شماره جدید «سوره اندیشه» منتشر شد

شماره جدید «سوره اندیشه» منتشر شد

خبرگزاری تسنیم: شماره تازه ماهنامه تحلیلی «سوره اندیشه» ویژه اردیبهشت و خرداد سال جاری با بخش‌های «سبک زندگی»، «نظام اجتماعی»، «نظریه اجتماعی»، «تفکر»، «هنر و ادب»، «تاریخ» و «ضمیمه فرهنگی هنری اسفار»روانه بازار نشریات شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «سبک زندگی»، «نظام اجتماعی»، «نظریه اجتماعی»، «تفکر»، «هنر و ادب»، «تاریخ» و «ضمیمه فرهنگی هنری اسفار» بخش‌های اصلی این شماره از «سوره اندیشه» است.

پرونده‌های «معماری و شهرسازی» در بخش سبک زندگی، «حوزه علمیه» در بخش نظام اجتماعی، «علوم مهندسی» در بخش نظریه اجتماعی، «جبر و اختیار» در بخش تفکر، «استعاره و دلالت» و «عکاسی» در بخش هنر و ادب و پرسش از گذشته تاریخ و «تاریخ اسلام» در بخش تاریخ این مجله مهمترین مطالب این شماره سوره اندیشه را تشکیل می‌دهند.

در بخش سبک زندگی این شماره، پرونده‌ معماری و شهرسازی و ارتباط بین سبک زندگی و معماری و شهرسازی بررسی می‌شود و «مهدی حجت» در مطلبی این پرسش  را که معماری ما چگونه پدید آمده است و ما را چگونه تربیت می‌کند مورد مداقه و تحلیل قرار می‌دهد.

در بخش نظام اجتماعی مقولاتی چون بازار، دولت و جامعه‌ مدنی مطرح می‌شود؛ گفت‌وگو با عباس منوچهری با عنوان «جامعه‌ی مدنی در فقدان پولیس یونانی»، که از آغاز دولت مدرن تا افول جامعه‌ مدنی را بررسی می‌کند از مطالب این بخش است.  در پرونده «حوزه‌ی علمیه» این بخش هم می‌توان «رسالت روحانیت در دنیای جدید» از حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری را مطالعه کرد. این پرونده به شناخت حوزه علمیه در مناسبات دیروز و امروز جامعه می‌پردازد که در فضای رسانه‌ای ما موضوعی در خور تأمل است. در این بخش همچنین مطالبی از منوچهر آشتیانی، احمد نقیب‌زاده، عباسعلی رهبر و ابراهیم فیاض مشاهده می‌شود.

در بخش نظریه‌ اجتماعی در قالب پرونده‌ «علوم مهندسی» یعنی پدیده‌ای که در سایه‌ تکنولوژی رشد کرده و امروز بر بسیاری از عرصه‌های زندگی سیطره یافته است مطالبی با عنوان «بنیان‌گذاری نگاه مهندسی به عالم» از کریم مجتهدی قابل مطالعه است. همچنین مطالبی از ناصر فکوهی، محمدعلی مرادی، مهدی معین‌زاده، علیرضا شفاه هم دیگر بخش‌های این پرونده را تشکیل می‌دهد.

در بخش تفکرموضوع «جبر و اختیار»که در تاریخ فلسفه همواره مورد توجه و جدال فیلسوفان و متکلمان بوده است مورد واکاوی قرار گرفته است. «از مقامات تبتل تا فنا» به قلم سیدمحمدتقی چاوشی با محور عرفان نظری به این موضوع پرداخته است. در این بخش همچنین «فرهنگستان علوم اسلامی» به عنوان جریانی فکری و فلسفی مورد مداقه قرار گرفته است و در آن مطالبی از مهدی بنایی و سیدمهدی ناظمی و احمد رهدار نیز به چشم می‌خورد.

در بخش هنر و ادب شماره جدید مجله سوره اندیشه از مطلب مفصل امیل زولا، «رمان آزمایشی»، که بگذریم به پرونده‌هایی چون «استعاره و دلالت» و «عکاسی» برمی‌خوریم. این بخش همچنین از مطالب نویسندگانی چون محمدجواد صافیان و یوسفعلی میرشکاک بهره برده است.

بخش تاریخ این شماره که از «گذشته» تاریخ می‌پرسد حاوی گفت‌وگویی مکتوب با ملاصالحی با محوریت میراث است. در ادامه، علی مرادخانی نگاه «جنکینز» متفکر پست‌مدرن را شرح داده است. تاریخ اسلام پرونده‌ دیگر بخش تاریخ است که در آن از «تاریخ به ما هو تاریخ» و «تاریخنگاری» درخصوص تاریخ اسلام بحث شده است. مطالب محمدحسین رجبی با عنوان «روایت کافی نیست»، سیدابوالفضل رضوی، سیدموسی دیباج و علی معصومی هم دیگر بخش‌های این شماره هستند.

آخرین بخش مجله، ضمیمه‌ فرهنگی هنری اسفار دارای فصلی شامل معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده با محوریت تفکر است. فصلی هم با در نظر داشتن جشنواره فیلم فجر به نقد فیلم می‌پردازد. فصل دیگر آن با نام نقد ادبیات، به کتاب‌های علیرضا قزوه پرداخته است. در فصل شخصیت این بخش به مهدی گلشنی پرداخته شده، آثارش معرفی شده و رویکرد علم دینی او مورد بررسی قرار گرفته است.

شماره جدید سوره اندیشه ویژه اردیبهشت و خرداد سال 92 از امروز در بازار نشریات یافتنی است.

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران