اعلام آمادگی دمشق برای توقف ۶ماهه درگیری‌ها در حلب

اعلام آمادگی دمشق برای توقف 6ماهه درگیری‌ها در حلب

خبرگزاری تسنیم: «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از اعلام آمادگی دمشق برای توقف درگیری ۶ماهه در حلب خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، معارضان مسلح سوریه، دیروز طرح پیشنهادی «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره آتش‌بس در شمال حلب را رد و عنوان کردند این طرح تنها به‌نفع دولت سوریه و علیه معارضان است.

فرستاده سازمان ملل در سوریه برای میانجیگری جهت آتش‌بس در شهر حلب تلاش می‌کند؛ شهری که به صحنه درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و شماری از گروه‌های معارض تروریست از جمله «جبهه اسلامی»، «جبهه النصره» از شاخه‌های القاعده در سوریه و نیز گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب، تبدیل شده است.

دی میستورا اعلام کرده دمشق آمادگی خود را برای اجرای آتش‌بس به مدت 6 ماه در این شهر اعلام کرده است.

از سوی دیگر، هیئتی از نمایندگان دی میستورا، دیروز به‌منظور گفت‌وگو با استاندار حلب درخصوص راه‌های اجرای طرح تعلیق درگیری‌ها، وارد حلب شد.

گروهی معارض موسوم به «کمیته انقلابیون حلب» در بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان این کمیته تنها در صورتی با مقامات سازمان ملل دیدار می‌کنند که برقراری آتش‌بس در نهایت به خروج «بشار اسد» (رئیس‌جمهوری سوریه) و مقامات نزدیکش از صحنه قدرت و به‌زعم وی پیگرد قانونی آنها به‌عنوان جنایتکار جنگی، منتهی شود.

«اسامه ابوزید» مشاور قانونی گروه‌های مسلح سوری اعلام کرد گروه‌های معارض معتقدند طرح دی میستورا توافقی برای برقراری صلح در حلب است.

وی افزود: این طرح بر توقف درگیری‌ها تأکید می‌کند و این موضوع تنها به‌نفع دولت سوریه است و مواردی مانند احتمال انتقال جنگجویان به اماکن دیگر را نادیده می‌گیرد.

یگ گروه معارض مسلح نیز ماه گذشته از طرح دی میستورا انتقاد و آن را «جانبدارانه» توصیف کرده بود.

«ادیب الشیشکی» نماینده ائتلاف ملی معارضان سوریه در یکی از کشورهای عربی خلیج فارس که مورد حمایت غرب است، اظهار داشت: طرح دی میستورا به‌طور کامل وقت تلف کردن است. این اقدام برای این است که جامعه جهانی بگوید کاری انجام می‌دهد در حالی‌که در واقع هیچ‌ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: عاقلانه نیست فرستاده سازمان ملل بدون حمایت دیپلماسی بزرگ‌ترین بازیگران در شورای امنیت، به سوریه اعزام شود. دی میستورا هیچ طرحی ندارد.

این در حالی است که «عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، ماه گذشته اعلام کرد موفقیت طرح سازمان ملل به این بستگی دارد که کشورهای حامی معارضان، آنها را به این طرح پایبند خواهند کرد یا نه.

انتهای پیام/ر*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان