وزارت صنعت در حوزه نظارت و بازرسی بازار بسیار بد عمل کرده است

وزارت صنعت در حوزه نظارت و بازرسی بازار بسیار بد عمل کرده است

خبرگزاری تسنیم: استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به اینکه مجازات های تخلفات تعزیراتی باید بازدارنده باشد گفت: مجازات هایی که در حال حاضر برای متخلفان در نظر گرفته می شود نه تنها تأثیر ندارد بلکه برخی اوقات موجب تکرار جرم می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود چراغی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: مشکل نظارت و بازرسی در کشور ما عمیق است که متأسفانه دولت به درستی سیاستگذاری و تدوین قوانین و مقررات را در این حوزه انجام نداده است.

وی ادامه داد: نهاد فعال در این حوزه هم نه تنها فعالیت خود را گسترش نداده است بلکه بخش زیادی از فعالیت خود را واگذار و کم کرد.

چراغی با بیان اینکه نظارت و بازرسی در همه جا کار دولت است، گفت: تشکل های صنفی و نمایندگان اصناف در جهت حمایت از منافع آنان و مشاوره تخصصی به دولت هستند و  قانونگذار ما وظیفه حاکمیتی را به آنها واگذار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت ،‌ معدن و تجارت در این حوزه بسیار بد عمل کرده است، گفت: سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید تقویت شود.

چراغی با اشاره به اینکه اولویت اول یعنی مصرف کنندگان و حمایت از تولید را کنار گذاشتیم، افزود:  اصناف 25 درصد اقتصاد را در بر می گیرند و بزرگترین تشکل صنفی کشور و بخش اعظم اشتغال را دارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بخش مهم کمتر می پردازد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت بازار ، نظم ندارد؟ گفت:  دو مشکل اصل یعنی تورم و گرانی را داریم و چون فعالان تولید و عرضه با هم رقابت نمی کنند ، در فضاهایی از مراکز شهر که عرضه کننده بیشتر است سطح عمومی قیمت ها به هم نزدیک تر است اما در مناطقی که تعداد مغازه ها کمتر هستند قیمت ها متفاوت ترند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه نظام توزیعی در کشور ما کوچک است، افزود: لازم است که دولتمردان بحث اصناف و توزیع و بازرگانی داخلی را مهم بگیرند و تلاش کنند آن را رقابتی کنند.

چراغی گفت: باید شیوه های نظارت و بازرسی را اصلاح و از روش های نوین استفاده کنیم.

وی افزود: امیدواریم دولت با اقدامات و سیاست گذاری های اقتصادی و تدوین مقررات مناسب و به ویژه توجه به سیاست گذاری بر اساس اصول علم اقتصاد، بازار کشور را به سمتی هدایت کند که افراد در جهت تولید بیشتر و به تبع آن اشتغال حرکت کنند و اقتصاد کشور پویا شود و رشد کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه