«جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری» از تالاب چغاخور تا قلعه چالشتر


«جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری» از تالاب چغاخور تا قلعه چالشتر

خبرگزاری تسنیم: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین استانهای کشور است که در جنوب غربی کشور بر بلندای زاگرس واقع شده است.

 

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، استان چهارمحال بختیاری با مساحت 16 هزار و 533 کیلو مترمربع در بخش مرکزی کوه های زاگرس قرار گرفته که از این حیث جزو بیست و دومین استان کشور محسوب می شود  این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود است. مرکز استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد است و از شهرهای مهم آن می توان به اردل، لردگان، بروجن و فارسان اشاره کرد.

 

                 

 

غذاهای محلی 

کباب بختیاری، حلیم برنجی، گوش گندم، گوش نخود لوبیا، تاس کباب.

سوغات

بخش شیرینی : گز بلداجی که بر اساس ماده گیاهی مورد استفاده در آن عبارتند از: گز انگبینی، گز زعفرانی و سایر اسانس ها گز آردی، گز لقمه و گز شکلاتی

 

سیاه‌چادر

  بخش صنایع دستی : جاجیم، گلیم، قالی، گیوه، نمد، چوغا یا چوغا، خورجین، سیاه چادر، خور، ژلاس، کمچه دان

   

  جاذبه های طبیعی – گردشگری

 

آبشار دره عشق

 اردل : آبشار دره عشق، آبشار کردی سبزکوه، تالاب سولقان، چشمه سرخون، چشمه سراب، چشمه شلیل، چشمه مولا، چشمه باغ رستم، منطقه حفاظت شده سبزکوه

 

تالاب‌ چغاخور

بروجن : تالاب چغاخور، باغ آوردگان یا آورگان، تالاب سولگان، تالاب گندمان، چشمه سیاسرد، گردشگاه گردبشه یا گرد بیشه


دشت لاله های واژگون

شهرکرد : دریاچه شلمزار، دشت لاله های واژگون، چشمه مایک یا سورشجان، چشمه زنه یا هفشجان، چشمه زاغی یا سورک، گرداب بن، منطقه گردشگری بابا زکی، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع شیدا

   

چشمه دیمه

  فارسان : آبشار دره عشق، پیست اسکی چالگرد، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه

 

چشمه برم

 لردگان : آبشار آتشگاه، بوستان جنگلی پروز، چشمه برم، چشمه سندگان، منطقه جنگلی بازفت، منطقه حفاظت شده سبزکوه

 

    جاذبه های تاریخی 

کاروانسرای‌ شلیل
  اردل : امام زاده حکیمیه خاتون سرپیر، امام زاده اسماعیل شلیل، امام زاده مریک، امام زاده حید بن مالک باباحیدر، پل خداآفرین،سنگ نوشته های مشروطیت ده چشمه، کاروانسرای شلیل چهار و بختیاریان، طاق های سنگی خان اوی جونقان، کاخ قلعه سردار اسعد دوم بختیاری جونقان
 
 بروجن : امام زاده حمزه علی بلداجی، امام زاده مادر و دختر گندمان، امام زاده قیس، مسجد جامع حاج شیخ علی، مسجد جامع نقنه
 
 
قلعه دزک
  شهرکرد : آرامگاه دهقان سامان، اتاق آینه، امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون، امام زاده سید بهاالدین محمد شیخ شبان، امام زاده سید بابا پیراحمد سامان، پل زمان خان، سقاخانه باب میرزا، سنگ نوشته های مشروطیت، خانه ستوده، حمام درب امام زاده، قلعه های اسعدیه چلچله، قلعه دزک، قلعه جونقان، قلعه آزاده چالشتر، کاخ قلعه سردار جنگل سورک، مدرسه علمیه، مسجد جامع چالشتر، مسجد نو، مسجد اتابکان، مسجد جامع کیان، موزه مردم شناسی و باستان شناسی.
  
  لردگان : امام زاده پیرمحمد علی، امام زاده جعفر، امام زاده بوگر، پل کره بس در محور بروجن – لردگان، پل بارز، پل ارمند
 

 تونل کوهرنگ

فارسان : تونل کوهرنگ، سنگ نوشته های مشروطیت

 

 نگاهی گذرا به نقاط تفریحی و گردشگری چهارمحال و بختیاری

جنگل‌های بلوط و زالزالک، آبشار‌، گردشگاهها وگرداب‌ها از زیباترین عوامل اکوتوریسم چهارمحال و بختیاری است.


استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از 250 جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمارمی‌رود.

فرونشست‌های بوجود آمده همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل ازذوب برف کوههای بلند، تالابهای متعددی را در استان تشکیل داده است که زیستگاه انواع پوشش گیاهی- جانوری است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را ازپتانسل بسیار بالایی برخوردار ساخته است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروفترین رودخانه‌های دایمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون، زاینده رود و دز از ارتفاعات این استان سرچشمه گیرند. جنگلهای بلوط، زالزالک و برخی دیگر از گیاهان پهن برگ و نیز آبشار‌ها، غارها، چشمه سارهای با آب فراوان،مناطق حفاظت شده، گردشگاهها و گردابها از دیگر عوامل طبیعی و اکوتوریسم استان محسوب می‌شوند.

ایام نوروز فرصت خوبی است تا به این استان کهن و تاریخی که در جای جای آن طبیعت زیبا و آثار تاریخی رخ نشان می دهد، سفر کرد.

تالاب چغاخور

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور بامساحتی حدود دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهربلداجی واقع شده است. فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانونهای مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است.


 

چشمه دیمه

چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونلهای کوهرنگ، در ده کیلومتری چلگرد و در مجاورت روستای دیمه واقع شده است. آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی نیز دارد.


 

چشمه‌های مولا و سرداب

این دو چشمه با فاصله نسبتاً نزدیک به هم به ترتیب در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردارند و هر روز بویژه روزهای تعطیل پذیرای صدهاگردشگر و مسافر از نقاط مختلف هستند.

دشت لاله‌های واژگون

این دشت در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است. وسعت زیاد ( سه هزار و 400 هکتار) پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله‌های واژگون در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

این منطقه 21 هزار و 600 هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل پنج هزار و 400 هکتار در دل خود جای داده است.

آبشار آتشگاه

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است. این آبشار درشهرستان لردگان واقع است.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل)در مجاورت روستای دره عشق در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این آبشار باسرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد.

گردشگاه سیاسرد

چشمه سیاسرد در پنج کیلومتری بروجن قرار گرفته است. هوای خنک و مطبوع و درختان زیباو کهنسال اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن وسایر گردشگران بوجود آورده است.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که ازترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دوطرف جاده و هوای پاک بوجود آمده است.

آبشار تونل کوهرنگ

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ بوجود آمده است. این تونل برای انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده رود در سال 1332 در منطقه کوهرنگ ایجاد شد.

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، شهر چالشتر واقع شده است.

پل تاریخی زمانخان

پل زمانخان نفر یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است که دارای دو دهانه ، 30 متر طول و ارتفاع 12 متر است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در 22 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

منابع: ایران / مهر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon