تمجید هیئت اروپایی از نقش مقاومت در سوریه

تمجید هیئت اروپایی از نقش مقاومت در سوریه

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه لبنانی از تمجید هیئتی اروپایی که اخیراً به دمشق و بیروت سفر کرده بود، از نقش رزمندگان مقاومت لبنان در نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه و محافظت از جان مسیحیان لبنان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ روزنامه السفیر نوشت سفر اخیر گروهی از نمایندگان فرانسوی و جنبش اروپایی به لبنان بیانگر بررسی عمیق در اروپا است که به‌تدریج علنی شده است که مربوط به دو پرونده به هم پیوسته است که اولین پرونده، تروریسم به‌عنوان پدیده‌ای است که عمق اروپا را تهدید می‌کند و مسئله دوم، مسئولیت سیاسی و اخلاقی در خصوص مسیحیان منطقه که موضع گیری در خصوص آن متفاوت است به‌طوری که برخی بر ضرورت دفاع از وجود مسیحیان تأکید می‌کنند و برخی آن را مانع طرحهای غربی می‌دانند همان‌طور که نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه در دیداری که با بشاره الراعی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان داشت،‌ گفته بود: "نباید چهار یا پنج میلیون مسیحی در خاورمیانه مانعی در برابر سیاست‌های ما باشند، آنها باید به اروپا بیایند و با ما زندگی کنند" که البته بسیاری از سیاستمداران فرانسوی این سیاستی را که در خصوص مسیحیان خاورمیانه وجود دارد،‌ غیراخلاقی توصیف می‌کنند.

به‌نوشته این رسانه لبنانی، نمایندگان فرانسوی که اخیراً از سوریه و لبنان دیدار کرده بودند، موضع مثبتی را در قبال حزب‌الله اتخاذ کردند به‌ویژه به‌خاطر نقشی که این جنبش در حمایت از مسیحیان در مرزهای شرق روستاها و شهرک‌های لبنانی همجوار منطقه قلمون سوریه ایفا کرده است.

نکته قابل توجه این است که نمایندگان پارلمان فرانسه و اروپایی‌هایی که اخیراً به لبنان سفر کرده بودند، در دیدارهای‌شان می‌خواستند از قدرت و توانمندی حزب‌الله و ارتش لبنان در رویارویی با تروریست‌های داعش و جبهه النصره در مرزها اطمینان حاصل کنند.

این اهتمام جدید فرانسوی‌ها را باید به رویکرد مثبت برخی دیپلمات‌های اروپایی فعال در لبنان اضافه کرد که یکی از آنها (که کشورش عضو مجموعه به‌اصطلاح دوستان سوریه است) در دیدار با یک سیاستمدار لبنانی گفته بود که برخی مردم روستاهای مرزی در دیدار با وی از اعتماد و اطمینانی سخن گفته‌اند که در نتیجه حضور حزب‌الله در مرزها پیدا کرده‌اند.

این دیپلمات خارجی گفته است با این حال ساکنان این مناطق به تصمیمات سیاسی که بر تصمیمات نظامی ارتش حاکم است،‌ اعتماد ندارند.

دو نفر از نمایندگان پارلمان فرانسه که در قالب هیئتی اخیراً به سوریه و لبنان سفر کرده بودند، به‌نامهای جرار بابت و ژاک میار با حضور در جنوب بیروت (ضاحیه) با سید عمار الموسوی مسئول روابط بین الملل حزب‌الله دیدار کردند.

این دو نماینده فرانسوی با عذرخواهی از عدم حضور دیگر دوستانشان به‌سبب تأخیر در بازگشت از دمشق، چند ساعتی را در ضاحیه بیروت سپری کردند.

این سفر نشان داد که چگونه برخی سیاستمداران فرانسوی در انعطاف پذیری‌ای که آن را ضروری می‌دانند به‌ویژه به‌سبب مبارزه با تروریسم که معتقدند بدون همکاری با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امکان ندارد،‌ گوی سبقت را از دولت فرانسه ربوده‌اند.

نکته قابل توجه در دیدار بابت و میار از ضاحیه بیروت، نزدیک شدن دیدگاه‌های آنها با مسئولان حزب‌الله در برخی مسائل است در حالی که در مسائل دیگر مطابقت و همسویی کاملی وجود دارد که از جمله می‌توان به اهمیت مشارکت حزب‌الله در نبرد سوریه اشاره کرد که دو نماینده از فداکاری‌های رزمندگان حزب‌الله در این نبرد و نقش منحصر به فردی که در این نبرد ایفا می‌کنند، تمجید کردند.

روزنامه السفیر به نقل از منابع نزدیک به این نمایندگان فرانسوی اعلام کرد این نمایندگان تأکید کردند حضور حزب‌الله در سوریه قانونی است، زیرا اولاً هم‌پیمان سوریه است و ثانیاً این حضور با موافقت دولت قانونی سوریه است.

نمایندگان فرانسوی همچنین از نگرانی فرانسه و به‌طور کلی اروپا از افزایش خطر تروریسم و اعتراف آشکار به اشتباه بسته شدن سفارت‌های اروپایی به‌ویژه فرانسه در دمشق به‌سبب تأثیر آن در جمع‌آوری اطلاعات واقعی از روند امور در سوریه و تحرکات آنچه به جهادیون اروپایی موسوم هستند،‌ سخن گفته‌اند.

بر اساس گزارش السفیر، نمایندگان فرانسوی به‌اشتباه فاحش کشورهای اروپایی در بستن سفارت خانه‌های خود در دمشق اذعان کرده‌اند.

السفیر نوشت البته باید در نظر داشت که چندین کشور اروپایی، خطوط ارتباطی را با سوریه حفظ کرده و سفارت خود را نبستند.

به‌نوشته این رسانه لبنانی، برخی از کشورهای اروپایی به‌سبب اوضاع امنیتی، تدابیری را اتخاذ کردند همچون کاهش تعداد دیپلمات‌های‌شان در دمشق و برخی دیگر هم به بیروت انتقال یافتند که می‌توان به کشورهای نروژ،‌ اتریش، دانمارک، رومانی و مجارستان اشاره کرد که این کشورها امروز افتخار می‌کنند که بالاترین سطح ارتباط با دمشق را حفظ کرده‌اند و همانند کشورهای دیگر اروپایی مانند فرانسه و انگلیس، اشتباه تحریم را مرتکب نشدند.

نمایندگان فرانسوی و اروپایی که به لبنان سفر کرده بودند، درباره این اصل اتفاق نظر داشتند که امکان مبارزه با تروریسم در حالی که کشورهای‌شان به مشکل آفرینی در برابر نظام سوریه می‌پردازند،‌ وجود ندارد.

نکته قابل توجه سخنان یکی از نمایندگان فرانسوی به‌نام میار است که پس از بازگشت به پاریس در یک اظهار نظر مطبوعاتی گفته بود سقوط بشار اسد به ویرانی لبنان منجر خواهد شد که محافلی در جریان هشتم مارس این سخن را به‌معنای ارتباط منطقی حوادث و تحولات دانسته‌اند.

نمایندگان فرانسوی در دیدار با مسئولان جریان هشت مارس، گزارش مفصلی از اوضاع جنوب سوریه و چگونگی نبرد در آن منطقه را شنیدند به‌ویژه در سایه حمایت اسرائیلی، اردنی و بین المللی از گروه‌های افراطی که در راستای منافع اسرائیل قرار دارد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حالی اخیراً در تظاهرات جهانی ضدتروریسم شرکت کرد که درهای هماهنگی و حمایت از گروه‌های تروریستی را در منطقه جولان باز کرده است.

السفیر در پایان گزارش خود آورده است کشورهای اروپایی در حال بازنگری در مواضع خود هستند و اروپایی‌ها فریاد می‌زنند که بشار سقوط نخواهد کرد،‌ در حالی که تروریسم در حال گسترش است و به قلب اروپا رسیده است، تعداد قابل توجهی از مسئولان اروپایی به این مسئله اعتقاد دارند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان