اوباما:با توافق می‌خواهیم مطمئن شویم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

اوباما:با توافق می‌خواهیم مطمئن شویم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد ان‌پی‌تی اعلام کرد که آمریکا به همراه شرکا در ۱+۵ در تلاش است با توافق با ایران این اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای تهران صلح آمیز است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی "ان‌پی‌تی" صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

چهل و پنج سال پیش پیمان منع گسترش تسلیحات اجرایی شد. در زمانی که این پیمان امضا شد، به طور گسترده پیش بینی می‌شد که ده‌ها کشور به توسعه تسلیحات اتمی خواهند پرداخت، چشم اندازی که امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کرد. به جای آن، از تلاش‌ها و تعهدات جمعی بین المللی تشکی می‌کنیم، پیمان منع گسترش تسلیحات به اساسی برای رژیم منع گسترش تسلیحات اتمی تبدیل شد و به تقویت صلح و ثبات کمک کرده و مانع از گسترش بیشتر تسلیحات اتمی شد این در حالی است که به توسعه کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای کمک کرد. امروزه ذخایر جهانی هسته‌ای در کمترین میزان خود از دهه 1950 قرار دارد.

همانطور که من در سال 2009 در پراگ گفتم و بر گفته خود در سال 2013 در برلین تاکید کردم و ماه پیش در استراتژی امنیت ملی‌ام اعلام کردم، آمریکا به دنبال صلح و امنیت در جهان بدون تسلیحات اتمی است. ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم که پیمان ان پی تی را بر اساس همکاری بین المللی تقویت کنند تا هدف مشترک حاصل شود. امروز ان پی تی اساس باقی مانده است و تلاش ما برای دستیابی به خلع سلاح اتمی موفقیت آمیز نخواهد بود مگر آنکه با یکدیگر برای جلوگیری از توسعه تسلیحات اتمی تلاش کرده و در راستای اجرای کامل ان پی تی کار کنیم.

تعهد ما به عدم اشاعه در مرکز تلاش‌ها ما قرار دارد و در کنار شریکانمان در گروه 1+5 در تلاش برای دستیابی به توافق دیپلماتیکی هستیم که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شده و این اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

آمریکا به تعهداتش بر اساس ان‌پی‌تی عمل کرده و به توسعه بیشتر رژیم عدم اشاعه پایبند بوده است. در دوران دولت من، آمریکا نقش تسلیحات اتمی در امنیت‌مان را کاهش داده و حجم زرادخانه هسته‌ای‌مان را کاهش دادیم. اوایل سال جاری، چهارمین سالگرد اجرایی شدن پیمان استارت جدید را جشن گرفتیم.

تحت پیمان استارت جدید و همراه با تعهدات ان‌پی‌تی، ما در حال کاهش ذخایر تسلیحات هسته‌ای استراتژیک خود به کمترین میزان در بیش از نیم قرن گذشته هستیم و آماده مذاکره برای کاهش بیشتر هستیم در حالی که در حال حمایت از امنیت‌مان و امنیت دوستان و متحدانمان در سراسر جهان هستیم.

ما می‌توانیم تنها منافع کامل استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را درک کنیم که در راستای پیشبرد توسعه و حمایت از محیط زیست بوده که البته باید این اطمینان حاصل شود که به سوی استفاده در تسلیحات منحرف نشود.

به همین دلیل برای پیشبرد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و اطمینان حاصل شدن از ماهیت صرفا صلح‌آمیز آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته هستیم.

همانطور که ما خود را برای نهمین کنفرانس بازبینی ان‌پی‌تی آماده می‌کنیم آمریکا آماده همکاری با دیگر اعضای ان‌پی‌تی برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیزی است که به تقویت این پیمان که برای امنیت جهانی اساسی است، منتهی شود.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان