«جاسوسی نوین» در بسترهای ذخیره‌سازی آنلاین خارجی

«جاسوسی نوین» در بسترهای ذخیره‌سازی آنلاین خارجی

خبرگزاری تسنیم: یک پژوهشگر مسائل اجتماعی نسبت به سرقت اطلاعات و اسناد فردی در فضای مجازی هشدار داد و افزود: ابزارهای ذخیره‌سازی آنلاین و مبتنی بر محیط ابری زمینه‌ای برای برداشت بدون مجوز اطلاعات و تحلیل و سؤاستفاده از آنان است.

مهدی محمود اقدم پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم نسبت به سرقت اطلاعات و پرونده های شخصی کاربران فضای مجازی هشدار داد. 

وی با اشاره به گسترش حضور افراد مختلف جامعه در فضای مجازی تاکید کرد : فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی  نه تنها قابل اعتماد نبوده بلکه به عنوان یک خطر پنهان سلامت روحی و روانی فعالان در این شبکه‌ها را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی با اشاره اجمالی به پشت صحنه فضای مجازی نسبت به شکار افراد و همچنین سؤاستفاده‌های احتمالی از جوانان و نوجوانان هشدار داد و گفت: در دسترس بودن اطلاعات و عکس های ضروری یکی از نیازهای امروز افراد است. تلفن‌های همراه این امکان را برای استفاده کنندگان از این گروه تلفن‌ها فراهم کرده و با توجه به گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی در ساخت تلفن‌های همراه،‌ ابزاری به نام کارت حافظه این امکان را فراهم کرده تا اطلاعات و عکس‌ها و فیلم‌های مورد نظر خود را در یکی از دسترس‌ترین ابزار به نام تلفن همراه ذخیره کنیم تا هرلحظه و هر زمان همراهمان باشد. البته نگرانی از خراب شدن یا گم شدن یا حتی ویروسی شدن این ابزار  نیز وجود دارد. از طرفی برخی از افراد برای حفظ اطلاعات موجود در این کارتهای حافظه، آن‌ها را رمزگذاری می کنند اما واقعیت این است که این اطلاعات در دسترس افراد خاصی قرار دارد و بعضا از این نکته غافل شده‌ایم.

مهدی محمود اقدم با اشاره به این که گروه کثیری از دانشجویان،اساتید و نخبگان از جمله کسانی هستند که اطلاعات و موارد مورد نظر خود را در کارت‌های حافظه بایگانی و نگهداری می‌کنند افزود:در فضای مجازی امکاناتی برای این موضوع طراحی و ارائه شده است که در هر جا و هر لحظه که به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانید از صندوق امانت خود اطلاعات و اسناد با ارزش مربوط به خود را بردارید . مانند نرم افزار «دراپ باکس»که در فضای مجازی برای این منظور برنامه‌نویسی شده است. اما میزبانی این محیط دور از دسترس ایرانی‌ها قرار دارد و این نکته می‌تواند زمینه‌ساز چالشی برای نقض یا برداشت بدون مجوز اطلاعات باشد.

وی با طرح این سئوال که این به اصطلاح صندوق امانات که رمز آن دست ما است در کجا قرار دارد و آیا واقعا فقط ما به آن دسترسی داریم؟ افزود: همان طور که می‌دانیم صندوق امانات بانکها مکان مشخص و آداب خاص برای بهره برداری را دارند، برای دسترسی به آن‌ها تقسیم کاری صورت می گیرد.یک کلید نزد فرد است و یک کلید نزد بانک که هیچکدام به تنهایی امکان باز کردن درب صندوق را ندارند.برای بهره برداری از اشیاء و اسناد داخل صندوق خود فرد باید به محل مراجعه و از آنجا این اطلاعات را برداشت کند . اما این فرآیند در به اصطلاح صندوق امانات «دراپ باکس» رعایت نمی‌شود و به عبارتی اصلا هویت پشت پرده طراحان و مجریان نرم افزار مذکور مجعول و ناشناخته است و این خطری است که اطلاعات میلیون‌ها نفر و به ویژه دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان هر جامعه‌ای را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon