شاخصه حق بودن رقابت‌های افراد و جریان‌ها سیاسی رضای فاطمه(س) است

شاخصه حق بودن رقابت‌های افراد و جریان‌ها سیاسی رضای فاطمه(س) است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه مشهد مقدس گفت: جریان‌های مختلفی که از نظر بینش سیاسی شکل می‌گیرند، رقابت‌هایی که بین افراد و جریان‌ها اتفاق می‌افتد یک شاخصه دارد و آن هم رضای فاطمه(س) و غضب فاطمه(س) است، هر جا رضای فاطمه است آن حق است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در تبیین انواع نظام‌های رفتاری سخن امروز در ارتباط با نظام رفتاری با پدر و مادر است، از جمله عناصری که سرنوشت آنها در زندگی با سرنوشت ما پیوند خورده است پدر و مادر است.

وی افزود: در ارتباط با مسائل خانواده در مباحث گسترده سبک زندگی بحث شده است، سخن امروز فقط در ارتباط با نظام رفتاری فرزند با پدر و مادر است زیرا پدر و مادر هم در سرنوشت ما صاحب نقش هستند و هم در آینده زندگی و جریان عمر بر حسب گرایشات عاطفی میان ما و پدر و مادر ارتباطات خاص وجود دارد.

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: مسئله کیفیت رفتار با پدر و مادر دقیقا در سبک زندگی ما موثر است و در سبک زندگی اسلامی، نظام رفتاری با پدر و مادر یک جریان بسیار قابل بحث و حائز اهمیت است.

آیت الله علم الهدی گفت: همان طور که عبودیت و بندگی خدا با هیچ عذری قابل سقوط نیست و تکلیف عبودیت از دوش انسان برداشته نمی‌شود احسان به والدین نیز با هیچ بهانه و عنوانی از شانه انسان ساقط نمی‌شود و از عهده انسان تنازل نمی‌کند، مسئله احسان به پدر و مادر در کنار عبودیت خدا با هیچ عذری قابل سقوط نیست.

وی افزود: احسان به پدر و مادر در آیات قرآن در کنار و مترادف با عبودیت خدا قرار داده شده است، هیچ واجبی از واجبات دینی مترادف با اصل بندگی و عبودیت خداوند نیست، اما خدمت به والدین در کنار عبودیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جهت فطری و عقلانی بشر در عبودیت این است که وجود و هستی ما از خداوند است و هم داشتن‌های ما به خداوند مربوط است و گرایش طبیعی ما این است که به آن نقطه‌ای که خود را متصل به وی می‌دانیم وصل شویم.

آیت الله علم الهدی گفت: والدین نه تنها ابزار وجود و هستی ما هستند بلکه ابزار تولید همه استعدادهای ذاتی ما هستند، یعنی وراثت تاریخی و انفعالی عاملی است که از این پدر و مادر به ما به ارث می‌رسد. وجود اقدس سیدالشهدا با توجه به مقام مطلقه الهیه و با توجه به اینکه حجت خداست وقتی می‌خواهد بگوید با یزید بیعت نمی‌کنم می‌فرماید تبار و دامنی که مرا پرورش داده از بیعت من با یزید مرا نهی کرده است.

وی بیان کرد: همه استعدادهایی که یک انسان دارد همه اینها میراث پدر و مادر است، لذا احسان به والدین مترادف با عبودیت و بندگی خدا است، در اینجا غیر از این مسئله نتیجه اخروی و معاد به والدین نیز در حقیقت همان نتیجه عبودیت و بندگی خداوند است.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: انسانی بهشتی می‌شود که بنده خدا است، اگر انسانی تمام فضائل را داشته باشد و سجایای اخلاقی را در خودش به وجود بیاورد و وجودش در انواع و اقسام گوناگون منشا خیرات باشد اما بنده خدا نباشد و خدا را بندگی نکند در قیامت و سرنوشت آخرت در عذاب الهی مخلق است.

وی افزود: اگر بنده‌ای ده‌ها لغزش و اشکال داشته ‌اما بندگی خالصانه داشته باشد، فرجام زندگی‌اش در این دنیا به یک عبودیت خالص منتهی شود سرنوشتش بهشت و نعمت ابدی و همیشگی خدایی است؛ مسئله والدین نیز دقیقا همین است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: فردی از رسول خدا حق پدر و مادر بر فرزند چیست؟ پیغمبر فرمود پدر و مادر بهشت و جهنم فرزند هستند، یعنی به وسیله همین پدر و مادر جهنمی و دوزخی و یا بهشتی می‌شوی. یعنی اگر آدمی حتی در جریان انحرافی باشد اما دعای پدر و مادر شامل حالش باشد یک روزی اصلاح می‌شود و خداوند به وی توفیق می‌دهد کمبودهای زندگی را تامین کند و به این برکت بهشتی می‌شود و اگر آدمی منشا همه خیرات باشد اما پدر و مادر از وی ناراضی باشند خلاصه در انتها به زمین می‌خورد.

وی گفت: در نظام رفتاری با پدر و مادر، رعایت نکردن حقوق والدین سرنوشت تو را جهنمی می‌کند، اگر توفیق هیچ عبادتی نداری خدمت به اینها و تامین رضایت اینها تو را بهشتی می‌کند، عجیب این است که پدر و مادر عناصری هستند که تامین رضایت اینها بسیار ساده است یعنی سهل الرضا هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: هفته گذشته ایام سوگواری شهادت صدیقه اطهر بود، پیغمبر اکرم در تمام سفارشات و توصیه‌ها و بیاناتی که در ارتباط با تکریم صدیقه اطهر داشتند یک بیان کوتاهی دارند که این بیان کوتاه پیامبر یک معیار عظیم سیاسی در زندگی ما است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: پیغمبر فرمودند خداوند برای رضای فاطمه راضی می‌شود و با غضب وی، ناراحت می‌شود و این روایت را علامه امینی در الغدیر نقل می‌کند که اگر این روایت در حد تواتر نباشد در حد «خلیص مستفیض» است یعنی اسناد زیادی برای این روایت وجود دارد و این روایت یک روایت قطعی شناخته شده است. این یک شاخصه سیاسی برای امت در همه زمان‌ها است.

وی بیان کرد: جریان‌های مختلفی که از نظر بینش سیاسی شکل می‌گیرند، رقابت‌هایی که بین افراد و جریان‌ها اتفاق می‌افتد یک شاخصه دارد و آن هم رضای فاطمه(س) و غضب فاطمه(س) است، هر جا رضای فاطمه است آن حق است.

وی گفت: تا به امروز این جمله پیغمبر پابرجا است، این جمله یک شاخصه سیاسی در همه زمان‌ها است که کارها و اقدامات و فعالیت و جریان سیاسی ما باید ببینند با رضای فاطمه(س) و یا با غضب فاطمه(س) تطبیق دارند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در جریان انحراف رهبری از خط امامت در آن دوران راضی نبودند و غضب کردند و برای ثبت این غضب در تاریخ به امیرالمومنین(ع) فرمودند مرا شبانه غسل بده، کفن کن و دفن کن. این به عنوان یک سند مدنظر است؛ این به عنوان سند قطعی در غضب انحراف رهبری از خط رهبری از سوی فاطمه زهرا(س) ثبت شده است.

وی گفت: برادران و خواهران، اجرای این وصیت به دست امیرالمومنین(ع) بود و با چه کیفیتی تولید این سند برای مولا تمام شد؟ ثبت این سند برای امیرالمومنین بسیار سنگین بود.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این شاخصه در جریان سیاست امروز ما و در کارنامه مسئولان ما و در اجرای سیاست‌های گوناگون بین الملل و سیاست اقتصادی در امروز حاکم است. از کجا بفهیم آیا این سیاست رضای فاطمه(س)است یا غضب فاطمه (س)؟ فاطمه میوه دل و جریان دارد و فرزندانش را دوست دارد.

وی افزود: وجود اقدس حضرت ولیعصر به عنوان آخرین میوه فاطمه (س)نماینده و نایب دارد. اگر هر برنامه‌ای با اراده رهبری تطبیق کرد رضای فاطمه (س) است و هر چه مخالف با نظر مقام معظم رهبری بود غضب فاطمه (س)است.

وی گفت: در انتهای سال 93 مسئولان باید برنامه خود را ارزیابی کنند آیا مطابق غضب فاطمه(س) بوده یا رضایت آن حضرت؟ کارهای خود را بسنجید و تطبیق کنید. مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی، حرف اقتصاد مقاومتی زیاد زده شده در این کشور؛ آیا مولفه‌های رهبری در اقتصاد مقاومتی پیاده شد؟ ایشان فرمودند محور اقتصاد مقاومتی قطع امید از بیگانگان و تکیه بر داخل است.

آیت الله علم الهدی افزود: 21 بار مقام معظم رهبری از ابتدای امسال در زمینه اقتصاد مقاومتی رهنمون دادند. مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ؛ آیا رضای رهبری امسال به دست آمد؟ وقتی به مقام معظم رهبری در اجلاس خبرگان عرض شد دغدغه عمده فرهنگ است، ایشان هم فرمودند من نیز نگران هستم؛ آیا باید نشاط، خوشی و تفریح جوانان به نعمت نابود کردن ارزش‌های دینی انجام شود؟ رهبری نگران باشد آیا فاطمه زهرا(س) غضب نمی‌کند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon