دیجیتال‌سازی ۲۲ هزار سند و کتاب خطی در آستان قدس رضوی

دیجیتال‌سازی 22 هزار سند و کتاب خطی در آستان قدس رضوی

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای امسال، بیش از ۲۲ هزار سند در کتابخانه آستان قدس رضوی دیجیتال سازی شده است.

سید محمدرضا فاصل‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از 22 هزار و 600 منبع، در بخش فیلم‌تک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی دیجیتال‌سازی شده ‌که از این میان، بیش از 10 هزار منبع متعلق به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی و افزون بر 12 هزار منبع مربوط به کتابخانه‌های وابسته و مابقی کتابخانه‌های برون‌سازمانی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد منابع موجود دیجیتالی در این مرکز شامل قرآن، جزوه، کتب خطی، سنگی، چاپی، خطی‌سنگی، مرقعات، اسناد، پایان‌نامه، روزنامه و نشریات و سالنامه به 176 هزار و 800 منبع می‌رسد که از این میان بیش از 108 هزار و 400 منبع دیجیتالی متعلق به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس و افزون بر 68 هزار و 300 منبع، مربوط به سایر کتابخانه‌هاست.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی بیشترین تعداد منبع دیجیتال را مربوط به کتب خطی دانست و ادامه داد: بیشترین منابع دیجیتالی، کتب خطی هستند که تاکنون حدود 54 هزار و 500 کتاب از کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی و بیش از 52 هزار و 600 کتاب خطی مربوط به کتابخانه‌های وابسته و کتابخانه‌های برون‌سازمانی، در بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی دیجیتال‌سازی شده است.

وی به بومی شدن دانش دیجیتال‌سازی، توسط کتابخانه‌ مرکزی آستان‌قدس رضوی، اشاره و تصریح کرد: «بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است که در حال حاضر، بیش از 48 هزار و 300 عنوان کتاب در این مرکز به صورت میکروفیلم موجود است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon