لاریجانی:‌ توسعه کشور «وارداتی» نیست/ سیاست‌های اصل ۴۴ بار دیگر به‌درستی اجرا شود


لاریجانی:‌ توسعه کشور «وارداتی» نیست/ سیاست‌های اصل 44 بار دیگر به‌درستی اجرا شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه کشور «وارداتی» نیست، گفت: باید سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را بار دیگر به‌درستی اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علی لاریجانی بعد از ظهر امروز در آئین گرامیداشت بیست و دومین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: در کانون‌های مساجد کارهای فرهنگی خوبی انجام می‌شود و اینکه خانم‌ها که تقریباً نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند در این حوزه فعالیت دارند مطلوب است.

وی افزود: زمانی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عهده داشته‌ام موضوع کانون‌های فرهنگی مورد توجه قرار داده شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر جامعه بخواهد توسعه متوازنی همراه با فرهنگ داشته باشد باید ریشه‌های دینی و فرهنگی را در آن جامعه تقویت و الگوبرداری متناسبی با توجه به دین و مختصات بومی در آن جامعه صورت گیرد، باید توجه داشت توسعه کشور «وارداتی» نیست بنابراین باید در توسعه با مختصات دینی و بومی سازگار بود.

وی با بیان "با الگو برداری از کارهای فرهنگی خوب در دیگر کشورها مخالف نیستم" گفت: در توسعه فرهنگی گاه گرته برداری از کار دیگران می‌شود، البته مخالف استفاده از کارهای خوب کشورهای دیگر نیستم، اما باید آگاه بود برای انجام کارهای عمیق باید بسترهای دینی و بومی را تقویت و از فرصت‌ها استفاده کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مساجد مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگ‌سازی هستند، افزود: مسجد خانه خداست و باید تلاش کنیم کارهای فرهنگی را در مساجد سازماندهی کنیم، به‌طور مثال کتابخانه‌ها باید کنار مساجد باشند.

وی با گرامیداشت یاد آیت‌الله مهدوی کنی گفت: آیت‌الله مهدوی کنی شخصیت تأثیرگذاری در انقلاب اسلامی بود و در آن زمان که موضوع کانون مساجد مطرح شد از این که مساجد جنس دولتی به خود بگیرند اظهار نگرانی می‌کرد، البته درست که نظام جمهوری اسلامی در کشور وجود دارد اما وی‍ژگی مهم روحانیت مردمی بودن و مستقل بودن آنان است، بنابراین در آن زمان نیز به آیت‌الله مهدوی‌کنی اظهار داشتم هدف ما کمک‌کردن برای فراهم آمدن امکانات در مساجد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شهید مطهری بر مستقل‌بودن روحانیت تأکید داشتند، گفت: اینکه روحانیت مستقل باشد صحیح است اما هر کسی مسئولیتی دارد، به‌طور مثال مردم باید سهم امام خود را بدهند و دولت نیز باید امکانات لازم را در اختیار مساجد بگذارد؛ همچنین کانون‌های فرهنگی باید کار خود را خالصانه و با نیت رضای خدا انجام دهند. این کارها باید برای هدایت جامعه و تقویت فرهنگ دین و به‌دور از سیاست و دسته‌بندی‌های سیاسی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر موضوع تولید تأکید داشته‌اند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه به تولید را محور کار در اقتصاد قرار داده‌اند، بنابراین برای حضور موفق در صحنه‌های بین المللی باید به محور تولید توجه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه باید برای رسیدن به استقلال اقتصادی تلاش کرد، تصریح کرد: الهام‌بخشی انقلاب اسلامی قوی است و در جهان جاذبه دارد اما نقص‌هایی در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، از سال 1355 تا سال 1391 متوسط سرانه تولید کشور برابر بوده که این بیانگر نوعی ضعف در حوزه اقتصاد است، تولید کشور با توجه به افزایش جمعیت رشد یافته، این در حالی است که باید تولید سرانه کشور افزایش یابد، یعنی به‌اندازه کافی از منابع استفاده بهینه نشده است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به گفته یکی از وزرا میزان بهره‌وری در ادارات و کارخانجات کم است بنابراین باید به مقوله کارآفرینی و صاحب فن شدن مردم توجه کرد،‌ البته در این زمینه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد باید نقش خود را ایفا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم دستیابی به استقلال اقتصادی اظهار داشت: استقلال اقتصادی بخشنامه‌ای نیست،. در حال حاضر حدود 90 درصد بودجه کشور در بخش جاری و ادارات هزینه شده و تنها حدود 10 درصد صرف کارهای عمرانی می‌شود، این در حالی است که در اقتصاد پویا باید ادارات دولتی چابک و کارها به مردم واگذار شود.

وی تأکید کرد: زمانی آقای رفیق‌دوست که در دولت حضور داشتند، عنوان کرد روی موضوع اینکه آیا اقتصاد کشور به‌سمت دولتی‌شدن یا مردمی‌شدن هدایت شود، اختلاف نظر بود و در این زمینه از امام خمینی(ره) سؤال شد که امام خمینی(ره) در پاسخ فرمودند: "کار مردم را به دست کارمندان دولت ندهید" که این حرف بسیار درست است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گره اقتصاد و معیشت مردم به ادارات دولتی زیاد شده و با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در این زمینه قانون به‌درستی انجام نشده است. حتی لازم است یک بار دیگر اصل 44 به‌درستی اجرا شود.

وی افزود: کانون‌های مساجد باید این فهم را ایجاد کنند که بازارها به چه‌چیزی نیاز دارند و مردم را در جهت تولیدی که نیازها را رفع کند، هدایت کنند البته دولت نیز باید حمایت لازم را داشته و چنین فرهنگی نیز در جامعه به وجود آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به "در عصر اطلاعات قرار داریم،" گفت: همان‌طور که پیدایش ماشین زندگی مردم را متحول کرد، در عصر اطلاعات نیز شرایط دوباره تغییر می‌کند که این موضوع سبب افزایش اوقات فراغت در زندگی انسان‌ها می‌شود، پس باید به استفاده درست از اوقات فراغت توجه کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ارسطو می‌گوید در اوقات فراغت سؤالات اصلی هستی برای ما پیش می‌آید، بنابراین با توجه به موضوعات مذکور مساجد می‌توانند اوقات فراغت را کارآمد کنند و ارشاد و هدایت را در عصر ارتباطات به‌عهده بگیرند. در عصر ارتباطات استفاده از روش‌ها و تاکتیک‌های دیجیتالی مفید است و مجلس نیز به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همواره نگاه مثبت داشته و مسائل شما را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/آ*1

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon