مهمترین محورهای نشست خبری زاهدی‌وفا در تسنیم

مهمترین محورهای نشست خبری زاهدی‌وفا در تسنیم

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری محمدهادی زاهدی‌وفا مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

مهمترین محورهای سخنان زاهدی‌وفا به شرح ذیل است:

* نکته بنیادین که رویکرد جلیلی را متفاوت میکند، رویکرد تاکید بر گفتمان انقلاب اسلامی است. ما در این سه دهه از امام و رهبری آموختیم که یک تکلیف بیشتر در این دنیا نداریم و آنهم اقامه اسلام و نظام جمهوری اسلامی است.

* برای اینکه به خیر برسیم، باید در راه مستقیم نظام مبارک جمهوری اسلامی قدم برداریم و تاسیس یک دولت اسلامی را سعی و کوشش اول خود قرار دهیم.

* در حوزه اقتصاد باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در تامین رفاه و معیشت مردم به اثبات برسانیم.

* درکوتاه مدت باید تلاش کنیم قاعده تصمیم گیری در اقتصاد را به یک ثبات برسانیم و سپس الگوها و دیدگاه های مورد نظر را در چارچوب قانون اساسی و قوانین مجلس و برنامه های 5ساله و بودجه پیش ببریم. گاهی اوقات تصور میشود حدود و اختیار رئیس جمهور فرای قانون مصوب است درحالی که مصرح شده اگر تغییری هم بخواهد اتفاق بیفتد باید درچارچوب قانون باشد.

* کاهش درآمدهای ارزی و فروش نفت اتفاق افتاده و باید برنامه این انعطاف را داشته باشد که در شرایط خاص خود را تنظیم کند.

* در اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم نوسانات و شوک‌های خارجی به اقتصاد را جبران و نقاط تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

* تورم، اشتغال و نوسانات بازار ارز و پیشرفت ورشد اقتصادی کشور در شرایط رکود از مهمترین مسائل پیش روست. برای همه اینها برنامه  جزئی و بخشی و سیاست های کلان و خرد داریم. اما در ورای همه اینها باید توجه کنیم، علیرغم وجود همه برنامه ها از ابتدای انقلاب تاکنون و همه راه حل ها سوال کلیدی آن است که چرا برنامه ها معضلات را حل نکرده است؟

* علیرغم همه حرف های خوب در کشور اینها عملی نشده است. کاندیداها به کثرت و تعدد و تنوع حرفهای خوب میزنند اما سوال این است که چرا این برنامه ها تاکنون عملی نشده. البته برخی صحبت هایی که میکنند قابل اجرا نیست.

* مشکل اساسی این است که ساختار نظام تصمیم گیری و اداره و مدیریت اقتصاد تاکنون ناتوان بوده که از ظرفیت های کشور استفاده کند.

* از طراحان اصلی هدفمندکردن یارانه‌ها بودم. منطق طرح آنقدر قوی بود که آنها که در ابتدا مخالفت میکردند بعدا از آن حمایت کرده و حتی در اجرا کمک کردند.

* عرصه اقتصاد، عرصه عقلانیت، علم، تدبیر، حکمت و درایت است. عرصه سخنرانی و شعار و وعده های بسیار دادن نیست.

* نگرانیم کسانی که اقتصاد را به شعارهای پرطمطراق تبدیل میکنند،بعدا با این شعارها سیاسی عمل کنند. اقتصاد را نباید به بازی سیاسی تبدیل کرد.

* در پاسخ به سوال خبرنگار بازار سرمایه: سیاست اصل 44 بر اساس منطق علمی خوبی صورت گرفته. دولت نباید تصدی گری داشته باشد و اینها باید به بخش خصوصی واگذار شود. و دوم اینکه باید دولت در امور حاکمیتی و نظارتی خود منحصر شود. این باعث می شود دولت به دولت کوچک چابک تبدیل میشود و کارآمدتر می شود. برای اقتصاد قوی باید مشارکت مردم را در اقتصاد بالا ببریم.

آنچه در عمل اجرا شد را میتوان با این اهداف مقایسه کرد. آیا واگذاری شرکتها باعث شد دولت کوچک شود؟ خیر به صراحت میگویم که اینگونه نشد. آیا باعث شد مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر شود یا مثلا بیکاری کم شود؟ این هم صورت نگرفت. آیا دولت در امور حاکمیتی اش توانمند تر شد؟ به صراحت میگویم خیر.

اگر میخواهیم این اتفاق حتما بیفتد باید به اصول و سیاست های اصل 44 رجوع کرده و آن را به شکل صحیحش اجرا کنیم.

* هدفمندی یارانه ها منطق قوی دارد. هدفمندی یارانه ها از سر اختیار نیست بلکه بنا بر وضعیت و هدر رفتن سرمایه ها و منابع کشور، از سر اجبار است و باید انجام شود. دولت ها ملزم به ادامه دادن آن هستند و اگر در اجرا مشکلی دارد باید آن را مرتفع کنند.

* اصرار من این بود که هدفمندی باید همگام با اصلاح نظام مالی و پولی باید انجام میشد/ اشکال دوم این بود که حمایت از تولید به اندازه کافی صورت نگرفت و مشکل زا شد.

* در پاسخ به سوال ایرنا درباره شعارهایی مانند اینکه اقتصاد را چند روزه یا چندماهه درمان می کنم: نباید اجازه بدهیم حوزه اقتصاد تبدیل شود به یک سری شعارهای پرطمطراق سیاسی. اقتصاد حوزه عقل و تدبیر و مدیریت عاقلانه و عالمانه است. بنا نداریم راجع به نظر سایر کاندیداها صحبت کنیم چون همه دوست و برادر هستیم. در رویکرد اداره کشور باید رویکرد اخلاقی داشته باشیم.

* درباره مناظره صداوسیما، خودم را گذاشتم جای صداوسیما که برای 8نفر برنامه بگذارد، به جمع بندی که رسیدم این بود که ایده‌آل نبود اما تجربه جدیدی بود و قرار شده نمایندگان کاندیداها با صداوسیما بنشینند و برنامه مناظره را بهبود ببخشند. برای بینندگان مناظره، امکان تفکیک بین کاندیداها و انتخاب فرد اصلح امکان پذیر نبود.

* در پاسخ به تسنیم مبنی بر برنامه شما در 6 ماه و یکساله اول برای بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد: علت نوسانات اقتصادی در یکسال گذشته عمدتا ناشی از نوسانات نرخ ارز بود. اگر بخواهیم نوسانات اقتصادی را درکوتاه مدت نداشته باشیم اولین سیاست کنترل نرخ ارز و ثبات در متغیرهای اقتصادی است که باید دنبال شود. در ثبات است که میشود تصمیم گیری کرد. اگر بانک اطلاعات جامعی داشته باشیم که متغیرهای اقتصادی ما را پیش بینی کرده و مدیریتی داشته باشیم که اطلاعات را تحلیل کرده و در زمان تصمیم گیری کند، نتایج خوبی کسب خواهیم کرد.

* شنیدم وقتی این وضعیت اقتصادی پیش آمد گفتند مسئول اقتصادی مرخصی بوده یا سرما خورده بود! مگر میشود آدم مسئولیت کشوری را داشته باشد و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی هست، مسئولان اقتصادی ما مرخصی بروند یا درایت و حکمت لازم را برای اداره کشور نداشته باشند؟ باید متغیرهای اقتصادی را باثبات کرده و تصمیم‌گیری های لازم را داشته باشیم.

* بانک های اطلاعاتی میتواند هزینه های اقتصادی کشور را کم کند. تا جلوی هرگونه رانت و فسادی را بگیریم.

* در پاسخ به تهران‌پرس مبنی بر اینکه گویا آقای جلیلی در حوزه سیاست خارجی بیشتر قوی هستند و در حوزه اقتصاد برنامه ندارند: برنامه اقتصادی آقای جلیلی در سایت ایشان وجود دارد. اما همیشه بحث ما این بوده که چرا درگذشته برنامه های اقتصادی اجرا نشده. کسی که میگوید من چند هزار برنامه دارم یا از اقتصاد اطلاعی ندارد یا اینکه از مدیریت کشور مطلع نیست. کشور که برنامه کم ندارد، باید به دنبال راه حل های کلیدی برای اجرای برنامه ها باشیم. رویکرد ما ایجابی است و سلبی نیست و کاری به برنامه‌های دیگران و نقد آنها نداریم.

چون سابقه آقای جلیلی بیشتر در سیاست خارجی بوده فکر میکنند فقط در این عرصه قوی است.

ما در نظر داریم چرخ اقتصاد را در فرمول و راه سالمی قرار دهیم.

* سوال دیگر تهران پرس مبنی بر برنامه‌تان برای عدم اتکا به منابع نفتی: یکی از نقاط ضربه‌پذیر ما اتکا به منابع نفتی است که شده است منشأیی برای ورود تورم به کشور. اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید مانع از آن شویم که ارز ناشی از فروش نفت تبدیل به دلار شده و به بازار و جامعه وارد شود.

از نفت برای درآمد دولت، تامین ارز برای واردات، حفظ تراز بازرگانی، انرژی برای کشور و ارتباطات پیشینی و پسینی با صنعت کشور استفاده میکنیم. دو مورد آخر را باید تقویت و 3 تای اول را باید تدبیر کنیم.

تا الان 50 درصد بودجه متکی به نفت بوده و 30 درهزینه های جاری متکی به درآمد نفتی بوده است.

اقتصادی که متکی به نفت باشد تورم زا می‌شود که عمق 40 ساله دارد.

یک بشکه نفتی که 100 دلار می فروشیم در دنیا 1300 دلار ارزش افزوده ایجاد میکند. چیزی که میشود 1300 دلار ارزش افزوده داشته باشد به 100 دلار می فروشید و بعد کالاها را با چند برابر قیمت وارد میکنیم!

رابطه نفت با اقتصاد کشور باید اینگونه باشد که به عنوان انرژی و ایجاد ارتباط پیشینی و پسینی با صنعت نفت استفاده شود.

صنعت نفت کشور باید دچار تحول جدی در رابطه اش با اقتصاد شود. از دهه 50 شمسی این مشکل را در کشور نهادینه کردند.

درنامه پنجم هم آمده که باید کسری تراز عملیاتی بودجه به صفر برسد.

در بودجه های جاری همه کشورها منطقی دارند، بحث جدی که داریم این است که واقعا جایگزین درآمد نفتی چه خواهد بود. ما از سر اجبار باید درآمدهای نفتی جایگزین شوند. در کشور ظرفیت های بسیاری داریم که اگر استفاده شود و تولید ناخالص بومی‌تر شود، کمک میکند. ضمن اینکه آیا بودجه جاری ما کارآمد است؟میتوانیم هزینه های جاری دولت را کاهش دهیم.

در اوایل 85 هزینه تمام شده برای یک کیلیومتر آزاداره 1 میلیارد بود. هزینه اتوبان قزوین رشت، کیلیومتری 3میلیارد تومان شد. متاسفانه برخی جاها شاهد مدیریت های پرهزینه و مصرفی هستیم.

عزم جدی در دولت ها برای کارآمد کردن هزینه ها ندیدیم.

الان مثالهای فراوانی داریم که هزینه تمام شده یک محصول درنظام دولتی چند برابر یک بخش خصوصی است.

برای حل مشکلات باید ساختار دولت را کوچک کرده و توانمند کنیم. هزینه های دولت را باید کاهش دهیم.

نظام مالیاتی ما عادلانه نیست. الان فرار مالیاتی زیاد داریم. پایه های مالیاتی ما باید گسترده تر شود. بسیاری از کشورها نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی شان بین 12 تا 20 و در برخی کشورها بین 20 به 40 است. در بسیاری از کشورها نسبت مالیات به بودجه بالای 100 درصد است.

فرصت های بسیاری برای تامین درآمد داریم که باید برای آن فکر کنیم.

* در پاسخ به خبرنگار اجتماعی تسنیم راجع به حوزه گردشگری: حتما مناطقی درکشور پتانسیل های بسیار خوبی برای گردشگری دارند که باید توجه بسیار جدی به آنها شود.

کلان‌تر از گردشگری، بخش خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.

* در پاسخ به خبرگزاری نسیم‌آنلاین درباره برنامه جلیلی برای هدایت نقدینگی: در تمام ادبیاتی که در کشور بحث می شود، بحث جدی این است که علت تورم رشد نقدینگی است. سوال جدی این است که آیا رشد نقدینگی موجب تورم در کشور است؟ الان بسیاری از بخش های تولیدی ما از کمبود نقدینگی می نالند، مانند بخش خودرو در شرایط فعلی.

سطح نقدینگی ما آیا نسبت به سایر کشورها بالاست؟ یا نسبت نقدینگی ما به تولید ناخالص کشورهای دیگر.

کشورهایی داریم که نسبت نقدینگی به تولید ناخالصشان بالای 130 درصد است.

سوال این است که آیا در هدایت و کنترل نقدینگی توانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم؟

اشکال در همان نظام تخصیص منابع است که باید اصلاح شود. حفره های نقدینگی در کشورمان وجود دارند که باید از بین بروند. باید به جای اینکه مدام بگوییم نقدینگی را به سمت تولید می بریم، همان نقدینگی که در تولید است را حداقل به زودی فعال کنیم.

عدم هماهنگی بین سیاست های ارزی و مالی و پولی از جمله مهمترین ضعف‌های کشور است.

اگر نقدینگی به سمت تولید برود، دیگر در بازارهای موازی مردم به دنبال حفظ قدرت خود نیستند به همین خاطر طی سالهای گذشته کسی دنبال خرید سکه و ارز نمی‌رفت. چون حس نمیکرد که قدرت پولش از بین می رود.

انتهای پیام/

اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon