رشد سالانه ۱ تا ۴.۴ درصدی بخش‌های حمل و نقلی ایران تا سال ۲۰۱۹

رشد سالانه 1 تا 4.4 درصدی بخش‌های حمل و نقلی ایران تا سال 2019

خبرگزاری تسنیم: بیزینس مانیتور با اشاره به چشم انداز مثبت بخش حمل و نقل ایران پیش بینی کرد حمل و نقل جاده ای ایران تا سال ۲۰۱۹ رشد سالانه ۴.۴ درصدی، حمل و نقل ریلی رشد حدود ۱ درصدی و حمل و نقل هوایی رشد ۱.۹ درصدی را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: چشم انداز بخش حمل و نقل ایران از زمان آخرین گزارش سه ماهه ما تاکنون حداقل در کوتاه مدت تا حدی تغییر کرده است. کاهش قیمت نفت تا پایان سال 2014، ما را بر آن داشته است تا در بسیاری از فرض های اقتصادی کلانمان برای صادر کنندگان نفت که ایران نیز یکی از آنهاست، تجدید نظر نماییم.

نتیجه این بازنگری کاهش بسیاری از پیش بینی های قبلی بوده است. چشم انداز بلند مدت همچنان نسبتا مثبت است. ایران از جمعیتی بالا و رو به رشد برخوردار است و سرمایه گذاری قابل توجه در تمام قسمت های حمل و نقل صورت گرفته است. اما چالش های رشد کوتاه مدت در این بخش چشمگیر هستند. با این وجود، ما پیش بینی می کنیم که در سال 2015 و در میان مدت، بخش حمل و نقل ریلی، هوایی و بندری ایران شاهد توسعه مثبتی از نظر حجم باشد.

بر اساس این گزارش پیش بینی می شود که در سال 2015، حجم حمل و نقل کالا از بندرعباس 6.7 درصد توسعه یابد و این رقم تا سال 2019 به طور متوسط به 6.8 درصد در سال برسد.

همچنین پیش بینی می شود که  در سال 2015، حجم حمل و نقل جاده ای 3.6 درصد توسعه یابد و رقم رشد تا سال 2019 به طور متوسط سالانه 4.4 درصد باشد.

این گزارش افزود: پیش بینی می شود که در سال 2015، حجم حمل و نقل ریلی بر حسب تن بر کیلومتر 0.3 درصد افزایش یابد و رقم رشد سالانه تا سال 2019 به 0.9 درصد برسد. همچنین پیش بینی می شود که در سال 2015، حجم حمل و نقل هوایی 1.8 درصد افزایش یابد و حجم رشد سالانه به طور متوسط تا سال 2019 به 1.9 درصد برسد.

بر اساس پیش بینی این گزارش در سال 2015، تجارت ایران با دنیای خارج شاهد کاهش واقعی 0.4 درصدی خواهد بود و این رقم تا سال 2019 به طور متوسط به رشد سالانه 1.3 درصدی می رسد.

محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی گفته است ایران قصد دارد ظرفیت بنادر خود را به 210 میلیون تن توسعه دهد. بنادر شمالی و جنوبی کشور هم اکنون دارای ظرفیت 185 میلیون تن برای بارگیری مجدد و بارگیری هستند و هم اکنون بیش از 140 میلیون تن از حجم واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از طریق بنادر انجام می گیرد.

بیزینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: ایران به خصوص از طریق توسعه شبکه ریلی، خود را به عنوان یک واحد ترانزیتی کلیدی بین شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب مطرح ساخته است. این روند در کل سال 2014 ادامه یافته و خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران در سوم دسامبر در مرز ایران و ترکمنستان افتتاح شده است.

این گزارش با اشاره به شکست اتحادیه اروپا در دعاوی حقوقی علیه ایران نوشت: با توجه به اینکه دیوان عالی اتحادیه اروپایی در ژانویه 2015 اعلام کرد که تحریم ها علیه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موجه نیستند و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این شرکت به برنامه توسعه تسلیحات هسته ای دولت ایران یاری رسانده است، به نظر می رسد که وضعیت برای این شرکت و شرکت های تابعه متعدد آن در حال بهتر شدن است. ما انتظار داریم که این شرکت فعالیت های خود را به پشتوانه این حکم گسترش دهد.

این گزارش در مورد ریسک های کلیدی پیش روی بخش حمل و نقل ایران نوشت: کاهش قیمت جهانی نفت ریسکی است که پیش بینی های ما برای بخش حمل و نقل ایران را تهدید می کند. اگر کاهش قیمت نفت ادامه یابد، و به پایین تر از رقمی که ما در حال حاضر پیش بینی می کنیم (55 دلار در سال 2015) برسد،  آنگاه پیش بینی های ما برای ایران و بخش حمل و نقل آن نیازمند بازنگری خواهد بود.

به علاوه، اگر نزدیکی فعلی بین ایران و غرب و آمریکا ادامه یابد، با برداشته شدن تحریم ها ریسک افزایشی قابل توجهی متوجه چشم انداز ما خواهد بود.

همچنین باید خاطرنشان کرد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و محدودیت های بیشتری بر تجارت ایران تحمیل شود، نتیجه بدتر از پیش بینی فعلی ما خواهد بود.

انتهای پیام/ 40

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه