برنامه دانشگاه آزاد برای تربیت مدرس زبان فارسی در شبه قاره هند

برنامه دانشگاه آزاد برای تربیت مدرس زبان فارسی در شبه قاره هند

خبرگزاری تسنیم: مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد سعدی امروز، ۱۳ اسفندماه، برگزار شد. رییس دانشگاه آزاد در این مراسم از برنامه معاونت فرهنگی این دانشگاه به منظور تربیت مدرس زبان فارسی در شبه قاره هند خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی، در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه میان بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد اسلامی که امروز، 13 اسفندماه، برگزار شده است، گفت: در این دیدار ما تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد را امضا می‌کنیم. زبان فارسی رکن ملیت ما است و برای گسترش آن باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و دانشگاه آزاد می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. کارهای کارشناسی این تفاهم‌نامه انجام شده و امیدواریم امضای تفاهم‌نامه راهگشای راهی روشن و طولانی برای همکاری دوجانبه بین بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد باشد.

در ادامه این مراسم حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد نیز گفت: باعث افتخار است که در این جایگاه حاضر شدم و همکاری و همراهی خودمان را برای توسعه زبان فارسی که پیشه و ریشه ما است، اعلام می‌کنم. با عشق و علاقه آماده‌ایم هر نوع همکاری و سرمایه‌گذاری برای توسعه زبان شیرین فارسی را که زبان بخشی از اهالی بهشت است، داشته باشیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این دانشگاه تشریح کرد: در دانشگاه آزاد هرم هیئت علمی مناسبی داریم که از سوی وزارت علوم در آبان‌ماه جاری از مجموع 1660 عضو هیئت علمی در مجموعه رشته زبان و ادبیات فارسی در تمامی مؤسسات آموزش عالی کشور، 973 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: همچنین از تعداد 1660 استاد این مجموعه، 974 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تدریس هستند همچنین از تعداد 72 نفر استاد موجود در این مجموعه، 33 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، 35 نفر در وزارت علوم، یک نفر در پیام نور و سه نفر در موسسات آموزشی غیرانتفاعی تدریس می‌کنند.

میرزاده ادامه داد: از مجموع 155 دانشیار، 109 نفر در مؤسسات آموز عالی وزارت علوم، 37 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی 8 نفر در پیام نور و یک‌نفر در وزارت بهداشت تدریس می‌کنند. علاوه بر این از مجموع 804 استادیار این رشته تعداد 376 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، 307 نفر در دانشگاه‌ها و مؤسسات وزارت علوم، 105 نفر در پیام نور، 11 نفر در موسسات غیرانتفاعی و پنج نفر در وزارت بهداشت مشغول تدریس هستند.

وی افزود: از تعداد 323 مربی در مجموعه رشته زبان و ادبیات فارسی 19 مربی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، 526 مربی در دانشگاه آزاد اسلامی، 62 مربی در پیام‌نور، هشت مربی در مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی و پنج نفر در وزارت بهداشت تدریس می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به متن تفاهم‌نامه و آیتم‌های مورد اشاره در این متن اهداف آن را اینگونه تشریح کرد: اجرای طرح‌های مشترک بین دانشگاه آزاد و بنیاد سعدی، تبادل اسناد و مدارک علمی، تبادل تجربیات و روش‌های نوین در تدریس، تهیه متون و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی، دعوت از استادان در همایش‌های علمی و هم‌اندیشی‌ها و همچنین مشارکت در چاپ کتاب و تهیه مجلات از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی در ادامه افزود: این قرارداد برای دو سال پیش‌بینی شده که مطمئنم با علاقه آقای حداد عادل، زمینه همکاری بیشتر فراهم شود. در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه یکی از مهمترین برنامه‌های ما همین توسعه، نگهبانی و تربیت مدرس زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه در شبه قاره هند است.

وی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که زبان فارسی طی 50 سال آینده باید تبدیل به زبان علمی جهان شود. علاوه براینکه ما برای خارج از کشور هم برنامه‌هایی پیش‌بینی کردیم، آمادگی کامل را در انجام فعالیت‌ها در این زمینه داریم. همچنین ردیف اعتباری مالی ویژه‌ای هم برای زبان فارسی تعیین کردیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران