خیمه ارتش عراق پشت دروازه‌های شهر تکریت

خیمه ارتش عراق پشت دروازه‌های شهر تکریت

خبرگزاری تسنیم: جانشین دبیرکل گردان‌های سید الشهداء عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم از پاکسازی مناطق مین گذاری شده در شهر تکریت و رسیدن نیروهای ارتش عراق به پشت دروازه‌های این شهر خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از السومریه نیوز، نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی به مسافت 8 کیلومتر به‌سمت دریاچه نمک در استان صلاح‌الدین پیشروی کردند و توانستند برخی از مواضع تروریست‌ها را بازپس بگیرند.

یک منبع امنیتی در این رابطه به المسله، گفت که عصر روز دوشنبه، 9 محور برای آزادسازی شهر تکریت و اطراف این شهر گشوده شده است تا به این وسیله عملیات حرکت به‌سوی تکریت با دقت به‌سمت عمق شهر انجام شود.

بر اساس این گزارش هر یک از این محورها به محورهای فرعی تقسیم شده است تا عملیات پاکسازی به‌صورت محله به محله و کامل انجام شود.

یک منبع نظامی نیز تأکید کرد که عملیات با حملات سنگین توپخانه به مناطق تحت سیطره داعش انجام می‌شود که این مناطق تقریباً از تمام جهات محاصره شده‌اند.

ورود نیروهای ارتش عراق به پشت دروازه‌های شهر تکریت

جانشین دبیرکل گردان‌های سید الشهداء عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم از پاکسازی مناطق مین گذاری شده در شهر تکریت و ورود نیروهای ارتش عراق به دروازه‌های این شهر خبر داد.(جزئیات بیشتر خبر)

جزئیات بیشتر آزاد سازی تکریت در گفت‌وگوی تسنیم با سخنگوی دفتر العبادی

«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در بغداد گفت: حیدر العبادی از 25 روز قبل نقشه آزادی تکریت را با کمک فرماندهان عراقی و مستشاران خارجی طراحی کرده و خود وی مستقیما بر اجرای عملیات نظارت می‌کند.(جزئیات میدانی تکریت)

پیشروی نیروهای عراقی بدلیل تله‌های انفجاری داعش کُند پیش می‌رود

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشروی‌های نیروهای عراقی در این عملیات گفت: نیروهای عراقی به ساختمان دانشگاه تکریت رسیده‌اند، ولی هنوز ساختمان استانداری و شورای شهر تحت کنترل عناصر داعش است. با این وجود نیروهای عراقی در حال پیشروی هستند، ولی این پیشروی‌ها بدلیل تله‌های انفجاری کارگذاری شده توسط داعش در راه‌ها، ساختما‌ن‌ها و پل‌ها کند است.(جزئیات بیشتر مصاحبه)

فریاد کمک خواهی تروریست‌های داعش در تکریت/ قطع کلیه راههای امدادی به تروریست‌ها

 یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی که در عملیات "لبیک یا رسول الله" مشارکت دارد ، تاکید کرده است که تروریست‌های داعش که در تکریت محاصره شده‌اند از طریق بی‌سیم‌ها و تجهیزات ارتباطی خود در خواست کمک‌می‌کنند.

سید موسی النعیمی یکی از فرماندهان عقیدتی نیروهای داوطلب مردمی عراق در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین وضعیت عملیات بزرگ "لبیک یا رسول الله" پرداخته و گفت: تاکنون لحظه حمله نهایی به شهر تکریت فرا نرسیده است و روز گذشته مرحله اول عملیات "لبیک یا رسول الله" با هدف قطع کردن کلیه راه‌های امدادی گروه تروریستی داعش در شهر تکریت آغاز شد و گروه‌های مردمی از محور "سورشناس" پیشروی خود را آغاز کردند، این مرحله تا قطع کردن کلیه مسیر‌های امداد رسانی داعش در تکریت ادامه خواهد داشت و پس از آن ساعت صفر برای آغاز حمله نهایی به شهر تکریت اعلام خواهد شد.(جزئیات بیشتر مصاحبه)

تمجید از پیروزی های برق آسا در تکریت

حسن خلاطی وابسته به تشکل المواطن عراق اعلام کرد: پیشروی های برق آسایی در عملیات تکریت به دست آمده است و پرچم عراق به زودی در مرکز تکریت برافراشته خواهد شد. همه انتظار پیروزی دارند و نیروهای امنیتی که جرف النصر را آزاد کردند قادر به پیروزی نهایی در تکریت هستند. آزادسازی تکریت سرآغازی برای آزادی موصل است.‎

پاکسازی جاده اسپایکر-تکریت

منابع عراقی اعلام کردند: نیروهای امنیتی موفق به پاکسازی جاده اسپایکر-تکریت از داعش و وارد کردن خسارات سنگین به این گروهک شده‌اند.

درگیری مسلحانه میان سرکرده‌های داعش و اعدام 11 تن از آنها

یک منبع عراقی تاکید کرد: تروریست های داعش دچار اختلافات شدید شده‌اند و به درگیری مسلحانه با یکدیگر روی آورده‌اند و بسیاری از آنها از صلاح الدین به سوی موصل فرار کرده‌اند.

این منبع بیان کرد: این درگیری میان سرکرده های عراقی با غیر عراقی ها رخ داده است.

به گفته این منبع، شدت حملات توپخانه ای و هوایی علیه داعش سبب شده است که داعش اجساد کشته شدگان خود را بسوزاند تا مبادا شناسایی شوند.

یک منبع عراقی اعلام کرد: نیروهای امنیتی در محورهای مختلف در حال نزدیک شدن به تکریت هستند و به دنبال این پیشروی ها، داعش 11 نفر از سرکرده های خود را به علت فرار از محور تکریت-الحویجه تیرباران کرده است.

100 داعشی خود را به ارتش عراق تسلیم کردند

بیش از 100 تن از عناصر داعش در منطقه «البوعجیل» واقع در جنوب تکریت خود را به نیروهای عراقی تسلیم کردند.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای اعلام کردند، ارتش عراق به پل «الزرکه» مشرف به ناحیه «العلم» در شرق تکریت رسیده‌ است.

همچنین ارتش عراق با حمایت نیروی هوایی این کشور منطقه «جبه» از توابع منطقه البغدادی واقع در غرب استان الانبار را از تصرف داعش آزاد کردند.

یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین بیان کرد: نیروهای امنیتی و مردمی بر منطقه العوجه الجدیده در 2 کیلومتری مرکز شهر تکریت از سمت جنوب مسلط شده‌اند.

حمد النامس رئیس پلیس صلاح الدین بیان کرد: نیروهای امنیتی و مردمی 50 داعشی را هنگام ورود به بیجی به هلاکت رساندند. طرح آزاد سازی تکریت از داعشی ها به شکل مطلوب پیش می رود و استحکامات دشمن در برابر حملات نیروهای ما فرو ریخته است.

کشته شدن مرد شماره 2 داعش در جنوب تکریت

منابع عراقی از تسلیم شدن دست کم 14 داعشی سعودی از زمان شروع عملیات صلاح الدین خبر دادند. از سوی دیگر ماجد شنکالی نماینده ائتلاف کردستان در پارلمان عراق گفت: نیروهای پیشمرگه در نبرد آزاد سازی تکریت از محور طوزخورماتو به نیروهای امنیتی و مردمی عراق کمک می کنند.

نیروهای امنیتی تاکید کردند که «ابوعبیده التونسی» مرد شماره 2 داعش در جنوب تکریت کشته شده است.

آزادی 200 کیلومتر در مرحله اول عملیات نظامی استان صلاح الدین

عماد الزهیری فرمانده عملیات سامراء از آزادی 200 کیلومتر در مرحله اول عملیات نظامی برای آزادی استان صلاح الدین از داعش خبر داد.وی افزود: نیروهای امنیتی و مردمی جاده سامراء به شیخ محمد را آزاد و در آن مستقر شدند.

عدی الخدران از فرماندهان نیروهای مردمی گفت: نیروهای امنیتی و مردمی روستاهای البو ریاش، البو طلحه، البو طراز و القلعه را در استان صلاح الدین آزاد کرده اند.در عملیات نظامی ده ها داعشی به هلاکت رسیده‌اند.

یک منبع امنیتی عراقی از پاکسازی کامل «ناحیه حمرین» در شرق استان صلاح الدین خبر داد و افزود: داعشی ها برای مقابله با نیروهای امنیتی و مردمی به تانکر بمب گذاری شده و خودرو بمب گذاری شده روی آوردند اما راه به جایی نبردند.

این منبع بیان کرد: در عملیات آزاد سازی حمرین تعدادی از داعشی‌ها به هلاکت رسیدند و ده‌ها نفر از آنها فرار کردند و پرچم عراق را در آن نصب کردند.

آزادسازی بیش از 90 درصد ناحیه العلم و درگیری در ورودی‌های شمالی و جنوبی تکریت

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروهای امنیتی و مردمی حدود 90 درصد از مناطق ناحیه العلم واقع در شرق تکریت را آزاد کرده اند و بر مناطق اصلی در این ناحیه مسلط شده اند.‎
رسانه‌های عراقی از درگیری در ورودی های شمالی و جنوبی تکریت میان نیروهای امنیتی و مردمی با داعش خبر دادند.

ورود 2000 نیروی تازه نفس به عملیات صلاح الدینو فرار داعشی‌ها از سامراء

یک منبع در عملیات صلاح الدین اعلام کرد که حدود 2000 نفر از نیروهای امنیتی و مردمی شب گذشته وارد صلاح الدین شدند تا در این عملیات آزادسازی این استان مشارکت کنند.احتمال افزایش محورهای عملیات از پنج محور به هفت محور برای افزایش حجم آتش و ایجاد تشتت داعش وجود دارد.

 از سوی دیگر عماد الزهیری فرمانده عملیات سامراء اعلام کرد: استخبارات نیروهای امنیتی با نفوذ در دستگاه های ارتباطاتی داعش اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می دهد آنها از مناطقی از صلاح الدین به علت شدت حملات هوایی قصد فرار دارند.جنگنده های سوخو مراکز داعش را در مناطق جزیره صلاح الدین و جزیره سامراء بمباران کرده‌اند.

یک منبع امنیتی عراقی از تشکیل نیروهایی از سوی عشایر با نام گردان های شهدای صلاح الدین که وظیفه آنها آزادی روستاهای شمال بیجی شامل الزویه، المسحک،النمل و مکحول و منطقه الشرقاط که آخرین منطقه شمالی در استان صلاح الدین است خبر داد

عملیات صلاح الدین عملیاتی کاملا عراقی

حاکم الزاملی رئیس کمیته امنیتی و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد: فرماندهان نظامی عراقی اداره کننده جنگ در صلاح الدین هستند و حمایت هوایی از سوی نیروی هوایی عراق است و ائتلاف بین المللی مشارکتی در این جنگ ندارند.

وی افزود: نیروهای امنیتی پیشروی های زیادی در شهرهای صلاح الدین کرده اند و بخش های زیادی از آنها را آزاد کرده اند و داعشی ها در حال فرار هستند.آزاد سازی تکریت کمتر از دو روز به طول می انجامد.

اهمیت راهبردی استان صلاح‌الدین و موقعیت جغرافیایی آن

تَکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق و در 140کیلومتری شمال غربی بغداد و بر کرانه رود دجله واقع شده است. استان صلاح‌الدین حلقه وصل موصل در استان نینوی با الانبار است و عملیات بزرگی که در استان صلاح‌الدین آغاز شده، توازن قوا را در این مناطق تغییر خواهد داد.

تکریت از ناحیه استراتژیک با اهمیت فوق العاده‌ای به‌عنوان یک گرِه در مرکز کشور  برخوردار است و به‌عنوان یک مانع برای پیشروی نیروهای داوطلب مردمی به‌سمت موصل به حساب می‌آمد.

 

 

عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق عصر روز یکشنبه (10 اسفندماه) با دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق با رمز «لبیک یا رسول الله» آغاز شد و  نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی از پنج محور به‌سمت مناطق «دور» «العلم» و «تکریت» حرکت کردند.

خبرگزاری فرانسه تعداد نیروهای شرکت کننده در این عملیات را نزدیک به 30هزار نفر اعلام کرده است و هیچ خبری از حضور جنگنده‌های ائتلاف مبارزه با داعش به‌رهبری آمریکا در این نبرد وجود ندارد.

موفقیت‌های عملیات صلاح‌الدین تا به این لحظه

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروهای امنیتی و مردمی حدود 90 درصد از مناطق ناحیه العلم واقع در شرق تکریت را آزاد کرده اند و بر مناطق اصلی در این ناحیه مسلط شده اند.‎
رسانه‌های عراقی از درگیری در ورودی های شمالی و جنوبی تکریت میان نیروهای امنیتی و مردمی با داعش خبر دادند.

عدی الخدران از فرماندهان نیروهای مردمی گفت که نیروهای امنیتی و مردمی روستاهای البوریاش، البو طلحه، البو طراز و القلعه را در استان صلاح الدین آزاد کرده‌اند. در عملیات نظامی ده‌ها داعشی به هلاکت رسیده‌اند.

«رائد الجبوری» استاندار صلاح‌الدین گفت که نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی، برخی از مناطق مهم استان صلاح‌الدین از جمله پل "البو شوارب"، روستای "الحسانی"، روستای "البو شیخ محمد" نزدیک مرکز ناحیه "العلم" را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند.

وی افزود: نیروهای امنیتی همچنین پیشروی‌هایی در بخش جنوبی شهر تکریت داشتند و موفق شدند بر مراکز نظامی داعش که در جوار شهر الجلان قرار دارد، مسلط شوند.

نیروهای عراقی همچنین ساختمان آکادمی پلیس صلاح‌الدین و منطقه القادسیه در جنوب تکریت را از تصرف داعش آزاد کردند.

برخی از منابع اعلام کردند که نیروهای مردمی بعد از ورود به شهرستان «الدور» با عناصر داعش وارد جنگ خیابانی شدند.

فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که 3 منطقه در سامراء آزاد شده است و پیشروی به‌سوی تکریت ادامه دارد. (جزئیات بیشتر خبر)

تصاویری از عملیات ارتش عراق و نیروهای مردمی در صلاح‌الدین

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان