شانس موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران افزایش پیدا کرده است

شانس موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران افزایش پیدا کرده است

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس موسسه علم و سیاست برلین از عزم اراده طرف‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دکتر "اولیور مایر" کارشناس کنترل تسلیحات و سیاست امنیتی موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با "دویچه وله" آلمان در پاسخ به این پرسش که شما شانس یک پایان وفق مذاکرات اتمی ایران با 1+5 را تا پایان مهلت مقرر پایان ژانویه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: شانس اینکه تا پایان ژوئن به یک نتیجه گیری با جزئیاتی که مورد مذاکره قرار گرفته است برسیم در هفته ها و ماه های گذشته بهتر شده  است. این مسئله به این بستگی دارد که ایران به تعهدات خود بر اساس قرارداد چار چوبی نوامبر 2013 پایبند باشد. در ضمن برای هر دو طرف آشکار شده است تا جایی که می توان از خارج ارزیابی کرد در برخی مسائل مور اختلاف نزدیکی هایی ایجاد شده است. بین طرف های مذاکره کننده ظاهرا این عزم و اراده وجود دارد که تا تابستان به یک چنین توافقی دست پیدا کنند. همچنین اظهارات اوباما قبل از سفر نتانیاهو به واشنگتن این مسئله را واضح نشان داد که این عزم و اراده موجود است.

این کارشناس آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که حداقل درخواست های جامعه بین المللی برای اینکه توافق بین طرفین در زمان مقرر صورت گیرد چیست گفت: اوباما این مسئله را یکبار آشکارا گفته است که ما می خواهیم از یک طرف مطمئن شویم که ایران حداقل یک سال زمان نیاز دارد تا یک مقدار قابل توجهی مواد شکاف پذیر برای ساخت احتمالی سلاح اتمی را بتواند تولید کند و از طرف دیگر باید بازرسی ها از تاسیاست اتمی ایران به گونه ای شکل گیرد که به زعم وی از امنیت بالا برخوردار بوده به گونه ای که بتواند تاسیسات مخفی احتمالی ایران را کشف کند و همچنین سالهای طولانی امکان این امر وجود داشته باشد.

وی در ادامه این درخواست های اوباما را جدید ندانسته  و با تاکید بر اینکه این مسائل در سال های گذشته هم مطرح بوده است در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که تا چه حد مسئله تحریم ها علیه ایران در مذاکرات وارد می شود گفت: در مسئله لغو یا تعلیق تحریم ها در حال حاضر مسائلی وجود دارد. طرف ایرانی خواستار لغو هر چه سریع تر تحریم ها علیه تهران است. از طرفی امکان غرب بخصوص آمریکا در این راستا محدود است چرا که کنگره باید در برخی موارد موافقت کند. غرب می خواهد تحریم‌ها را ابتدا به حال تعلیق درآورد تا این امکان را داشته باشد تا بتواند دوباره آن را در صورت ایجاد شدن مسئله‌ای در مسیر توافق تصویب کند.

دکتر مایر در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که درباره این مسئله که چه مدت و در کدام وسعت ایران ظرفیت غنی سازی خود را باید محدود کند هنوز اختلافاتی وجود دارد.

این کارشناس آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران نظارت های شدید درخواست شده از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می پذیرد گفت ایران حالا کنترل‌هایی حتی فراتر از آنچه در قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی از دیگر کشورهای عضو این پیمان درخواست شده است را پذیرفته است. فرض بر این است که حداقل برای یک دوره طبق قرارداد چنین کنترل های اضافه ای انجام شود. به نظر من ایران به طور ضمنی این مسئله را پذیرفته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان