گزارش نشریه کنگره از افزایش نمایندگان تحریم‌کننده سخنرانی نتانیاهو

گزارش نشریه کنگره از افزایش نمایندگان تحریم‌کننده سخنرانی نتانیاهو

خبرگزاری تسنیم: در حالی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته ‌ای ایران آماده می شود، حدود یک چهارم نمایندگان دموکرات این سخنرانی را تحریم خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «هیل» نشریه کنگره آمریکا، حداقل 55 نماینده دموکرات شامل 8 سناتور و 47 عضو مجلس نمایندگان، تاکید کرده اند که در سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا حضور نخواهند یافت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا قصد دارد در سخنرانی امروز خود در کنگره، راهبرد دولت باراک اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران را به باد انتقاد بگیرد.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در سفر خارجی است و در این نشست حضور نخواهد داشت. اواخر روز گذشته، الیزابت وارن سناتور دموکرات ماساچوست نیز اعلام کرد که در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور نخواهد یافت.

البته هم نتانیاهو و هم مقام های رسمی دولت اوباما سعی کرده اند تا طی روزهای اخیر تنش های موجود را تا حدی کاهش دهند. نتانیاهو روز گذشته گفته است که احترام زیادی برای اوباما قائل است.

اختلافات واشنگتن و تل آویو پس از اقدام نتانیاهو در پذیرش دعوت جان بینر رئیس کنگره آمریکا برای سخنرانی علیه برنامه هسته ای ایران، بالا گرفته است. این سخنرانی بدون هماهنگی با کاخ سفید برنامه ریزی شده و کاخ سفید این اقدام را نقض پروتکل ارزیابی کرده است.

این در حالی است که جمهوریخواهان هنوز از برگزاری این سخنرانی حمایت می کنند. ال فرانکن سناتور دموکرات در این باره گفت: این مساله متاسفانه به یک موضوع حزبی تبدیل شده است. وی نیز اعلام کرده است که در سخنرانی نتانیاهو حضور نخواهد داشت.

فرانکن افزود: نمی خواهم بخشی از اتفاقی باشم که معتقد هستم نباید اتفاق بیفتد.

وارن نیز تصریح کرد: این مساله مایه تاسف است که اقدامات جان بینر در آستانه انتخابات سراسری اسرائیل، موجب شده تا مساله سخنرانی سه شنبه بیشتر سیاسی به نظر برسد و امیدواری کمتری نسبت به حل و فصل مساله حساس برنامه هسته ای و امنیت هم پیمان مهم ما در خاور میانه وجود داشته باشد.

دموکرات ها به 3 دلیل مهم با سخنرانی نتانیاهو در کنگره مخالف هستند. نخست اینکه تصمیم بینر برای دعوت از نتانیاهو بدون مشورت با دموکرات ها در کاخ سفید یا کنگره صورت گرفته و این یک اقدام یکجانبه از سوی رئیس کنگره بوده است.

دلیل دوم آنکه، منتقدان بر این باورند که سخنرانی نتانیاهو در زمان نامناسبی با توجه به نزدیک بودن انتخابات سراسری این رژیم خواهد بود. دموکرات ها بر این باورند که جمهوریخواهان کنگره با دعوت از نتانیاهو به دنبال منافع سیاسی خود بوده اند.

و دلیل سوم اینکه، سخنرانی نتانیاهو که احتمالا در خصوص اعمال تحریم های شدیدتر علیه برنامه هسته ای ایران خواهد بود، می تواند به ضرر گفتگوهای هسته ای باشد که دولت اوباما مسئولیت اصلی آن را بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت