رکورد نوسازی خودروهای فرسوده سواری شکسته شد

رکورد نوسازی خودروهای فرسوده سواری شکسته شد

خبرگزاری تسنیم:رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از ثبت رکورد نوسازی ۳۱۱ هزار خودرو فرسوده در امسال خبر داد و با اشاره به نوسازی مجموعا یک میلیون و ۶۲۱ هزار خودرو فرسوده پیش‌بینی کرد تا پایان سال میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۳۵۰ هزار دستگاه برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا فیض‌بخش در مراسم جشن رکورد خروج خودروهای فرسوده با حضور رئیس پلیس راهور کشور، رئیس سزامان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امسال رویه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اصلاح شد و دو هفته پیش از مرز نوسازی 300 هزار خودرو فرسوده گذشتیم که با این رویه پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال حدود 350 هزار خودروی سواری فرسوده نوسازی شود. 

وی با بیان اینکه 95 درصد خودروهای فرسوده کاربراتوری هستند به مضرات این نوع خودروها اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت و آلایندگی این خودروها دو برابر خودروهای کنونی است و با یک حساب سرانگشتی سالانه حدود 400 میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان این‌که آلایندگی خودروهای کاربراتوری 22 برابر خودروهای یورو 2 و 50 برابر خودروهای یورو5 است گفت: براساس کار کارشناسی انجام شده نوسازی خودروهای فرسوده حدود 11.5 درصد تصادفات را کاهش داده است.

فیض‌بخش گفت: 45 درصد تصادفات مربوط به وانت و تاکسی‌هایی هستند که در محدوده اسقاط قرار دارند، افزود: در بحث نوسازی ناوگان جاده‌ای بار مالی بردوش دولت قرار ندادیم 14 مهرماه سال گذشته دولت یازدهم مصوبه‌ای داشت که براساس آن برابری خودروهای پلاک اول را افزایش داد. این مصوبه ابلاغ شد اما به نحو صحیحی اجرا نشد چرا که به جای خروج خودروی فرسوده به ازای واردات خودرو وجه دریافت می‌شد.

وی با بیان اینکه قیمت‌های اسقاط غیرواقعی بود و مردم تمایلی به نوسازی نداشتند گفت: در این روش فقط واردکننده راضی بود و نه مردم و نه دولت راضی نبودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های ستاد اجرای درست این مصوبه بود بیان کرد: وقتی مصوبه را به صورت صحیح اجرا کردیم واردکنندگان موظف به از رده خارج کردن خودروهای خفرسوده در برابر واردات خودرو شدند به این ترتیب قیمت اسقاط واقعی شد و هم ما و هم مردم راضی شدند و وارد کننده راضی نبود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه معاونت نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت 120 نیروی انسانی داشت، افزود: این در حالی است که هم اکنون تعداد نیروهای این معاونت به 8 یا 9 نفر یعنی حدود 10 درصد نیروهای قبلی رسیده و جالب اینجاست که همین تعداد نیرو کار 120 نفر قبلی را انجام می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه با واردکنندگان خودرو برای نوسازی خودروهای فرسوده وارد مذاکره شده ایم تأکید کرد: البته به این شرط که ماجرای صدرا شکل نگیرد.

فیض بخش ادامه داد: در رابطه با پرونده صدرا نیزبراساس پیگیری‌های انجام شده تعداد محدودی از ثبت نام کنندگان که موفق به دریافت وام نشده بودند برای تحویل خودروسازی سایپا معرفی شدند.

وی یکی از شاخصه‌های نوسازی ناوگان درسال جدید را درگیر نکردن منابع مالی دولتی اعلام کرد و گفت: جایگزین تاکسی‌های فرسوده سه سال خوابیده بود و به دلیل محدودیت های موجود سرانجام توانستیم برای نوسازی تاکسی‌ها با ایران خودرو تفاهم نامه‌ای امضا کنیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت یادآور شد: کار نوسازی تاکسی‌های فرسوده آغاز شده و تاکنون توانسته‌ایم 8 هزار تاکسی در کل کشور جایگزین کنیم اما به دلیل مشکلات مالی موجود با ایران خودرو این طرح متوقف شد. خوشبختانه پس از پیگیری‌‌های صورت گرفته هیئت دولت 13 اسفند امسال اجازه پرداخت بدهی‌ به خودروسازان را صادر کرد.

فیض بخش با اشاره به اینکه حدود 200 میلیارد تومان جمع بدهی ما به خودروسازان است به آمار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: تاکنون 1.6 میلیون خودروی فرسوده کمتر از 10 سال از رده خارج شده است.

وی همچنین با بیان این‌که جدول معادل سازی را برای نوسازی خودروهای فرسوده ایجاد کردیم، گفت: هم اکنون 1100 مینی‌بوس فرسوده تهران را به‌هم ریخته است و برای نوسازی این تعداد مینی‌بوس به ازای هر یک دستگاه 4 گواهی اسقاط صادر می‌شود تا مردم انگیزه نوسازی آنها را داشته باشند.

وی همچنین با بیان این‌که مجموع خودروهای فرسوده کشور بدون معادل سازی حدود 1.6 میلیون دستگاه است،گفت: اگر معادل‌سازی را انجام دهیم تعداد خودروهای فرسوده به حدود 205 میلیون دستگاه می‌رسد.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین