جزئیات جلسه بورسی شورای رقابت؛ نارسایی‌ها و عوامل رونق بورس تشریح شد

جزئیات جلسه بورسی شورای رقابت؛ نارسایی‌ها و عوامل رونق بورس تشریح شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت با بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه، جزئیات تصمیمات کوتاه، میان و بلندمدت اثرگذار بر رونق بازار سرمایه را تشریح کرد.

رضا شیوا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه در جلسه اخیر شورای رقابت خبر داد و گفت: بر اساس گزارش تحلیلی که در این جلسه ارائه شد شاخص بورس در سال گذشته تا عدد 89 هزار و 500 واحد نیز پیش رفت که از اواسط دیماه تاکنون، شاهد روند نزولی بازار هستیم که این اتفاق را باید دلایل رفتاری، بنیادی و ساختاری جستجو کرد.
رئیس شورای رقابت افزود: افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر رشد سودآوری اسمی بیشتر شرکتها و ارتقای ارزش جایگزینی آنها و نیز تغییر شرایط سیاسی و ظهور گشایش‌هایی در مذاکرات هسته ای از جمله عوامل صعود شاخص و قیمتها در بورس در سال 92 بودند.
وی در ادامه با طبیعی دانستن روند اصلاحی شاخص بورس از دیماه سال گذشته تاکنون گفت: عدم توجه به مسایل مهمی چون نرخ رشد منفی اقتصادی، مشکلات زیاد نظام پولی و مالی کشور و نیز صدمات بجامانده از نظام اقتصادی و رکود تورمی ناشی از تحریم ها به عنوان برخی از این عوامل منفی اثرگذار بر بورس هستند.
شیوا در خصوص مشکلات ساختاری بازار سرمایه هم اذعان داشت: مواردی چون حجم مبنا و دامنه نوسان موجب کاهش کارایی و نقدشوندگی بازار سهام شده است که به این موارد می توان ضعف تحلیل سرمایه گذاران، کم عمق بودن بازار سرمایه کشور، نحوه محاسبه شاخص بورس و عدم تنوع شاخص‌ها و عدم انطباق قوانین و مقررات با شرایط فعلی شرکتها و بازار سرمایه را اضافه کرد.
رئیس شورای رقابت افزود: مصوبات مجلس از جمله موضوعاتی چون نرخ خوراک پتروشیمی ها و حق انتفاع از پروانه بهره برداری معادن و تصمیمات دولت در خصوص کیفی‌سازی فرآورده‌های پالایشگاهی و نیز سیاست پولی انقباضی دولت در جهت کاهش نرخ تورم و در نتیجه افزایش نرخ سود بانکی هم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بازار سرمایه در ماههای گذشته هستند.
وی با اشاره به این که 12 درصد از ارزش بازار سرمایه را گروه بانکی تشکیل می‌دهند گفت: کاهش سرعت گردش پول در اثر افزایش مطالبات معوق و مشکوک الوصول و در نتیجه منفی شدن تراز بانکها نزد بانک مرکزی و به دنبال آن، افزایش نرخ سود بانکی از یک طرف و نیز فروش سرمایه‌گذاری بانکها در بورس به دلیل این مشکلات و نیز الزام بانک مرکزی مبنی بر فروش دارایی‌های بورسی از جمله مشکلات مشکلات ایجاد شده توسط نظام بانکی برای بازار سرمایه هستند.
شیوا در ادامه از افزایش عرضه سهام شرکتهایی چون گروه خودرویی و بانکها که بر اساس انتظارات بسیار مثبت از مذاکرات قیمتگذاری شده بودند، تنش ها و تحرکات منطقه خاورمیانه و ظهور گروه تروریستی داعش و نیز کاهش رشد اقتصادی جهانی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر افزایش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه در ماههای گذشته نام برد.
وی همچنین از کاهش قیمت نفت به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس در چند ماه گذشته یاد کرد و افزود: کاهش نرخ فروش برخی از شرکتها و افت سودآوری آنها و نیز کاهش درآمد دولت و در نتیجه کسری بودجه عمومی و عمرانی از جمله پیامدهای منفی ناشی از کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه هستند.
رئیس شورای رقابت با تقسیم‌بندی راهکارهای رفع نارسایی‌های بورس به سه قسمت گفت: تعامل مناسب بورس با دولت و مجلس، اصلاح سیاستهای بازار پول و نرخ سود بانکی، افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه، اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا، اصلاح نحوه محاسبه شاخص و نیز ایجاد تنوع در شاخص‌ها، تفویض اختیار به بورس‌ها و کانون‌ها، رفع ابهامات بازار سرمایه و نیز شفاف‌سازی اطلاعات منتشر شده از جمله راهکارهای کوتاه مدتی هستند که به ثمر رسیدن آنها می تواند در رفع مشکلات بورس اثرگذار باشد.
شیوا همچنین از گسترش صندوق‌های بازارگردانی به عنوان راهکار میان‌مدت رفع نارسایی‌های بورس نام برد و افزود: اعمال نظر و مشارکت فعالان بازار سرمایه در سیاستگذاری اقتصادی و نیز راه اندازی و گسترش بازارها و ابزارهای مشتقه از جمله مواردی هستند که در بلندمدت می تواند موجب رونق بازار سهام شود.
رئیس شورای رقابت در پایان از ارائه گزارشی از آخرین وضعیت واگذاری ها و برنامه های سال آینده سازمان خصوصی‌سازی توسط مدیران این سازمان در جلسه اخیر این شورا خبر داد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه