تصویب نهایی طرح مسکن اجتماعی در جلسه چهارشنبه دولت

تصویب نهایی طرح مسکن اجتماعی در جلسه چهارشنبه دولت

خبرگزاری تسنیم: روز گذشته جلسه شورای عالی رفاه با ریاست اسحاق جهانگیری برگزار و طرح مسکن اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ربیعی تصویب نهایی طرح مورد بررسی قرار گرفته قرار است در جلسه روز چهارشنبه دولت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام جزئیات طرح موسوم به «مسکن امید» همزمان با روز کارگر خبر داده بود  که اکنون پس از گذشت ماه ها با تغییر نام به مسکن اجتماعی ظاهراً قرار است عملیاتی شود.

این طرح که برای اقشار کم درآمد اولین بار از زبان ربیعی در روز کارگر به عنوان هدیه ای بیان شد اکنون با همکاری وزارت راه و شهرسازی قرار است عملیاتی است. در حالی که امروز بیشتر کارگران که قشر کم درآمد جامعه را تشکیل می دهند مستأجر هستند و از بی خانمانی رنج می برند به نظر می‌رسد این طرح  گامی موثر در جهت حل  مشکلات کارگران است. 

 ربیعی درباره این جزئیات این طرح بیان کرده:این طرح در چند بخش دنبال می‌شود که یکی از آنها مسکن کارگری و دیگری مسکن معلولان است.

وی ادامه داد: در مرحله اول بحث مسکن معلولان را آغاز کرده‌ایم. با توجه به اینکه مشکلات خانواده‌های معلول بسیار زیاد است تاکنون هشت‌هزار و 550 خانوار دارای بیش از دو معلول را شناسایی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی قصد داریم طی چند سال آینده تمام این افراد صاحبخانه شوند.

ربیعی در ادامه به واگذاری دوهزار مسکن در روستاهای کشور برای معلولان به‌همت بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و وزارت مسکن خبر داد و گفت: اعتباراتی برای این بخش پیش‌بینی شده است که بخشی از این اعتبار در بخش معلولان است و مقرر شده 15 میلیون تومان توسط بنیاد مسکن، 6 میلیون تومان وزارت کار، دو میلیون تومان وزارت ورزش و 30 میلیون تومان اعتبار بانکی با بهره اندک و واگذاری زمین از سوی زمین و مسکن برای صاحبخانه شدن خانواده‌های دارای معلول و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: بسته بعدی در راستای طرح مسکن امید، مسکن کارگری است که این موضوع را با شناسایی دهک‌های پایین آغاز خواهیم کرد و در نهایت بسته را به‌صورت کلی در شورای عالی رفاه رونمایی می‌کنیم.

 جلسه ای که قرار بود این طرح را بررسی کند روز گذشته با ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار و طرح مسکن اجتماعی یا همان مسکن امید کارگران مورد بررسی قرار گرفت.

*وابستگی طرح مسکن اجتماعی به نهادهای حمایتی است

 اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، با اشاره به طرح مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی برای تامین مسکن اجتماعی و حمایتی ویژه اقشار کم‌درآمد، این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این طرح به دلیل آنکه وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی گزارشی از طرح مشترک این وزارتخانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد ارائه کرد و گفت: مبنای اصلی این کار استفاده از تجربیات موفق در دنیا و نیز بازگشت به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر محرومیت‌زدایی و تامین مسکن محرومان است.

آخوندی با بیان اینکه در این طرح اشکالات و نواقص طرح مسکن مهر رفع شده است، تصریح کرد: در این طرح متصدی اصلی و مباشر، نهادها و دستگاه‌های حمایتی هستند و دخالت دولت و وزارت راه و شهرسازی به حداقل رسیده است.

* تصویب نهایی طرح مسکن اجتماعی در جلسه چهارشنبه دولت

 و اما صحبت های ربیعی درباره جلسه شورای عالی رفاه این بود که  یکی از مشکلات در سیاستگذاری و برنامه ریزی رفاهی کمبود آمار و اطلاعات اعلام شده است که تکالیف قانونی متعدد برای تشکیل بانک های اطلاعاتی خانوار صورت گرفته بود که هزینه های زیادی را برای دستگاه های اجرایی به وجود می آورد.

ربیعی گفت: در زمینه طرح مسکن اجتماعی که با همکاری وزارت راه و شهرسازی است.  نحوه چگونگی و حمایت از بخشهایی که توانایی تأمین مسکن را ندارند، بررسی و مقرر شد در جلسه روز چهارشنبه در هیات وزیران به تصویب برسد.

 انتهای پیام/

 

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین