افخم: ایران خواهان رفع همه تحریم‌هاست

افخم: ایران خواهان رفع همه تحریم‌هاست

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای در یک مرحله و همه موضوعات را شامل خواهد شد.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مرضیه افخم در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی تاکید کرد توافق در یک مرحله و همه موضوعات را شامل خواهد شد. وی  افزود: درباره همه موضوعات مورد گفت و گو شامل غنی سازی، فعالیت سایت ها، تحقیق و توسعه، تحریم ها و موارد متعدد دیگر که مذاکره کنندگان در دستور کار دارند، در حال بحث و گفت و گو است.

تحریم‌ها از جدی ترین بحث ها در مونترو است

وی با بیان اینکه موضوعات در حال بحث و گفت و گو است، افزود: طرف ها در حال کار بر روی ابعاد فنی و حقوقی هستند، همچنین در حوزه موضوعات سیاسی هم بحث هایی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: ایران اعلام کرده ما خواهان رفع همه تحریم ها هستیم و در این بحث موضع ایران صریح و روشن است و همواره نیز آن را اعلام کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 در مونترو سوئیس، گفت: مذاکرات فشرده ای در جریان است. گفت وگوها با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا و همچنین در سطح معاونین ادامه دارد.

افخم افزود: شاهد مذاکرات متعددی هستیم که طرف های حاضر تلاش دارند از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند تا امکان یافتن راه حل فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: به هرحال باید مذاکرات را دنبال کرد. هنوز برای قضاوت درباره مذاکرات و میزان پیشرفت آن زود است تا ببینیم در چند روز آینده به چه شکل خواهد بود.

افخم درباره بازه زمانی مذاکرات گفت: باید بگویم دوطرف توافق کرده‌اند که مذاکرات تا پایان ژوئن تمدید شود و از این زمان برای گفت وگو و مذاکره در رابطه با ابعاد مختلفی که مطرح و موضوعاتی که مورد مذاکره است، استفاده شود.

وی ادامه داد: ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی همه در حال حاضر در مذاکرات مطرح هستند به هر حال در کنار گفت وگوهای فنی، در حوزه سیاسی هم تحریم ها یکی از جدی ترین بحث هایی است که بر سر آن گفت وگو می شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات تا امروز خواهان رفع کامل تحریم ها شده است، افزود: در این زمینه با شفافیت و صراحت دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم. بنابراین در این دور هم این موضوع به عنوان یکی از محورهای مذاکرات که آقای ظریف بر آن تأکید داشته اند مطرح است.

افخم ادامه داد: در حال حاضر هم گفت وگوها ادامه دارد و باید صبور بود و همزمان و همراه با آن پیش برویم. قضاوت درباره میزان پیشرفت در مذاکرات را موکول کنیم به روندی که اخبار آن منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اظهارات اعضای تیم مذاکره کننده نشان دهنده آن است که در حال حاضر فقط موضوع تحریم باقی مانده است، گفت: مواضعی که مسوولان مختلف کشور و تیم مذاکره کننده درباره برطرف شدن تحریم ها داشته اند از ابتدای مذاکرات مطرح بوده است و تا کنون هم همین موضع ادامه دارد.

افخم تاکید کرد: موضوعات مذاکره در حال گفت و گو است و اجازه دهید به دلیل این که مذاکرات در جریان است از گمانه زنی و یا واکنش نسبت به آن خودداری کنیم.

وی ادامه داد: همانگونه که ظریف رییس تیم مذاکره کننده عنوان کرده است هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر این که تمام ابعاد آن مورد توافق قرار گیرد.

ملت ایران در مقابل زیاده خواهی ها مصمم تر می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که همواره اعلام کرده ایم که با زیاده خواهی مخالفیم، اظهارداشت: ملت ایران رفتار خود را در مقابل زیاده خواهی ها نشان داده که مصمم تر می شود و خللی بر اراده ملت ایران برای رسیدن به منافع خود در چارچوب تقویت علم و صلح و ثبات منطقه وارد نمی شود.

افخم با بیان این که فعالیت های هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده است و گزارش کمیته تخصصی آژانس هم بر آن تاکید کرده است، افزود: تیم ایرانی کاملا آگاه، مطلع و متخصص است و در راستای چارچوب و رهنمودهایی که مسوولان عالی کشور بیان کرده اند عمل می کند و جای نگرانی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صحبت هایتان از مهلت مذاکره تا پایان ژوئن سخن می گویید آیا به معنی آن است که در مارس به توافق نمی رسیم، گفت: براساس توافقی که انجام شد تمدید مذاکرات تا ماه ژوئن بوده است اما توافق درونی بین مذاکره کنندگان شکل گرفته که تا پایان ماه مارس به یک تفاهم سیاسی برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تلاش می شود تا در ماه مارس به نقطه روشنی برسند اما موضوع تمدید گفت و گوها تا پایان ژوئن است.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور وزرای گروه 1+5 در نشست روز پنج شنبه مونترو اظهارداشت: اطلاع رسانی از هفته گذشته کرده بودیم نشست گروه 1+5 با حضور معاونان وزرا خواهد بود و فردا نیز معاونان نشست خواهند داشت و درباره موضوعات کارشناسی مذاکره می کنند اما هنوز خبری از این که این مذاکرات در سطح وزرا برگزار شود، اعلام نشده است.

وی با بیان این که توافق در یک مرحله و همه موضوعات در آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: در توافق موضوعات فنی، حقوقی و سیاسی بحث می شود و ایران اعلام کرده خواهان رفع همه تحریم ها است.

وی یادآور شد: موضع ایران برای برداشته شدن تحریم ها صریح و شفاف است، طرف های مذاکره کننده باید این دیدگاه را به طور جدی مورد توجه قرار دهند و از نظر ما تفکیکی در موضوعات وجود ندارد.

سخنان نتانیاهو اصلا برای ما مهم نیست

وی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت در جلسه هفته گذشته اعلام کرد مقیدیم تا 11 فروردین به توافق برسیم آیا نشان دهنده تنظیم پیش نویسی در این باره است؟، گفت: طرفین با جدیت و اراده سیاسی حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران کاملا جدی و مصمم است تا در مذاکرات حضوری جدی و مقتدرانه داشته باشد و این موضوع را از ابتدای مذاکرات تا کنون این موضوع را به اثبات رسانده و امیدواریم طرف مقابل هم با همین اراده سیاسی در مذاکرات شرکت کند.

یکی از خبرنگاران نیز در این نشست خبری با بیان این که سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نشان داد که این رژیم هم رسیدن به یک توافق را پذیرفته است اما نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه است، سوال کرد: آیا در مذاکرات ایران و آمریکا در این باره نیز گفت و گویی شده است.

افخم نیز پاسخ داد: سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی اصلا برای ما مهم نیست جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملت مذاکره می کند و از نظر ما توافق خوب، توافقی است که تمامی حقوق ایران در آن لحاظ شده باشد.

وی تصریح کرد: به غیر از موضوع مذاکرات هسته ای هیچ موضوع دیگری در مذاکرات موضوع گفت و گو نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عادی شدن فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب توافق احتمالی جامع گفت: به طور طبیعی باید روابط و موضوع ایران در آژانس ناشی از توافق جامع عادی شود. ما عضو ان پی تی هستیم و می خواهیم از همه حقوق خود برخوردار شویم.

 از طریق رسانه مذاکره نمی کنیم

در ادامه این نشست، خبرنگاری پرسید که چرا هر ازگاهی جزییات مذاکرات در رسانه های خارجی منتشر می شود اما به رسانه های ایرانی هیچ جزییاتی ارایه نمی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: چند طول ماه گذشته و در اولین دوره های مذاکرات نیز این روش از سوی برخی نشریات و محافل وابسته به طرف های مذاکره انجام می شد.

افخم ادامه داد: ما اعلام کردیم که از طریق رسانه مذاکره نمی کنیم. این پاسخ تنها به سوال آن ها نبود بلکه این روش مذاکراتی ما بود؛ گزارش های نشریات خارجی را تایید نمی کنیم و انجام روشی که از ابتدا آن را تایید نکردیم را هم درست نمی دانیم.

وی با بیان این که موضوعات مختلف در حال مذاکره است، گفت: گمانه زنی برخی نشریات خارجی می تواند اهداف مختلفی از جمله شایعه پراکنی، فشار خبری و تحلیلی در جهت ایجاد انحراف در مسیر مذاکرات باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: به هر حال افراطیون و گروه های تندرو و رادیکال وجود دارند که نه تنها با مذاکره مخالفند بلکه با هرگونه توافقی نیز مخالف هستند. بر همین اساس در تمام حوزه ها فعالیت می کنند. دوستان متوجه باشند که اهداف آن ها صرفا روشنگری افکار عمومی نیست بلکه اهداف دیگری را دنبال می کنند.

افخم با تاکید بر این که روش مذاکراتی ما این است که از طریق رسانه مذاکره نمی کنیم، گفت: فکر می کنم دوستان هر از گاهی در این باره نقدهایی به وزارت خارجه دارند اما ما اطلاعات غلط ندادیم که منبع پردازش باشد و بر اساس آن بخواهیم افکار عمومی و رسانه های خارجی را تحت الشعاع قرارد هیم. امیدوارم شما نیز به برخی جزییات و رقم های منتشر شده از سوی نشریات که مورد تایید نیست، اهمیت ندهید.

آزادی موصل این پیام را می‌دهد که تروریسم ماندنی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره حامیان گروه تروریستی داعش اظهارداشت: جنایاتی که این گروه تروریستی مرتکب می شود جنایاتی شنیع و فجیع است که هیچ انسان آزاده ای نمی تواند آن را تحمل کند.

افخم تاکید کرد: پیروان ادیان الهی و هر کسی که وجدان بیداری دارد مخالف این حرکت ضد انسانی هستند.

وی با بیان این که اخبار متعددی درباره منابع مالی و اطلاعاتی حمایت از این گروهک تروریستی منتشر می شود، اظهار امیدواری کرد: جامعه جهانی و ائتلاف ضد داعش معقولانه عمل کند ، قطع این حمایت ها اولین و ساده ترین گامی است که می تواند در مبارزه با افراطی گری و این گروهک تروریستی به کار گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم با هوشیاری مردم منطقه و حساسیت هایی که در سطح بین الملل نسبت به این جنایات وجود دارد برخورد مسوولانه تری شده و کشورهای مختلف از منافع محدود و کوتاه مدت خود دست بردارند و اجازه دهند ائتلاف دائمی قوی و همه جانبه علیه داعش کار خود را به پیش ببرد.

افخم در پاسخ به خبرنگار دیگری که از وی درباره حضور فرمانده سپاه قدس در عملیات های آزادسازی شهرهای عراق پرسید، گفت: از ابتدای تحرکات گروه های تروریستی در عراق، ایران حضور مستشاری داشته و به دولت عراق برای غلبه بر گروه های تروریستی کمک کرده است. در همین چارچوب شاهد قدردانی و اعلام نظر مسوولان عراقی در دولت قبل و کنونی بغداد هستیم.

وی گفت: ایران مسوولانه برای عبور از بحران تروریسم در ابعادی که امکان کمک وجود داشته باشد همکاری می کند و عمده این همکاری ها مستشاری بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مردم، ارتش و تمامی اقوام مختلف عراق موفق شدند تا تروریست ها را از شهرهایشان عقب برانند و این پیروزی را به مردم و دولت عراق تبریک می گوییم تا این پیروزی ها طلیعه ای باشد برای پاکسازی عراق از لوث گروه های تروریستی.

افخم در پاسخ به این سوال که آزادی موصل تا چه اندازه می تواند به امنیت عراق کمک کند؟ گفت: دولت عراق مصمم است با تروریست در درون خودش مبارزه کند و حضور آقای العبادی نخست وزیر عراق در محل عملیات، نشانه عزم و اراده عراق است.

وی با اظهار امیدواری از موفقیت دولت عراق در برقراری امنیت و ثبات در تمام مناطق آن کشور تصریح کرد: آزادی موصل این پیام را می دهد که تروریسم ماندنی نیست.

سفر اشرف غنی به تهران در زمانی دیگر

وی همچنین در پاسخ به این سوال که قرار بود اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به ایران سفر کند آیا زمان دیگری برای انجام سفر در نظر گرفته شده است، گفت: سفر رییس جمهوری افغانستان به تهران به دلیل حادثه بهمن و تلفات انسانی و کشته شدن شهروندان افغانستان انجام نشد و ما این مصیبت را تسلیت می گوییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای انجام این سفر در زمان دیگری در حال انجام است که در صورت قطعی شدن اطلاع رسانی می شود.

مشکل زایران ایرانی حج عمره

افخم در پاسخ به این سوال که شنیده شد سعود الفیصل وزیرخارجه عربستان استعفا داده است این استعفا چه تاثیری در روابط ایران و عربستان دارد، گفت: مسوولان سعودی چنین خبری را تایید نکرده اند.

وی افزود: روابط ایران و عربستان روابط قدیمی و تاریخی است و اراده ما داشتن بهترین روابط با همسایگان است.

وی ادامه داد: این روابط علاوه بر حوزه های دوجانبه برای موضوعات منطقه ای نیز بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم با همکاری یکدیگر راه حلی برای آنها پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان معرفی سفیر عربستان در ایران نیز گفت: در حال حاضر کاردار سفارت عربستان فعال است. سفیر این کشور نیز معرفی شده و روند اداری آن در حال انجام است که با پایان یافتن آن سفیر مستقر می شود.

افخم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کارهایی که باید در این زمینه انجام می داد را انجام داده است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلال در صدور ویزا برای زایران ایرانی حج عمره گفت: در این رابطه با کاردار صحبت شده است و آن ها اعلام کردند برخی از مسایل پشتیبانی و فنی مطرح است، ما هم اعلام کردیم که آمادگی همکاری در این زمینه را داریم بنابراین تلاش است تا تعاملات کنسولی در مسیر عادی خود انجام شود.

از توافق مورد  رضایت همه گروه های یمنی حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این که ما با دخالت خارجی در یمن مخالف هستیم تاکید کرد: ما اعلام کردیم که باید یک راه حل درونی و گفت و گویی در بین گروه های یمنی صورت بگیرد. همچنین توافق گروه های یمنی تضمین کننده راه حل پایدار در این کشور است.

افخم ادامه داد: کشورهای منطقه هم به دور از دخالت کمک کنند تا گفت وگوها در یمن شکل بگیرد و از این گفت وگوها حمایت کنند زیرا حمایت کشورهای منطقه و همسایه نیز تضمین کننده ثمربخش بودن گفت وگوهای گروه های مذاکره کننده است که بتوانند بر پایه نیروی داخلی اختلافات را حل کنند.

وی اضافه کرد: دخالت کشورهای خارجی نه تنها هیچ کمکی به حل مسایل یمن نکرده و مشکلات را پیچیده تر می کند. همچنین امکان دارد تهدیدات جدیدی را در این کشور ایجاد کند. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین باید با حساسیت به مسایل نگاه شود و همه کشورها هم مسوولانه عمل کنند. همچنین از گفت وگوهای مردم یمن نیز حمایت کنند تا مسیر تفاهم و شکل گیری روند سیاسی در یمن ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر یک هیات یمنی به ایران و اولین پرواز مستقیم میان تهران و صنعا نیز گفت: ارسال کمک های غذایی و دارویی پیش از این برای کمک به مردم یمن درخواست شده بود و با عملیاتی شدن تفاهمنامه هوایی میان ایران و یمن بخشی از این کار انجام شد.

افخم افزود: یک هیات یمنی که اکثر آن ها را تجار این کشور شامل می شد نیز به ایران آمدند و بخشی از برنامه آن ها هماهنگی لازم و گفت وگو در رابطه با ارسال کمک های غذایی و دارویی بیشتر به یمن بود.

وی ادامه داد: ایران خود را مکلف می داند که کمک های بشردوستانه به کشورهای مختلف داشته باشد و در اولین مرحله از اجرای تفاهم هوایی این اقدام صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قراردادهای دیگری با هیات یمنی که به ایران آمدند امضا خواهد شد،گفت: هیات یمنی که به ایران آمدند شامل برخی از مسوولان رسمی یمن هستند اما عمده آن ها تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی اند و هنوز از این که توافق جدیدی صورت گرفته باشد، اطلاعی ندارم اما گفت وگوها به ویژه در رابطه با موضوعات بشردوستانه به ویژه غذا و دارو در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری جشن نوروز دربین کشورهای حوزه نوروز اظهار داشت : مجاری ذیربط موضوع را دنبال می کنند. اطلاع دقیقی از این که در سالجاری این برنامه برگزار خواهد شد یا خیر نداریم .

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سووالی در خصوص انتشار گزارش سالانه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، گفت :تکرار موارد ادعایی و بی اساس در خصوص نقض حقوق بشر در ایران مایه تاسف است .

افخم ادامه داد: متاسفانه در این گزارش عبارات کلی و مبهم که القا کننده مفاهیم منفی ،غیر مبنایی و جانبدارانه است ،بکار برده شده و این گزارش جایگاه بی طرفانه سازمان ملل را مخدوش می کند . جای شگفتی است که در این گزارش هیچ گونه اشاره ای به تحریم های غیر قانونی و ظالمانه علیه شهروندان ایران نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه و تاثیر آن در مذاکرات هسته ای گفت: موضوع نفوذ ایران یک پارامتر خاص و مجزا نیست و ایران نفوذ معنوی در منطقه دارد و قدرت موثر و مهم منطقه است و بنا دارد از وزن و جایگاه خود برای ثبات و امنیت منطقه استفاده کند.

افخم افزود: اظهارنظرها و گزارش هایی که مخالف صلح و امنیت منطقه هستند تلاش دارند اخبار منفی درباره نقش ایران منتشر کنند در حالی که ایران در دهه های گذشته نشان داده است مسوولانه در منطقه برخورد کرده و اولویت ما همکاری با همسایگان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: نفوذ ایران یک واقعیت است و اگر درست به آن نگاه شود می تواند در موضوعات مختلف تعیین کننده باشد.همه باید کمک کنند تا منطقه از بحران های متعددی که درگیر آن است عبور کند و شاهد روابط نوین و تقویت دوستی های کشورهای منطقه باشد.

مسئولان مصری برای رژیم صهیونیستی فرصت سازی نکنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حکم دادگاهی در مصر که حماس را تروریست اعلام کرده است گفت: حماس جنبش مقاومت مردمی است که در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت می کند و مشی آن روشن و صریح است.

افخم افزود: امیدواریم مسوولان مصری اختلافات سیاسی را از طریق گفت وگو حل و فصل کنند و با چنین تصمیماتی برای رژیم صهیونیستی فرصت سازی نکنند.

وی ادامه داد: اگر این برداشت شکل بگیرد که کشوری اسلامی درصدد تضعیف یک جنبش مردمی اسلامی است، قطعا رژیم صهیونیستی از آن سوء استفاده می کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان