینکه در کشورداری نگاه ما باید استفاه از خرد جمعی باشد، گفت: اینکه یک جریان سیاسی نمی‌تواند کشور را اداره کند واقعیتی است که در 8 سال گذشته شاهد آن بودیم که نتیجه آن مشکلات امروز است. بر این باورم که باید مبنا را بر شایسته‌سالاری بگذاریم تا انشاءالله بتوانیم از بهترین نیروها و برجسته‌ترین کارشناسان استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به نحوه تعامل خود با سایر قوا اشاره کرد و افزود: در قانون اساسی استقلال قوا جایگاه مشخصی دارد و با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد اما باید با توجه بر ضرورت تفکیک قوا در یک فضای صمیمی مشکلات را حل کنند و اختلاف‌نظر و مشکلات قوا به جامعه کشانده نشود. اما اگر اختلاف‌نظر اساسی هم داشتیم، باید در فضای صمیمی و دوستانه حل کنیم و اگر احساس کردیم که به راه‌حلی نرسیدیم به استناد قانون اساسی و طبق اصل 110، از طریق مقام معظم رهبری باید مشکلات را حل کنیم.

در ادامه مناظره نامزدهای انتخاباتی، غلامعلی حداد عادل در پاسخ به مواضع محمدرضا عارف گفت: آقای عارف مسئله را بیش از حد سیاسی کرد. یعنی گناه مشکلات کشور را به دوش اصولگرایان گذاشتند، و می‌گوید چون در هشت سال گذشته کشور توسط اصولگرایان اداره شده، پس در روابط قوا چنین مشکلاتی پدید آمده. بنده با این مطلب موافقم که کشور نباید از نیروهای کارشناس و خدوم خالی شود، ولی اگر فرضا چنین اتفاقی در دوره اصولگرایان صورت گرفته است، نظیر آن هم در دوره اصلاح‌طلبان اتفاق افتاد.

وی گفت: مگر در دوره اصلاح‌طلبان با اصولگرایان چه کردند. بنابراین این اشکال اگر وارد باشد، به همه دولت‌ها وارد بوده است که وقتی به ریاست می‌رسند به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی، کشور را از نیروهای کارشناس خالی می‌کنند.

حدادعادل تاکید کرد: بنده اگر در انتخابات موفق بشوم، سعی خواهم کرد که مسئله گرایش‌های سیاسی را از نیروهای کارشناس، متخصص و خدمتگذار جدا کنم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در ادامه به قید قرعه، حجت‌الاسلام حسن روحانی به مواضع محمدرضا عارف پاسخ داد.

وی افزود: مهمترین مسئله در این زمینه این است که از نگاه فردمحوری و استبداد رای فاصله بگیریم، از متخصصان استفاده کنیم و نگذاریم صاحب‌نظران منزوی شوند و حتی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی و کارآفرینان استفاده کنیم. سازمانهایی که تعطیل شده‌اند بویژه سازمان مدیریت را احیا کنیم و درست است که دولت باید به صورت فراجناحی اداره شود و معنای جناح واحد آن است که نیمی از فعالان و مدیران جامعه را کنار بگذاریم و ضرر بزرگی به جامعه متحمل خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: در کنار این موارد ما باید آزادی بیان را در جامعه داشته باشیم، اگر در جامعه آزادی بیان نباشد، ایرادات نظام تصمیم‌گیری برطرف نمی‌شود. بنابر این نقد نعمتی است که از طریق آن می‌توان ایرادات را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در ادامه در واکنش به مواضع عارف اظهار داشت: به نکته‌ای که آقای عارف فرمودند باید متمم زد. حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف سیاسی استفاده شود، ولیکن باید یک وجه مشترکی جریانهای سیاسی داشته باشند و آن وجه مشترک آن است که به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه در قول و فعل پایبند و مقید باشد.

"از زمان مونتسکیو به آن طرف تفکیک قوا صورت گرفته و کسی بعد از مونتسکیو حرف بالاتری نزده است و لذا بنا به اهمیت و پیچیدگی حکومت، قوه مقننه و مجریه و قضائیه تشکیل شده و این قوا در همه دنیا هست.باید قوه مجریه قانونگرا باشد و برابر رای دادگاه از قوه قضائیه خاضع باشد"

ولایتی ادامه داد: قوه مجریه اگر کابینه تشکیل می‌دهد، آن کابینه باید مرکب از وزرای متخصص و با تجربه باشد و هر وزیری در حوزه خود اختیارات رئیس جمهور را داشته باشد. اینطور نیست که می‌گویند دولت یک تیم فوتبال است هر دولتی باید از وزرای مطمئن، باسابقه و باتجربه‌ای که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه محسن رضایی در واکنش به دیدگاه‌های محمدرضا عارف، گفت: خوشبختانه من جزو هیچ کدام از دعواها نبودم و به نظرم می‌توانم قضاوت صحیح‌تری را انجام دهم. من نه جزو دوره آقای خاتمی بودم که اصولگرایان را بیرون بریزم و نه جزء دولت آقای احمدی‌نژاد بودم که اصلاح‌طلبان را بیرون بریزم. ضمن آنکه این عملکردها را قبول نداشتم.

وی تصریح کرد: معیار من برای به کار گیری نیروهای توانمند این کشور توانمندی و پایبندی آنها به نظام است. منتها آقای عارف به سوالی که مطرح شد پاسخ نداد. آیا شما اختیارات ریاست جمهوری را کافی می‌دانید که دوباره آن بحث‌های دوقلو مطرح نشود. آیا شما در رفتار دوره خود هیچ نقصی نمی‌بینید؟ بالاخره نگفته‌اید آیا با مجلس اصولگرا هماهنگ خواهید بود یا خیر؟

رضایی گفت: ای کاش اقتصاددانان در این برنامه حضور داشتند تا برنامه جدی‌تر پیش می‌رفت که مرتضی حیدری در پاسخ به وی گفت: برنامه نمایندگان کاندیداها جداگانه از صدا و سیما پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نیز در پاسخ به اظهار نظرات عارف افزود: وقتی ما می‌توانیم تصمیم صحیح اقتصادی داشته باشیم و مبتنی گفتمان نظام و انقلاب باشد، باور مردم ما این است که این گفتمان می‌تواند برای آنها پیشرفت را بیاورد. آقای عارف به یاد دارد که در زمان وی مبانی نظری برنامه چهارم توسعه کاملا با مبانی مخالف آن نوشته شد. اینطور مبانی نمی‌تواند پیشرفتی را برای کشور داشته باشد.

وی افزود: چرا فقط به جریانات سیاسی توجه می‌کنیم؟ ما 75 میلیون جمعیت داریم که باید 3 عنصر اساسی را مد نظر قرار دهیم. اول مردم، دوم کارشناسان و بعد نیروهایی که در دستگاه‌های دولتی حضور دارند. این 3 عنصر، عناصر اساسی را تشکیل می‌دهند.

جلیلی به هم‌آهنگی در قوه مجریه اشاره کرد و اظهار داشت: ما نزدیک به 40 شورا داریم که در مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند. از این رو باید آنها با یک آهنگ تصمیم‌گیری کنندو سازهای جدا نداشته باشند. همچنین در خود دولت نباید اختلافاتی بین وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد.

در ادامه محمدرضا قالیباف در پاسخ به مواضع عارف اظهار داشت: این جلسه نشان داد که آغاز بحث اقتصادی است، ولی در سوال دوم کاملا وارد مباحث سیاسی شدیم. در مسئله اقتصاد ما چه کاری به سیاست‌زدگی داریم. وقتی  که سیاست‌زدگی وارد شد، دیگر بیکاری را که موضوع اصلی مردم است رها خواهیم کرد. برای مردم مهم است که مشکل آنها حل شود.

قالیباف افزود: در شورای شهر دیدگاه‌های مختلف سیاسی حضور دارند، اما در کار ما به هیچ اختلافی برنخوردیم. البته ما باید براساس سند پیش برویم. متاسفانه هر گروهی که سر کار آمده‌اند، سلیقه‌ای عمل کرده‌اند. همچنین باید برنامه‌های 5 ساله را نیز مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرگزاری تسینم، سیدمحمدرضا غرضی در واکنش به سخنان محمدرضا عارف تصریح کرد: بنده متولد سال 1320 هستم. نسل من در این کشور سه کار مهم انجام داده است، هم در انقلاب، هم در جنگ و هم در سازندگی حضور داشت و 98.2 آرای مردم را جمع کرد. فروکاستن جمهوری اسلامی به احزاب ظلم به انقلاب است. این دولت‌ها 1200 میلیارد درآمد داشتند و امروز 900، 500 یا 600 هزار میلیارد تومان بدهکاری دارند. این کارها را چه کسانی انجام داده‌اند.

"این که فرو بکاهیم جمهوری اسلامی را به دو گروه اینطرف و آنطرف نقض حاکمیت است. حاکمیت ایجاب می‌کند مردم را در مدار انقلاب نگه داریم. مردم در اندازه کافی تحمل کردند هنوز هم می‌خواهیم کشور را به گروه‌های سیاسی تقسیم بندی کنیم در حالی که این خلاف شان امام و رهبری  است. کشور یک واحد متحد است."

وی گفت: شما باید متعهد شوید و دست در جیب فقرا نکنید، مجموعه‌ها دست در جیب فقرا کردند.

بنابر این گزارش محمدرضا عارف به مواضع 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به انتقاد از دیدگاه‌های او پرداختند پاسخ داد.

وی گفت: آقای قالیباف بحث سیاسی را مطرح کرد، بنده سوالم این است مگر می‌شود بدون توسعه سیاسی به توسعه اقتصادی رسید. ما اعتقاد به یک توسعه توازنی داریم. بنابراین باید توسعه سیاسی را همزمان با توسعه اقتصادی آغاز کنیم.

آقای جلیلی نیز مبانی برنامه چهارم را زیر سوال بردند اگر مبانی برنامه اشکال داشت چرا مجلس اصولگرا آن برنامه را به تصویب رساند و چرا بعد آن برنامه را اصلاح نکرد. همچنین اقای رضایی بحث اشکالات دولت اصلاح‌طلب را مطرح کردند مگر من گفتم دولت اصلاحات هیچ اشکالی نداشته ا ست! همه دولت‌ها اشکال داشتند و در عین حال دستاوردهایی هم داشتند.

وی گفت: سوال کردند آیا می‌توانید  با مجلس اصولگرا هماهنگ باشید؟ بنده عملکرد دولت آقای خاتمی را نشان می‌دهم بهترین رابطه را دولت آقای خاتمی با مجلس پنجم و هفتم داشت.  بیشترین آرای وزرای دولت اصلاحات در مجلس اصولگرا گرفته شد و به دنبال آن نبودیم که به اختلاف روسای دو قوه را به صحن علنی مجلس بکشانیم ما کی مشکلات را به جامعه کشاندیم.

عارف در خصوص مواضع علی‌اکبر ولایتی نیز اظهار داشت: هر فردی که در جمهوری اسلامی خدمت می‌کند، باید پایبندی خود را به قانون و ولایت به خوبی نشان دهد و در این زمینه هیچ چالشی با دوستان اصولگرا نداریم.

***سوال سوم: رنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟***

به گزارش تسنیم محسن رضایی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست، اظهار داشت: در اداره کشور باید کار را به مردم داد و الان مردم در اقتصاد و مسکن حضور ندارند.  مسکن مهر طرح خوبی بوده است، اما باید بهتر اجرا می‌شد. مشکل فعلی آن است که ما زمینه‌های بسیار فراوانی داریم، اما قیمت مسکن در تهران به صورت سرسام‌آور بالا می‌رود و توان برنامه‌ریزی‌های ایجاد مسکن را از بین می‌برد. من توجه ویژه‌ای به مسئله مسکن خواهم داشت و با اصلاحاتی که در مسکن مهر دارم، آن را ادامه خواهم داد.

وی اضافه کرد: مقرراتی که برای محدوده شهرها و ایجاد شهرها به وجود آمده است، براساس معماری نوین ایرانی - اسلامی نیست. ما باید بازنگری اساسی در معماری ایران انجام دهیم. در آن معماری جایگاه شهرها را به خوبی تعریف خواهیم کرد که بدین وسیله فرصت‌های جدیدی برای تولید مسکن ارزان قیمت شکل بگیرد.

رضایی تاکید کرد: مسکن را باید از حالت دارایی به سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم. همچنین باید وامهای بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم. در تمام دنیا نزدیک به 70 الی 80 درصد ساخت مسکن را از طریق وام پرداخت می‌کنند.

در ادامه مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف طی سخنانی گفت: من فکر می‌کنم بحث مسکن از هر جهت جزو اولویت‌دارترین برنامه‌هایی است که در دولت بنده مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دلیل آن، این است که اگر امروز نگاه کنیم، می‌بینیم که بیشترین سهم درآمد خانواده‌های مستضعف و دهک‌های پایین جامعه کسانی هستند که مسکن ندارند، یعنی هرچقدر زحمت می‌کشند باید در پایان ماه کرایه پرداخت کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: پس ما اگر مسکن این افراد را حل کنیم، قدرت خرید او در بخش‌های مختلف دیگر را بالا برده‌ایم. وقتی که مسکن در کشور توسعه پیدا کند، به طور مستقیم 250 شغل ایجاد می‌کند.

قالیباف افزود: اگر این کار انجام شود، بیکاری را نیز حل کرده‌ایم؛ مهم این است که مسکن مهر که اقدام خوبی بوده 2 اشکال دارد. این کار باید با همین شتاب ادامه پیداکند ولی کیفیت ساخت باید بالا برود؛ بافت فرسوده امروز جزو معضلات ماست، همین ساختمان‌های نوساز امروز بافت فرسوده شده‌اند و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که چرا ما وقتی که بافت فرسوده داریم و می‌توانیم در داخل شهری که زیرساخت‌هایی نظیر مترو،‌ آب و موارد دیگر دارند به عنوان مثال می‌رویم در تهران و شهرستان‌ها و در بیابان ساختمان‌سازی می‌کنیم. درست است که در بیابان ساختمان را ارزان می‌سازیم ولی دوباره به بیت‌المال هزینه تحمیل می‌کنیم که برای زیرساخت‌ها متری 3 میلیون تومان هزینه آب، برق، مدرسه و زندگی اجتماعی درست می‌کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در تهران 14 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که اگر این میزان را انجام دهیم، نیاز نداریم که به پرند برویم که هم زحمت به مردم بدهیم و هم بافت فرسوده احیا نشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمد غرضی در پاسخ به سخنان قالیباف گفت: هر دولتی که بخواهد به کشور بخشی نگاه کند، دچار صدمات گذشته می‌شود؛ بخشی‌نگری باعث فرسودگی و از بین رفتن بخش و از بین رفتن دولت می‌شود. در مدت 100 سال گذشته هر دولتی که بر سرکار آمده فکر کرده که یک روزی آموزش و پرورش، دانشگاه، بهداشت و درمان، مسکن و کار دیگر را انجام دهد و بعد همه یا بخش وسیعی از سرمایه ملی را صرف آنجا کرده و از بقیه سیستم نتواند دفاع کند، به همین وضع امروز گرفتار می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش اصلی گرفتاری کسانی که مسکن ندارند، این است که اشتغال نداشته‌ و نتوانسته‌اند، پس‌انداز کنند؛ دولت‌های گذشته هم به تحقق این کار موفق نشدند، بنابراین امروز به این وضع رسیده که تعداد زیادی از افراد بدون مسکن مانده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر به بخش بهداشت و درمان مراجعه کنید، همین وضع وجود دارد؛ در بخش‌های دیگر هم همینطور است و در واقع دولت در دو کلمه خلاصه می‌شود "تورم و اشتغال".

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نیز در همین خصوص به بیان برنامه‌هایش پرداخت و گفت: در بخش مسکن ما دو تقاضا داریم که یکی از آنها تقاضای مصرفی است، ما در سال حدود 850 هزار ازدواج داریم که طبیعتا اینها به مسکن نیاز دارند که باید به آن پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: به نظر من مسکن مهر یک پاسخ به این نیاز بود و درست هم هست و باید ادامه پیدا کند. همین‌طور، اصلاحاتی که باید در بافت‌های فرسوده صورت گیرد. البته در عین حال باز هم تقاضاهایی داریم، اما آن تقاضا، فقط یک تقاضا است که از تقاضای واقعی ناشی می‌شود و نگاه‌های سوداگرانه است، شخص به خاطر اینکه پولش را حفظ کند، در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند که یک دلیل آن هم بحث تورم است که به خاطر حفظ ارزش پول در زمین که کالای خوبی محسوب می‌شود، مردم در آن سرمایه‌گذاری می کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر ما نتوانیم سیاست‌های اساسی داشته باشیم، هر قدر هم مثل مسکن مهر تولید کنیم، می‌بینید که در موضوع قیمت مسکن که یک فشار اساسی به طبقات پایین می‌آورد، نمی‌توانیم تاثیر داشته باشیم لذا باید حل تورم و حل موضوع اصلاح نظام مالیاتی که در بحث مسکن مورد توجه است و اینکه چگونه سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید و نه به بخش بورس‌بازی در مسکن، مدیریت شود و اینکه قیمت سود مورد توقع سازنده مدیریت شود، اینها جزو وظایف اساسی‌ای است که باید به آن توجه شود.

جلیلی ادامه داد: باید سیاست‌گذاری منطقه‌ای در بخش مسکن داشته باشیم که اگر به آن توجه لازم نشود، طبیعتا نمی‌تواند بحث اساسی مسکن را حل کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف در این زمینه گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و به خصوص جوانان، "مسکن" است. بالا رفتن سن ازدواج و بالا رفتن نرخ طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از همین مشکل است.

"مسکن مهر متاسفانه به دلایلی از جمله بی‌توجهی به تاسیسات زیربنایی و رفاهی و اینکه این طرح عموما در خارج از شهرها اجرا شده و تورم‌زایی بالایی که طرح داشت و حدود 45 هزار میلیارد تومان بدهی این طرح است که البته نتوانست در برابر نیاز مسکن پاسخگو باشد."

وی ادامه داد: ما با رفع اشکالات طرح مسکن مهر، طرح "مسکن مهر ماندگار" را پیشنهاد دادیم و در برنامه داریم و امیدوارم بتوانیم جوابگوی نیاز مسکن جوانان کشور بوده و بتوانیم، مسکن مناسب  را در اختیار زوج‌های جوانی که می‌خواهند ازدواج کنند، قرار داده و آرامش را به خانواده‌ها و جوانان عزیز کشورمان برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل در ادامه مناظره اقتصادی کاندیداها ریاست جمهوری در خصوص برنامه‌هایش برای تامین مسکن جوانان گفت: مسکن مهر یک اقدام مفید بود و دولت هم زحمت زیادی در این زمینه کشید و بسیاری از افراد نیز صاحب‌خانه شدند و سوداگری مسکن را هم کاهش داد.

وی تاکید کرد: البته اشکالاتی هم وجود دارد، یک نکته این است که زیرساخت‌های لازم در کنار خانه‌ها ساخته نشده و زندگی در شهرها، فقط زندگی در خانه نیست؛ زندگی شهری و حتی روستایی به غیر از یک سرپناه چیزهایی دیگری هم لازم دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: گاهی می‌بینیم که ساخت مسکن به این زیرساخت‌ها و تاسیسات جنبی توجه نکرده است؛ از معماری اسلامی و ایرانی هم در ساخت انبوه مسکن متاسفانه نشانی دیده نمی‌شود. نکته دیگر این است که سهم بودجه‌ای که در این سال‌های اخیر در تحمیل و فشار اقتصادی به مسکن مهر اختصاص داده شد، به نظر من تناسبی با اوضاع کشور نداشت.

حدادعادل در ادامه اظهار داشت: جا داشت که دولت در عین حال که به مسکن مهر توجه می‌کرد، مقداری هم به سایر صنایع که ارتباط مستقیم با مسکن ندارد، می‌پرداخت و بالاخره اولویت ایجاد مسکن در بافت‌های فرسوده بوده و این کارف امری مهم است که مقاوم‌سازی را هم تامین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در ادامه این مناظره گفت: اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما و به خصوص نسل جوان، جزو برنامه‌های دولت "تدبیر و امید" است. قیمت مسکن در سال‌های اخیر، رشدی معادل 82 درصدی در مورد خانه‌های کلنگی داشته و قیمت آپارتمان‌ها هم 52درصد افزایش یافته است؛ طرح مسکن مهر هم با مشکلاتی روبرو بوده است که البته طرح مسکن من، اصل پسندیده‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود 200 هزار واحد ساخته شود که در طول 10 سال این کار باید انجام می‌شد که این مدت به 1.5 میلیون واحد مسکونی کاهش یافت. بنابراین با شتاب‌زدگی و بدون مطالعه و مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی-مهندسی، این کار انجام شد و امروز این ساختمان‌ها عیوب فراوانی دارند و برای تکمیل آنها 465 هزار و 176 میلیارد ریال نیاز است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین اضافه کرد: بانک مسکن هم برای همین طرح  203 هزار و 597 میلیارد ریال از بانک مرکزی استقراض کرده بنابراین مسکن مهر اشکالات فراوانی دارد ولی چاره‌ای نیست جز اینکه در دولت آینده این اشکالات مرتفع شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی در همین زمینه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و اظهار داشت: کاری که در حوزه مسکن مهر صورت گرفته، درست بوده و باید به این نیاز مردم که همان سرپناه است، پاسخ داده شود، بنابراین منحصر کردن آن به دولت به نظر من کار درستی نبود؛ اگر دولت برای افراد کم بضاعت سرمایه‌گذاری کند، این کار، پسندیده است اما باید آن را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: با فراهم کردن امکانات در بخش خصوصی می‌توانیم شاهد رشد بخش مسکن و تولید انبوه آن باشیم. باید عیوب بخش مسکن مهر برطرف شود. باید عیوب مربوط به آب، گاز،‌ برق و تاسیسات در ساختمان‌های مسکن مهر برطرف شود. یکی از علت‌های ساخت مسکن مهر در اطراف شهرها این است که از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: جلوگیری از مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و مرکز، همواره یکی از مشکلات ما بوده است؛ معتقدم که طرح مسکن مهر سیاست خوبی در این راستا بوده است. اما برای شهرهای بزرگ می‌توان کاری کرد که بافت‌های فرسوده را اصلاح کنیم که هم شهر توسعه یابد و هم بافت‌ها نیز مقاوم‌سازی شود.

ولایتی همچنین تصریح کرد: در کشور ما عمر متوسط ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، 50 سال است اما در کشورهای اروپایی این رقم 150 سال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی برای جمع‌بندی سخنان دیگر کاندیداها در خصوص بحث مسکن مهر، طی سخنانی گفت: مشکل اصلی مسکن در کشور ما معماری است، یعنی ما مسکن را یک بار از باب خانه‌سازی در نظر می‌گیریم و در بخش دیگر نگاه جدید به معماری ایرانی داریم.

وی در ادامه افزود: شهرها و روستاهای ما و توسعه شهری ما به هیچ وجه در چارچوب یک برنامه کلان معماری نیست که در آن اقتصاد و اشتغال به طور همزمان دیده شده باشد، بنابراین وقتی که بدون محاسبه پارامترهای لازم برای زندگی شهری تصمیماتی اتخاذ می‌شود، با مشکل مواجه می‌شویم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم تحول اساسی در مسئله مسکن انجام شود، باید مشخص کنیم که شهرها تا چه اندازه باید توسعه پیدا کنند و جمعیت هر شهر، چقدر باید باشد و اقتصاد هر شهر چگونه خواهد بود و اشتغال در هر شهر چگونه شکل خواهد گرفت؛ تا زمانی‌که این کارها را انجام ندهیم  آینده مسکن حل نمی‌شود.

رضایی تاکید کرد: من در طرح معماری نوین ایران اسلامی این کار را انجام دادم، یعنی معلوم است که اصفهان، آذربایجان، خوزستان و تهران محدوده‌های 20 سال آینده‌شان و اشتغال و اقتصاد مردم به چه صورت است و باید بر این اساس، مناطق فرسوده را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در طرح مسکن، 70 درصد وام را دولت با تسهیلات در بخش مسکن ارائه خواهد داد و مردم فقط 30 درصد تسهیلات را برای مسکن، آورده خواهند داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در این چارچوب کار را ادامه می‌دهیم که خوشبختانه اکثر دوستان قبول داشته‌اند که این ایده باید ادامه پیدا کند که اشکالات آن را برطرف می‌کنیم، دو اشکال در این طرح وجود دارد، یکی مسائل زیربنایی و دیگری هم مسائل، منابع و نقدینگی است که باید به آن توجه شود.

***سوال چهارم:نگاه، برنامه و شاخص دولت‌ شما برای گسترش عدالت اقتصادی چیست؟***

در ادامه نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در رسانه ‌ملی، حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه، برنامه و شاخص دولت‌اش برای گسترش عدالت اقتصادی گفت: عدالت اقتصادی بدین معنا است که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد .

وی افزود: اولین مسئله، مسئله تولید است که ما بتوانیم تولید را در جایگاه خود قرار دهیم. امروز می‌بینیم در شرایطی هستیم که به جای کمک به تولید داخلی، به واردات و مسیر آن روی می‌آوریم که بزرگترین  بی‌عدالتی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عدالت این است که در شرایط فشار دشمن بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم و فضا را بهبود ببخشیم و از واردات بکاهیم.

روحانی با اشاره به اختلاف شعارهای سیاسی با عملکرد اقتصادی اظهارداشت: ما در شعار سیاسی از مقاومت می‌گوییم، اما در عمل مقاومتی در کار نیست. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که سیاست اقتصادی و سیاسی‌مان منطبق با هم و در یک مسیر باشد.

به گفته وی، امروز در کشور ما این دو مسیر جدا است و به قول معروف در اقتصاد اعلام نیاز می‌کنیم و با واردات جلوی خارجی‌ها دست دراز می‌کنیم، ولی در سیاست استقلال داریم.

این کاندیدای انتخاب ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی این همه بیکار وجود دارد، این شاخصی برای بی‌عدالتی است،گفت: حتی شاخص‌های معروفی مثل ضریب جینی این را  نشان می‌دهد . امروز آخرین اعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد که پس از اجرای یارانه‌ها دو دهک بالا و پایین از هدفمندی‌ها سود بردند و 6 دهک وسط در فشار بیشتر قرار گرفته‌اند.

روحانی به وضعیت چند کارخانه تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: کارخانه کفش ملی که جزو افتخارات ما در بین کشورهای همسایه بود، امروز به انبار خودرو سایپا تبدیل شده ، شرکت پارس الکتریک نیز که افتخار بود، لانه کبوترها شده است. این نشان می‌دهد که اینجا عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد واقعی دولت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه این مناظره سعید جلیلی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: ما عدالت را باید اصل و مقدم بر پیشرفت بدانیم، اگر بتوانیم  شرایط بروز استعداد همه ظرفیت‌های مردم  فراهم کنیم، پس از آن پیشرفت خواهد آمد.

وی افزود: این معنای عدالت است، ولی باید این عدالت نهادینه شکل بگیرد، نه اینکه حرکت مقطعی باشد. به عنوان مثال باید در اقتصاد عدالت به تخصیص منابع ارزی ، پولی و غیره اختصاص یابد. پس از آن باید دید که ساختار ما چگونه این کار را انجام می‌دهد. حتی در مرحله تولید باید عادلانه سیاست‌گذاری کنیم که منافع تولید را به کسی که آمده سرمایه‌گذاری کرده تخصیص دهیم که به عدالت ساختاری نیز کمک کند.

جلیلی اظهار داشت: اگر این دو مرحله شکل بگیرد، بعد از تولید نیز عدالت تحقق خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه سید محمد غرضی نیز با بیان اینکه اولین بحث عدالت این است که دولت دست خود را از جیب مردم خارج کند، اظهار داشت: وقتی دولت ارز موجود را از 7 تومان به 100 تومان و امروز به 3500 هزارتومان رسانده، یعنی اینکه جیب فقرا را خالی کرده است. عدالت در این است که اول دستی که در جیب فقرا کار می‌کند قطع شود .

وی این وضعیت را نشانه دولت متورم دانست که اغنیا را غنی تر و فقرا را فقیرتر می‌کند .

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این روش‌های ناقص که در دولت‌های مختلف انجام شده، منجر به ضعف فقرا و تهی‌دستان شده است. صد سال است که صد ین ژاپن معادل یک دلار است ، پنچاه سال است که 8 یوئن چین معادل یک دلار است . ما باید درس بگیریم. ما باید اول قیمت پول ملی را تثبیت کنیم و بعد برویم سراغ این  کارها.

وی افزود: عزیزانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند، باید قول بدهند که وقتی دولت را ترک می‌کنند، معلوم باشد یک دلار چند تومان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر ولایتی دیگر نامزد انتخاباتی بود که به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه معنای لغوی عدالت را گفتند، اظهار داشت: عدالت در عمل بدین معنا است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید امکانات تحصیلی، شغلی و حتی وام‌ها را به طور یکسان در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: ما شهروند درجه 1 و 2 و 3 نداریم. هر ایرانی در داخل و خارج کشور که باشد ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود کشور استفاده کند. این معنای عملی عدالت است.

ولایتی با تاکید بر اینکه عدالت به تنهایی و بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است ، اظهار داشت: باید عدالت و پیشرفت توام با هم باشند و اگر چنین شد، ما هم عدالت را داریم و هم پیش می‌رویم. اگر پیشرفتی بدون عدالت هم باشد، فاصله طبقاتی زیاد می‌شود و این خلاف ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف درباره اظهارات آقای حسن روحانی گفت: عدالت اجتماعی نباید به معنای توزیع عادلانه فقر تلقی شود، گسترش عدالت اقتصادی که یکی از شعارهای ما و بخشی از شعارهای انقلاب است، برای اینکه این عدالت تحقق پیدا کند، باید تولید ثروت کنیم و رشد اقتصادی داشته باشیم .

وی ادامه داد: در برنامه سوم ما رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم. به نظر می‌رسد ما به رشد بالاتری نیاز داریم که در برنامه‌ام رشد 8 درصد را دیده‌ام.

معاون اول دولت خاتمی با بیان اینکه اولویت را باید قطعاً به نقاط مرزی و غیربرخوردار بدهیم تا فاصله پیشرفت را در استان‌های مرزی نسبت به مرکز کشور کم کنیم.

عارف ادامه داد: خط فقر امروز بالا رفته در سال 83 ،‌29.4 درصد زیر خط فقر بوده اند که الان متاسفانه این آمار به 44 درصد رسیده است. ما باید تعداد فقرا را کم کنیم و اولویت دهیم به رسیدگی به مشکلات اقشار کم درآمد تا خط فقر در وضعیت قابل قبولی قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف نیز در این مناظره با بیان اینکه عدالت نه گفتنی است و نه شنیدنی است،گفت: عدالت یک اقدام و عمل است که باید اتفاق بیافتد و مردم آن را بچشند. ما عدالت فردی داریم که بر اساس قانون اساسی آحاد ملت با هر گرایشی که دارند باید از فرصت‌های که در قدرت است برخوردار باشند .

وی عدالت بعدی را عدالت جغرافیایی دانست و گفت: ما نباید تنها به مرکزیت برسیم و بقیه کشور که هر چه از مرکز  دور می‌شوند محروم‌تر می‌شوند. ما عدالت اجتماعی می‌خواهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما نباید تنها یک قشر خاص را ببینیم، اظهار داشت: هر حرفی درباره عدالت بزنیم، ولی رشد اجتماعی نباشد، این یک شعار بیشتر نیست و ما هر چقدر بگوییم به مناطق محروم می‌رسیم، درست نیست .

قالیباف به سابقه خود در نیروی انتظامی و شهرداری اشاره کرد و گفت: عدالت را در امنیت اینگونه تعریف کرده بودم که پلیس 110 را درست کردم و یک پیرزن، پیرمرد، سالخورده و حتی کودک همه به آن دسترسی داشتند. ما به این عدالت می‌گوییم. در شهرداری تهران محکم گفتیم مناطق محروم اولویت دارند و رشد اقتصادی را درست کردیم و درآمد شهرداری را بالا بردیم. رشد شمال شهر را پایین نیاوردیم، ولی رشد جنوب شهر را چند برابر کردیم.

غلامعلی حداد عادل نیز با بیان اینکه نامگذاری دهه کنونی به دهه پیشرفت و عدالت بی‌سبب نبوده است، گفت: برخی نظریات پیشرفت که در خارج مبانی اسلامی طراحی شده به پیشرفت بیش از عدالت اهمیت می‌داد و ما شاهد بعضی از این انحراف‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم. این برنامه وقتی در مجلس ششم به تصویب رسید، در اسناد بالادستی آن نظریه‌هایی بود که عدالت را فرودست انگاشته بود و به پیشرفت اصالت می‌داد و رشد اقتصادی ولو با قیمت از دست رفتن محرومان بود.

وی ادامه داد: باید پیشرفت و عدالت با هم باشند و هیچ کدام نباید به قیمت فراموش شدن دیگری باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از نمونه‌های تامین عدالت، هدفمند سازی یارانه‌ها بود که شما می‌بینید که یک خانواده‌ای که قبل از اجرای هدفمندی با چندین اتومبیل بنزین زیادی مصرف می‌کرد، ولی یک خانواده فقیر هیچ استفاده‌ای از این یارانه دولت نمی‌کرد و یکی از اهداف هدفمندی تامین عدالت بود .

حداد عادل عدالت اقتصادی را مستلزم تامین زیرساخت‌ها دانست و اظهار داشت: این زیرساخت‌ها در کل کشور بعد از انقلاب توسعه یافته است راه، دانشگاه، سد و بیمارستان ایجاد شد. ما باید این زیرساخت‌ها را در سراسر کشور توسعه دهیم.

وی عدالت استخدامی را نیز در کشور مهم دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی در این مناظره با بیان اینکه در شش ماه گذشته به بیش از 250 شهرستان سفر کرده است، گفت: من به بازار ، مزارع و کارخانه‌ها رفته‌ام و با تمام وجودم احساس کردم که  از این  آرمانی که در این سی و اندی سال داریم از آن حرف می‌زنیم فاصله زیادی داریم .

وی افزود: تبعیض و پارتی بازی واقعاً در سیستم اداری کشور و در قوه قضاییه نفوذ کرده و اجازه نمی‌دهد که توزیع عادلانه ثروت که جزو آرمان‌های ما بوده انجام گیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دیگر نامزدهای انتخابات که تعدادی از آنها در دولت‌های سابق بوده اند، گفت: اینها باید بگویند که چرا این فاصله زیاد است. دوران شعار دادن تمام شده و اگر قرار بود با شعار دادن مسئله عدالت حل شود، باید تا الان این مسئله حل می‌شد.

به گفته وی علت اینکه اکثر برنامه‌هایش ناظر به یارانه سبز و یا کسب و کار خانگی و یا کارآفرینی بوده است، عمل به عدالت است. زیرا عدالت توزیعی و تولیدی داریم که هم باید فرصت‌ها عادلانه بین همه آحاد و شهرها عادلانه توزیع شود و بعد در نتیجه درآمدها که ثروت است، به صورت عادلانه بین همه اقشا ر توزیع شود. من فکر می‌کنم هم در تولید و هم توزیع و هم در نگاه ما مشکل داریم.

در ادامه مناظره انتخاباتی 8 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان انتقادات و نظرات دیگر کاندیداها گفت: نکاتی را دوستان فرمودند که هر کدام بعدی از مسئله بود. در بحث عدالت به مسئله رانت و فساد باید اشاره کنیم که متاسفانه در سال‌های اخیر بیشتر با آن مواجه بودیم.

روحانی با بیان اینکه مسئله فساد مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته‌اند گفت: به هر حال عدالت بر ایجاد فرصت برای کل مردم است. در واقع عدالت به معنای ایجاد فرصت برای کل اقوام ایرانی همه مذاهب و ... است که باید فرصت برابر برای آنها بوجود آید.

وی افزود: ما در بعضی بخش‌ها باید قانون اساسی را به خصوص فصل سوم قانون اساسی را باید به خوبی اجرا کنیم زیرا این عدالت می‌تواند عدالت اقتصادی، فرهنگی و هم اجتماعی باشد. ما در بحث عدالت اجتماعی باید مسئله حمایت از محرومان را در اولویت خود قرار دهیم. همچنین باید مسئله کسانی مانند کارگران که حقوق  ثابت دارند را مورد توجه قرار دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مسئله حقوق زنان را مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: در حال حاضر مسئله بیکاری در میان زنان خیلی زیاد است و 66 درصد افراد بین 20 تا 29 سال امروز جزو افرادی هستند که بیکار هستند .

روحانی با بیان اینکه باید عدالت را در تمام نقاط کشور در نظر بگیریم، تصریح کرد: یکی از راه‌های آن این است که امکانات کشور را از لحاظ  فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به طور برابر تقسیم کنیم و همه احساس کنند که به طور برابر از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی مسئله تمرکز‌زدایی را یکی دیگر از مباحث مربوط به عدالت دانست و گفت: امروز استان‌ها احساس می‌کنند برای اداره استان خودشان توان دارند و به نیرو نیاز دارند ولی متاسفانه این نیروها در تهران متمرکز شده است بنابراین باید بار را از روی دوش تهران برداریم.

***سوال ششم:برنامه دولت شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولت چیست؟***

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره انتخاباتی بر اساس قرعه‌کشی غلامعلی حدادعادل برای پاسخگویی به پشت تریبون رفت که مرتضی حیدری مجری برنامه سوالی را مبنی بر اینکه "برنامه دولت شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولت چیست" مطرح کرد.

حدادعادل در پاسخ به این سوال گفت: برای مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی باید در درجه اول به صادرات غیرنفتی توجه کنیم، زیرا از این طریق می‌توانیم با افزایش صادرات غیرنفتی جای خالی صادرات نفتی را پر کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور ما از نظر کشاورزی امتیازات بالایی دارد که می‌توان در این زمینه به تنوع اقلیمی کشور اشاره کرد، گفت: می‌توانیم صادرات کشاورزی را گسترش دهیم. همچنین برای تامین ارز به جای فروش نفت می‌توانیم از مزایای گردشگری استفاده کنیم.

وی افزود: از راه‌های دیگری که می‌توانیم به عنوان جایگزین برای صادرات نفتی استفاده کنیم، استفاده از کریدورهای شمال به جنوب است که می‌تواند ما را در برابر کاهش درآمدهای نفتی بیمه کند.

حدادعادل با بیان اینکه باید در دولت انضباط مالی را افزایش دهیم، تصریح کرد: ریخت‌وپاش‌هایی که در دولت انجام می‌شود، می‌تواند ما را به ارز نفتی محتاج‌تر کند. بنابراین ما می‌توانیم با افزایش انضباط مالی راه‌های دیگری را تعقیب کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را از کاهش نیاز به صادرات نفتی تقویت کند، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای کاهش رشد اقتصادی و فقر اقتصادی نیست ، بلکه  عوض کردن شیوه اقتصاد است و در اقتصاد مقاومتی باید به مسائلی مانند تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و ... باید توجه کنیم که اگر بخواهم در یک کلمه بگویم این است که برای مقابله با کاهش قیمت ریال در برابر ارز باید سبک زندگی اسلامی را در اولویت کشور قرار دهیم ؛ ما نمی‌توانیم با سبک زندگی غربی در طعمه غرب قرار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در ادامه این مناظره در بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با سوال طرح شده، گفت: یکی از راه‌هایی که ضروری است در این زمینه اقدام کنیم، جلوگیری از خام‌فروشی است. امروز بسیاری از کالاهایی که صادر می‌کنیم، به صورت خام صادر می‌شود.

وی افزود: حتی در معادن سنگ‌های قیمتی که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود، وقتی از معادن استخراج می‌کنیم، توسط چینی‌ها در روی کشتی‌ها روی سنگ کار می‌شود  و دوباره به ایران برگردانده می‌شود و یا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه ما در حال حاضر خام‌فروشی می‌کنیم، تصریح کرد: ما می‌توانیم نفت را به فرآورده تبدیل کنیم. ما باید موانع را برداریم و با ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و همچنین باید موانع صادراتی که امروز دارد را بتوانیم برداریم تا با صادرات غیرنفتی جای نفت گرفته شود.

روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خالی صنعت ما بالای 40 درصد است، گفت: با یک امکانات خیلی کم می‌توانیم این ظرفیت‌ها را پر کنیم و آنها می‌توانند تولیدگری باشند که بخشی از آن را صادر کنند. ما در کشور می‌توانیم مرکز صادرات برق در منطقه باشیم، یعنی نفت را به برق تبدیل کنیم و سپس آن را صادر کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف نیز در این‌باره گفت: جهت‌گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است و باید به گونه‌ای کار کنیم که وابستگی نفت به بودجه را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه نفت را یک ثروت ملی می‌دانیم که می‌توانیم این ثروت را از زیر زمین بیرون بیاوریم و به ثروت مولد و ماندگار تبدیل کنیم، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که نفت به نسل‌های آینده تعلق دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد راهکارها گفت: در کوتاه ترین مدت، مهمترین کارهایی که باید انجام شود، انضباط مالی دولت و کاهش هزینه‌های دولتی است و همچنین تسریع در کاهش تصدی دولتی نیز باید کاهش یابد و واگذاری‌ها به بخش خصوصی باید هرچه سریعتر انجام شود.

عارف با بیان اینکه باید بر روی قطب بودن در منطقه باید تاکید کنیم، گفت: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور، ما می‌توانیم در وضعیت خوبی در محل تجارت و ارتباطات و حتی پروازهایی که بر فراز ایران انجام می‌شود، قرار داشته باشیم. همچنین توسعه فناوری و ارتباطات می‌تواند به ما کمک کند و درآمدزایی بالایی داشته باشد و در کنار آن نیز به اشتغال‌زایی منجر شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که به طور جدی باید در هر دولتی که روی کار می‌آید انجام شود افزایش بهره‌وری است زیرا ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم که به آنها توجه شود و اگر به این مسئله توجه کنیم مشکلات مجموعه کشور در رابطه با درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی در ادامه مناظره انتخاباتی با بیان اینکه ابتدا باید ببینیم این مسئله را با عنوان یک فرصت می‌دانیم یا یک تهدید، گفت: به نظر می‌رسد این مسئله یک فرصت است و هرچقدر وابستگی ما به نفت کمتر شود، به معنای یک فرصت خواهد بود. زیرا به همان میزان می‌توانیم از ظرفیت‌های دیگر کشورها استفاده کنیم، چرا که ظرفیت‌های قابل توجهی چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ نرم‌افزاری داریم.

وی با بیان اینکه کشور ما مزیت‌های نسبی دیگری به غیر از نفت دارد، گفت: یکی از آنها بحث عبور و مرور و ترانزیت است که اگر ما از آن ظرفیت به خوبی استفاده کنیم، بیش از بحث درآمد نفت می‌تواند برای ما درآمدزایی داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث دیگری که اشاره شد، جلوگیری از خام‌فروشی و استفاده از ارزش‌افزوده در کالاهای مختلف چه در حوزه نفت و چه در حوزه‌های دیگر است. هر چقدر ما به این مسائل بیشتر توجه کنیم و بها دهیم، درآمدهای ارزی بسیاری حاصل خواهد شد که قابل مقایسه با روند فعلی نیست.

جلیلی با بیان اینکه باید از واردات غیرضروری که درآمدهای نفت را صرف آن می‌کنیم جلوگیری شود، گفت: برای کالاهای اساسی مانند گندم و برنج که در داخل کشور تولید می‌شود و برخی کالاهای غیرضروری متاسفانه از درآمدهای نفتی استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در ادامه این مناظره، تصریح کرد: همانطور که فرمودند باید فروش نفت خام را با فروش نفت‌های فرآیند شده جایگزین کنیم. همچنین از دیگر ویژگی‌های ترانزیتی خود برای حمل و نقل و انتقال گاز از کشور به کشور دیگر که امکان انتقال از دریا وجود ندارد، استفاده کنیم.

وی افزود: همچنین می‌توانیم با خرید گاز از کشوری مانند ترکمنستان و یا افغانستان که امکان انتقال از طریق دریا ندارند و فروش آن به کشوری مانند ترکیه و اروپا، از این ویژگی جغرافیایی کشور خود برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به راه‌های ارتباطی بین آسیای جنوبی و آسیای شرقی اشاره کرد و یادآور شد: این مسیر به لحاظ زمانی باعث می‌شود 40 درصد صرفه‌جویی داشته باشیم و به لحاظ هزینه‌ای نیز 30 درصد صرفه‌جویی کنیم، لذا هندی‌ها و بعضی از کشورهای دیگر طالب این هستند که از این ظرفیت‌های جغرافیایی کشور ما استفاده کنند.

ولایتی با بیان اینکه باید رابطه خودمان را با دنیای خارج اصلاح کنیم، تصریح کرد: امروز آنها نفت را تحریم کردند و کمتر می‌خرند . برای انتقال دلار نیز مشکلاتی را بوجود آوردند و اگر فردا نیز جنس دیگری را تحریم کردند، چه کاری باید انجام دهیم؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف به تشریح دیدگاهش پرداخت و گفت: من فکر می‌کنم در این بخش باید نگاه کنیم که کاهش فروش نفت برای ما تهدید و یا  فرصت است؟ بنده معتقدم که اگر سوءتدبیر نداشته باشیم برای ما ایجاد فرصت است و اگر سوءتدبیر داشته باشیم، برای ما به عنوان یک تهدید حساب می‌شود که باید از آن دوری کنیم.

وی با بیان اینکه باید اقدامات جدی در زمینه اولویت‌‌بندی هزینه‌ها انجام دهیم، اظهار داشت: ما باید امروز در بین درمان و واردات خودرو، پول را به هزینه‌های درمان بدهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین باید کاهش هزینه‌های دولت و تقویت بخش خصوصی را  داشته باشیم و هدایت نقدینگی را در صورت کار خود قرار دهیم.

قالیباف اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که در شهرداری تهران دارم باید بگویم شهرداری تهران در طول 50 سال گذشته همواره 30 درصد از درآمدش را از دولت گرفته است، ولی امروز درآمد در شهرداری تهران به 5 درصد نسبت به درآمد شهرداری رسیده است که نشان می‌دهد شهرداری امروز بدون درآمد نفتی اداره می‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا شهرداری بدون درآمدهای نفتی اداره می‌شود، گفت: به دلیل آنکه از قبل پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و درآمدها را بالا بردیم در نتیجه الان پیگیری‌ها صورت گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در ابتدای سال 80 و در دولت اصلاحات نفت 10 یا 11 دلار بود، اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که در آن دولت انجام شد رشد صنعت بود زیرا در آن دولت رشد صنعت 2 رقمی شد و معلوم بود که برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

در ادامه، سیدمحمد غرضی با بیان اینکه بنده به مدت 4 سال وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بودم و در این باره این چند کلمه را عرض می‌کنم، گفت: در دولت دفاع، هزینه کشور به سالی 15میلیارد هزار دلار رسید و این هزینه در دولت سازندگی به 18 هزار میلیارد دلار رسیده و همین هزینه در دولت اصلاحات به 28 هزار میلیارد دلار رسید.

وی افزود: اما در دولت اخیر که درآمد سنگینی حاصل شد، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق این هزینه صرف واردات شد و کم‌کم به این نتیجه رسیدند که هزینه کشور به صد هزار میلیارد دلار رسیده و اگر جلوی آن را بگیریم، کشور دچار مشکل می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر در دولت اصلاحات که 28 هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم، سالانه 5 تا 10 درصد تورم را حساب کنیم، به 35 هزار میلیارد دلار می‌رسد و این میزان در اقتصاد کشور مبلغ زیادی نیست و قابل تحصیل از طریق منابع فروش نفت و هم از طریق منابع غیرنفتی است و ما باید در این مقطع به تولید محکم بچسبیم، تا احتیاجی به دلار اضافی نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، قرعه به نام محسن رضایی افتاد و وی در پاسخ به پرسش که نظر شما در خصوص اقتصاد بدون نفت چیست؟ پاسخ داد این مورد را تهدید می‌دانم و نمی‌توانیم بگوییم که تهدید نیست. ولی این تهدید را انشاءالله به فرصت تبدیل می‌کنیم. راه تبدیل این تهدید به فرصت این است که دولت را از اقتصاد بیرون بکشیم و مردم را بطور واقعی در اقتصاد فعال کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: پروژه‌های بسیاری زیادی و درآمدزایی در حال حاضر در استان‌های کشور وجود دارد که دولت به آنها توجه نمی‌کند؛ بطور مثال15 سال است که رهبر انقلاب در خصوص  800 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان دستور دادند و یا از بازارچه‌های مرزی استان‌های مرزی و یا کشاورزی از چای گیلان تا مرکبات سراسر استان‌های کشور داریم، نشان دهنده آن است که یک ظرفیت بزرگ اقتصادی داریم.

رضایی با اشاره به موضوع درآمد نفتی دولت گفت: انشاءالله از روش‌های فوق می‌توان پای نفت را از اقتصاد ایران بیرون کشیده و نقش مردم را در اقتصاد تقویت کنیم تا بتوان در اقتصاد تحول جدی به وجود بیاورد.

وی با اشاره به سخنانش در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی و گردشگری ارز‌آور و انضباط مالی را در آنجا تبیین کردم؛ به این علت که یک میلیون بشکه نفت داریم که به فروش نمی‌رسد، در یکی دو سال اول از طریق پالایشگاه‌های موبایلی که از خارج وارد خواهیم کرد و در داخل نیز نمونه‌هایی وجود دارد که آنها را تکثیر و گسترش می‌دهیم، ظرفیت بزرگی از فرآورده‌های غیرنفتی به وجود می‌آوریم که آن را به دیگر کشورها صادر خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل نیز در همین خصوص گفت: ملت ایران بداند که می‌توانیم بدون وابستگی به نفت اقتصاد خوبی داشته باشیم.

وی با بیان ارقام و آماری اظهار داشت: کل واردات کشور در سال گذشته، 53.3 میلیارد دلار  و صادرات غیرنفتی 32.4 میلیارد دلار بود و ما 30درصد از مبلغ کل واردات را به واردات کالاهای واسطه‌ای اختصاص داده‌ایم که برای کشور مفید بوده است. اما 8 میلیارد دلار آن به واردات گروه 9 و 10 اختصاص یافته یعنی کالاهای عمدتا تجملی مانند خودروهای لوکس و گرانقیمتی بوده که در خیابان‌ها  مانور تجمل می‌دهند و وارد نشدن آنها هیچ لطمه‌ای به اقتصاد کشور نمی‌زند و 8 میلیارد دلار اینگونه به هدر رفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: 15 میلیارد دلار به واردات کالاهای دیگر گروه‌ها اختصاص یافته که اگر 8 میلیارد دلار کالاهای لوکس را حذف کنیم و 15 میلیارد دلار را به 10 یا 11 میلیارد دلار برسانیم، فقط 11 میلیارد دلار عدم موازنه بین صادرات غیرنفتی و واردات به وجود می‌آید. می‌توانیم این میزان را از سایر راه‌ها از جمله نفت و یا کشاورزی جبران کنیم.

حداد عادل در تشریح چگونگی درآمدزایی از طریق کشاورزی اظهار داشت: یک روستایی در اطراف ‌آزادشهر بدون اینکه دیناری از دولت پول گرفته باشد، 60 هکتار زمین را در روستای رامیان زیر کشت زعفران برده است. مشاهده می‌کنیم که چه ظرفیت عظیمی در کشاورزی وجود دارد؛ ما می‌توانیم بدون نفت هم زندگی کنیم به شرطی که جلوی بلبشوی واردات را گرفته و انضباط اقتصادی را تامین کنیم.

***سوال هفتم: گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار چیست؟ ***

به خبرگزاری گزارش تسنیم، در ادامه مناظره، محمدباقر قالیباف برای پاسخ به این سوال که "گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار چیست؟"، پشت تریبون قرار گرفت.

وی در این زمینه گفت: برای رونق کار، همانطور که در برنامه‌هایم اشاره کرده‌ام و انشاءالله آن را در فرصت مناسب توضیح خواهم داد، برنامه 2 ساله داریم اما در بحث مربوط به تولید و پرداخت سهم تولید از یارانه‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما نقدینگی را هدایت می‌کنیم چرا که امروز این نقدینگی در جامعه رهاشده است و ما نقدینگی را به جهت اولویت‌هایی که مد نظر داریم، می‌بریم و سفته‌بازی را از سطح مسائل اقتصادی جامعه جمع‌آوری می‌کنیم.

قالیباف اضافه کرد: به بانک مرکزی استقلال می‌دهیم تا این 6 برابر شدن نقدینگی را دیگر شاهد نباشیم تا بانک مرکزی به درستی وظیفه خودش را انجام داده و در سیاست‌ها، ثبات به وجود می‌آوریم و نباید هر هفته و یا هر ماه مصوبات را عوض کنیم، پس باید یک بازبینی در حوزه توزیع کالا و خدمات ایجاد و به شبکه توزیع توجه کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش فشار تحریم را در اولویت تمامی اولویت‌ها مورد توجه قرار می‌دهم و نکته دیگر اینکه برای دهک‌های پائین جامعه، سیاست‌های جبرانی از جمله بیمه پیش‌بینی می‌کنیم، در  این بخش دارای اشکال جدی هستیم و در حوزه بیمه و سلامت و تحصیل یک عده‌ای از دهک‌های پایین جامعه هستند که تحت پوشش قرار دارند، باید به این علت که حرف از عدالت زدیم، باید همه دهک‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: کیفیت  را در کالاها بالا می‌بریم اما نکته مهمتری که قصد دارم در این بخش به آن اشاره کنم، این است که باید بتوانیم شبکه توزیع و به خصوص در مورد کالاهای اساسی در شرایطی که در تحریم هستیم را ایجاد کنیم و باید این کار را در اولویت قرار دهیم؛ به طور مثال در بحث کشاورزی، باید ضمانت در کالاهای مهم به وجود بیاوریم که در حال حاضر این گونه نیست.

وی همچنین اظهار داشت: اگر به آمار سال گذشته نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که حدود 48 درصد از مواد غذایی که باید به ازای هر فرد 2400 کیلو کالری در روز باشد، بالغ بر 1300 کالری در 6 قلم مانند شکر، برنج، گندم، روغن وارد کردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل نظرش را در خصوص سخنان قالیباف بیان کرد و در این زمینه اظهار داشت: برای رونق‌بخشی به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید از وضع موجود آسیب‌شناسی کنیم چرا که با آسیب‌های ساختاری مواجهیم و سیاستگذاری اقتصادی کشور نیز آسیب‌رسان است البته فشار خارجی و تحریم نیز وجود دارد.

وی افزود: می‌توانیم با اصلاح ساختاری و اصلاحات، سیاستگذاری به تولید کمک کنیم که به عنوان نمونه می‌توانیم به یکی از اقداماتی که در مجلس هفتم که ریاست آن برعهده بنده بود، اشاره کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین اضافه کرد: روزانه 70میلیون لیتر بنزین در سال 85 در کشور مصرف می‌شد که از این میزان 40 میلیون لیتر به صورت روزانه در داخل کشور تولید می‌شد و 30 میلیون لیتر از آن را وارد می‌کردیم.

وی همچنین اظهار داشت: دشمن با استفاده از واردات 30 میلیون لیتر بنزین در روز طمع کرد تا ما را تحریم  بنزین کند اما در مجلس هفتم با کار سنگین و دقیقی که انجام شد، توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و امروز صادرکننده بنزین باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نیز در ادامه مناظره درباره حمایت از تولید ملی گفت: بحث مهم این است که تولید ملی را مهم بدانیم؛ یک زمانی در دولت‌های قبل  این بحث عنوان می‌شد که اگر موردی صرفه اقتصادی نداشته باشد، نمی‌خواهیم آن را تولید کنیم، مانند بنزین که شامل حال این مسئله شده بود و یا اینکه از  واردات کالاهای خارجی که با تولید داخل رقابت می‌کنند، حمایت کنیم و حتی فراتر اینکه برای کالاهای وارد شده در رسانه ملی تبلیغات کنیم که در این صورت طبیعی است، به تولید ملی ضربه وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاه‌مان اینطور باشد، اظهار داشت: تولید ملی باید حمایت شود و حتی‌الامکان در مسائلی که واردات داریم، باید تا جایی که ممکن است اگر کالایی در داخل کشور تولید می‌شود، از آن حمایت کنیم و از آن مهمتر اینکه باید تولیدکنندگان داخلی فرجام تولیدات‌شان را مشخص کنیم.

جلیلی تصریح کرد: شب گذشته در روستایی بودم که یک خانومی قالی می‌بافت، قالیباف بود؛ دغدغه وی این بود که دولت به وی کمک کند تا در بازارهای اروپایی فرشی که بافته است را بفروشد. اگر فرجام و بازار تولید مشخص باشد، برای تولید ظرفیت ایجاد می‌شود و تولید کنندگان انگیزه پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، محمدرضا عارف نظراتش را در خصوص تولید ملی بیان کرد و طی سخنانی در این باره اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، مهمترین کار، ثبات اقتصادی است که باید با اصلاح ساختاری، زمینه و بستر این مورد فراهم شده و با استفاده از کارشناسان زبده در بخش‌های مختلف با ثبات تصمیمات روبرو بشویم.

وی با بیان اینکه سهم تولید از هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخت نشده است، گفت: باید هر چه زودتر سهم 30درصدی تولیدکنندگان از هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت شود تا انشاءالله شاهد رشد تولید باشیم.

عارف، مهمترین مسئله در بحث کشاورزی را خرید تضمینی محصولات دانست که در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و اظهار داشت: قیمت خرید کالاها در داخل کشور با قیمت کالاهای وارد شده قابل قیاس نبوده و این باعث شده که با وجودی که در سال 83 در تولید گندم خودکفا شدیم، اما در سال گذشته، 6.7 میلیون تن گندم وارد کشور کردیم، حدودا 2.6 میلیون دلار صرف واردات این میزان از گندم شده است.

وی ادامه داد: باید مشکلات کشاورزان از جمله بیمه محصولات را برطرف کنیم و علاوه بر آن بحث بیمه خود کشاورزان نیز مطرح است که باید آن را مورد توجه قرار داد و مشکلات معیشتی آنها را حل کنیم.

عارف، بیمه بیکاری را از دغدغه‌های کارگران عنوان کرد و گفت: باید آنها را تشویق کنیم تا به تولید بیشتری بپردازند و مسئله مهمی که باید مورد توجه قرار دهیم، بحث کسب و کار خانگی است چرا که حدود 18 میلیون زن خانه‌دار داریم که می‌توانند با کمک‌های اولیه کشور به کسب و کار خانگی بپردازند و به خصوص با بیمه کردن زنان می‌توانیم در خانه‌ها با افزایش تولید روبرو شویم.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در برنامه مناظره هشت نامزد ریاست جمهوری به شتریح نظرش در خصوص این سوال که گام‌های عملی شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از سرمایه داخلی چیست؟ اظهار داشت: من فکر می‌کنم برای تقویت تولید ملی در قدم اول باید نگاهمان از مصرف محور به سمت تولید محوری بچرخد. در سالهای اخیر بیشتر بحث مصرف محوری بوده است. خصوصی سازی باید واقعی بشود. خصوصی حداکثر 13 درصد واقعی بوده است. رقابت باید رقابت واقعی باشد و  به طور شبهه دولتی نباشد. انحصارات برداشته شود. الان قدرت‌هایی هستند که هم ثروت دارند و هم قدرت های سیاسی دارند و هم سایر قدرت ها و دیگران نمی توانند در رقابت با آنها روبرو بشوند.

وی افزود:‌باید فضای رقابت را ایجاد کنیم و مهمتر از همه امروز به احساس امنیت اقتصادی لطمه وارد شده است. ما باید کارآفرینان را تشویق بکنیم و آنهایی که آماده هستند که سرمایه خودشان را بیاورند باید فضا و سرمایه اجتماعی در این زمینه برای آنها آماده شود. امروز می‌بینم که شرایطی پیش آمده است که امنیت روانی در جامعه وجود ندارد. با تهمت هایی که زده می شود و بابرچسب هایی که زده می‌شود، امنیت را از بین می برند. باید این امنیت را فراهم کنیم تا افراد بتوانند در میان مدت و بلند مدت قادر به برنامه ریزی باشند.

 در ادامه این مناظره، محسن رضایی با بیان اینکه مساله اصلی اقتصاد ملی  بدون صاحب بودن است، گفت: ما باید ساختار دولت را به سمت تولید ملی سوق دهیم و در کنار هر وزارتخانه‌ای، اتاق فکر ایجاد کنیم. وی با اشاره به ایجاد مجمع عالی اقتصاددانان و شوراهایی در این زمینه اظهار داشت: در این مجموعه‌ها از نظرات اتاق بازرگانی، خانه صنعت و اتحادیه‌های اقتصادی و ... استفاده می‌کنیم و ایالت‌های اقتصادی نیز ایجاد می‌کنم. برای اقتصاد شهر و روستا برنامه‌ر‌یزی می‌کنم.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در حال حاضر اقتصاد ملی ما مانند حاجی دودی است که خمپاره به ارتفاعات می‌زد و آتش می‌گرفت و دود بالا می‌آمد و بعد می‌گفت چه کار خوبی. معتقدم هزینه تصمیم‌گیری غلط 10 برابر حیف و میل است و حیف و میل 10 برابر مفاسد و شعار، با حرف به جایی نمی‌رسیم.

سید محمد غرضی نیز در تشریح دیدگاهش در خصوص تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار، گفت: تا وقتی هزینه سرمایه بالاست، تولید شکل نمی‌گیرد؛ وقتی هزینه سرمایه‌گذاری 25 درصد باشد ما شاهد شکل‌گیری تولیدی نخواهیم بود، چراکه تولید در دنیا 25 درصد سود نمی‌دهد بلکه بین پنج تا هفت درصد سود می‌دهد و وقتی این سود به هشت درصد برسد، رقیب پیدا می‌کند.

وی افزود: موقعی تولید شکل می‌گیرد که هزینه سرمایه پایین بیاید و این امر در صورتی تحقق پیدا می‌کند که تورم کاهش پیدا کند و وقتی تورم کاهش پیدا کند، تولید نیز شکل می‌گیرد و این یک چرخه است. ما باید بورس مصنوعی و شبه‌پولی را از بین ببریم و سرمایه نیز جایگاه عالی خود را در کشور پیدا کند.

علی‌اکبر ولایتی نیز در این‌باره گفت: تولید را باید در دو بخش مورد توجه قرار داد؛ یکی بخش صنعت و دیگری کشاورزی.

به گفته وی، تولید در بخش صنعت باید کاملا مردمی شود یعنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به مردم واگذار شود. متاسفانه دولت بخش مهمی از صنایع را در اختیار دارد و بخش‌های دولتی اگر دچار مشکل شوند، از بانک‌ها قرض می‌گیرند و مشکلاتشان برطرف می‌شود اما بخش خصوصی چنین امکانی ندارند و اگر وامی بگیرند وام گران‌قیمتی خواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: بخش‌های خصوصی برای واردات مواد اولیه خود با مشکل دیگری نیز روبه‌رو هستند. در گذشته اگر آنها با 10 درصد قیمت کالا بانک‌ها ال‌سی باز می‌کردند، الان باید 30 درصد بهای کالا را به بانک‌ها بدهند تا بتوانند مواد مورد نیاز خود را وارد کنند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز تا زمانی که نتوانیم قیمت خرید محصولات کشاورزی را تامین کنیم، مشکل حل نمی‌شود. ما گندم را از کشاورزان خود 700 تومان می‌خریم در حالی که برای واردات گندم از کشورهای دیگر بالای هزار تومان هزینه می‌کنیم. اگر همین مقدار به کشاورز داخلی داده شود، مطمئنا تولید کشاورزی نیز بالا خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در جمع بندی دو دقیقه ای گفتار خود اظهار داشت: اگر اقتصادهای خوب دنیا را که رشد کرده اند به خوبی نگاه کنیم، می‌بینم که 70 درصد از رشد اقتصادی در بخش خدمات است و 30 درصد دیگر در بخش صنعت و کشاورزی است. متاسفانه بخش خدمات ما در کشور تنها 45 درصد است. یکی از مزیت‌های دولت ما این است که می خواهیم بخش خدمات را در کشور افزایش دهیم. با نیروی جوان و تحصیل کرده‌ای که در زمینه های مختلف مثل آی تی و سلامت ، حمل و نقل و آموزش داریم، می توانیم به این هدف برسیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه امنیت اقتصادی در چرخه اقتصاد بسیار مهم است، گفت: واقعا در کشورمان امروز امنیت سرمایه گذاری نیست. ما در این فضا نه ما درست با فساد مبارزه می کنیم و نه می گذاریم سرمایه گذاری بشود. عمدا با این جابه جایی که در قیمت ارز اتفاق افتاد نقطه سر به سر در همه مطالعات اقتصادی به هم خورد.  با این وجود هیچ کدام از کارخانه ها اقتصادی کار نمی کنند و ضرر می دهند و مصادره می شوند و بانک ها آنها را می گیرند و با این شرایط تولید صورت نمی گیرد. حتما ما باید این مشکل را  حل کنیم و به آنها فرصت بدهیم و مشارکت مدنی را تبدیل به اجاره به شرط تملیک کنیم و با این فرصت تولید به بخش صنعت برود.

وی افزود: بخش خصوصی را واقعا باید توسعه دهیم. واقعا در این زمینه اغلب شرکت های خصوصی شده دولتی هستند و خصوصی سازی به درستی انجام نشده است که باید این را انجام بدهیم.

***پرسش هشتم: برنامه عملیاتی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟***

به گزارش خبرنگار تسنیم، در ادامه این مناظره قرعه پاسخ به سوال به نام سعید جلیلی درآمد و وی در پاسخ به این سوال که "برنامه عملیاتی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟" گفت: هدفمندی یارانه‌ها یک قانون است و باید به خوبی اجرا شود. برخی موضوعاتی که ما مطرح می‌کنیم مثل حمایت از تولید و مبارزه با تورم در دولت های قبلی هم مطرح شده اما موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی ادامه داد: قانون هدفمندی یارانه‌ها موضوعی بوده که همه روی آن وفاق داشتند اما چرا در اجرا دچار مشکل شد؟ اولین کار برای هر سیاست اقتصادی که ما می‌خواهیم دنبال کنیم این است که اگر به ساختار اجرایی دولت توجه نکنیم، هر سیاست خوبی در عمل موفق نخواهد شد.

جلیلی در ادامه به بیان مثالی پرداخت و اظهار داشت: اگر دولت را به یک ماشین تشبیه کنیم، هر سیاستی که بگوید این طرف یا آن طرف برو، اما وقتی ماشین راه نیفتد و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قانون هم دچار مشکل می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: حمایت از تولید موضوعی است که مورد وفاق همه است اما این ساختار این ظرفیت را ندارد؛ علاوه بر این سازوکارها خوب تعریف نشده است.

وی ادامه داد: مهمترین بحث این است که ساختار دولت باید به گونه‌ای تعریف شود که اولا خودش برای مردم و اجرای طرح‌های خوب مانع نباشد بلکه تقویت‌کننده و مشوق باشد تا ظرفیت‌های دیگر به کار گرفته شود. در سیاست‌های مختلف و قوانین خوب مثل مبارزه با تورم، ایجاد اشتغال و هدفمندی اگر ماشین دولت متناسب تعریف نشود این قوانین هم به خوبی اجرا نمی‌شود.

جلیلی افزود: در هدفمندی یارانه‌ها بحث اساسی این بود که یارانه‌ها هدفمند شود و در جهت صحیحی مدیریت شود.

محسن رضایی نیز در این مناظره با بیان اینکه مرحله اول طرح هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اینکه دولت تعهد داده است باید عملی شود ولی در مرحله دوم باید به صورت درآمدی و تولیدی عمل کنیم، گفت: باید پولی را که صرف این کار می‌شود، وارد تولید کرده و سرمایه‌گذاری کنیم؛ پس از آن مشاهده خواهیم کرد که این پول در مصرف و تقاضا اثر خودش را می‌گذارد.

وی با تاکید بر اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: مساله دیگر این است که ساختار دولت کافی نیست و کارکرد و رفتار دولت باید تغییر کند.

رضایی نوسازی دولت را متناسب با تولید ملی دانست و گفت: چنانچه این مسئله مورد توجه قرار نگیرد هر تیم دیگری هم که به جای احمدی‌نژاد روی کار بیاید هیچ اتفاقی صورت نخواهد گرفت. دولتی باید روی کار بیاید که پول‌آور باشد و بتواند چرخ تولید و ثروت ملی را راه بیندازد در این صورت است که می‌توانیم از طرح‌های مختلف صحبت کنیم.

غرضی در ادامه این مناظره به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و با بیان اینکه این بار اولی نیست که ما یارانه پرداخت می‌کنیم، اظهار داشت: زمانی که من وزیر نفت بودم از امام اجازه گرفته شد که بنزین یارانه‌ای شود.

وی با اشاره به طرح هدفمندی درست یارانه‌ها در دولت‌ها، گفت: اینکه در هدفمند کردن یارانه‌ها به جای اینکه قدرت سیاسی شود شود با آسیب مواجه شده، به این دلیل است که به جای اینکه گرفتاری‌ها را از مردم کم کنیم، به دلیل عدم کارشناسی، گرفتاری‌ها زیاد شده است، بنابراین امروز همه گمان می‌کنند که اگر به سمت پرداخت یارانه‌ها برویم باز این گرفتاری‌ها بیشتر می‌شود.

این کاندیدای انتخابات بحث اینکه این شبه پول و تورم را چگونه در کشور تزریق شود که زندگی مردم را ارتقا بدهد بحثی کارشناسی، اقتصادی و فنی است، گفت: وقتی بدون این کارشناسی‌ها وارد میدان شویم و بخواهیم که با پرداخت یارانه به کار سیاسی بپردازیم، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت.

قالیباف در این زمینه با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها را ادامه می‌دهیم، گفت: در واقع یارانه تولید را که دولت پیش‌بینی کرده،‌ حتما ادامه می‌دهیم اما در کنار این باید سیاست‌های دیگری برای دهک‌های پایین جامعه نیز در نظر گرفته بشود تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.

وی ادامه داد: بنابراین باید بدانیم که خاصیت پول نسبت به قبل از یارانه‌ها هیچ تغییری پیدا نکرده است. همانطور که در مسکن نیز گفته شد، بیش از 80 درصد درآمد خانوارها از این طریق مصرف می‌شود. زمانی که بنزین 100 تومان بود، قیمت واقعی آن 700 تومان بود و زمانی که بنزین 700 تومان شد، قیمت واقعی آن 2800 تومان بود. در اینجا حقی از مردم ضایع شد، اما اگر بتوانیم کیفیت تولید را بالا ببریم، به همان میزان هزینه خانوارها کاهش می‌یابد.

در ادامه این مناظره، حدادعادل با بیان اینکه اگر مراد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها این باشد که این 45 هزار تومان تبدیل به 100 هزار تومان یا 5 برابر شود، فکر نمی‌کنم دردی از دردهای مردم درمان شود و این مساله خود منشاء تورم می‌شود، اظهار داشت: ممکن است 5 برابر پول فعلی را به مردم بدهیم اما باید نگاه کنیم که در مرحله اول چه اشکالاتی وجود داشته است و آنها را برطرف کنیم.

وی افزود:قرار بود دولت یارانه‌ها را به تناسب دهک‌ها اجرایی کند. که این کار انجام نشد که باید اصلاح شود. در مبلغی که قانون مشخص کرده بود، باید 30 درصد درآمد حاصل از حامل‌های انرژی به تولید اختصاص داده شود اما این کار انجام نشده است. لذا هدفمندی یارانه‌ها باید به درستی اجرایی شود.


به گزارش تسنیم، عارف نیز هدفمند کردن یارانه‌ها را توان بخشیدن به عدالت اجتماعی دانست و گفت: در همه دولت‌ها هم کمابیش این موضوع مطرح بود تا اینکه در دولت‌های نهم و دهم هدفمندی به صورت ناقص اجرا شد.

وی جهت‌گیری هدفمندی یارانه‌ها را برای کاهش فاصله طبقاتی بین فقرا و اغنیا، افزایش تعاون و رفاه اجتماعی خواند تا درآمدهای ناشی از آن صرف پیشرفت و تولید شود.

عارف ادامه داد: متاسفانه به خاطر عملکردی که با آن مواجه هستیم با تورم 30 درصدی روبروییم. برای مثال یک خانواده 5 نفره در ماه 225 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند اما برای خرید 9 قلم کالای اساسی باید چیزی حدود 270 هزار تومان خرج کنند یعنی 45 هزار تومان از جیبش باید اضافه بدهد.

وی افزود: ما باید فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را کامل اجرا کنیم و سهم تولید از یارانه‌ها را هم که داده نشده بدهیم. بعد از آن با ارزیابی مرحله اول باید توجه بیشتری به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشیم و بیمه پایدار را تامین کنیم. در حال حاضر حدود 70 درصد از بیمه را مردم می‌پردازند که مطابق قانون باید به 30 درصد برسد.

حسن روحانی با بیان اینکه یارانه‌ها در واقع هدفمند نشد و باید هدفمند شود، گفت: هدفمندی یارانه‌ها برای این بود که عدالت به وجود بیاید و فرصت لازم به تولید داده شود. اما رقمی که به مردم می‌پردازیم باعث شده مردم قدرت خرید نداشته باشند یعنی این رقم جبران تورم را نکرد.

وی ادامه داد: 45 هزار تومان به مردم دادیم اما مردم بیشتر از آن را باید بپردازند. این اصل باید ادامه پیدا کند اما رویکرد اصلی این است که جلوی تورم گرفته شود و ترمز تورم متوقف شود. به اعتقاد من یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند مثل کارگران و کارمندان باید تقویت شود. پیشنهاد دولت من یارانه کالایی به مردم است و مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی تضمین لازم را داشته باشند.

در ادامه علی‌اکبر ولایتی نیز گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قانون مجلس است و باید اجرا شود ولی باید دید که چه زمانی تورم ایجاد می‌شود؟ زمانی که متناسب با پولی که در بازار است به همان نسبت تولید کالا صورت نگیرد و ما شاید این حرف را در بین مردم شنیده‌ایم که می‌گویند یارانه‌ها را بگیرید ولی قیمت کالاها را سر جای خود برگردانید. وقتی که به صورت حساب نشده نقدینگی در جامعه بریزیم و کالا نیز متناسب با آن نباشد این تورم ایجاد می‌شود و باید این روند اصلاح شود.

سعید جلیلی در پایان و در دفاع از خود اظهار داشت: ما باید ساختار اقتصادی کشور را درست کنیم و تا ساختار اداری درست نشود، این نقدینگی وجود خواهد داشت. البته نقدینگی‌های زیادی مشابه هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور وجود دارد که جمع نشده‌اند از جمله نقدینگی که از بابت معوقات بانکی که حدود 70 هزار میلیارد تومان است وجود دارد که عمده این معوقات در دست تعدادی است.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها بر اساس منطق صحیح صورت گرفت و اکنون قانون شده است و نباید به آن دیدگاه سیاسی داشت و باید ادامه پیدا کند، گفت: مرحله دوم آن نیز باید انجام شود و این قانون یک ظرفیت خوبی در جهت عدالت است.

جلیلی ادامه داد: قبلا کالاها ارزان‌تر داده می‌شو و هرکس بیشتر مصرف می‌کرد یارانه می‌گرفت و اکنون با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش شد که عدالت ایجاد شود و من معتقدم که یک منطق درست داشت البته باید درست اجرا شود، از جمله در بخش حمایت از تولید و کشاورزی و باید ساختار اقتصادی کشور، سازوکار حاکم بر آن را متناسب با این موضوع به پیش ببریم تا جواب دهد.

*** سوال هشتم: برنامه عملی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟***

در ادامه این مناظره، علی‌اکبر ولایتی با حضور در پشت تریبون اصلی مناظره در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه‌های عملیاتی شما برای مهار گرانی چیست، گفت: راه کنترل تورم این است که ما به قواعد اقتصادی پایبند باشیم. قاعده اقتصادی می‌گوید هرگاه نقدینگی در بازار زیاد شد و شما متناسب با نقدینگی، کالا به بازار عرضه نکردید یا تولید نکردید، عملا عرضه و تقاضا با یکدیگر تعادل نخواهد داشت.

وی افزود: در این حالت میزان رها کردن پول در جامعه اگر متناسب با تولید کالا و خدمات نباشد، تورم ایجاد می‌شود و اگر ما چنین فکری نکردیم، تورم را ایجاد خواهیم کرد.

ولایتی تاکید کرد: در این بین باید چند فکر اساسی صورت داد. یک اینکه دولت به هر شکلی شده است، بازار را تنظیم کند.  اجناسی که مورد نیاز مردم است وبه شکلی حیاتی است مانند گوشت و تخم مرغ و ... که به هر علت مورد نیاز جامعه است، اگر به بازار عرضه نشد و تولید نشد و ما نتوانستیم از تولیدگران نیز حمایت کنیم تورم افزایش می‌یابد.

وی افزود: میزان خدماتی که پس از این قانون در جامعه صورت گرفته است، متناسب با جامعه نبوده و کشور را دچار تورم و گرانی کرده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: راهکار این است که یک فرصت برای کارهای فوری ایجاد کنیم و اعتماد مردم را باز گردانیم. یکی از چیزهایی که باعث بی اعتمادی می شود بخشنامه‌های متعدو متناقضی است که در این بین وجود داشته است.  دولت جدیدی که تشکیل می شود، حتما باید یک متصدی اقتصادی یا معاون اول رئیس جمهور یا شخص دیگر برای تنظیم کننده و هماهنگ کردن این مسئله به طور مشخص در نظر گرفته شود تا همه مسیرها در این جهت در راستای همدیگر باشند. اینگونه نباشد که وزیر اقتصاد طوری حرکت کنند و بانک مرکزی به شکلی دیگر اقدامات دیگر را نقض کند.

در ادامه مناظره نامزدهای انتخاباتی، سعید جلیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست، اظهار داشت: در بحث تورم به هر حال آنچه که با عنوان مالیات تورمی از آن یاد می‌شود، بیشترین رنج را مردم می‌برند، مالیاتی است که به این شکل توده‌های مردم باید پرداخت کنند و حتما باید با آن برخورد و جلوگیری شود.

وی ادامه داد: مهمترین بحث این است که  سیاست‌هایی که در این زمینه باید صورت گیرد، باید ما دنبال راه‌حل‌های ساختاری باشیم، نه راه حل مقطعی چرا که تورمی که به شکل ساختاری درست می‌کنند، می‌تواند روی زندگی مردم تاثیر بگذارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان به مثالی در این زمینه گفت: در بحث افزایش نقدینگی اگر نقدینگی‌ها به موقع مدیریت شود و در مسیر تولید قرار گیرد، خیلی متفاوت است با اینکه این نقدینگی در بازارهای کاذب مورد استفاده قرار گیرد؛ یکی از بحث‌های دیگر این است که ما فقط به دنبال هدفمندی نرویم مثلا در سیستم نقدینگی ساختاری، وقتی برای یک پروژه چند برابر پول خرج می‌کنیم، این همان افزایش نقدینگی است که ایجاد تورم می‌کند.

جلیلی اضافه کرد: یک تورم، تورم ساختاری است که در فضای رسانه ایجاد می‌شود، ولی تورم اینچنینی را باید به آن نگاه ساختاری داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی در ادامه مناظره طی سخنانی اظهار داشت: در حقیقت موضوع گرانی و تورم هرچند قریب 40 سال است که وارد اقتصاد ایران شده ولی باید تلاش جدی شود که به طور اساسی از اقتصاد ایران بیرون شود.

وی ادامه داد: فعلا وضعیت امروز این گونه است که 45 هزار تومان برابر 15 هزار تومان سال گذشته است و 30 هزار تومان آن آب رفته است؛ قشر معلم، فرهنگیان و بازنشستگان آسیب بسیاری زیادی دیده‌اند و کارمندان دولت نیز که حقوقشان ثابت بوده است و این آسیب زیادی وارد کرده است. تورم و گرانی در این 40 سال مانند اژدهای 5 سر شده است و علت اینکه نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم، این است که همیشه با یک سر این اژدها مقابله شده ولی آن اژدها از ناحیه دیگر خود را ترمیم کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کسری بودجه دولت، حجم دولت، یارانه‌ها و مسکن مهر و تحریم‌های اقتصادی، 5 مسئله‌ای هستند که گرانی را بوجود آورده است؛ باید برای آن فکر اساسی کرد و برنامه‌هایی که من ارائه کرده‌ام، این مشکل را حل می‌کنیم و این 5 سَر را به کنترل در می‌آوریم.

رضایی در ادامه افزود: در غیر اینصورت مسئله گرانی و تورم حل نخواهد شد. موضوع نقدینگی باید در اولین فرصت کنترل شود و اگر در ماه‌های آینده کنترل نشود، ارزش پول ملی ما به شدت کاهش پیدا کرده و هزار تومان امروز برابر 300 تومان سال گذشته است و باید تا چند ماه آینده ترمز جدی بزنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در خصوص علت گرانی‌ها گفت: در مورد علت گرانی‌ها همه در حد کافی توضیح دادند. فکر می‌کنم که اولین کار دولت بنده این خواهد بود که ثبات را در بازار ارز به وجود آورم. به هر حال امروز گفته‌ایم که می‌خواهیم روی مبادلات و معادلات کار کنیم که دلار را از صحنه مبادلات خارج کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت تلخی که اتفاق افتاده این است که دلار، ریال را از صحنه خارج کرده و ارزش پول ما را بهم ریخته است؛ پس اول ثبات در بازار ارز مهمترین موضوعی است که می‌شود آینده‌ای تفسیر کرد که استارت مشکلات اقتصادی خورده شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت بازبینی در توزیع کالا و خدمات گفت: ثبات در قیمت‌کالاهای حیاتی کشور مخصوصا در حوزه کشاورزی و دهک‌های پایین باید اتفاق بیفتد و اصلاح سیاست‌های پولی و مالی در بازار پول نیز دارای اهمیت است، یعنی پول کشور باید کنترل شود و اگر کنترل نشود، به سمت افزایش نقدینگی و سفته‌بازی می‌رود و کاهش تورم اتفاق نخواهد افتاد و این موارد تا اتفاق نیفتد مردم ما اعتماد پیدا نخواهند کرد.

قالیباف با بیان اینکه ما به اعمتاد نیازمندیم، یادرآور شد: در دولت ما در 6 ماه این اعتماد را بوجود می‌آوریم، مانند کشورهای ترکیه، آرژانتین، شیلی که این شرایط سخت را داشتند، این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد غرضی در خصوص برنامه عملیاتی دولت خود برای مهار گرانی و تورم اظهار داشت: تورم نتیجه آن است که دولت بیش از درآمدش هزینه می‌کند و تا وقتی که درآمد و هزینه دولت‌ها یکسان نشود، تورم ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امیدوارم دولتی قسمت ملت ایران شود که بیش از درآمدش هزینه نکند، "شبه‌پول"، کشور را تحت فشار قرار داده است. الان می‌گویند 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد در حالی که 700 هزار میلیارد تومان است و 200 هزارمیلیارد تومان دیگر توسط بانک‌های خصوصی که 20 سال اخیر ایجاد شده و اکثر این بانک‌ها با سفته‌بازی درست شده و آنها هم به جان ملت افتاده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: قبل از انقلاب تعداد باجه‌های بانک 3 هزار مورد بود و هم‌اکنون نزدیک 20 هزار مورد است و این درآمدها ناشی از شبه پول، سفته‌بازی و بورس‌های مصنوعی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد عارف با اشاره به برنامه‌های عملیاتی دولت خود برای مهار گرانی و تورم گفت: تورم مشکل حل شده در دنیاست و بیش از 160کشور دنیا تورم یکی رقمی دارند اما کشور ما با تورم 2 رقمی روبروست و بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم کشور 30 درصد است.

وی ادامه داد: در دولت اصلاحات در مورد مهار تورم دستاوردهای خوبی داشتیم. در سال 1376 تورم 17/3 درصد را داشتیم که در سال 84 به 10/4 درصد رسید. جهت‌گیری اصلی اصلاح ساختار است که باید در دولت آینده جهت‌گیری این موضوع باشد، تقریبا 5 تا 6 سال نرخ ارز در کشور ما ثابت بود و مسائل و مشکلاتی که ناشی از چندنرخی بودن ارز بود را رها کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: به نظر می‌رسد در کنار اصلاحات ساختاری، انضباط مالی دولت بسیار مهم است. برای کنترل تورم، دولت اول باید خود را کنترل کند؛ در این زمینه باید به رشد نقدینگی اشاره کرد که بیشترین اثر را در رشد نقدینگی دارد.

عارف اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی باید دنبال شده و تقویت واحدهای سیاست‌گذاری مانند شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری، اقداماتی که است که باید در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه مناظره، حسن روحانی در خصوص برنامه‌های خود برای مهار گرانی و تورم با بیان اینکه مهمترین مسئله بر گرداندن آرامش و ثبات به بازار کالا و پول است، گفت: مردم دچار نگرانی دائم هستند که تامین کالاهای روزمره آنها در امروز و فردا چقدر با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: راه‌حل اصلی رونق تولید است و باید بر موانع تولید را برطرف کنیم تا تولید به حرکت درآید و با آمدن کالا در بازار تعادل ارزی و تقاضا، تورم کنترل خواهد شد البته باید هزینه‌های دولت کاهش یابد و دولت از اموالی که در سال‌های گذشته به عنوان ثروت ملی به بوجود آمده است، می‌فروشد و به عنوان رد دیون خود استفاده می‌کند که البته دولت در بودجه جاری خود استفاده می‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال گذشته، 151 هزار و 396 میلیارد ریال از سهام و دارایی‌های واگذاری برای رد دیون دولت استفاده شده و این نشان می‌دهد که دولت مرتب از سرمایه‌های گذشته استفاده می‌کند تا بتواند بودجه جاری خود را تامین کند و حجم دولت مرتبا افزایش می‌یابد.

روحانی تاکید کرد: ما باید بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم تا بتوانیم با این تورم مبارزه کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل در خصوص حل مشکلات گرانی و تورم در دولت خود اظهار داشت: تورم و گرانی موجب می‌شود که ثروتمندان و اغنیاء غنی‌تر و فقرا دائما فقیرتر شوند.

وی ادامه داد: برای مهار تورم باید دولت مهار شود و انضباط مالی باید برقرار شود و هزینه‌های دولت نیز باید کنترل شود و دولت نباید با عطش و اشتیاق کارهای عمرانی بیش از حد توان مانند جذب پول، پول در داخل کشور بریزد و این بیماری هلندی است که ما در مجلس هفتم به دولت تذکر دادیم و دولت گوش نکرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت برای اینکه پول خرج کند، کسری بودجه را از بانک مرکزی می‌گیرد و با این کار نقدینگی بالا می‌رود لذا من برای رفع خستگی این دو بیت سعدی را می‌خوانم، البته باید این شعر را خطاب به دولت بگوییم.

حدادعادل با اشاره به این بیت سعدی که "چو دخلت نیست، خرج آهسته‌ترکن که می‌خوانند ملاحان سرود، اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد خشک‌رودی"، گفت: باید برای تورم راهکار کوتاه مدت داشته باشیم البته راهکار دراز مدت اجرای درست قانون سیاست‌های اصل 44 است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی کاندیدای ریاست‌جمهوری در جمع‌بندی پرسش خود در خصوص راه‌حل مهار گرانی و تورم اظهار داشت: همانطور که اشاره شد یک راه‌حل دراز مدت، میان‌مدت و کوتاه مدت داریم. امروزه مردم با مشکلات روزمره دست به گریبان هستند و یکی از علل وضعیت آشفته اقتصادی، از بین‌رفتن اعتماد بین قطب‌های دولت، بازسازی اعتماد مجدد بین دولت و مردم در رابطه با مسائل اقتصادی یکی از اساسی‌ترین کارها است.

وی ادامه داد: مثلا اگر یک نفر در سال گذشته که قیمت ارز 1226 تومان بود، مقداری ارز با فروش محصولات تحصیل کرده بود و آن را در بانک گذاشته بود. امسال می‌خواهد ارز را پس بگیرد، به قیمت ارز سال گذشته که همان 1226 تومان بوده است، به وی پول می‌دهد در حالی که امروز بالای 3 هزار تومان است و این اعتماد بین بانک و مردم از بین می‌رود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیگر اینکه باید یک تنفس 6 ماهه به تولیدکنندگان بدهیم. امروز یا کارخانه‌ها تعطیل شده یا اینکه بیشتر از میزان ظرفیت اسمی خود تولید می‌کند. این کارخانه‌دارها از یک طرف تحت فشار مالیات هستند و از طرف دیگر تحت فشار اقساط بانک هستند و باید با بردن لایحه‌ای به مجلس، به صنعت‌گر به شرط اینکه میزان تولید کالای خود را 30 تا 40 درصد افزایش دهد، فرصت داد.

ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که کالا توسط تولیدکننده به حمایت دولت افزایش پیدا کرد، عملا تورم در کوتاه‌مدت مهار کرده‌اید و مطلب دیگر گمرک است. مقدار زیادی از اجناس مانند دارو در گمرک باقی مانده است و اختلاف محاسباتی که در ارز وجود دارد از افراد پول اضافه درخواست می‌شود و چون آنها پول ندارند بدهندف کالاهای اساسی در گمرک مانده است لذا باید کاری شود که کالاها ترخیص شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از مطرح شدن 8 سوال از کاندیداهای ریاست جمهوری، مرتضی حیدری مجری مناظرات انتخاباتی به هر کاندیدا 90 ثانیه برای جمع بندی نهایی فرصت داد.

محمد غرضی در جمع بندی سخنان خود در این مناظره انتخاباتی گفت: خواهش من این است که نسبت به کاری که امروز انجام دادید و می خواهید ادامه دهید تجدید نظر کنید. ممکن است این برنامه ریزی از نظر شما درست باشد، اما باید بازخورد و مطالعات میدانی آن انجام شود تا ببینیم که می توانیم به این ترتیب 55 میلیون نفر را پای صندوق های رای بیاوریم یا خیر. بنده اعلام کرده ام که سن رای دهندگان را دو سال پایین می آورم و جمعیت رای دهندگان به 55 میلیون نفر خواهد رسید.شما نگران این چیزها نباشید و این بحث ها میان من و شورای نگهبان است و شما باید 55 میلیون نفر را قبول کنید.

وی با بیان اینکه نظریات مشترک این هشت نفر یک نظریه تثبیت شده و تایید شده است،‌ گفت: کشور به لحاظ اداره اقتصادی نتوانسته رضایت عامه را جلب کند و همه بحث ها حول این مبحث بود که چگونه بتوانیم تولید و اشتغال را سازمان دهیم. لازمه آن این است که حتما در مجموعه اقدامات بعدی و قدرت سیاسی و توان‌های مجموعه کمک کنند تا دولت ضد تورم تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه این مناظره انتخاباتی، محمد باقر قالیباف اظهار داشت: حق مردم این است که بدانند من در چه زمان بندی چه کاری انجام می دهم. بنده در بحث های اقتصادی برنامه دو ساله ای دارم تا بتوانم مشکل گرانی و بیکاری و بالا بردن قدرت خرید مردم و معیشت را حل و فصل کنیم. این که من می گویم دو ساله، چون عادت ما این است، اما ظرف 6 ماهه اول همه تلاش خود را خواهیم کرد تا یک تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و در تثبیت ثبات ارز به وجود بیاوریم و در واقع نگاه دولت به ارز را به عنوان یک درآمد کنار بگذاریم و تورم را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: لذا در 6 ماه اول این کار را انجام خواهیم داد و بلافاصله تا پایان زمان بندی و در یک سال و نیم بعدی، مقطع به مقطع این کار بر اساس زمان بندی بعدی که در دولت مستقر انجام خواهیم داد، مشکلات برطرف می شود و ظرف دو سال مردم احساس آرامش می‌کنند.

محمدرضا عارف نیز در ادامه این مناظره تلویزیونی،گفت: برای اینکه پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم باشیم و یک زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه را برای آنها تهیه کنیم، به رشد اقتصادی حداقل 8 درصدی نیاز داریم.نرخ تورم باید کاهش پیدا کند و به عدد تک رقمی تبدیل شود.نرخ بیکاری باید برای پاسخگویی به نیاز جوانان کاهش پیدا کند و باید برنامه ریزی ما تک رقمی کردن نرخ بیکاری باشد.باید دغدغه مسکن جوانان از بین برود و خصوصی سازی به مفهوم واقعی کلمه باید دنبال شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های ما اجرایی کردن دقیق سیاست های اصل 44 قانون اساسی است و به نظر می‌رسد مردم باید عنان مدیریت کشور را به دست کسی بسپارند که در عمل نشان داده باشد که می تواند شعارهای خود را عملیاتی کند و اطمینان پیدا کنند که می‌توانند در زمان معقولی عملی شدن تعهدهای کاندیدای مورد نظر خود را ببینند و انشاالله بتوانیم کشور را در راه تولید و تعالی ببینیم.

به گزارش تسنیم، سعید جلیلی نیز در جمع‌بندی سخنان خود در بخش اول مناظره تلویزیونی، اظهار داشت:  ما باید برای حل مشکلات و برای پیشرفت اقتصادی که رهبر انقلاب تحت عنوان حماسه اقتصادی یاد کردند، در این راه تلاش کنیم و عزم جدی داشته باشیم تا تمام ظرفیت‌های کشور را در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آزاد شوند تا همه مردم ما به شکل عادلانه بتوانند از این فرصت‌ها بهره ببرند.

وی افزود: آزاد شدن همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملت ایران و امکانات کشور در پرتو دو موضوع محقق خواهد شد. در ابتدا باید الگو و بحثی که دنبال خواهیم کرد مبتنی بر الگوی اسلامی و ایرانی باشد و ضمنا همه مردم نقش اصلی را در آن ایفا کنند نه اینکه فرصت‌ها شانسی باشد و بر مبنای محاسبات خاص توزیع شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی مشکلات رفع می‌شود و پیشرفت حاصل می‌شود که ماشین ساختار دولت این توانمندی را داشته باشد که اولا مانع مردم در بروز ظرفیت‌ها نشود و ثانیا خودش کمک کند و تقویت کند و به سرعت پیش برود و اگر این کار انجام شود، می‌توانیم در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد، پیشرفت لازم را داشته باشیم.

علی‌اکبر ولایتی نیز در ادامه مناظره تلویزیونی اظهار داشت: شاید حرف‌هایی که می‌زنم به حوزه سیاسی مربوط باشد، اما ارتباط آن با مسائل اقتصادی قطعی است. یکی از بحث‌های من آشتی با دنیا است، یعنی اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابط خود را بویژه با همسایگان توسعه ندهیم، در آن صورت نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم. همکاری‌های منطقه‌ای برای ما یک فرصت است و باید ظرفیت‌هایی مانند اکو و D8 را جدی بگیریم.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: باید در داخل کشور نیز دامنه اصولگرایی را وسیع کنیم و هر کس نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را در قول و فکر قبول دارد، اصولگرا بدانیم. امروز بی‌جهت عده‌ای از متخصصین خانه‌نشین شده‌اند و باید آنها را به کار دعوت کنیم و در نهایت همانگونه که مردم انقلاب و دفاع مقدس را به پیروزی رساندند، می‌توانند اقتصاد را نیز به پیروزی برسانند و باید این عرصه را به آنها واگذار کنیم و دولت تنها وظیفه نظارت را برعهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی نیز در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: مشکل اساسی ما این است که حرکت اقتصادی ما در 8 سال اخیر تناقضی را بین سیاستهای تصویبی و ابلاغی و اجرایی نشان می‌دهد. بعد از 20 سال بحث چپ و راست مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم‌انداز 20 ساله رسید و آن سند به مبنایی برای توسعه کشور تبدیل شد و مبنای آن اجرا بر این بود که در کشور توسعه محور باشیم و به دنبال تولید باشیم، نه مصرف.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر در عمل راه و مسیر دیگری را رفتیم و ما در این وسط فرصت‌های بسیاری زیادی را از دست دادیم که فرصت‌های تضییع شده است. مردم ما باید به این نکته توجه داشته باشند که درآمد ارزی ما در طول این 8 سال برابر درآمد ارزی ما از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب بوده است و بیش از 750 میلیارد دلار در آمد ارزی داشته‌ایم، ولی متاسفانه تولید ناخالص ملی ما از 6.9 امروز به منفی رسیده است.

روحانی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که در پارس جنوبی همسایه ما روزانه 450 هزار بشکه نفت استخراج می‌کند و معادل کل فازهای فعال پارس جنوبی تنها 8 فاز است و فاز 9 و 10 فعال نشده است. اما همسایه ما معادل 2 فاز پارس جنوبی استفاده می‌کند و 3 برابر ما از گاز بهره‌برداری می‌کند. بنابراین ما فرصت‌های عظیمی را از دست می‌دهیم.

به گزارش تسنیم،محسن رضایی نیز در ادامه تصریح کرد: ما از مشروطه با ژاپن شروع کردیم و اقتصاد ما به اقتصاد پهلوی تبدیل شد و ژاپن به پیشرفت رسید، در ابتدای انقلاب کشور ما با کره و چین شروع کرد و امروز کره و چین به مقدار زیادی پیشرفت کردندو ما امروز عقب‌ماندگی داریم. زمانی که تاریخ اقتصاد ایران را مطالعه می‌کردم، متوجه شدم که در سال 1327 نیز از این بحث‌ها مطرح شده است و 60 سال است که بحث‌های فعلی اقتصادی را مطرح می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید فکر اساسی برای اقتصاد کشور انجام دهیم و دولت باید درست شود. امروز اقتصاد در کشور صاحب ندارد و با وجود اینکه سیاستگذاری بسیار و سند چشم‌انداز مطرح شده است، باید گفت که چرا کار اساسی صورت نمی‌گیرد. دولتی که امروز در ایران داریم، از لحاظ ساختار و کارکرد و مدیریت باید متحول شود. هزینه‌ فرصت تصمیم‌گیری‌های غلط در کشور  بیش از هزینه‌های رقبا و دشمنان به ما آسیب رسانده است و هزینه‌هایی که آمریکا و اسرائیل در بعد اقتصادی به ما وارد می‌کنند، کمتر از هزینه‌های تصمیم‌گیری غلط و عدم تخصیص درست منابع به فعالیت‌های اقتصادی است.

رضایی افزود: امروز کشاورزی و بخش صنعت ما بدون برنامه و هدف و دخالت متخصصین کشور در حال فعالیت است و باید فکر اساسی شود. دولتی که در آینده تشکیل خواهد شد، باید از نقطه‌ای شروع کند که در 100 سال اخیر به آن پرداخته نشده است.

به گزارش تسنیم، غلامعلی حداد عادل در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: معتقدم نتیجه درست از روش درست حاصل می‌شود و تاکید من بیشتر بر روش است. لذا بنده تلاش خواهم کرد به بخش خصوصی توجه کنم و ما باید به بخش خصوصی  اعتماد کنیم. بخش خصوصی در عین سرمایه داشتن، تجربه دارد و باید از تجربه و مدیریت بخش خصوصی در اداره اقتصاد کشور کمک بگیریم. اجرای قانون سیاست‌‌های کلی اصل 44 و هدفمندسازی یارانه‌ها طبق قانون مهم است.

وی تصریح کرد: دولت من باید بر صادرات و واردات نظارت کند. با بلبشوی صادرات و واردات نمی‌توان ثبات اقتصادی درست کرد و بازار ارز را کنترل کرد. بنده در نظر دارم در ریاست جمهوری معاونت تولید و اشتغال ایجاد کنم. آموزش باید معطوف به کار متحول شود و در عین حال پژوهش معطوف به صنعت داشته باشیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت من پیشرفت دانش‌بنیان را مهم می‌داند و بر اصلاح نظام بانکی تاکید دارم.

***پاسخ‌های 7 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به 7 سوال***

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دومین قسمت از اولین مناظره 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با طرح سوالاتی کوتاه از سوی مرتضی حیدری مجری برنامه همراه بود که البته با اعتراض محمدرضا عارف، حسن روحانی و محسن رضایی روبرو شد.

عارف اظهار داشت که این مناظره در شان 8 کاندیدا نیست و به احترام مردم در مناظره می‌نشینم، اما جواب هیچ کدام از سوالات شما را نمی‌دهم.

وی افزود: بنده موافق این حرف‌های تکراری نیستم  و به شعور مردم آسیب وارد می‌شود.

محسن رضایی نیز با بیان اینکه صداوسیما باید شان هر 8 کاندیدا را که در اینجا حضور دارند باید در حد یک رئیس جمهور بداند، گفت: من حاضرم که هر کدام از آقایان با نمایندگانشان بیایند و با من دیالوگ برقرار کنند.

روحانی نیز در این باره گفت: این راه، راه صحیحی نیست و راهش این بود نماینده کاندیداها را می‌خواستید و در انتخاب یک شیوه مناسب یک نظر موافق را اتخاذ می‌کردید و این کار، کار توهین آمیزی است.

حیدری مجری برنامه نیز با بیان اینکه سوال‌های این قسمت از برنامه به صورت تستی نیست و فقط از نامزدها در حد یک پاسخ کوتاه جواب خواهیم خواست، گفت: ما به اتفاق کارشناسان زبده 20 سناریوی مختلف را بررسی کردیم. از اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان سازمان راهنمایی و کمک گرفتیم و این مدل به تصویب ستاد تبلیغات کشور نیز رسیده است.

اولین سوال برنامه این بود: برای کاهش سهم کارفرما از بیمه تامین اجتماعی موافقت می‌کنید؟

محمد غرضی: خیر

قالیباف: خیر

ولایتی: نمی شود گفت بله یا خیر

جلیلی: سوال کامل نیست

حداد عادل: موافقم

عارف: نظری ندارم

رضایی: سوال غلط است

روحانی: در کوتاه مدت موافقم

دومین سوال برنامه: با کدام سیاست مالیاتی موافقید؟

1- کاهش مالیات شرکت‌ها برای تشویق تولید و سرمایه‌گذاری

2- افزایش مالیات شرکت‌ها برای کاهش وابستگی نفت

قالیباف: با رابطه بین درآمد و مالیات موافقم و سوال اشکال دارد

ولایتی: اگر برای شرکت تولیدی باشد با کاهش مالیات موافقم

حدادعادل: با کاهش مالیات برای رونق تولید موافقم

عارف: نظری ندارم

رضایی: باکاهش مالیات برای تشویق سرمایه‌داری موافقم

روحانی: سوال به صورت کلی درست نیست ولی برای کوتاه مدت برای اینکه بتوانیم موانع تولید را برطرف کنیم و به رونق برسیم با کاهش مالیات موافقم

سومین سوال برنامه: برای تنظیم لایحه بودجه 93 کدام مورد را اولویت قرار می‌دهید؟

1- توسعه فناوری اطلاعات

2- افزایش وام ازدواج

3- توسعه روستایی

ولایتی: به نظرم توسعه روستاها

جلیلی: توسعه روستاها

حداد عادل: توسعه روستاها

عارف: نظری ندارم

رضایی: توسعه روستاها

روحانی: توسعه روستاها

غرضی در پاسخ به این سوال ضمن انتقاد از حیدری مبنی بر اینکه در سوال دوم از من نظر نخواستید، گفت: توسعه فناوری اطلاعات مد نظرم است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دوم گفت: تا وقتی که نرخ ارز تثبیت نشود و تورم کنترل شود هر کار اقتصادی برعکس می‌شود.

قالیباف: توسعه فناوری اطلاعات را اولویت من است.

سوال چهارم این بود که : با توجه به شرایط روز کشور بین صنعت و اشتغال کدام را انتخاب می‌کنید؟

1- حمایت از بنگاه‌های کوچک یا متوسط

2- سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ

سعید جلیلی: حمایت از بنگاه‌های کوچک

حداد عادل: سوال درست نیست می‌شود هر دو را با هم انجام داد ولی اولویت با بنگاه‌های کوچک است

عارف: نظری ندارم

رضایی: خود سوال نشان می‌دهد. صداوسیما نباید این سوال را تنظیم می‌کرد، چراکه اینها دو حلفه متصل به هم هستند و سوال غلط است

روحانی: مورد اول

غرضی: تا تورم کنترل نشود و ارز تثبیت نشود هر کاری انجام دهیم سوال غلط است چرا که نگاه اقتصادی ندارد

قالیباف: در برخی موارد مورد اول و در برخی موارد مورد دوم.

سوال بعدی اینکه در انتخاب وزرا و مدیران ارشد کدام ویژگی اولویت اول شماست؟

1- پاکدستی؟ 2- تجربه؟ 3- تخصص؟4- تدبیر؟

حداد عادل: هر 4 تا با هم و نمی‌توان یکی را بدون دیگری داشت.

عارف: نظری ندارم.

رضایی: امام فرمودند کشور را به دست نا اهلان نسپاریم بنابراین باید هم محرم باشند وهم از فن و تخصص برخوردار باشند.

روحانی: سوال درست نیست.

غرضی: می‌گویم کسی که سابقه اجرایی نداشته باشد و کارآمدی خود را در جامعه به عرض مردم نرساند انتخاب نخواهد شد.

قالیباف: تقوا مبنای من است اما چون تقوا در بین گزینه‌ها نیست سوال غلط است.

ولایتی: هر 4 تا

جلیلی: سوال غلط است.

به گزارش تسنیم وقتی که نوبت محمدرضا عارف رسید وی حاضر نشد به سوال حیدری پاسخ دهد.

سوال بعدی این بود که با توجه به درآمد هدفمندی یارانه‌ها شما کدام تصمیم را اتخاذ می‌کنید؟

کاهش تعداد دریافت کننده یارانه ها

کاهش رقم یارانه‌های نقدی

افزایش قیمت بنزین برای تامین هزینه یارانه‌ها

رضایی پاسخ داد: بنده هیچ‌کدام را انتخاب نمی‌کنم. ما منابع یارانه‌ها را عمدتا از یک میلیون بشکه نفتی که در دست داریم تامین می‌کنیم هر چند که سوال شما غلط است

روحانی: سوال غلط است

غرضی: یارانه‌ای که کمک به تورم نکند قبول ندارم

قالیباف: سوال غلط است

ولایتی: سوال غلط است

جلیلی: سوال غلط است

حداد: سوال غلط است و سوال خوبی نیست.

هفتمین و آخرین پرسش این بود که شب عید که تقاضا برای برخی اقلام افزایش می‌یابد برخی کارشناسان دولت واردات میوه را برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان را توصیه می کنند، اما باغداران خواستار محدودیت واردات میوه می‌شوند تصمیم شما در این شرایط چه خواهد بود؟

1- محدودیت واردات و حمایت از باغداران

2- واردات میوه و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده

روحانی: اولویت حمایت از کشاورزان داخلی است اما ممکن است شرایط خاصی ایجاد شود که برای تنظیم بازار تصمیماتی گرفته شود چون نمی توان شرایط‌ آب و هوای و ... را در نظر گرفت و به نظرم سوال درست نیست.

غرضی: ایران همه نوع میوه تولید می‌کند می ایستیم، تولید می‌کنیم ظرف 10 سال بقیه تولیداتمان اضافه می شود و صادرات می‌کنیم با واردات میوه فقط با موز مخالفم

قالیباف: تعادل بازار

ولایتی: حمایت از کشاورز

جلیلی: تنظیم بازار که همان مورد دوم است

حداد: سوال سوال درستی نیست

عارف: نظری ندارم

رضایی: با دادن یارانه سبز نیازی به واردات نداریم.

به گزارش تسنیم مرتضی حیدری مجری برنامه انتخاب برتر خطاب به 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این قسمت از برنامه تصاویری را نشان می‌دهیم و از شما کاندیداها می‌خواهیم نظر خود را در قبال این تصاویر بیان کنید.

تصویر اول زمین زراعی نیمه‌کشت بود که سیدمحمد غرضی درباره این تصویر افزود: کشاورزی و تراکتور در تصویر دیده می‌شود. بیچاره آن کشاورزی که این زمین را کشت کرده و گندمی کاشته که دولت 750 تومان می‌خرد، ولی عراقی آن را 1200 تومان می‌خرد.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف نیز درباره این تصویر توضیح داد: یک بخش سرمایه‌گذاری در کشاورزی را نشان می‌دهد. محیط‌زیست را در آن زمین به خوبی به تصویر کشیده است. همچین اولویت در کشاورزی را به ما  نشان می‌دهد. ضمن آنکه بحث سیستم مکانیزه را در این تصویر به خوبی می‌بینیم.

علی‌اکبر ولایتی نیز در خصوص این تصویر فقط به این مطلب بسنده کرد که این تصویر مکانیزه کردن کشاورزی را به ما نشاط می‌دهد که حتما از ضرورت‌هاست.

سعید جلیلی یکی دیگر از انتخابات ریاست جمهوری در توضیح این تصویر افزود: این تصویر نشان می‌دهد که از ظرفیت بخشی از کشور به نحو مطلوب استفاده شده است.

به گزارش تسنیم، غلامعلی حدادعادل نیز درباره تصویر زمین زراعی نیمه‌کشت اظهار داشت: زمین زیبا و سرزنده را نشان می‌دهد که امیدوارم همیشه خرم و شاداب باشد. و بعد به ما یادآوری می‌کند که می‌توانیم زمین‌های کوچک کشاورزان را از طریق تعاونی‌ها کشت ماشینی انجام دهیم.

عارف درباره نظر خود اظهار داشت: با اینکه من با طرح این سوال‌ها مخالفم، اما به احترام مردم نظرات خود را بیان می‌کنم. این مکانیزه کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری و تجمیع زمین را نشان می‌دهد.

رضایی نیز در همین زمینه پاسخ داد: برداشت در هر هکتار گندم زیر 2 تن و بعضا 1 تن است. معمولا همیشه ما در تبلیغات چیزهای خوب را نشان می‌دهیم. آن کاری که باید انجام شود، کمتر نشان داده می‌شود. باید کشاورزی سنتی را تبدیل به کشاورزی پیشرفته کرد تا بتوانیم درآمد در هر هکتار را به معنای واقعی افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز گفت: برای توان رقابت و بهره‌وری بیشتر راهی جز اینکه  از فناوریهای‌ نوین در کشاورزی از جمله مکانیزه کردن کشاورزی استفاده کنیم نداریم.

به گزارش تسنیم انبوه‌سازی مسکن تصویر دومی بود که در برنامه انتخاب برتر به کاندیداهای ریاست جمهوری نشان داده شد. قالیباف درباره این تصویر گفت: این حاکی از مسکن است. بنده معتقدم در بحث مسکن، تکنولوژی، زیرساخت‌ها، کیفیت و جلوگیری از تراکم و توجه به معماری اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. همین عکس نشان می‌دهد که اشکالات قابل توجهی هم در طراحی شهری وجود دارد.

ولایتی نیز در این زمینه توضیح داد: انبوه‌سازی بی‌هویتی است که معلوم نیست کجا است. متاسفانه شهرهای ما به واسطه رعایت صرفه‌جویی و تراکمهای بیش از حد هویت ایرانی و اسلامی خود را از دست داده است و این باید اصلاح شود.

جلیلی در خصوص تصویر فوق گفت: تامین مسکن باید متناسب با فرهنگ و معماری اسلامی و برگرفته از نیازهای بومی باشد که متاسفانه بعضا اینگونه نیست.

حدادعادل هم در این باره افزود: اینکه می‌بینم عده‌ای صاحب مسکن شده‌اند خوشحالم؛ اما از این که عکس امام و رهبری آن بالا نباشد، هیچ معلوم نیست این مسکن به کدام کشور تعلق دارد، یعنی هویت معماری ندارد از این جهت متاسفم.

عارف در خصوص تصویر انبوه‌سازی مسکن افزود: بحث انبوه‌سازی مسکن پاسخگویی به نیازهای کشور است، اما متاسفانه ما هویت ایرانی ایرانی و اسلامی را در معماری اصلا حفظ نمی‌کنیم.

رضایی نیز اظهار داشت: من با صحبت‌های آقایان موافقم، مگر شورای انقلاب فرهنگی نباید به  معماری انقلاب اسلامی توجه داشته باشد؟ در این تصویر به عکس امام و مقام معظم رهبری توهین شده است. معماری باید اسلامی باشد و در اکثر شهرهای ما معماری اسلامی وجود ندارد. این تصویر بیشتر به مسکن مهر سازگاری دارد.

حدادعادل با خنده خطاب به محسن رضایی گفت: مجمع تشخیص مصلحت هم بی‌تقصیر نیست که رضایی به وی گفت: ما کار خود را انجام داده‌ایم.

به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره این تصویر اظهار داشت: تولید انبوه مسکن ارزان قیمت یک ضرورت است؛ اما باید یادمان باشد که خوابگاه نباید درست کنیم و باید شهرک درست کنیم  تا با همه امکانات و لوازم مردمی که در آنجا ساکن می‌شوند زندگی خوبی را داشته باشند.

غرضی درباره این تصویر افزود: در این تصویر ما مسکن را می‌بینم که باید 100 سال عمر کند، اما 20 سال بیشتر عمر ندارد و من دلم می‌سوزد.

به گزارش تسنیم، سومین تصویر در خصوص ترافیک و آلودگی شهری بود که علی‌اکبر ولایتی در این باره توضیح داد: این تصویر تراکم ترافیک که بلای جان شهرهای بزرگ شده است و باید آسیب‌شناسی کرد. راه علاج هم آن است که وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را افزایش دهیم تا این طور دچار تراکم ترافیک و آلودگی هوا نشویم.

جلیلی نیز در مورد این تصویر افزود: الگویی از توسعه غیرمتوازن را نشان می‌دهد.

حدادعادل در تشریح این عکس اظهار داشت: اگر تولید خودرو به شیوه فعلی ادامه داشته باشد، رفت ‌و آمد در خیابان‌ها اصلاح نخواهد شد.

عارف نیز افزود: مشکل ترافیکی تهران و آلودگی هوا نشان می‌دهد که متاسفانه دستگاه‌های ذیربط هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی انجام ندادند و مرتب بهم پاسکاری و به گردن هم ‌می‌اندازند.

رضایی در همین زمینه گفت: بحث کاملا روشن است. محیط زیست در ایران به شدت در آستانه تخریب است.  آلودگی هوا و ترافیک الان در 11 استان جنوبی  راه افتاده است.ما باید یک فکر جدی درباره محیط زیست کشور کنیم.

روحانی نیز گفت: اتلاف وقت، اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست را نشان می‌دهد. راه‌حل آن است حمل‌ونقل‌های عمومی را توسعه دهیم.

غرضی: شهر غیرقابل سکونت، نگرانی از بین رفتن پول مردم، بنزین و...؛ خدا به ما رحم کند.

قالیباف: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، از بین جان و روان مردم. آقای عارف صحبتی در این مساله کردند که گفتند مسئولان کارشان را انجام ندادند، اما ما در زمان دوره اصلاحات که خودشان ایشان معاون اول بودند، 18 ماه پشت در جلسات دولت با مدیریت ایشان معطل ماندیم تا معلوم شود صاحب آلودگی هوا کیست.

"در اینجا کارها یا بی‌صاحب هستند یا چند صاحب. آلودگی محیط زیست یکی از چیزهای بی‌صاحب است که هیچ‌کس هم مسئولیتش را برعهده نمی‌گیرد نه دولت و نه سایر سازمان‌ها."

عارف نیز گفت: در آن زمان آقای قالیباف مسئول نیروی انتظامی بودند و احمدی‌نژاد هم شهردار بود. هیچ‌کدام هم مسئولیت قبول نمی‌کردند. بعد هم قالیباف شهردار شد و احمدی‌نژاد رییس دولت، اما باز هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

قالیباف خطاب به عارف گفت: رییس دولت باید در این مورد تصمیم بگیرد. وقتی دولت صاحب نداشته باشد، همین می‌شود. چون سایر بخش‌ها نمی‌توانند در مورد آلودگی هوا تصمیم بگیرند.

عکس دیگری که در این برنامه نشان داده شد مربوط به یک کشتی ترانزیتی بود.

جلیلی نظر خود را اینگونه اظهارداشت: ظرفیت بزرگی برای شکوفایی کشور در زمینه فعالیت دریاها است که باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

حدادعادل هم گفت: اگر کالایی که بار کشتی است، صادرات باشد خوشحال هستم و اگر واردات باشد نگرانم.

عارف در این باره افزود: ظرفیت کشتیرانی کشور را نشان می‌دهد و من هم آرزوی آقای حدادعادل را دارم که اگر واردات باشد، جای نگرانی وجود دارد و اگر صادرات باشد بسیار خوب است.

رضایی با اشاره به حضور 150 هزار دریانورد در کشور افزود: ما 150 هزار دریانورد و بیش از سه هزار شناور در کشور داریم که متاسفانه از اکثر اینها استفاده نمی‌شود و بسیاری از کشتی‌ها نیز در تنگه هرمز قرار دارند و در بخش بیمه نیز کشتی‌ها با مشکل مواجه هستند، اما این تصویر نمادی از آینده است که وضعیت اسف‌بار امروز را نشان می‌دهد.

روحانی درباره تصویر فوق توضیح داد: این تصویر نشان می‌دهد که حمل بار با کشتی بهترین و ارزان‌ترین مسیر حمل و نقل است، اما چرا این همه مشکل درست شده؟ باید دولت آینده برای این مساله فکری بکند.

غرضی نیز گفت: ساحل و دریای زیادی در کشور داریم و بنده 30 سال پیش هم دلم می‌خواستم اشتغال دریا ایجاد شود و از این موهبت الهی استفاده شود، اما متاسفانه ما از این موضوع غفلت می‌کنیم. خیلی دلم می‌خواهد که این اتفاق به وجود آید. از کشورهای دیگر در اقیانوس هند برای ماهیگیری آمده و ماهیانه 500 تا سه هزار تن ماهی می‌گیرند، اما ما عقب افتادیم.

قالیباف هم توضیح داد: حمل و نقل با کشتی مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه است و توجه به سیاست‌ها در زمینه حمل و نقل دریایی در شمال و جنوب می‌تواند بهترین راه باشد به شرطی که منطبق بر سیاست‌های رشد اقتصادی عمل شود. فرقی نمی‌کند که واردات باشد یا صادرات. مهم این است که قاچاق نباشد.

ولایتی درباره این عکس تصریح کرد:  این تصویر یک وسیله حمل و نقل راحت را نشان می‌دهد که برای صادرات و واردات از این کشتی‌ها استفاده می‌شود، اما ما باید در بنادر خودمان نیز شرایط لازم را فراهم کنیم، اما آنطور که باید اسکلت‌سازی انجام نشده است، در حالیکه ما می‌توانیم از خوزستان تا چابهار از این وسیله استفاده کنیم.

بیمارستان یکی دیگر از تصاویری بود که در این برنامه زنده تلویزیونی نشان داده شد که نظر 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اینگونه اعلام شد.

حدادعادل: امیدوارم روزی برسد که همه مردم ما به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان دسترسی داشته باشند.

عارف: عکس بیانگر بیماری است که جراحی شده و در حال انتقال او به اتاق عمل هستند. ما باید به سلامت مردم فکر کنیم تا ان‌شاءالله سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند و به همان سقف 30 درصد برسد.

رضایی: باید به سلامت مردم توجه کرد و ان‌شاءالله کاری کنیم تا بیماران ما در هنگام بیماری جز دغدغه بیماری خود، به چیز دیگری فکر نکنند. من به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم. سه شهر سلامت ایجاد می‌کنم. ما در زمینه پزشکی مزیت‌های نسبی خوبی داریم و می‌توانیم برای درآمدزایی استفاده کنیم.

روحانی: با احترام و تواضع به تمام پزشکان، متخصصان و پرستاران، به نظرم باید تلاش کنیم تا مردم در هنگام بیماری سهم کمتری از هزینه‌های درمانی را بپردازند و بیشتر آن را بیمه بپردازد و سهم بیمه افزایش پیدا کند.

غرضی: باید به حال بیمار، گریست. از آن طرف پزشکان عزیز نیز باید تمام زندگی خود را صرف کنند برای معالجه بیماری‌های جدیدی که ناشی از تغذیه نادرست است. در حال حاضر می‌گویند 12 میلیون نفر در کشور ما اضافه وزن دارند و پزشکان ما باید زحمت بکشند تا این بیماری‌ها را معالجه کنند. ما باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها برویم و بر این مقوله تاکید کنیم.

قالیباف: ما باید به موضوع بهداشت، سلامت، درمان و بیمه بیمار توجه کنیم به نحوی که 70 درصد از هزینه‌های درمان را بیمه بپردازد و 30 درصد را مردم بپردازند. از طرف دیگر باید به علم، تخصص و تکنولوژی توجه کنیم و به مسائل عاطفی و انسانی در برخورد به بیماران توجه شود.

ولایتی: ما در زمینه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و این تصویر پیشرفت‌های ما را در زمینه درمان نسبت به قبل نشان می‌دهد و اوایل انقلاب برای بیماری‌های ساده، بیماران به خارج اعزام می‌شدند. ولی اکنون بسیاری از بیماری‌ها در داخل معالجه می‌شود. این بیمارستانی که نشان داده شده، بازسازی شده و دارای تجهیزات است. ان‌شاءالله همه بیمارستان‌های ما اینگونه باشد. ما باید به سمت معالجه رایگان حرکت کنیم. در برنامه پنجم پیش‌بینی شده که سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمان 30 درصد باشد و ان‌شاءالله ما باید در برنامه‌های بعدی به سمتی برویم که این رایگان شود.

جلیلی: وظیفه دولت این است که کاری کند که بیمار در هنگام بیماری به چیزی جز مشکلات بیماری نیاندیشد و نگرانی بابت هزینه‌های درمانی نداشته باشد و اینگونه نباشد که کسانی به دلیل مالی،‌ جغرافیایی و دوری از مراکز درمانی نتوانند از امکانات سلامت برخوردار باشند.

در ادامه مناظره 8 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری،  تصویری از یک معدن برای کاندیداها به نمایش گذاشته شد که حسن روحانی در خصوص این عکس گفت: این عکس به طور قاعده یک معدن ‌معدن ارزان است، چون معمولاً در بسیاری از معادن دنیا در عمق زیاد برای استخراج تلاش می‌کنند؛ این عکس بسیار شبیه معدن مس است که بنده در چند جا از آنها بازدید کردم.

سیدمحمد غرضی نیز در مورد این عکس گفت: این تصویری از یک معدن متروکه‌ای است که صاحب آن حتماً فراری شده و خانه‌ها نیز رها شده و تورم نیز پوست آن شخص را کنده است و حتماً صاحب آن الان در زندان است.

محمد‌باقر قالیباف نیز گفت: من فکر می‌کنم ‌این یک نمونه از تخریب محیط زیست است و حتماً ممکن است تله‌برداری از یک معدن بوده است که با کار غیرکارشناسی انجام شده ‌و دلیل آن هم این است که نیمه‌کاره رها شده است و در آینده ممکن است این مکان به مرکز انبوه زباله تبدیل شود و معضلات بعدی را به وجود آورد.

وی ادامه داد: این عکس نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی و تخریب محیط و اقتصاد کشور و تلف کردن ماشین‌آلات و تجهیزات است.

علی‌اکبر ولایتی نیز در خصوص این عکس گفت: من ‌این را یک کار عمرانی رها شده می‌دانم که ‌نشان‌دهنده ‌کار غیرفنی و غیرمنصفانه است و بسیار آموزنده است. ممکن است بخشی از عللی که موجب شده این طرح رها شود، این باشد ‌که تعداد زیادی از پروژه‌های ما به دلیل فقدان بودجه عمرانی نیمه‌کاره مانده است.

سعید جلیلی نیز در ادامه نیز در خصوص این عکس گفت: بخشی از ‌ظرفیت کشور است که نیازمند مدیریت صحیح برای استفاده از حداکثر ظرفیت‌هاست.

حداد‌عادل نیز تاکید کرد: این عکس یادآور ثروت کشور ما از حیث منابع زیرزمینی و معدنی است و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم، در کویر نیز معدن داریم. همه جای ایران صاحب ثروت‌های خدادادی است و منتظر عزم و اراده ما، ملت ‌و دولت خوب است لذا دولت باید این ثروت‌های بالقوه را به فعلیت برساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عکس شماره 7 ‌تصویری از خرید مردم در بازار بود که هر کدام از کاندیداها ‌زیر در مورد آن اظهار‌نظر کردند.

محسن رضایی در این باره گفت: این تصویر یا نشان‌دهنده این است که جشنواره‌ای است که مردم جمع شده‌اند و یا بیانگر بازاری است که مردم پولی در جیب‌شان ندارند و همه تبدیل به تماشاچی شده‌اند؛ فرقی هم نمی‌کند که چه پول نداشته باشند و تماشاچی شدند و یا اجناس گران شده است و آنها پول کمتری داشته و قدرت خرید نداشته باشند لذا ما باید قدرت خرید مردم را به آنها برگردانیم چراکه بسیاری از اقشار هستند که در اثر گرانی‌ها امروز تماشاچی بازارها شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر این عکس نشان‌دهنده یک نمایشگاه است، نشان می‌دهد که جمعیت‌های ما فضاهای مناسبی برای اینکه بتوانند از اعیاد و یا نمایشگاه‌ها و یا جشنواره‌ها استفاده کنند، ندارند.

حسن روحانی نیز گفت: قاعدتا رفت و آمد مردم در یک بازار شلوغ را ‌نشان می‌دهد و  امیدوارم روزی برسد که این مغازه‌ها پر از جنس‌های تولید ایرانی باشد و مشتری‌ها هم در شرایطی باشند که قدرت خرید داشته باشند تا بتوانند زندگی راحتی نیز داشته باشند.

سیدمحمد غرضی نیز درباره این عکس تصریح کرد: این عکس نشان‌دهنده بازاری با کالاهای زیاد و تبلیغات وسیع است و به نظر من برای اینکه چنین بازاری به وجود بیاید، خیلی استفاده کردند از اینکه مردم را به بازار بکشانند. احتمالاً خصایصی دارد که باید ببینیم چه می‌گوید.

همچنین محمدباقر قالیباف تأکید کرد: این عکس حاکی از یک شور و نشاط به مناسب یکی از ایام است که ممکن است شب عید و یا مناسبت‌های دیگر است که ممکن است اتفاق بیفتد. این عکس احتمال دارد نشان‌دهنده یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت باشد و حاکی از این است که در کنار شادابی و نشاط نجابت و صبر و حوصله مردم ما را نشان می‌دهد که با همه سختی‌ها سعی می‌کنند ‌صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه دارند.

علی‌اکبر ولایتی نیز گفت: این عکس نشان‌دهنده یک بازار پررونق است که معلوم است ‌مردم بیکار نیستند و برای خرید جنس آمده‌اند و معلوم است که آنجا جنس هم وجود دارد اما ای کاش این بازارهای ما حالت سنتی خود را حفظ می‌کرد؛ مانند بازار تبریز، تهران و اصفهان و بازارهایی که اصالت خودشان را حفظ کردند و ضمن اینکه محل خرید و فروش هستند، نوعی میراث فرهنگی نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این عکس نشانی از بازار ایرانی و تمدن اسلامی را نمی‌بینیم.

سعید جلیلی نیز تأکید کرد: این عکس برشی از جمعیت کشور است که فرصت جوانی و با نشاط بودن آنها را نشان می‌دهد که اگر مدیریت صحیحی اعمال شود، هر یک از اینها می‌توانند توانمندی و استعداد خود‌ را شکوفا کنند که برآیند آن پیشرفت کشور خواهد بود.

به گزارش تسنیم، غلامعلی حداد‌عادل اظهار داشت: این عکس به جهت بازار بودن یک نمونه از معماری و شهرسازی اسلامی است که ما را به حفظ اصالت‌ها و هویت‌ها در زمینه معماری دعوت می‌کند و این آرزو را ایجاد می‌کند که بازارهای ما همیشه پررونق باشد، ‌در ضمن انبوه جمعیت به من یادآوری می‌کند که در دولت آینده سیاست‌های جمعیتی را مراقبت کنم که گرفتار رشد منفی جمعیت نشویم.

محمدرضا عارف هم گفت: این تصویر یکی از بازارهای تهران است که زمانی یکی از مراکز اصلی تجاری بود اما امروز رونق خود را از دست داده است لذا امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار، شرایط تجاری و اقتصادی مردم بهبود پیدا کند. نگاه مردم هم که به سمت مغازه‌ها نیست، نشانگر شرایط اقتصادی نامناسب است و مردم تنها در جایگاه تماشاچی‌اند.

عکس شماره 8 تصویر یک ساعت دیواری بود که ساعت 7:15 را نشان می‌داد.

حسن روحانی درباره این عکس گفت: باید خیلی وقت‌شناس باشیم و حواسمان به این باشد که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، چراکه همه این فرصت‌ها زود از بین می‌رود.

سیدمحمد غرضی هم تصریح کرد: عمر در گذر است و آدم‌ها کارهایی که انجام داده یا نداده‌اند، به حسابشان نوشته می‌شود لذا هر روز آدم باید آماده باشد که این اتفاق بیفتد.

محمدباقر قالیباف نیز اظهار داشت: سرعت غیرقابل برگشت؛ چه جهت امور مادی و چه معنوی، انضباط و مدیریت در کار، پاسخگو بودن به خدا، مردم و وجدان خودمان.

ولایتی نیز با قرائت سوره والعصر گفت: ‌انسان که عمر‌ خودش را از دست می‌دهد، در حال زیان‌کاری است، مگر آنچه را که قرآن گفته، انجام دهد.

جلیلی نیز تأکید کرد: باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و مدیریت کرد و از دست نداد.

حدادعادل نیز گفت: شعری در کتب قدیمی داشتیم که می‌گفت تیک تیک ساعت چه گوید، گوش‌دار، یادآور این کلام حکیمانه معصوم است که قدر وقت را بدانید. من امیدوارم ملت ایران، قدر حکومت ایران اسلامی را بدانند و به آبادانی و شکوفایی برسند.

محمدرضا عارف هم تصریح کرد: این عکس نشان‌دهنده این است که وقت کشور را باید غنیمت بشماریم که امروز متاسفانه صداوسیما رعایت وقت مردم را نکرد.

رضایی هم اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ما عدم مدیریت زمان است. وقت همه مردم و دولتمردان همین‌طور مصرف می‌شود و نتیجه و گذران آن چندان مهم نیست. اعتراض من به تست و عکس نبود، بلکه به کل مناظره اعتراض داشتم.

مرتضی حیدری نیز در پاسخ به اعتراض رضایی از نحوه برگزاری مناظره گفت: برخی دوستان نسبت به برخی از سؤالات موضع داشتند اما اینها تصمیماتی است که طی 20 - 30 سال گذشته گرفته شده و در برخی دولت‌ها انجام شده است و ما می‌خواستیم مشخص کنیم که اولویت شما کدام است، چراکه نمی‌شود به همه‌چیز پرداخت و همه را در اولویت قرار داد، مثلاً وقتی محدودیت بودجه دارید، باید به سمتی بروید که نمی‌شود همه چیزها در آن باشد. این سوالات تست نیست بلکه خواستیم بگوییم رویکرد دولت شما نسبت به مسائل کلان چیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پایان این مناظره به هر کدام از کاندیداها 90 ثانیه فرصت داده شد تا نظر پایانی خود را بیان کنند.

غرضی با تشکر از صداوسیما گفت: ‌باید یک مقدار عرصه تحقیقات میدانی را افزایش دهند برای اینکه در صحبت‌های کاندیداها و عملکرد صداوسیما این نتیجه حاصل شود که تعداد بیشتری پای صندوق‌های رای بیایند. تصورم این است که اگر وسیع‌تر و سازمان یافته‌تر عمل شود، تعداد بیشتری پای صندوق‌های رای می‌آیند والا هدف دیگری نیست در اینکه ما چه می‌گوییم یا صداوسیما چگونه عمل می‌کند.

قالیباف هم با تشکر از همه ملت اظهار داشت: بالاخره چهار ساعت توفیق داشتیم در جمع مردم چه آنهایی که مشغول کار هستند یا افرادی که در جمع خانواده هستند، باشیم. خدا را شاکرم و امیدوارم اگر خیر بنده بر این باشد که در خدمت ملت باشم، حماسه سیاسی توسط آنها و حماسه اقتصادی با بنده و همکاری دولت آینده فراهم شود. این اطمینان را می‌دهم که برنامه مدونی برای دولت یازدهم در 24 فصل آماده شده که مردم در بلاتکلیفی نباشند.

قالیباف پس از ایراد سخنان خود، کتابچه‌ای را که ‌برنامه‌هایش در آن چاپ شده بود، نشان داد.

ولایتی نیز اظهار داشت: ما در مسیر چشم‌انداز بیست ساله به سمتی حرکت کنیم که موجب احیای تمدن ایران شود و ایران به عنوان یک گوهر یک‌دانه در تاریخ بشر جایگاه خود را پیدا کند و کشور شماره اول دنیا باشد.

جلیلی هم گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز کشور ما بیش از همیشه دارای افتخار و پیشرفت است و باید قدر این را بدانیم و نقاط قوتی که ما را به اینجا کشانده را شناسایی کرده و تقویت کنیم، همچنان که نقاط ضعف را نیز بشناسیم و از آنها بپرهیزیم، البته در عرصه اقتصادی نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که در کنار سایر عرضه‌ها ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم و همان‌طور که به عنوان یک کشور مقتدر به شمار می‌رویم، در عرصه اقتصادی نیز بتوانیم به این جایگاه برسیم.

جلیلی اضافه کرد که برنامه‌هایش تهیه شده و در پایگاه اینترنتی خود در دسترس است.

حدادعادل نیز ضمن سلام مجدد به ‌ملت ایران تاکید کرد: همان‌طور که توانستیم جنگ تحمیلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم، خواهیم توانست با مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی و همین‌طور دستیابی به وحدت ملی تحریم تحمیلی را نیز پشت سر بگذاریم لذا باید تلاش هوشمندانه و مجاهدانه همه مدیران، استادان، جوانان، کارگران و همه دو چندان باشد و یک انتخاب خوب و انتخابات خوب در 24 خرداد 92 داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، عارف در صحبت‌های پایانی خود گفت: از مردم خوب و عزیز کشور که حوصله به خرج دادند و ما توانستیم نقطه نظر خود را مطرح کنیم، تشکر می‌کنم. امیدوارم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند و با مشارکت حداکثری روبه‌رو باشیم. انتظار داریم مردم با مطالعه برنامه‌ها و بررسی سلایق اجرایی به اصلح رای بدهند تا کشور را روی ریل پرشتاب پیشرفت و تعالی قرار دهیم. من برنامه‌ام را با گفتمان معیشت، منزلت و عقلانیت ‌روی پایگاه شخصی‌ام قرار داده‌ام که مردم می‌توانند به آن مراجعه و از آن استفاده کنند.

رضایی نیز گفت: من آینده را بسیار روشن و امیدبخش می‌بینم که به فضل خدا در سال‌های آینده نه تنها تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاریم، بلکه از آن فرصتی تاریخی برای شکوفا کردن اقتصاد ایران می‌سازیم. ما مرد تبدیل هزینه‌ها به فرصت‌ها هستیم. در دفاع و در انقلاب نیز همین کار را کردیم و ان‌شاءالله ثابت می‌کنیم که با خیزش بزرگی که در جامعه ما بوجود می‌آید و با نوسازی دولت و برنامه‌هایی که تنظیم شده، یک بار دیگر عظمت قدرت مردم ایران را به نمایش می‌گذاریم. همه امیدم بعد از خدا به جوانان امروز کشور هستند که مثل مهدی باکری‌ها، حسین خرازی‌ها و احمد کاظمی‌ها آنها را به صحنه می‌آوریم و ورق را به لطف پروردگار برمی‌گردانیم.

روحانی نیز به عنوان آخرین کاندیدا از همه بینندگانی تشکر کرد و با بیان اینکه دولت من دولت تدبیر و امید است، افزود: من خودم را در برابر فقر مردم و مشکلات آنها مسئول می‌دانم. مخصوصاً اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که دارای درآمد ثابت هستند، کارگران، کارمندان و بویژه بیماران صعب‌العلاج تلاش می‌کنم همه را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهم. کاری می‌کنم که مردم حق انتخاب داشته باشند و در بیمه رقابتی بتوانند بیمه موردنظرشان را انتخاب کنند. شعار اصلی من نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاقی و تعامل سازنده با جهان است.

حیدری مجری این مناظره نیز در پایان، ضمن تشکر از نامزدهای انتخابات، از آنها خواست ‌اگر پیشنهاداتی برای مناظره بعدی تلویزیونی دارند، آن را از طریق ستادهای انتخاباتی به صداوسیما منتقل کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به کاندیداها گفت که هشت سوال مطرح شده را در اختیار ستادهای کاندیداها برای بررسی خواهد گذاشت، چراکه به گفته وی سوال‌ها غلط نبوده بلکه هدف این بوده که رویکرد دولت مدنظر هریک از کاندیداها را نشان بدهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon