شعرخوانی ۲۰۰ شاعر در محافل ادبی نهمین دوره جشنواره شعر فجر

شعرخوانی 200 شاعر در محافل ادبی نهمین دوره جشنواره شعر فجر

خبرگزاری تسنیم: مهدی قزلی دبیر اجرایی شعر فجر گفت:‌ دهمین محفل از سلسله محافل شعر فجر در حالی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی، رقابت بر روی کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۲ انجام شده است و در مجموع این محافل حدود ۲۰۰ شاعر حضور داشته‌اند.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در محفل شعر قم، در سخنانی ضمن ابزار رضایت از برگزاری این مراسم گفت: آنچه ما از بزرگان شنیده‌ایم، این است که در بین هنرها هیچ هنری به قدمت و عمق و گستره شعر در خدمت دین نبوده است و من بسیار خوشحالم که در این محفل در خدمت شاعران آئینی کشورمان هستیم.

وی افزود: دهمین محفل از سلسله محافل شعر فجر در حالی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی، رقابت بر روی کتاب‌های منتشر شده در سال 92 صورت گرفته است. در مجموع این محافل حدود 200 شاعر حضور داشته‌اند و این تعداد بدون در نظر گرفتن اعضای هئیت علمی و نامزدهایی است که در مراسم اختتامیه در خدمت آنها خواهیم بود.

قزلی تصریح کرد: هر جایگشتی را که برای این 200 شاعر در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که همه سلیقه‌ها را پوشش داده‌ایم و از هر جریان و هر سلیقه‌ای، شاعرانی در محافل سراسری ما شعرخوانی کرده‌اند. محافل نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر از مشهد شروع شد و در اقصا نقاط کشور دور زد، به کابل، بصره و گنجه سلام داد و اختتامیه‌اش در قم اتفاق افتاد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تصریح کرد: روی کاغذ برگزاری این جلسه زودتر از همه شکل گرفت. ما با آقای مودب، دبیر این جلسه زودتر از همه به جمع بندی رسیدیم، اما این جلسه روی کاغذ در کشور چرخید. قرار بود در کیش برگزار شود، بعد به انزلی، کرج و شهر ری هم فکر کردیم. نهایتا شهری که فکر نمی‌کردیم اتفاقی در آن برگزار شود، قم بود، چرا که برای این شهر برنامه‌های دیگری در نظر گرفته بودیم. اتفاقا هماهنگی‌های این جلسه با سرعت خوبی برگزار شد و سریع هم به نتیجه رسیدیم.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در پایان گفت: همزمان با آغاز ایام فاطمیه به این نتیجه رسیدیم که خوب است ادای احترامی هم به مقام شامخ حضرت صدیقه طاهره(س) داشته باشیم و امیدواریم برگزاری این جلسه مورد توجه ایشان قرار بگیرد.

در بخش دیگر مراسم شعرخوانی آئینی اسماعیل امینی، دبیر علمی نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان این که در جشنواره ها، جاذبه های دیگری به جز موضوع آن جشنواره هم مورد توجه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در جشنواره‌ها، هم جناح‌هایی که در دسته فرهنگ انقلاب تعریف می‌شوند و هم آن‌ها که ضد انقلابند به این نتیجه می‌رسند که خود شعر به اندازه این جاذبه‌ها اهمیت ندارد.

وی این جاذبه‌ها را سیاسی دانست و افزود: جاذبه‌ها و حواشی پیرامون جشنواره‌ها و به خصوص جشنواره بین‌المللی شعر فجر، معمولاً سیاسی است و اساساً این حواشی به شعر ربط ندارد. بلکه چیزی ورای شعر است که برای رسانه‌ها و افراد جذاب می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی آغاز سال جاری تاکید کردند که فرهنگ است که به انقلاب سیطره دارد و سیاست، اقتصاد و… در ذیل فرهنگ تعریف می‌شود. سیاست برای خدمت به فرهنگ است، دست کم در جمهوری اسلامی اینگونه است. ممکن است برای کشورهای دیگر اقتصاد یا سیاست اولویت داشته باشد، اما در نظام ما فرهنگ حرف اول را می زند.

امینی تاکید کرد: چند شب گذشته یکی از دوستان شاعر به من گفت چرا جشنواره امسال بدون سر و صدا برگزار می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند این جشنواره نباید بی سر و صدا برگزار شود. اما نظر من این است که سر و صدا را باید موضوعات دیگر استفاده کرد. کار شعر کار تأمل و تعمق است و تعمق و تأمل با سر و صدا جور در نمی‌آید. تاکنون از سر و صدا چه نتیجه‌ای گرفته‌ایم؟ من خود معلم هستم و می‌دانم اولین جمله‌ای که معلم‌ها که سر کلاس می‌گویند، این است که ادب نفس مقدم است بر ادب درس. این یعنی اول تزکیه است، بعد تعلیم.

دبیر علمی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر تصریح کرد: گونه‌ای از شعر است که بازی با الفاظ است و برای نشان دادن شاعر به کار می‌رود، نه برای نشان دادن شعر و اندیشه‌‌ای که در آن شعر پنهان شده است. این خدمتی به فرهنگ نخواهد کرد. ما دست کم در این دوره تلاش کردیم سویه اصلی را در جشنواره، از شاعر به شعر تغییر دهیم و به جای توجه به شاعر، به شعر توجه کنیم.

وی گفت: شاعر در ایران همیشه با معنویت پیوند داشته است. شعر ایران حتی در دوران پیش از اسلام هم دینی بوده است. هرچه از شعر در ایران موجود است، دینی است. تصور این که یک شاخه در شعر ایران به اسم شاخه شعر دینی وجود دارد اشتباه است. هرچه که از شعر از ایران قبل از اسلام به ما رسیده است، شعر دینی است.

امینی با اشاره به چند صدایی در جشنواره امسال ادامه داد: هر شعری که در ایران سروده می شود، متعلق به کشورمان است و برای کشورمان است. اگر چنین نباشد و شاعری خود را شاعر ایرانی نداند یا برای مردم کشور شعر نگوید، پس اصلاً شعر ایرانی نمی‌گوید و به همین ترتیب نمی‌تواند در جشنواره شعر فجر حضور داشته باشد. بنابراین، شعرهای عرضه شده در جشنواره شعر فجر، در قالب‌های مختلف، با نگاه‌های مختلف و با پسندهای مختلف عرضه شده است و گروه‌ها و ایده‌ها و سلیقه‌های مختلف را هم شامل می‌شود.

این شاعر کشورمان در پایان افزود: برای کسانی که به دنبال فرش قرمز و هیاهو و دعوا هستند باید بگویم در هنر جهانی هنر به اندازه هنرمند اهمیت ندارد. اما در شعر برعکس است: هنرمند به نسبت شعرش اهمیت چندانی ندارد. در واقع شعر مقدم به شاعر است. شاعران برجسته ما هم اهل خلوت بوده‌اند و به زعم من، در معرض توجه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بودن به ضرر شاعر است.

امینی پس از پایان سخن، با استقبال از برگزاری محفل شعر آئینی در ذیل جشنواره بین‌المللی شعر فجر، یک رباعی فاطمی خواند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران