شاهکار تاریخی دوران زندیه به «انبار» کالاهای بازاریان تبدیل شده است


شاهکار تاریخی دوران زندیه به «انبار» کالاهای بازاریان تبدیل شده است

خبرگزاری تسنیم: در ضلع شمال شرقی بازار وکیل شیراز سه کاروانسرای تاریخی وجود دارد که امروزه به مکانی برای انبار کالا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بازار وکیل یادگار دوران زندیه در شیراز و از بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که عمده تجارت منطقه جنوب را هدایت می‌کرده و سه کاروانسرای شهری روغنی، احمدی و گمرک در ضلع شمال شرقی آن وجود دارد.

این کاروانسراها در فاصله‌ای چند صد متری از یکدیگر وجود دارند و هنوز به عنوان مرکز فروش، ورود و خروج کالای برخی از تجار بازار کاربری دارند اما مانند بسیاری از آثار تاریخی غبار غفلت و فراموشی گرفته است.

کاروانسرای روغنی، در ضلع شمالی بازار وکیل قرار گرفته و وسعت صحن آن از دیگر کاروانسراهای بازار وکیل بیشتر است، اما به دلیل گسترش و احداث خیابان زند، قسمت جنوبی آن تخریب شده است.

کمی بالاتر از کاروانسرای روغنی، کاروانسرای دیگری در ضلع شمالی بازار وجود دارد که به کاروانسرای احمدی معروف است. این کاروانسرا به وسیله یک دالان از بازار جدا می‌شود. این کاروانسرا هم‌اکنون به عمده فروشی لباس و پوشاک تبدیل شده و بخشی از کاشی‌کاری‌های این کاروانسرا در حال تخریب است.

کاروانسرای گمرک در فاصله 100 متری کاروانسرای احمدی و 2 طبقه است و در هر طبقه حجره‌هایی وجود دارد. یکی از ویژگی‌های این کاروانسرا وجود حوض سنگی بزرگ در وسط آن است که لبه و پاشویه آن سنگ‌های حجاری شده است.

سیامک بصیری، مسئول فنی میراث فرهنگی فارس، از آمادگی میراث فرهنگی برای مرمت این آثار خبر داد و گفت:  براساس قانون، میراث فرهنگی برای مرمت بناهای تاریخی با کاربری تجاری می‌تواند 20 درصد مشارکت کند.

وی معتقد است که برای مرمت کاروانسرای گمرک، روغنی و احمدی به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و مرمت این آثار باید با مشارکت کسبه انجام شود.

فضای این اماکن به صورتی است که علاوه بر کاربری تجاری می‌توان برای رونق گردشگری نیز استفاده کرد که متاسفانه تاکنون به دلیل کم‌کاری مسئولان و کسبه به خرابه و محلی برای ضایعات مغازه‌ها تبدیل شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon