کشورهای اروپایی بازیگر پشت پرده شکنجه زندانیان توسط "سیا"

کشورهای اروپایی بازیگر پشت پرده شکنجه زندانیان توسط "سیا"

خبرگزاری تسنیم: سازمان سیا در شکنجه زندانیان خود تنها نبوده و برخی از کشورهای اروپایی نیز با در اختیار گذاشتن زندان‌های مخفی در این اقدام ضد اخلاقی شریک بوده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گلوبال ریسرچ، در اواخر ژانویه 2015 عفو بین‌الملل در گزارشی درباره روش‌های شکنجه سازمان سیا از کشورهایی که اجازه تاسیس زندان‌های مخفی را به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا داده بودند را شریک جرم خواند. در گزارش مذکور از این کشورها که لیتوانی، لهستان و رومانی هستند خواسته شده تا نسبت به گزارش شکنجه سنا واکنش نشان دهند.

البته زندان‌های مخفی سیا تنها به این کشورها محدود نشده و دیگر متحدان اروپایی آمریکا نیز در این موضوع همکاری نزدیکی با نهادهای اطلاعاتی آمریکا دارند. بریتانیا یکی از این کشورها است که به اعتقاد لاورنس ویلکینسون، رئیس سابق ستاد وزارت خارجه آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر امکان استفاده از یک پایگاه  نظامی در جزیره‌ای با نام دیگو گارسیا را فراهم کرد که از مستعمره‌های انگلیس به شمار می‌رود.

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای شکنجه‌های سازمان سیا و روش‌های بازجویی آن را به شدت محکوم کرد و در ادامه از اعضای خود خواست تا تحقیقات لازم در ارتباط با زندان‌های مخفی سازمان سیا را هرچه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند و افرادی که در این موضوع نقش دارند را در اختیار قانون قرار دهند. اما در نهایت شگفتی ویلینویس، ورشو و بوداپست از همکاری با اتحادیه اروپا دراین باره امتناع کردند.

در گزارش سنا و سازمان عفو بین‌الملل در به این مسئله اشاره شده است که این چند عضو اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا نقش کلیدی را در عملیات‌های مخفی سازمان سیا در قاره سبز داشته‌اند و بدون کمک این کشورها آمریکا قادر به شکنچه این تعداد از زندانیان خود طی این سالها نبود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان