اعتبار بخش آب استان فارس در سال آینده ۲۳۰ میلیارد تومان است


اعتبار بخش آب استان فارس در سال آینده 230 میلیارد تومان است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: اعتبار اختصاص یافته به بخش آب استان فارس در سال آینده ۲۳۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حمیدرضا دهقانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با ابراز تأسف از ادامه خشکسالی در استان فارس برای هشتمین سال متوالی اظهار داشت: باتوجه به اینکه از هفت سال گذشته بارندگی‌های استان کاهش یافته اما امسال بارش باران در استان به کمترین میزان در 46 سال گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه براساس میانگین موجود از 46 سال گذشته تاکنون بارش باران از مهر ماه تا 18 اسفندماه 221 میلی‌متر بوده افزود: این در حالی است که امسال میزان بارش باران در استان از ابتدای مهرماه تا 18 اسفندماه 114 میلی‌متر بوده است.

دهقانی تصریح کرد: مدت خشکسالی‌ها در حال افزایش است و اثرات منفی آن نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه روند افت آب‌های زیرزمینی در استان ادامه دارد عنوان کرد: افت آب‌های زیرزمینی ناشی از خشکسالی و عدم تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی است و به همین نسبت حجم روان‌آب و آب‌های پشت سدهای استان نیز به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به اینکه امسال برای بخش کشاورزی، آب از سدهای استان رها نشده است بیان کرد: امسال تنها بخشی از آب سد ملاصدرا به دلیل جلوگیری از افت کیفیت آب شرب شیراز رها شده است.

دهقانی با بیان اینکه وزارت نیرو سال آینده اولویت نخست خود را حفاظت از منابع آب کشور قرار داده اظهار داشت: در این راستا نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های آب، پرکردن چاه‌های غیرمجاز موجود و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز براساس مصوبات وزارت نیرو در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس تأکید کرد: باید با افزایش آگاهی بهره‌برداران مشارکت آنها را در برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز و صیانت از آب‌های زیرزمینی جلب کرد.

وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد و 700 میلیون تومان از بودجه کشور به بخش آب اختصاص یافته افزود: 10 درصد از کل بودجه کشور در این بخش به استان فارس اختصاص یافت.

دهقانی با بیان اینکه امسال 200 میلیارد تومان در بخش آب برای استان فارس اختصاص یافته بود خاطرنشان کرد: بیش از 175 میلیارد تومان از این بودجه تحقق یافته است و سهم استان از بودجه سال آینده در این بخش 230 میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر لزوم تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های آب استان تصریح کرد: سد رودبال با 90 میلیون تومان اعتبار، خط دوم تصفیه‌خانه آب شیراز با 100 میلیارد تومان اعتبار از جمله این پروژه‌ها هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به اینکه برای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان‌های لار و لامرد مجوز گرفته شده است بیان کرد: در مرحله نخست 50 میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس برای شرب و صنایع با ارزش‌افزوده بالا به این شهرستان‌ها منتقل می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه 15 کیلومتر لوله‌گذاری برای خط دوم انتقال آب به شیراز انجام شده عنوان کرد: برای این پروژه امسال 36 میلیارد تومان هزینه شده و سال آینده نیز 45 میلیارد تومان هزینه می‌شود و در مجموع برای کل پروژه 350 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه حریم سد تنگ سرخ کاهش یافته اظهار داشت: این سد برای شهر شیراز اهمیت زیادی دارد اما تا زمانی که اداره کل محیط زیست استان مجوز ادامه کار را صادر نکند این کار متوقف است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان فارس گفت: سد تنگ سرخ ظرفیت ذخیره 13 میلیون مترمکعب آب  دارد که 5 میلیون متر مکعب آن حقابه باغ‌های قصردشت است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon