دانشگاه‌ها باید از نسل اول و دوم خارج شده و پژوهش و تحقیقاتی محور شوند

دانشگاه‌ها باید از نسل اول و دوم خارج شده و پژوهش و تحقیقاتی محور شوند

خبرگزاری تسنیم: وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها باید از نسل اول و دوم خارج شوند و به سمت نسل سوم یعنی دانشگاه‌های پژوهشی و تحقیقاتی محور در کنار ماموریت‌گرا بودن حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوازمی، گفت: پژوهشگران و دانشمندان سرمایه‌های فکری و منابع انسانی فرهیخته کشور محسوب می‌شوند که بالاترین سرمایه و موتور محرکه از نوع پایداری کشور هستند.

وی با اشاره به بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفت: این جشنواره با گذشت سال‌ها در سطح بین‌المللی بسیار خوب برگزار می‌شود که حاکی از رشد و بلوغ مخترعان فناور و نوآور کشور اشت.

وزیر علوم با اشاره به برگزاری نشست در حاشیه این جشنواره، افزود: از برنامه‌های خوب امسال برگزار نشستی جانبی در حاشیه این جشنواره است که می‌تواند زمینه انتقال دیدگاه‌ها و علم و فناوری را مهیا کند. 

فرهادی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید از نسل اول و دوم خارج شوند و به سمت نسل سوم یعنی دانشگاه‌های پژوهشی و تحقیقاتی محور در کنار ماموریت‌گرا بودن حرکت کنند، گفت: ایجاد مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها می‌تواند به رشد علم و فناوری در کشور کمک کند و البته در حالی که قوانین خوبی در این راستا وجود دارد، اما نیازمند تدوین مقررات مناسب‌تر در این خصوص هستیم. 

وزیر علوم تاکید کرد: ایجاد شهرک‌ها و پارک‌های صنعتی که ایجاد کریدورهای علم و فناوری می‌کند به تجاری‌سازی و ایجاد بازار برای محصولات ایجاد شده کمک خواهد کرد، لذا باید به این مسائل بیشتر از پیش توجه شود. 

وی با اشاره به بورس ایده گفت: طرح‌های علم و فناوری باید توسعه یابند تا به محصول تبدیل شده و در آینده نیاز جامعه را برطرف سازد. 

فرهادی با اشاره به برگزاری نشست وزرای علوم جنبش عدم تعهد در کشورمان، گفت: بیانیه خوب و ارزشمندی به عنوان بیانیه تهران از این اجلاس بیرون آمد که در آن تشکیل یک مرکز و تاسیس قطب علم و فناوری در قالب مرکز علم و فناوری و نوآوری پیشنهاد شد که در کنار انتقال تکنولوژی، تجاری‌سازی ثبت اختراع را در قالب کشورهای نم داشته باشیم تا پژوهشگران کشورهای عضو بتوانند در عرصه علم و فناوری خلاقانه‌تر عمل کنند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon