آزاد سازی تکریت فتح موصل را هموار می‌کند

آزاد سازی تکریت فتح موصل را هموار می‌کند

خبرگزاری تسنیم: عملیات نیروهای ارتش عراق علیه مواضع داعش در تکریت در حالی آغاز شده است که پیروزی در این عملیات مهم در واقع راهگشای نیروهای عراقی برای حمله به مواضع داعش در موصل خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار، پیشروی نیروهای ارتش و دفاع مردمی عراق به سمت تکریت و حمله به مواضع داعش درهای موصل را نیز به روی آنان خواهد گشود.

فرار داعشی ها از تکریت

با شتاب گرفتن عملیات ارتش عراق و یگان های دفاع مردمی علیه مواضع داعش در استان «صلاح الدین» واقع در شمال عراق، داعش بیش از بیش دستخوش تزلزل شده  با نزدیک شدن نیروهای ارتش به تکریت مرکز صلاح الدین بسیاری از اعضای این گروه تروریستی به سایر مناطق شمالی پا به فرار گذاشته‌اند.

اهمیت و جایگاه تکریت زادگاه صدام

اما پیش از توضیح در مورد دلیل حرکت ارتش عراق به سمت تکریت و مراحل عملیات نظامی در این شهر باید بدانیم اهمیت تکریت در چیست؟

تکریت در 160 کیلومتری شمال غرب بغداد در نزدیکی رود دجله قرار داشته و جمعیت آن 370 هزار نفر است و همانطور که گفته شد مرکز استان صلاح الدین است.

تکریت از نظر جغرافیایی نیز از این نظر حائز اهمیت است که نقطه بسیج نیروهای ارتش و دفاع مردمی برای تسلط بر مناطق شمالی عراق به شمار می آید.

این شهر در مسیر ارتباطی بغداد و موصل مرکز استان نینوا قرار داشته و جز اولین شهرهایی است که داعش در ژوئن گذشته آن را به اشغال در آورد.

داعشی ها در تابستان گذشته در راستای حملات خود به شهرهای شمالی عراق، تکریت را به اشغال در آوردند.

پس از آن در آغاز ماه مارس گذشته نیروهای عراقی با مشارکت عشایر اهل تسنن و نیروهای دفاع مردمی به منظور آزاد سازی تکریت مواضع داعش را مورد حمله قرار دادند.

مراحل عملیات نظامی ارتش عراق در تکریت

نیروهای عراقی در تلاش هستند افراد مسلح داعش را در تکریت و مناطق حومه آن به محاصره در آورده و راههای کمک رسانی به آن را مسدود کنند.

بنابر اعلام منابع نظامی عراقی در عملیات تکریت قرار است این شهر و منطقه «العلم» واقع در شمال تکریت و نیز شهرستان «الدور»(که دیروز آزاد شد) در جنوب آن هدف قرار بگیرد.

این در حالی است که تکریت از محور جنوبی یعنی شهر سامراء و از شمال یا همان دانشگاه تکریت و پایگاه سبایکر و از شرق در استان دیالی  تحت اشغال داعش است.

در همین ارتباط سپهبد  «عبد الامیر الزیدی» فرمانده عملیات دجله که مقر آن در استان دیالی است، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: هدف از عملیات ما جلوگیری از حملات داعش و مسدود کردن راههای امداد رسانی به آن و نیز محاصره کامل نیروهای آن است تا در نهایت بتوان این گروه را در تکریت ریشه کن کرد.

انهدام خط مقدم دفاعی داعش

الزیدی در توضیح این مطلب افزود: نیروهای عراقی خط اول دفاعی داعش را منهدم کرده اند و این همان خطی است که داعشی ها از آنجا مناطق مختلف دیالی را مورد حمله قرار می دادند، از همین رو در پی نابودی آن گروهک های وابسته به داعش پا به فرار گذاشته و به داخل شهرهای دیالی گریخته اند.

برنامه ریزی ارتش برای نابودی داعش در تکریت

یک سرلشگر ارتش عراق نیز گفت: عملیات نظامی علیه مواضع داعش بر اساس نقشه از پیش طراحی شده در جریان است و این نقشه نظامی شامل قطع راههای امداد رسانی به داعش و محاصره شهرهای تحت اشغال این گروه تروریستی است، تا به این ترتیب تا جایی که ممکن است از حجم خسارت های جانی و مالی کاسته شده و از حملات جدید داعش نیز جلوگیری شود.

عملیات تکریت بر اساس اهداف از پیش برنامه‌ریزی شده ادامه دارد

به گفته وی نیروهای ارتش به تدریج و با آرامش در حال پیشروی هستند زیرا در مسیر پیشروی آنان بمب منفجر شده و تک تیراندازهای داعش نیز همچنان حضور دارند، اما نیروهای عراقی بر اساس نقشه برنامه ریزی شده حرکت کرده و اهداف مورد نظر را تحقق می بخشند.

دست رد عراق به درخواست آمریکایی برای مشارکت در عملیات تکریت

نکته قابل ملاحظه در عملیات تکریت این است که نیروهای ائتلاف بین المللی به ویژه آمریکایی ها در آن حضور ندارند.

این در حالی است که آمریکا تلاش داشت در پی پیشروی نیروهای ارتش عراق و نیروهای دفاع مردمی دستاوردهای نظامی را به نام خود به ثبت برساند اما درخواست آن برای مشارکت در عملیات تکریت با پاسخ منفی روبه رو شد.

با توجه به این تحولات باید گفت که بی تردید پیروزی در نبرد تکریت در تقویت توانمندی‌های ارتش عراق برای رویارویی با داعش در مناطق مختلف تحت اشغال آن موثر بوده و امکان حمله به مواضع این گروه تروریستی را در موصل دومین شهر بزرگ عراق و مرکز استان نینوا فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان