بررسی رسم‌الخط بیش از ۱۴۰ منبع درسی از سوی فرهنگستان زبان


بررسی رسم‌الخط بیش از 140 منبع درسی از سوی فرهنگستان زبان

خبرگزاری تسنیم: معاون گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از بررسی رسم‌الخط و واژگان بیش از ۱۴۰ منبع درسی در سال ۹۳ خبر داد.

مریم دانشگر، معاون گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برنامه‌های انجام شده در این بخش از فرهنگستان در سال 93 گفت: در ادامه روند بررسی کتاب‌های درسی، در مهر ماه سال گذشته گزارش جامعی را با توجه به اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تغییر کتاب‌های درسی بر مبنای رسم‌الخط و واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کتاب‌های تجدید چاپ شده، به این وزارتخانه ارسال کردیم و در آن مواردی را که همچون گذشته تکرار شده و رعایت نشده بود، متذکر شدیم.

وی ادامه داد: گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به دنبال این گزارش و اعلام وزارتخانه مذکور، به بررسی جامعی از کتاب‌های چاپ 93 پرداخت. در این بررسی 45 عنوان کتاب در دوره ابتدایی، 28 عنوان در مقطع متوسطه اول و 67 عنوان در مقطع متوسطه دوم مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی کتاب‌ها براساس رسم‌الحط و واژگان مصوب مورد بررسی دوباره قرار گرفت که متأسفانه در تمامی این عناوین اشکالات رسم‌الخطی دیده می‌شود و علاوه بر این، مغایرت با رسم‌الخط و اصول درست‌نویسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز دیده می‌شد.

معاون گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: در تمام این منابع، به غیر از پنج عنوان، با مغایرت واژگان نیز مواجه بودیم که البته بیشتر این واژگان مربوط به کتاب‌هایی بود که در حوزه علوم مختلف تألیف شده بودند. شاید برخی گمان کنند که واژگان پیشنهاد شده از سوی فرهنگستان از آن دست از واژگانی باشد که هنوز ذهن به آنها آشنایی ندارد، اما در حقیقت واژگانی که در این گزارش ارائه شده هم‌اکنون نیز در جامعه استفاده می‌شود؛ واژگانی مانند خودرو به جای اتومبیل، رایانه به جای کامپیوتر و ... .

دانشگر در پایان تأکید کرد: بررسی کتب درسی در گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال 90 شروع شد. در سال‌های 91 و 92 سرعت بیشتری به خود گرفت و در نهایت گزارش جامعی از تمام منابع درسی ارائه شد. آموزش و پرورش هم تا حدودی این مسائل را پذیرفته، اما روند انجام تغییرات آنقدر در این مدت کند بوده که فرق چندانی با عدم اعمال این تغییرات نداشته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران