نتانیاهو خواهان هیچ توافق هسته‌ای با تهران نیست/ ایران در شرایط خوب منطقه‌ای قرار دارد

نتانیاهو خواهان هیچ توافق هسته‌ای با تهران نیست/ ایران در شرایط خوب منطقه‌ای قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس سوئیسی با تأکید بر اینکه نتانیاهو ترجیح می‌دهد هیچ توافق هسته‌ای با تهران شکل نگیرد، ایران را به‌خلاف خواست اسرائیل در شرایط خوب منطقه‌ای ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "پایل آنتون کروگر"، از خبرنگاران و تحلیلگران روزنامه "تاگس انسایگر" سوئیس در گفتگو با این روزنامه سوئیسی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات اتمی بین ایران و غرب به مرحله حساسی رسیده است و در مونتروی سوئیس درباره چه مسائلی مذاکره می‌شود، گفت: نکات مرکزی و مهم هنوز باز است. در این میان درباره همه موضوعات مهم مفصلاً بحث شده است و یک طرح پیش‌نویس برای توافق وجود دارد که حالا باید به محتوای این نکات مهم و اساسی پرداخته شود. در اینجا مسئله شمار سانتریفیوژها، مدت قرارداد، محدودیت برای تحقیق و توسعه، راه حل برای راکتور آب سنگین اراک، تأسیسات غنی‌سازی فردو و همچنین اقدامات برای شفاف سازی و کنترل برنامه هسته‌ای تهران مطرح است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این پیشنهاد آمریکا که ایران برنامه هسته‌ای خود را به‌مدت حداقل ده سال باید متوقف کند مورد قبول تهران است، گفت: این درخواست مطرح شده از طرف اوباما از مدتها پیش وجود داشته و از طرف ایرانی‌ها دریافت شده بود. اینکه آیا ایران چنین پیشنهادی را می‌پذیرد بستگی به توافق کلی دارد. برای ایرانی‌ها در مذاکرات به‌خصوص این مسئله مطرح است که غرب تحریم‌های خود علیه تهران را هرچه سریع‌تر لغو کند.

این کارشناس سوئیسی در بخش دیگری از این گفتگو در این باره که ایران و پنج قدرت دارنده حق وتو در شورای امنیت و آلمان می‌خواهند تا پایان ماه مارس به یک توافق چارچوبی دست پیدا کرده و یک توافق جامع هم باید تا پایان ماه ژوئن منعقد شود و آیا چنین امری واقع بینانه است، گفت: زمان محدود است. از خارج نمی‌توان تعیین کرد که چه پیشرفت‌هایی در مذاکرات به دست خواهد آمد. از نظر فنی چنین توافقی قابل تصور است و در این دوره زمانی امکان پذیر می‌باشد. از نظر سیاسی غرب و ایران تا آخرین لحظه ممکن، برای دستیابی به راه حل مذاکره می‌کنند.

 اخیراً وزیر امور خارجه آمریکا موضع محتاط تا بدبینانه‌ای نسبت به مذاکرات داشته و همتای ایرانی وی نیز موضع مشابهی را در این باره اتخاذ کرده است. این مسئله همچنین به سخنرانی نتانیاهو در کنگره که در راستای تضعیف مذاکرات انجام می‌شود هم ربط دارد.

وی در ادامه گفت: به‌ندرت سخنرانی نتانیاهو در کنگره موفقیتی به‌همراه داشته باشد. نتانیاهو ترجیح می‌دهد هیچ توافق هسته‌ای شکل نگیرد چرا که وی خواهان لغو تحریم‌های غرب علیه تهران نیست. وی تحریم‌ها را بهترین ابزار برای مهار ایران می‌داند. ایران به‌زعم اسرائیل باید از تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای جلوگیری شود. با این حال ایران در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارد. در سوریه ایرانی‌ها به هدف خود برای جلوگیری از سقوط بشار اسد دست یافته‌اند. در عراق نیز آنها به‌عنوان نیروی غیر قابل انصراف در مبارزه با داعش مطرح هستند.

کروگر در ادامه این شرایط خوب ایران را نه برای اسرائیل و نه برای برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس چشم‌انداز خوبی ندانست و در ادامه ادعا کرد اینکه رهبری ایران در پایان تصمیم گیرنده مذاکرات است می‌تواند مسئله‌ساز باشد. رهبری ایران از ابتدای مذاکرات با دید شک و تردید به نتیجه این مذاکرات می‌نگریست.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان