چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت پایان یابد

چین امیدوار است مذاکرات ایران در اسرع وقت پایان یابد

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه چین امروز یکشنبه تاکید کرد که چین از همه طرف‌ها می خواهد همکاری کنند تا تصمیم سیاسی در خصوص مساله هسته‌ای ایران، تسهیل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شینهوا، " وانگ یی" وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالیانه پارلمانی تصریح کرد که مذاکرات هسته ای ایران به یک مقطع مهم و حساس رسیده است. وی افزود: چین از همه طرف ها می خواهد تا با همکاری شرایط لازم برای تصمیم سیاسی در خصوص مساله هسته ای ایران را تسهیل کنند.

وزیر خارجه چین گفت: علی رغم برخی نااطمینانی‌هایی که هنوز در چشم انداز مذاکرات وجود دارد، ما هنوز می توانیم نور را در انتهای تونل مشاهده کنیم. مذاکرات به نقطه مهم و حساسی رسیده است. ما از همه طرف ها می خواهیم تا هر چه سریعتر تصمیم سیاسی را اتخاذ کنند.

وی در ادامه گفت: چین یک طرف مهم در مذاکرات است و نقش مثبتی در حل و فصل مسائل سخت داشته است. ما برای همکاری با سایر طرف ها برای پایان دادن به مذاکرات ماراتن گونه بر سر مساله هسته ای ایران در اسرع وقت، آماده هستیم.

وانگ اظهار داشت: تاثیر احتمالی مذاکرات هسته ای ایران فراتر از خود مذاکرات خواهد بود. حل و فصل جامع مساله هسته ای ایران به تقویت نظام بین المللی علیه توسعه سلاح های هسته ای، ترویج صلح و آرامش در خاورمیانه، و ارائه تجربه مفید برای حل و فصل مسائل عمده از طریق مذاکره، کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه چین در ادامه ضمن تاکید بر همکاری های اقتصادی و دیپلماتیک با روسیه علی رغم تحریم های غرب به خاطر بحران اوکراین، گفت: روسیه و چین همکاری های خود را بر اساس "نیاز متقابل"، گسترش خواهند داد.

وی تصریح کرد: همکاری عملی بین روسیه و چین بر اساس نیاز متقابل خواهد بود. این همکاری به دنبال نتایج برد-برد است.

کاهش ارزش روبل و افت قیمت جهانی نفت، مشکلات اقتصادی زیادی را برای روسیه به وجود آورده است. چین و روسیه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند و در گذشته از حق وتوی خود در مخالفت با اقدامات کشورهای غربی علیه سوریه، استفاده کرده اند.

وی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست کنگره چین، افزود: پکن و مسکو به هماهنگی های راهبردی خود ادامه خواهند داد و همکاری برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را ادامه می دهند.

چین و روسیه همکاری های اقتصادی خود را نیز نزدیک تر کرده اند، چین به منابع هیدروکربن روسیه به شدت نیاز دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ژی جین پینگ رئیس جمهور چین سال گذشته 5 بار با یکدیگر دیدار کردند.

رئیس جمهور چین ماه گذشته در دیدار با سرگئی لاوروف تاکید کرد که همکاری دو کشور عمیق تر از گذشته خواهد شد.

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین سال گذشته به بیش از 95.3 میلیارد دلار رسیده و وزیر خارجه چین پیش بینی کرده است که این رقم امسال به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان