انتقاد از اصرار بیش از اندازه دولت بر اشتغال بانوان


انتقاد از اصرار بیش از اندازه دولت بر اشتغال بانوان

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: اگر دولت توانمند است، جلوی تورم را بگیرد که لازم نباشد خانم ها به خاطر مشکلات اقتصادی به بیرون از خانه بروند و مجبور نشوند از تربیت و محبت مادری خود نسبت به فرزندشان دریغ کنند.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، ایجاد فرصت برابر برای زنان و مردان در جامعه یکی از وعده هایی بود که از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم و حتی پیش از آن و در جریان انتخابات ریاست جمهوری از سوی دولتمردان به خصوص رییس جمهور به آن پرداخته شده است.

"برابری اشتغال زنان با نسبت اشتغال به تحصیل آنها" یکی از وعده های حجت الاسلام حسن روحانی پیش از انتخابات بود که با انواع و اقسام وعده های اشتغال‌زایی برای بانوان در طول حدود یکسال و نیم گذشته تکمیل شده است تا آنجا که رییس جمهور در همایش اقتصاد ایران با تاکید بر لزوم حل مشکل بیکاری، اظهار داشت: " فشار بیکاری امروز عمدتاً بر دختران فارغ‌التحصیل ماست."

دکتر فرشته روح افزا، معاون طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، با بیان اینکه ارائه اینگونه نقطه نظرات در مورد حقوق زنان در بحث اشتغال تنها باعث می‌شود بار مضاعفی بر دوش زنان گذاشته شود، افزود: این سخنان نه تنها حق زنان را ابقاء نمی کند بلکه بحث اشتغال بیرونی زنان باتوجه به قانون کار فعلی در حقیقت یک بار مضاعفی را بر دوش زنان می گذارد و نه تنها کمکی به زنان نمی‌کند بلکه ضایع کردن حقی از حقوق زنان است.

وی ادامه داد: خانم‌ها که نمی توانند باردار نشوند، نمی توانند درس نخوانند، نمی توانند کا‌رهای منزل و تربیت فرزند را نادیده بگیرند، یک خانم که نمی تواند وظایف همسرداری را نادیده بگیرد، با این همه وظایف و کار حالا بخشی از درآمد خانه هم بر دوش زنان بگذاریم بعد آقایان می خواهند چکار کنند؟ می شود مسئولین در این رابطه پاسخ دهند؟

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: اگر طوری دارند اشتغال‌زایی می‌کنند که یک خانمی که یک بچه 6 ماه دارد باید به دنبال مهد کودک برای فرزند خود باشد، این یک ظلم مضاعف هم به مادر و هم به کودک است، اما اگر با یک شکل و شمایل دیگری که خانه داری شغل شود، نگه داشتن فرزند شغل شود، مرخصی زایمان مادران شاغل افزایش پیدا کند و بیمه حقوق زنان خانه دار درست شود به بحث اشتغال زنان می‌پردازند، خوب است.

این کارشناس امور زنان و خانواده با بیان اینکه ما مخالف کارکردن زنان نیستیم، بیان داشت: خیلی از دختران و زنان مهارت هایی را بدست آورده‌اند اما ما این توانمندی را نداریم که از مهارت ها در جای خود استفاده کنیم. مثلا خانم ها با مدارک بالای تحصیلی منشی می شوند یا در سطح پایین از آنها استفاده می شود و خیلی از زنان مجبور می شوند مشغول به کار بیرون از منزل شوند و به بنیان خانواده آسیب می رساند و بحران های فکری و روحی و روانی برای فرزندان ایجاد می شود. چون کسی نمی‌تواند جای مادر را در خانه را بگیرد. مگر آغوشی گرم‌تر و پرمحبت‌تر از مادر وجود دارد که بخواهیم به‌خاطر اشتغال بچه را از مادر جدا کنیم؟

وی افزود: این یک نگاه کاملا غربی و کاملا غلط است. حال اگر غربی بود و درست بود ما حرفی نداشتیم، کشورهای پیشرفته دنیا تا 3 سال به مادران باردار مرخصی می دهند که این 3 سال بهترین زمانی است که مادر باید در کنار فرزندش باشد حتی اگر مادر خواست فرزند بعدی را داشته باشد بازهم می تواند مرخصی 3ساله را داشته باشد و هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی با تاکید بر اینکه اشتغال‌زایی مردان باید در اولویت باشد، اظهار داشت: اگر دولت آنقدر توانمند است که می‌تواند برای مرد وزن اشتغال ایجاد کند، ابتدا فضای اشتغال برای مردان بی‌کار فراهم نماید تا آفت های جامعه افزایش پیدا نکند.اگر دولت توانمند است، جلوی تورم را بگیرد که لازم نباشد خانم ها به خاطر مشکلات اقتصادی به بیرون از خانه بروند و مجبور نشوند از تربیت و محبت مادری خود نسبت به فرزندشان دریغ کنند و او را در مهدکودک قرار دهند.

وی افزود: مطالبه ما از متولیان اشتغال زنان این است که بجای اینکه خانم ها را مشغول به‌کار کنند، برای تامین اعتبار بیمه زنان خانه دار تلاش کنند یا کارهایی در خانه را تعریف کنند و برای مشاغلی که امکان آن وجود دارد دورکاری تعریف کنند. چرا هنوز دولت نتوانسته مرخصی زایمان را برای خانم ها افزایش دهد؟ این حق یک مادر است که در کنار فرزندش باشد.

روح افزا در پایان تاکید کرد: از اینکه زنان را به بیرون خانه ببریم چه منفعتی می بریم؟ مگر کشورهای غربی این کار را نکردند؟ آیا منفعت بردند؟ چرا آنجا را به عنوان یک جامعه آزمایشگاهی نمی بینیم؟ در حال حاضر در غرب به این نتیجه رسیدند که فرزند باید در کنار مادر باشد در این راستا برای مادران باردار که فرزند کوچک دارند هزینه مهدکودک را به مادر می دهند و می گویند ما هزینه مهد را می دهیم، حقوق مادر را هم میدهیم که خودش از فرزندش نگهداری کند. چون می دانند اگر کودک تا 3 سالگی در آغوش مادر نباشد دچار بحران های روحی و روانی خواهد شد.

منبع: ایران اسلامی

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon