۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در اسدآباد شناسایی شد


250 حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در اسدآباد شناسایی شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره منابع آب اسدآباد گفت: ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در اسدآباد وجود دارد که تاکنون ۱۰۹ حلقه از آن مسدود و ۷۸ مورد نیز در دست اقدام برای مسدود شدن است.

حیدر ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اسدآباد با اعلام اینکه امسال با مشکل بزرگ کمبود آب روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر هزار و 685 مورد چاه مجاز عمیق در سطح اسدآباد در حال فعالیت است.

وی عمق چاه‌های عمیق را 50 تا 250 متر عنوان کرد و افزود: سالیانه 257 میلیون مترمکعب از چاه‌های عمیق آب برداشت می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرستان اسدآباد تعداد چاه‌های نیمه عمیق در سطح اسدآباد را 296 حلقه دانست و گفت: از چاه‌های نیمه عمیق اسدآباد نیز سالیانه 14 میلیون و 500 مترمکعب در سال آب برداشت می‌شود.

وی تعداد قنات‌های فعال و غیرفعال اسدآباد 110 قنات دانست و تصریح کرد: 375 دهنه چشمه با خروجی بالغ‌بر 3 میلیون مترمکعب در سطح شهرستان وجود دارد و 45 رشته قنات فعال نیز با خروجی سالیانه 2 میلیون و 520 مترمکعب در سطح اسدآباد فعال است.

ترابی اظهار داشت: در حال حاضر 91 درصد از آب‌های شهرستان اسدآباد در بخش کشاورزی، 7 درصد شرب و 2 درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امور آب منطقه‌ای نیز میزان بارندگی را گزارش می‌کند، ابراز کرد: در پایگاه آقاجان بلاغی که بیش از 45 سال است که میزان بارندگی را از این مکان گزارش می‌کنیم که در آقاجان بلاغی میانگین بارش در 45 سال 340 میلی‌متر بوده و در پایگاه خسروآباد نیز که 23 سال از تأسیس آن می‌گذرد 363 میلی‌متر میانگین بارش در از ابتدای تأسیس گزارش‌شده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان اسدآباد با اعلام اینکه امسال شاهد کاهش 20 درصدی آب‌های تجدید پذیر مانند باران هستیم، تصریح کرد: امسال در پایگاه خسروآباد 176 میلی‌متر و در پایگاه آقاجان بلاغی 205 میلی‌متر بارندگی گزارش‌شده است که نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش 20 درصدی هستیم.

وی میزان تبخیر آب در شهرستان را نسبت به آب‌های جاری را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: در مدت 19 سال بیش از 2 هزار و 412 میلی‌متر گزارش تبخیر آب از پایگاه خسروآباد داشته‌ایم که طبق گزارش‌ها بیشترین میزان تبخیر 3 هزار و 216 میلی‌متر و کمترین تبخیر هزار و 973 میلی‌متر گزارش‌شده است.

ترابی با اعلام اینکه بیشترین تبخیر براثر گرم شدن زمین است و آب‌های جاری نیز بیشترین سهم از تبخیر آب‌دارند، بیان کرد: در سال آبی 92 شاهد تبخیر بیش هزار و 830 میلی‌متر آب در سطح شهرستان بودیم.

وی با اشاره به اینکه امسال 220 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشته‌ایم، افزود: میزان مصرف آب در شهرستان 182 میلیون مترمکعب است و این بدان معنی است که بیش از 80 درصد آب‌های شهرستان مصرف می‌شود.

رئیس اداره منابع آب شهرستان اسدآباد تعداد چاه‌های غیرمجاز شهرستان را 56 حلقه دانست و ابراز کرد: از این تعداد تاکنون 34 حلقه مسدودشده است که با مسدود کردن این تعداد 2 میلیون و 500 مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است و 17 مورد نیز در دست بررسی و 5 مورد دیگر نیز در دستگاه قضا در حال انجام مراحل پایانی است.

وی تعداد چاه‌های بدون پروانه در سطح اسدآباد را 200 حلقه چاه عنوان کرد و گفت: تاکنون 75 مورد از چاه‌های بدون پروانه پلمپ شده‌اند و 102 نفر نیز برای دریافت پروانه بهره‌برداری ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود 78 مورد از آن به دلیل اینکه جز آمارهای وزارت نیرو نیستند مسدود می‌شوند.

انتهای پیام/ ب

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon