ارائه ۲۵ راهکار برای حل مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها به وزارت کار

ارائه 25 راهکار برای حل مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها به وزارت کار

خبرگزاری تسنیم:رئیس هیئت مدیره کانون عالی کارگران با اشاره به اینکه مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها به سه بخش تقسیم می‌شود گفت: پیشنهادات خود در بخش‌های سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت را به وزارت ارائه کرده‌ایم.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات پیشنهادات و مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها، گفت:نامه ای را خطاب به مسئولان وزارت کار ارسال کردیم که جزئیات این نامه شامل موارد مختلفی بود که متن کامل نامه به شرح زیر است.

رئیس هیئت مدیره کانون عالی کارگران با بیان اینکه مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها در سه بخش سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت دسته‌بندی می‌شود، اظهار کرد: در هر بخش بیمه ای 15پیشنهاد و در بخش دستمزدها 7پیشنهاد و در بخش ایمنی و بهداشت در قالب 3راه کار پیشنهادات مطرح شد.

احتراماً بازگشت به نامه شماره 227431 مورخ 93.12.13 در خصوص بررسی مشکلات کوره پزخانه‌های استان تهران بدینوسیله به استحضار می‌رساند که مشکلات کوره پزخانه‌های استان تهران به سه دسته تقسیم می‌گردد

. 1.سوابق بیمه‌ای، 2.دستمزد، 3.ایمنی و بهداشت؛ که پیشنهادات کانون انجمن‌های صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران به شرح ذیل جهت مرتفع کردن آن تقدیم می‌گردد:

الف) در خصوص سوابق بیمه پیشنهاد می‌گردد

  1. کارفرما مکلف شود به محض ورود کارگران به کارگاه تاریخ شروع به کار آنان را با مشخصات هویتی کارگران به شعب تأمین اجتماعی مربوطه اعلام و رونوشت آن را به انجمن‌های صنفی همان محل اعلام نماید.
  2. برای شناسایی کارگران انجمن‌های صنفی کارت شناسایی صادر نمایند.
  3. برای شناسایی کارگران واحدهای آجرپزی نماینده انجمن صنفی و نماینده کارفرما به اتفاق، فهرست اسامی را تهیه و برای صدور کارت در اختیار انجمن صنفی قرار می‌دهند.
  4. ترک کار کارگران به انجمن‌های صنفی اعلام و انجمن صنفی بلافاصله برای بررسی صحت و سقم آن به محل مراجعه و اظهارنظر نمایند.
  5. کارگرانی که بعد از شروع فصل کاری به جمع کارگران ملحق می‌شوند به انجمن‌های صنفی مراجعه و تاریخ اشتغال خود را اطلاع داده و نماینده انجمن صنفی به محل کار ایشان مراجعه و همراه با نماینده کارفرما موضوع را بررسی و در صورت تأیید کارت صادر شود.
  6. در زمانیکه بازرسان محترم تأمین اجتماعی به واحدها مراجعه می‌نمایند چون معمولاً نماینده کارفرما بازرسان را همراهی می‌کنند پیشنهاد می‌گردد نماینده انجمن صنفی هم حضور داشته باشد و نسخه‌ای از لیست بازرسی به انجمن صنفی و نسخه‌ای هم به نماینده کارفرما تحویل داده شود.
  7. 7درصد سهم بیمه‌ای کارگران از پیمان دسته جمعی خارج و همزمان با ارسال لیست از حقوق کارمزدی کارگران کسر و به کارگر رسید 7 درصد صادر شود.
  8. دستمزد مقطوع از لیست بیمه کوره پزخانه خارج و نسبت به دریافتی کارگر لیست ارسال شود.
  9. درصورت ادامه اشتغال بین دو دوره بازرسی، سابقه برای کارگر لحاظ و لیست‌های ناقص احتمالی داده شده در این فاصله ابطال گردد.
  10. آراء صادر از مراجع حل اختلاف ناشی از ماده 148 قانون کار بطور کامل از طرف تأمین اجتماعی اجرا شود. مشاهده گردیده که در ماه‌های سوابق 5 روز و 10 روز و یا بیشتر و کمتر لیست داده شده محاسبه نمی‌گردد و خواستار ابطال دستورالعمل اداری که از طرف سازمان صادر شده هستیم.
  11. ما معتقدیم همه مشاغل کوره پزخانه‌ها سخت و زیان‌آور می‌باشند و تا زمانی‌که اقدامات اساسی برای رفع این معضل انجام نگردیده باید استمرار داشته باشد؛ تأیید تمامی مدیران عامل سازمان از جمله آقای دکتر نوربخش پس از بازدید از کوره پزخانه‌ها موید این امر است.
  12. کارگران فصلی نیز همانند کارگران دائم بایستی از مقررات بیمه بیکاری بهره مند شوند و در پایان فصل بتوانند طبق ضوابط بیمه بیکاری دریافت کنند که آقای مهندس هفده تن نیز که از کوره پزخانه‌ها بازدید داشتند بر این موضوع صحه گذاشتند و فرمودند که بیمه بیکاری حق کارگران فصلی است.
  13. در رابطه با مشکلات سوابق گذشته کارگران پیشنهاد می‌گردد در هر شعبه تأمین اجتماعی کمیته‌ای متشکل از نماینده کارگران، نماینده سازمان تأمین اجتماعی و یک نفر نماینده از طرف اتحادیه صنف فخار تشکیل شود تا به بررسی مشکلات این قبیل کارگران رسیدگی کنند و در صورت قانع نشدن کارگر از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری شود.
  14. از آنجائیکه برای یک شغل در کوره پزخانه عناوین متعددی متداول گردیده است به عنوان مثال آجربارکن، آجردرار و قرمزدرار همگی به معنای یک فعالیت می‌باشند که باعث مشکلاتی در اجرای طرح سخت و زیان و سرگردانی می‌شود، پیشنهاد می‌گردد که کلیه شغلهایی که تاکنون در کمیته مطرح گردیده و تأیید شده‌اند جهت تأیید دوباره به کمیته فرستاده نشود.
  15. پیشنهاد می‌گردد بخطار اینکه ماهیت کار کارگران کوره پزخانه فصلی می‌باشد راهکار تبیین گردد تا کارگران بتوانند در بقیه فصول سال حق بیمه سهم خود را (7 درصد) به سازمان پرداخت نمایند تا سوابق آنها دچار خلاء نشود.

ب)در خصوص دستمزدها و نحوه پرداخت آن پیشنهاد می‌گردد:

  1. نظر به اینکه پیمان دسته جمعی همه ساله فیما بین اتحادیه صنف فخار و کانون انجمن‌های صنفی منعقد می‌گردد و براساس میزان افزایش دستمزد اعلام شده از سوی شورایعالی کار و بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کارمزد کارگران اعمال می‌گردد. پیشنهاد می‌گردد چنانچه ظرف مدت 45 روز از تاریخ ابلاغ بخشنامه هر کدام از طرفین در انعقاد پیمان تعلل ورزیدند میزان افزایش دستمزد به نرخ کارمزدی سال قبل اضافه شود.
  2. مزایای جانبی ناشی از کار به استثناء حق اولاد در داخل کارمزد گنجانده شود تا از اختلافات احتمالی جلوگیری شود.
  3. با توجه به اینکه کار کارگران کوره پزخانه گروهی بوده و معمولاً یک نفر به نمایدنگی از هر گروه برای دریافت مساعده و حقوق به کارفرما مراجعه می‌کند، بدین ترتیب سایر اعضای گروه از نظر کارفرما ناشناخته هستند مثلاً گروه آتشکار شامل چرخکش و کوره چین 7 نفر می‌باشند که معمولاً یک نفر و آن‌هم کوره چین به نمایندگی از بقیه برای حساب و کتاب به کارفرما مراجعه می‌کند و گروه‌های دیگر هم مانند آجربارکن 3 نفر، کوره سوز2 نفر و قالبدار هر دسته 4 نفر به همین ترتیب می‌باشند، پیشنهاد می‌گردد ترتیبی اتخاذ گردد که مبلغ کارمزد جداگانه و در وجه هر نفر و به خود کارگر و یا نماینده آن در قبال اخذ رسید پرداخت شود(رسید در 2 نسخه باشد) و اسامی همه کارگران برای فائق آمدن به مشکلات آتی در دفاتر آن کارگاه ثبت گردد.
  4. در پایان هر ماه حقوق کارگران پس از کسر مبلغ مساعده و مشخص شدن سهم هرن فر در وجه کارگر پرداخت می‌شود و رسید دریافت شود و اگر چنانچه تسویه حساب سنواتی و پایان کار باشد یک نسخه آن به کارگر و نیز یک نسخه دیگر به انجمن صنفی تحویل داده شود.
  5. پیشنهاد می‌گردد به کارگیری اتباع بیگانه در کوره پزخانه‌ها تنها در صورت نبودن کارگر ایرانی و با درخواست کارفرما فقط برای کار در همان واحد صادر شود و در صورت موجود بودن کارگر ایرانی جایگزین اتباع بیگانه شود.
  6. انجمن صنفی برای معرفی نیروی کار قبل از شروع فصل کار در صورت درخواست کارفرمایان اعلام آمادگی می‌کند.
  7. درصورت امکان تمامی پرداخت‌ها طی چک و یا اسنادی باشد که بعداً بتوان به آن استناد کرد.

در خصوص ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها:

  1. نظر به اینکه کارگران به اتفاق خانواده‌های خود در محل کارگاه‌ها اسکان داده می‌شوند کارفرمایان برابر قانون کار ملزم هستند امکانات رفاهی از جمله حمام، سرویس‌های بهداشتی جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، آشپزخانه(به نسبت تعداد کارگران) و آب آشامیدنی سالم در اختیار آنها قرار دهند.
  2. چون کوره پزخانه‌ها سالهاست از عمرشان می‌گذرد و بعضاً فرسوده گردیده‌اند. لذا اهتمام لازم برای تعمیرات و تأسیسات برقی بوجود آید تا از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری شود، سابقه دارد که در مواردی به علت کوتاهی در این ارتباط کارگرانی در آتش کوره سوخته‌اند و یا دچار برق گرفتی شده‌اند. همچنین پیشنهاد می‌شود سالانه 3 الی 4 بار از هر واحد بازدید بعمل آید تا نواقص به کارفرما کتباً اعلام و در پرونده ایمنی کارگاه ثبت گردد.
  3. معمولاً اکثر واحدها از یک نفر کوره‌سوز برای پخت آجر استفاده می‌کنند این خلاف عرف و مقررات بوده چرا که یک نفر نمی‌تواند 24 ساعت و هفت روز هفته بیدار باشد در نتیجه هوشیاری لازم را برای کنترل کار نخواهد داشت لذا پیشنهاد می‌گردد طبق عرف از دو نفر برای انجام کار کوره‌سوزی استفاده شود.

در پایان از دولت محترم و خدمتگذار درخواست داریم تا به کارگاه‌های کوچک صنوف مثل کوره پزخانه‌ها که همه ساله ده‌ها هزار نفر در سایر کشور مشغول کار در آن می‌باشند به طرق مختلف از جمله یارانه حامل‌های انرژی، حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی، مالیات و ... کمکی نماید تا این کارگاه‌ها بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

امیدواریم تا با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی مشکلات کارگران این صنف به حداقل خود برسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه