بازگشت‌ ‌پالایشی‌ها، به رفع ابهامات بورس کمک می‌کند

بازگشت‌ ‌پالایشی‌ها، به رفع ابهامات بورس کمک می‌کند

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت نماد‌ پالایشی‌ها با توجه به توقف طولانی‌ موجب می‌شود تا علاوه بر رفع یکی از ابهامات بزرگ بورس، بازار سرمایه و سهامداران سال ۹۴ را با دغدغه کمتری آغاز کنند.

محسن بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی در روزهای پایانی سال گفت: یکی از مهمترین چالش‌های این گروه در ماه‌های گذشته موضوع کیفی‌سازی صنایع پالایشگاهی بود که بر اساس آن پالایشی‌ها می‌بایست فرآورده‌های خود را تا ابتدای 92 به سطح مشخصی از استاندارد برسانند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس شرکتهای پالایشی ملزم به رساندن محصولات خود به استانداردی مشخص بودند و قرار بود اگر فرآورده‌های آنها از استاندارد موردنظر پایین‌تر باشند، دولت یا خریداران، این فرآورده‌ها را با تخفیف از قیمت‌های فوب دریافت کنند.
وی در ادامه با بیان این که با این وجود پالایشگاه‌ها تا پایان سال موفق به رساندن محصولات خود به استانداردهای موردنظر دولت نشدند گفت: بر این اساس مدیران سازمان بورس به بهانه عدم انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی توسط شرکتهای این گروه، نماد پالایشی‌ها را در بورس و فرابورس متوقف کردند که حدود یکسال از این اتفاق می‌گذرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در چند هفته گذشته با دادن مهلت 5 ساله به شرکتهای این گروه برای حل مشکل کیفی سازی محصولات، موانع بازگشت آنها به تالار شیشه ای رفع شده است و بنظر می رسد مدیران بورسی به دنبال فرصتی مناسب بودند که بازگشایی نماد پالایشگاهی‌ها در روند مثبت بازار سهام اتفاق بیفتد که کمترین اثر منفی را بر معاملات داشته باشد و بر این اساس تلاش می کنند تا در روزهای پایانی و همزمان با خبرهای خوش منتشر شده در خصوص پیشرفت مذاکرات این اقدام را عملی کنند.
وی گفت: در مجموع بنظر می رسد اقدام سازمان بورس در بازگشایی نماد پالایشی‌ها رویکردی مثبت باشد؛ چرا که توقف نماد‌های این گروه، بار روانی منفی را به بازار تحمیل می کرد و از سوی دیگر حجم زیادی از سرمایه سهامداران را نیز حبس کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی احتمال تاثیر منفی بازگشایی نماد پالایشگاهی‌ها در بازار تاکید کرد: بازگشت نماد‌ پالایشی‌ها با توجه به توقف طولانی‌، آن هم در روزهای پایانی سال موجب خواهد شد تا علاوه بر رفع یکی از ابهامات بزرگ بورس، بازار سرمایه و سهامداران آن سال 94 را با دغدغه کمتری آغاز کنند و باری از روی دوش بورس برداشته شود.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه