ظریف: به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم

ظریف: به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تأکید کرد که تیمهای مذاکره کننده برای دستیابی به یک توافق بسیار نزدیک شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز، تصریح کرد: تیمهای مذاکره کننده (برای دستیابی به یک توافق) بسیار نزدیک شده‌اند، گرچه هنوز باید بر سر جزئیات کارهای بیشتری انجام شود.

ظریف در ادامه گفت: ما بسیار بسیار نزدیک هستیم و ما می‌توانستیم بسیار دور باشیم ولی اگر تصمیم سیاسی بتواند اتخاذ شود تا همان طور که پرزیدنت اوباما گفته بله گرفته شود، بسیار نزدیک خواهیم بود.

همه کشورها باید تصمیم سیاسی بگیرند نه یک کشور

وزیر خارجه کشورمان افزود: ولی این تصمیم سیاسی نیاز به آن دارد که از سوی همه اتخاذ شود نه فقط توسط یک کشور و همه باید از اعمال فشار به‌منظور جلوگیری از اتخاذ تصمیم سیاسی توسط همه برای دستیابی به یک توافق، خودداری کنند.

ظریف با  اشاره به افزوده شدن  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات هسته ای "برای رسیدن به درک فنی" گفت: ما توانستیم در تعدادی از موضوعات فنی پیشروی داشته باشیم. چرا که ما همواره گفته ایم برنامه هسته ای ما منحصرا صلح آمیز است. زمانی که کارشناسان در کنار یکدیگر می نشینند به سادگی این موضوع را می توانند تایید کنند. من بسیار خرسند هستم که این موضع به خوبی پیش رفت. البته به معنای آن نیست که همه موضوعات را حل کردیم. شماری از موضوعات فنی و سیاسی باقی است که باید حل و فصل شوند. ما پیشرفت خوبی داشتیم اما راه طولانی باید طی شود.

باید بین توافق و فشار انتخاب کنیم

ظریف درباره موضوعات مورد اختلاف گفت همانگونه که در گذشته گفته ایم هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که درباره همه چیز به توافق برسیم.  این یک پازل است و باید همه قطعات آن در کنار یکدیگر قرار گیرد. اما فکر می کنم بزرگترین مانع، تصمیم سیاسی است که باید گرفته شود و ما باید بین توافق و یا فشار انتخاب کنیم، به نظر می رسد فشار زیادی- به ویژه در درون آمریکا، از طرف جریانهای مختلف برای عدم توافق اعمال می شود و اخیرا نیز شاهد این مسئله بودیم.

به گفته ظریف کسانی هستند که به سادگی  آمال و آینده سیاسی خود را در بحران، درگیری و تنش می بیننند. تا زمانی که این وضع باشد، فضای سنگینی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی خواهد بود.

نتانیاهو از 1992 می‌گوید ایران ظرف 2 سال بمب خواهد ساخت

وزیر خارجه کشورمان درباره سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که ایران را تهدید هسته ای عنوان کرده بود گفت: نتانیاهو از سال 1992 تاکنون مدعی است و پیش بینی می کند که ایران طی 2، 3 یا 4 سال سلاح هسته ای خواهد ساخت. در سال 2012 نیز وی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران تا یک سال دیگر سلاح خواهد داشت. به نظر می رسد وی می خواهد برای همیشه به یک سال مورد ادعایش بچسبد. ایران قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد. ما سلاح هسته ای نمی خواهیم. ما معتقد نیستیم که سلاح هسته ای برای هیچ کسی و نه برای  ما امنیت ساز است.

بحث بر سر تکنولوژی، پیشرفت و غرور ملی است

بنابراین مهم است که همه متوجه شوند که موضوع درباره تکنولوژی هسته ای، پیشرفت علمی و غرور و عزت ملت ایران است. این هیچ ارتباطی با سلاح هسته ای ندارد. آن زمان که به این فهم برسیم، زمانی که این هراس افکنی کنار رود ما می توانیم به توافق برسیم، توافقی که به هیچ کس آسیبی نمی‌رساند. این توافق کمک خواهد کرد تا تضمین حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند. ما در ایران هیچ تردیدی نداریم که برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. ممکن است افرادی نگرانی هایی داشته باشند، شاید عده ای تحت تاثیر تشنج افرینی برخی مانند نتانیاهو قرار گیرند. به  نفع همه است که اجازه دهند این توافق حاصل شود. همانگونه که شما می دانید ایران طی 10 تا 15 سال اخیر بیش از هر کشور دیگری در جهان مورد بازرسی قرار گرفته، شاید کمتر از ژاپن که البته ایران کمتر از یک دهم تاسیسات هسته ای ژاپن را دارد. طی 10 سال اخیر بارها آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرده که هیچ چیزی در پشت توجه عموم مردم، در ایران انجام نمی شود. ما مطمئن هستیم که با یک توافق، که با آن نظارت و دقت بیشتری خواهد بود برای جامعه بین الملل روشن خواهد شد که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است. نمی دانم چرا برخی از توافق هراس دارند، نمی دانم چرا برخی از مردم نمی‌خواهند ببینند که همه این تنش آفرینی ها که از سال 1992 ادعا شده ایران یک  یا دو سال تا بمب فاصله دارد روی نداده و نمی‌دانم چرا گستاخی آنها ادامه دارد و همچنان همان نظرات را تکرار می‌کنند وهیچ کسی از آنها نمی‌پرسد که چرا طی این زمان طولانی اشتباه کرده اند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری که مدعی شد ایران در پاسخ به سوالات آژانس تعلل کرده گفت: خیر، ما تعلل نمی‌کنیم.  مسئله این است که ما با گروه 3+3 یا 1+5 درباره نحوه پیشرفت در حال مذاکره بوده ایم. و ما طی این روند منتظر سوالاتی بوده ایم که باید به آنها پاسخ دهیم، چرا که اتهاماتی علیه ایران مطرح شده که متاسفانه اکثر آنها توسط اسرائیل تهیه شده بود. مهم است که بدانید اسرائیل تنها دارنده سلاح های هسته ای در منطقه ماست، تنها مهاجم در منطقه ماست، تنها اشغالگر سرزمین مردمان دیگر است.  اسرائیل همچنان گستاخانه درباره دیگران اتهام سازی می کند.

نتانیاهو در ملاقات با تروریست های النصره در بیمارستانهای اسرائیل چه می‌کرد؟

 ظریف افزود: نخست وزیر اسرائیل که مسؤل قتل و عامی است که در غزه اتفاق افتاد به کشوری اتهام می زند که طی 250 سال اخیر- بیش از عمر بسیاری از کشورها- به هیچ  کدام از همسایگانش و به هیچ کشور دیگری تعرض نکرده است. ما به هیچ کشوری تعرض و حمله نکردیم. ما نیرویی در خدمت ثبات منطقه بوده ایم. جالب توجه است افرادی علیه ما اتهام زنی می کنند که سابقه ای وحشتناک دارند. 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال مجری ان بی سی که نتانیاهو  مدعی نفوذ سنگین ایران در کشورهای منطقه است گفت: ما باید از دولت‌های این کشورها سوال کنیم. ایران در مبارزه علیه داعش به کمک دولت عراق آمده است. ایران در مبارزه با طالبان و القاعده به کمک دولت افغانستان آمده، در مبارزه با داعش و النصره به کمک مردم سوریه آمده است اما من می‌خواهم از آقای نتانیاهو بپرسم که در ملاقات با تروریست‌های النصره در بیمارستانهای اسرائیل چه می‌کرد؟ به چه دلیل از النصره حمایت می‌کند؟ من به دنبال رقابت برای جلب محبوبیت در آمریکا نیستم اما ظاهراً نتانیاهو به دنبال چنین چیزی است و در عین حال او شریک خطرناک‌ترین تروریست‌هایی است که علیه همه ما در جهان فعالیت می کنند.

وزیرامور خارجه ایران نام دولت اسلامی عراق و شام برای گروه تروریستی داعش را نامناسب دانست و گفت: دولت اسلامی عراق و شام، مخفف بدی است. این سازمان نه دولت است و نه اسلامی. بنابراین ما لفظ داعش را استفاده می‌کنیم که یک مخفف ساده‌تر است اما لازم است که همه واقعیت موجود در این باره را بدانند. ترس افروزی کمکی نمی‌کند. مهم است که به دنبال واقعیات باشیم. منطقه ما با تهدیدات بسیار جدی افراط‌گرایی و خشونت مواجه است. ایران از ابتدا طرفدار آنهایی بوده است که با این تروریست‌ها و سازمانهای افراطی مبارزه می‌کردند، ما  طرفدار دولت عراق، دولت منطقه‌ای کردستان و دولت افغانستان خواهیم بود و به مبارزه با این تهدیدات ادامه می دهیم.

ایران 3 بار در طول تاریخ یهودیان را نجات داده

ظریف درباره ادعای نتانیاهو در خصوص آرزوی ایران برای نسل‌کشی مردم یهود گفت: تاسف بار است که نتانیاهو در حال حاضر تمامی واقعیات موجود را تحریف می‌کند. او حتی متن کتاب مقدس خودشان را تحریف می‌کند. اگر کتاب استر را بخوانید، می‌بیند که پادشاه ایران بود که یهودیان را نجات داد. اگر شما "عهد عتیق" را بخوانید می‌بیند که پادشاه ایران بود که یهودیان را از بابل نجات داد. "استر" شهری در ایران دارد که یهودیان کشور ما به طور مداوم از آنجا بازدید می‌کنند. واقعا جای تأسف است که تعصب به اندازه‌ای رسیده که اتهاماتی علیه کل کشوری مطرح می‌شود که سه بار در تاریخ یهودیان را نجات داده‌ است. یک مرتبه در دوران نخست‌وزیری که سعی داشت یهودیان را بکشد و پادشاه ایران یهودیان را نجات داد، بار دیگر در دوران کوروش کبیر، یهودیان از بابل نجات داده شده‌اند و دفعه سوم در دوران جنگ جهانی دوم بود که ایران یهودیان را نجات داد. ایران سابقه درخشانی در بردباری در مقابل مذاهب دیگر دارد. ما یک نماینده یهودی در مجلس خود داریم. جای تأسف است که فردی چنین تحریفاتی از  واقعیات می‌کند و نه تنها واقعیت معاصر را تحریف می‌کند بلکه واقعیات کتاب‌های مقدس و کتابی که آنها مدعی وفاداری به آن هستند را نیز تحریف می‌کند.

 

وزیرخارجه ایران درباره پیامی که در یک‌ حساب توئیتری منسوب به مقام معظم رهبری ایران علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه منتشر شده بود و در مقایسه رژیم صهیونیستی و یهودیان گفت: ما درباره نتانیاهو صحبت می‌کنیم که کودکان بی‌گناه را در غزه  سلاخی کرد. ما درباره نابودی یهودیان صحبت نمی کنیم. ما هرگز و هرگز چنین نمی‌کنیم زیرا اگر خواستار نابودی یهودیان بودیم، ما جمعیت زیادی از یهودیان را در کشور خود داریم که نه تنها در صلح زندگی می‌کنند بلکه نماینده‌ای در پارلمان ایران به آنها  اختصاص داده شده  که نامتناسب با تعداد آنها است. هر 150 هزار مسلمان ایرانی یک نماینده در پارلمان دارند و این در حالی است که کمتر از 20 هزار یهودی در ایران، یک نماینده در پارلمان دارند. بنابراین ما خواستار نابودی یهودیان نیستیم. ما سابقه تسامح و صبر و همکاری و همزیستی مسالمت آمیز با یهودیان کشورمان و یهودیان دیگر نقاط جهان داریم.  

رژیم صهیونیستی قدیمی ترین بحران خاورمیانه است 

ظریف افزود: اگر افراد می‌خواهند با ترس افروزی در جهان تشنج ایجاد کنند، به ضرر خودشان تمام می‌شود. ما گفته‌ایم و می‌گوییم که این رژیم تهدیدی برای صلح منطقه است. تنها رژیم دارای تسلیحات هسته‌ای است. تنها رژیمی است که علیه تمام همسایگان خود مبادرت به تجاوز می‌کند و قلمرو افراد دیگر را اشغال می‌کند و روزانه حقوق بشر را نقض می‌کند. این ژیم  روستاها را نابود کرده است. ما درباره یک وضعیت عادی صحبت نمی‌کنیم ما درباره قدیمی‌ترین بحران منطقه صحبت می‌کنیم که ادامه دارد. نتانیاهو نمی‌تواند در پشت این پرده دود مخفی شود و  تلاش کند تا ایران را یک تهدید جلوه دهد و همزمان جنایاتی که در غزه علیه مردم بی‌گناه انجام داده را پنهان کند. تنها چند ماه پیش،‌هزاران نفر از خانه‌هایشان به دلیل بمباران اسرائیل آواره شدند و چند سال پیش نیز این وضع تکرار شد و آن میز تکرار همان چیزی بود که چند سال قبل‌تر اتفاق افتاد. بنابراین منظور من این است که متأسفانه این گونه اقدامات برای مدتهای طولانی در منطقه ما ادامه داشته  و همین یکی از مهم ترین زمینه سازهای‌ تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه ماست. حس محرومیت و تحقیر فلسطینی ها در منطقه، علت خشم بزرگ در جهان اسلام و فراتر از آن حتی در اروپا است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال نابودی اسرائیل است، گفت: ما خواستار نابودی نیستیم ما خواستار نابودی هیچ‌کسی نیستیم.  این رژیم یک تهدید است، رژیمی است که در کشتار کودکان بی‌گناه دخیل است، رژیمی است که در اقدامات تهاجمی دخیل است. ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است. ما از زور استفاده نکردیم، دقیقاً برعکس اسرائیل است. اسرائیل تقریباً هر روز  تهدید به استفاده از زور علیه ایران می‌کند. به طور قطع اگر آنها علیه ما از زور استفاده کنند ما از خود دفاع می‌کنیم همانگونه که در گذشته با فداکاری عظیمی این کار را کرده ایم.  اما ما حمله نمی‌کنیم، ما هیچ‌کس را تهدید نمی‌کنیم. ما 250 سال است که هیچ‌کسی را تهدید نکردیم. ما پیشینه‌ای داریم که گفته ما را ثابت می‌کند اما نتانیاهو چنین پیشینه‌ای ندارد. او سابقه طولانی در کودک‌کشی و افراد بی‌گناه و حمله به همسایگانش و اشغالگری را دارد.  این پیشینه نباید به او اجازه دهد چیزهایی را درباره دیگران مطرح کند که هم‌اکنون می‌گوید.

ظریف ادامه داد: ما اختلافات سیاسی خودمان را با آمریکا داریم و این واضح است.  نتانیاهو به دنبال شرکت در رقابت جلب محبوبیت در آمریکا است و در امور داخلی آمریکا دخالت می‌کند. نتانیاهو کسی است که از تروریست‌های النصره در بیمارستان‌های اسرائیل دیدار کرد و او کسی است که باید به این اتهامات پاسخ دهد. ما مشکلی نداریم که بگوییم با آمریکا در امور سیاسی اختلاف داریم. ما  در بسیاری جهات مشکلات و اختلاف داریم. ما بارها ثابت کردیم که از افرادی که برای عدالت و مقابل ظلم  مقاومت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما از تروریسم کور حمایت نمی‌کنیم. ما هرگز از گروهها و گرایشاتی که مرتکب سربریدن در سوریه و عراق می‌شوند، حمایت نکرده ایم. نتانیاهو نمی تواند اظهاراتی با این صراحت را که من می‌توانم بیان کند.

وزیر امور خارجه درباره دیدارش از آرامگاه "عماد مغنیه" یکی از فرماندهان سابق حزب‌الله لبنان در بیروت گفت: ما از مقاومت مقابل اشغالگری اسرائیل حرف می‌زنیم که توسط جنبش مقاومت از لبنان بیرون رانده شدند. ما از گروهی حرف نمی‌زنیم که از سراسر جهان به سوریه و عراق آمده‌اند تا ویرانی به بار آورند. ما درباره مردمی حرف می‌زنیم که از کشور خود و قلمرو خود مقابل اشغالگری دفاع می‌کنند. اگر به بخش‌هایی از حرفهای نتانیاهو بازگردید می‌بنید که نتانیاهو نمی‌خواهد جهان صبرا و شتیلا در لبنان، بمباران شهرهای لبنان و اشغال جنوب لبنان و جنایاتی که در لبنان صورت داد و برابر جرایم جنگی بود، را به یاد آورند. اینها حوزه هایی بود که مقاومت لبنان علیه آن مبارزه کرد. آنها در قلمرو خود برای استقلال کشورشان، آزادی قلمروهایشان از اشغالگری اسرائیل مبارزه کردند. آنها در  تمام خاورمیانه قهرمان محسوب می شوند. مشکل اینجا است که اسرائیل با به ارائه تصاویری که در حقیقت بنیادی ندارد نمی‌تواند تاریخ را تغییر دهد. کافی است نگاهی به منطقه ما بیاندازید. منطقه ما از جهنم می‌گذرد. جهنمی که به این دلیل شکل گرفته که منطقه برای چندین دهه تحت سلطه، استثمار، اشغالگری و معیارهای دوگانه قرار گرفته است. مشکل این است.  برخلاف غرب، آمریکا اجازه می‌دهد که نتانیاهو در پشت این هاله‌ای که به وجود آورده است، جنایات خود را پنهان کند. بدون بررسی این واقعیت ها ما صلح را نخواهیم دید .

 

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که بسیاری از اعضای کنگره دولت اوباما را متهم می‌کنند که برای حصول توافق هسته‌ای با ایران بسیار مشتاق است، آیا جان کری در حال اعمال فشار برای حصول توافق در این مذاکرات است، گفت:
نه به هیچ وجه، همه در تلاش هستیم و اختلافات خود را داریم. اما آمریکا هر گزینه دیگری را نیز امتحان می‌کند. آنها اعمال فشار را امتحان کرده و آنها جاسوسی را امتحان کردند.

اسرائیل دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کرده است

ظریف در پاسخ به تعجب مجری درباره جاسوسی گفت: بله، آنها این اقدام را امتحان کرده‌اند حتی خرابکاری را نیز امتحان کرده‌اند. اسرائیل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را امتحان کرده است. 5 دانشمند هسته‌ای ایران طی چند سال اخیر در فعالیت‌های تروریستی در ایران ترور شدند. آمریکا تحریم‌ها را تجربه کرده است. احتمالا مخرب‌ترین بوده و همانطور که آنها گفته‌اند تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده خرد کننده‌ترین تحریم‌هایی بوده که علیه هر کشور دیگر اعمال کرده است  و آمریکا ایرانیان را از احتمال خرید دارو و حتی ارسال نمونه خون خود برای آزمایشی‌های پزشکی در خارج محروم کرد.

آمریکا بی اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران را درک کرده است

این نوعی از تحریم‌های سختی بوده که علیه ایران اعمال شده بود اما نتیجه چه بوده است؟ من معتقدم که پرزیدنت اوباما حق دارد که بگوید تحریم‌ها سبب شد تا ایران از کمتر از 200 سانتریفیوژ به بیش از 20 هزار سانتریفیوژ برسد. من فکر می‌کنم که آمریکا بی اثر بودن فشارها علیه ایران و بی اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران و بدون کاربرد بودن تحریم‌ها را درک کرده است. آمریکا درک کرده که فشارها، تهدیدها تاثیر گذار نبوده و تنها راه برای تعامل با ایران از طریق احترام و مذاکرات است. شما می بینید که نتانیاهو معتقد است که ما به شرایط برنامه مشترک اقدام که در ژنو تطبیق یافته بود متعهد نبودیم. شما به یاد دارید که دو سال پیش و در نوامبر 2013 و زمانی که این توافق تطبیق یافت چقدر سروصدا کرد. اما گزارش‌های متعدد آژانس نشان داد که ایران به تمامی تعهداتی که در این توافق نامه داده بود، پایبند بوده است. ایران به پایبند بودن به کلامش شناخته شده است. ما همواره به سخنان خود پایبند بودیم. به ما ظلم شده است. به مردم ایران ظلم شده است اما مردم ایران بسیار بخشنده هستند. ما به میز مذارکرات آمده‌ایم تا به جهان نشان دهیم که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و ما خواستار زندگی کردن در صلح بوده و خواستار داشتن حق خود در زمینه فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز هستیم.ما می خواهیم بر اساس معیارهای بین المللی زندگی کنیم و این روند منجر خواهد شد تا ایران رژیم بازرسی بین المللی دقیقی را که وجود دارد بپذیرد که همان پروتوکل الحاقی است البته این نیازمند موافقت پارلمان ما است. ایران در حال پذیرش بوده و پیشتر عضوی از ان پی تی بوده است. ما برای عدم توسعه تسلیحات اتمی تعهد داریم. ما همیشه و همانند دیگر کشورها تحت بازرسی قرار می گیریم. این مذاکرات با هدف فراهم کردن بلیط رایگان برای ایران نیست. البته ما به آن نیاز نداریم چون قصدی برای ساخت بمب نداریم. برخی‌ها چون خودشان برنامه تسلیحاتی هسته‌ای مخفیانه دارند  و چند صد کلاهک هسته‌ای دارند فکر می‌کند که هر کسی به دنبال تامین امنیت از طریق تسلیحات هستند. این چیزی نیست که ما انجام می‌دهیم. ما معتقدیم که امنیت ما از طریق تسلیحات اتمی بدست نمی آید.ما واقعا معتقدیم که تسلیحات اتمی برای امنیت همه مضر است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان