اگر حفظ و قرائت قرآن زندگی ما را قرآنی نکند فقط در مقدمات مانده‌ایم

اگر حفظ و قرائت قرآن زندگی ما را قرآنی نکند فقط در مقدمات مانده‌ایم

خبرگزاری تسنیم: حافظ ممتاز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: حفظ و قرائت قرآن مقدمه است، توجه به مضمون قرآن باید بیشتر باشد، درست است که تلاوت و قرائت زیباست ولی ظاهر قرآن است و کنار آن توجه به مفهوم هم اهمیت داده شود عالی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «رسول آزمایش» از جوانان موفق و فعال در عرصه قرآن کریم است که توانسته افتخارات زیادی برای کشورمان کسب کند. وی متولد 1369 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیک از استان آذربایجان شرقی از چهار سالگی فعالیت خود را آغاز کرد. او حافظ کل قرآن کریم است که در رشته حفظ 20جزء سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه پنجم را کسب کرد و به‌عنوان حافظ ممتاز در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای امارات و عربستان و رتبه دوم مسابقات مصر شناخته شد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با این جوان موفق و فعال قرآنی را می‌خوانید:

*تسنیم: ضمن معرفی خودتان بفرمائید چندسال است که در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنید؟ 

رسول آزمایش متولد 1369 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیک از آذربایجان شرقی، حافظ کل قرآن هستم که در رشته حفظ 20جزء این مسابقات شرکت کردم. از چهار سالگی فعالیت خود را آغاز کردم ولی از هفت سالگی به‌صورت جدی کار کردم.

*تسنیم: مشوق و الگوی شما چه‌کسانی بودند و نقش خانواده و دوستان در پیشرفت شما چه بوده است؟

فعالیت خود را مدیون خانواده هستم به‌خصوص خواهر بزرگم چراکه در سن چهار سالگی آن گونه که باید عظمت قرآن را درک نمی‌کردم حتی به‌جرئت می‌توانم بگویم تا 16 سالگی، بنابراین خانواده بودند که با ایجاد فضا به من کمک کردند.

*تسنیم: از اساتید خودتان بگوئید؟

آقایان «وظیفه شعاع و میلانی» از مشوقان من بودند که کمک کردند و از سال 81 هم که به‌صورت جدی وارد مسابقات حرفه‌ای قرآنی شدم و با آقای صادق زارعان از چهره‌های شناخته شده کار کردم.

*تسنیم: بیشتر از کدام اساتید تقلید کردید؟

استاد پرهیزکار، کوثری و منشاوی و در ترتیل از استاد زارعان.

*تسنیم: به‌عنوان یک فعال قرآنی مشکلات و دغدغه‌های پیشِ‌روی حوزه قرآنی در کشور چیست؟

توجه به مضمون قرآن باید بیشتر باشد. درست است که تلاوت و قرائت زیباست ولی ظاهر قرآن است اگر کنار آن توجه به مفهوم هم اهمیت داده شود عالی خواهد بود. همه این قرائت و حفظ و ترتیل قرآن و مسابقات و رقابت‌ها برای این است که ما با قرآن و آموزه‌های قرآنی آشنا شده و انس بگیریم و زندگی قرآنی داشته باشیم و گرنه در همان مقدمات و مراحل اول باقی خواهیم ماند. خود قرآن هم ما را به تدبر و تفکر در آیات و دستوراتش فرا می‌خواند، پس باید حفظ و قرائت قرآن مقدمه‌ای برای عمل به آن باشد.

*تسنیم: چه‌کارها و اقداماتی باید برای گسترش فرهنگ قرآن از طرف مسئولان و مردم می‌تواند انجام پذیرد؟

به‌نظر من باید حفظ و قرائت قرآن باعث قرآنی شدن زندگی ما شود و در مراحل مختلف مسابقات حفظ آزمون‌هایی از مفاهیم نیز برگزار شود تا کنار حفظ قرآن فعالان قرآنی به مضامین آن نیز توجه بیشتری کنند.

*تسنیم: از رتبه‌هایی که تاکنون احراز کردید بگوئید؟

12 دوره در مسابقات اوقاف بودم که رتبه‌های نخست تا سوم را در رده سنی زیر 16 سال کسب کردم، علاوه بر آن رتبه نخست حفظ 20جزء دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات کل کشور، رتبه نخست مسابقات ملی دانشجویی، رتبه دوم مسابقات بین الملل مصر در سال 83، حافظ ممتاز مسابقات بین الملل عربستان در سال 85، حافظ ممتاز مسابقات بین الملل امارات در سال 86 و ... .

*تسنیم: برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات را چگونه دیدید؟

سی و هفتمین دوره مسابقات یکی از بهترین دوره‌هایی که امسال برگزار شد. در طول این 12 سالی که در این مسابقات شرکت داشتم بالاخره هر دوره نقاط قوت و ضعفی وجود داشت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران