آغاز سنجش «فقر چندبعدی» از برنامه ششم

آغاز سنجش «فقر چندبعدی» از برنامه ششم

خبرگزاری تسنیم: معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز سنجش «فقر چندبعدی» از برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: یک راهکار پیشنهادی برای برخورد با معضل بیکاری این است که دولت اقدام به ایجاد مشاغل عمومی بکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دومین جلسه کمیته مشورتی امور اجتماعی ستاد برنامه ششم توسعه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، جمعی از صاحب‌نظران عرصه رفاه و تأمین اجتماعی و نیز تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در محل این سازمان برگزار شد.

در این جلسه احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گزارشی با عنوان «رفاه اجتماعی، حوزه حمایتی و توانمندسازی» ارائه کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه باید بتوانیم سنجش دقیقی از وضعیت فقر در کشور داشته باشیم و متغیرهای ایجادکننده فقر در کشور را شناسایی کنیم که متأسفانه تاکنون در این مورد بررسی همه جانبه و کاملی صورت نپذیرفته و به خصوص شاخص فقر چندبعدی محاسبه نشده است.

وی با بیان اینکه برخی کشورها در این مورد اقدام‌های مناسبی انجام داده‌اند، اظهار داشت: در کشور ترکیه اطلاعات مربوط به 31 میلیون نفری که از یارانه‌های مختلف استفاده می‌کنند، احصاء و مشخص شده و برنامه‌ریزان آن کشور با توجه به این وضعیت، تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کنند.

میدری افزود: ما در ایران پرسشنامه واحدی در مورد فقر نداریم و به این دلیل که سیاست‌گذاران ارشد کشور تصویر دقیقی در این مورد ندارند، با تغییر برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران،‌ تصمیم‌های قبلی یا نادیده گرفته شده یا کم‌رنگ می‌شوند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  که «فقر چندبعدی» باید در ایران تعریف و شناسایی شود و اطلاعات الکترونیکی  پایه با داده‌ها و مشاهدات میدانی مطابقت داده شود تا امکان یکپارچه‌سازی آن توسط مرکز آمار ایران و این وزارتخانه فراهم شود.

وی در ادامه گفت: تاکنون هیچ دستگاه مشخصی در مورد ارزیابی سیاست‌های رفاهی برنامه مدون و سامان‌یافته‌ای ارائه نداده و اگر بتوانیم در برنامه ششم توسعه اقدام‌های قابل توجهی انجام دهیم، نقطه عطفی در این زمینه خواهد بود.

میدری با تأکید بر این موضوع که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید ارزیابی دقیقی از سیاست‌های رفاهی داشته باشند، اظهار داشت؛ البته هماهنگی بین دستگاههای مختلف بخشی و میان بخشی در برنامه ششم توسعه باید لحاظ شود تا بتوان در زمینه فقر و فقرزدایی تدبیری مناسب اندیشه کرد.

وی در ادامه سخنان خود در مورد برخورد با معضل بیکاری گفت: یک راهکار پیشنهادی این است که دولت اقدام به ایجاد مشاغل عمومی بکند، به این دلیل که در دنیا نیز چنین روندی سابقه دارد و برخی از کشورها برای این که بتوانند تعداد بیکاران خود را کاهش دهند، مشاغل عمومی را با دستمزدی کمتر از حد متعارف ایجاد می‌کنند، به این مفهوم که کسانی که می‌توانند فعالیت‌کنند دستمزد می‌گیرند و آن دسته‌ای که امکان اشتغال ندارند، یارانه دریافت می‌کنند.

میدری همچنین افزود: ایجاد اشتغال از طریق بهبود محیط کسب و کار، طرح‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری صنعتی و بهبود بازار خدمات می‌تواند مهیا شود.

وی در خاتمه سخنان خود خواستار تبیین روشن و شفاف نقش‌ها و وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در زمینه اشتغال در برنامه ششم توسعه شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه